Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Normaal schrijf ik altijd in topics van anderen, deze keer schrijf ik er zelf eens een. Ik kom er zelf niet uit.

Het volgende is aan de hand; sinds een tijdje heb ik al wat problemen met het opladen van mijn iPhone. Deze staat overdag in een standaard op mijn bureau aangesloten middels een 2 meter lightning kabel op een 5 Watt lader van Apple.

Tot voorheen is dit altijd goed gegaan, tot enige tijd terug de iPhone niet opgeladen werd. Stekker van het netstroom gehaald, teruggestopt en de iPhone is weer begonnen met opladen. Enkele dagen later overkwam mij hetzelfde waarbij het opnieuw aansluiten op het stroomnetwerk het probleem kon oplossen.

Totdat dit ook geen oplossing meer bood en ook de USB-kabel ontkoppeld moest worden voordat de iPhone zich kon laden. Uiteindelijk mijn andere 5 Watt lader aangesloten en even geen problemen gehad, tot gisteren. De iPhone liet zich in het geheel niet meer opladen, ook na het opnieuw aansluiten van de lader en kabel. Althans; volgens de iPhone wordt deze wel geladen, maar toch verliest het toestel stroom en procenten.

Nu heb ik verschillende combinaties geprobeerd en slechts een combinatie lijkt te werken. Een laadpunt van 10 Watt met een Lightning kabel van niet meer dan 1 meter. Dus Apple iPad lader (12 Watt), MacBook USB (10 Watt) of Mi powerbank (10 Watt) samen met de 1 meter kabel werkt, verder niet. Althans, er wordt niets geladen.

Mijn eerste gedachte hierbij is dat de iPhone onvoldoende stroom kan verkrijgen bij de andere combinaties waardoor er niets bijgeladen wordt.
Waar ik geen verklaring voor heb is het wel aangeven te laden bij de niet-ladende combinaties zoals de 5 Watt lader, waarbij het toestel na het verwijderen van de lader van netstroom, nog enkele secondes aangeeft zich op te laten laden. Hierbij blijft de hoge zoem van de laders ook hoorbaar, zoals die gewoonlijk ook hoorbaar is.

In het geval van de Mi powerbank in combinatie met de 2 meter kabel wordt ook aangegeven dat het toestel zich laat laden, echter schakelt de powerbank zich na enkele secondes uit - wat het normaal doet wanneer er geen stroom wordt afgenomen.

Ik begrijp niet goed hoe dit mogelijk is. Bij de niet-werkende combinaties lijkt er simpelweg geen stroom afgenomen te worden, terwijl het toestel aangeeft van wel. Mijn ervaring is dat een bottleneck door bijvoorbeeld kabelbreuk, slechte lader of lader met laag Ampère zoals sommige USB-poorten op computers, het laden niet stoppen maar het toestel slechts langzamer geladen wordt.

Het volgende is gebruikt:

2 x Apple Lightning kabel 1 meter (werken enkel met 10 Watt)
1 x Apple Lightning kabel 2 meter (geen combinatie werkt)
2 x Apple 5 Watt lader (geen combinatie werkt)
1 x Apple 12 Watt lader (werkt enkel met 1 meter lightning)
Battery Life app voor de waardes

Samen met de MacBook en Mi powerbank, die beiden hetzelfde effect hebben als de 12 / 10 Watt lader. De laders werken wel allen in combinatie met een iPad 2. Een ander apparaat met Lightning aansluiting heb ik niet, maar het lijkt mij toch wel uitgesloten dat het probleem zich in de kabels of laders zit.

De Lightning-ingang is overigens ook vrijgemaakt van stof. Hier is een hoop pluis uitgekomen, maar vrij van pluis is het probleem nog altijd niet opgelost.

Nu zou ik nog wel garantie kunnen claimen bij de verkoper. Ik ben echter wat huiverig voor Dynafix en voordat ik hier überhaupt aanspraak op wil maken, ben ik liever op de hoogte van het probleem. Dan sta ik ook sterker in de claim. Het lukt mij echter niet te bedenken wat nu de veroorzaker van het probleem is en hoop dat een van jullie dit wel weet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vitske
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-11-2022
Wat je moet weten is dat er in elke lightning stekker een kleine print zit. Elk ander merk kabel heeft een andere print en volgens mij, ik ben geen expert, is je ladingscontrole IC op je moederbord stuk hierdoor. Je gebruikt het best nog steeds de originele kabel.

[ Voor 13% gewijzigd door vitske op 12-05-2017 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
vitske schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 10:22:
Wat je moet weten is dat er in elke lightning stekker een kleine print zit. Elk ander merk kabel heeft een andere print en volgens mij, ik ben geen expert, is je ladingscontrole IC op je moederbord stuk hierdoor. Je gebruikt het best nog steeds de originele kabel.
Ik ben bekend met de authenticatiechip in de Lightning-connector, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het probleem hier zit. Zo maak ik altijd al gebruik van enkel de kabels van Apple zelf en heb naar mijn weten ook nog nooit een andere kabel dan deze kabels van Apple gebruikt.

Dit verklaard ook niet waarom de 1 meter kabels wel werken wanneer aangesloten op een 10 Watt lader en niet op een 5 Watt lader. Zou de chip in de connector van de kabel het laden tegenhouden, zou het logisch zijn wanneer dit op zowel 5 Watt als 10 Watt niet werkt.

Het lijkt mij ook sterk dat de charging IC defect is. Het zou immers vreemd zijn dat deze slechts 10 Watt op maximaal 1 meter accepteert en de rest niet. Waarbij het laden op 10 Watt ook met normale snelheid van 10 Watt lijkt te gaan en dus niet geknepen wordt.

Ondertussen een reset uitgevoerd maar zonder resultaat. Althans, met het resultaat dat een aantal van mijn Whatsappgesprekken missen doordat deze los staan van de normale reservekopie en de laatste reservekopie van Whatsapp gisteravond is gemaakt. Even vergeten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Je zou inderdaad denken aan een vuile poort, maar die heb je al schoongemaakt, zie ik. Probeer het ook eens met een hard (afwas)borsteltje. En dan ook de lightning connector aan de kabel. Bij mij komt het ook wel eens voor dat hij 'm niet pakt. Even wrikken en rommelen en het werkt doorgaans weer, dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

En gewoon los opladen met meegeleverd systeem van Apple ?

Telefoon al eens hersteld via iTunes ?
Is je accu niet brak ?
(kun je App instellen van oa Robert Tkotzyk> Battery Life)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
bram1984 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 13:24:
Je zou inderdaad denken aan een vuile poort, maar die heb je al schoongemaakt, zie ik. Probeer het ook eens met een hard (afwas)borsteltje. En dan ook de lightning connector aan de kabel. Bij mij komt het ook wel eens voor dat hij 'm niet pakt. Even wrikken en rommelen en het werkt doorgaans weer, dan.
De poort moet nu toch echt wel schoon zijn, toch blijft het niet werken. Met geen van de kabels op 5 Watt en de 2 meter kabel geheel niet.

Wrikken lijkt ook niets uit te halen. Nogmaals; het toestel geeft wel aan opgeladen te worden maar laadt dus niet op. Enkel bij 10 Watt en 1 meter.
Hackus schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 13:31:
En gewoon los opladen met meegeleverd systeem van Apple ?
Als je daarmee doelt op de meegeleverde lader en lightning-kabel; deze worden ook gebruikt. Welke 5 Watt lader en kabel exact meegeleverd zijn met de iPhone 6s weet ik niet meer, maar wel weet ik dat de combinatie moet zijn gebruikt en die werkt dus niet.
Telefoon al eens hersteld via iTunes ?
Even geprobeerd, maar dan krijg ik helaas direct de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yP2hquC.png

Diezelfde melding krijg ik ook onder macOS. Fijn, nog een probleem erbij..
Is je accu niet brak ?
(kun je App instellen van oa Robert Tkotzyk> Battery Life)
Volgens de app is Battery Health: Good. Deze app heb ik ook gebruikt de waardes uit te meten. Zo geeft de 2 meter kabel op 10 Watt in de app deze waarde ook aan, maar wordt het toestel nog steeds niet geladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hang je toestel aan de lader, de A1400 die bij je toestel is geleverd
Houdt dan de homebutton en powerbutton gelijktijdig ingedrukt tot Apple teken verschijnt. Dan loslaten en je toestel aangesloten houden.

Dus geen dock-lightningstation gebruiken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:39

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Wel eens namaak kabels gebruikt? Deze willen ook helaas wel eens je toestel slopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mocht na dit niet meer de iTunes reageren, is denk ik je lightningconnector aan vervanging toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Hackus schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 15:22:
Hang je toestel aan de lader, de A1400 die bij je toestel is geleverd
Houdt dan de homebutton en powerbutton gelijktijdig ingedrukt tot Apple teken verschijnt. Dan loslaten en je toestel aangesloten houden.

Dus geen dock-lightningstation gebruiken
Dit lijkt een oplossing te geven, al heb ik niet het idee dat het probleem daarmee is verholpen.

Met een van de twee 5 Watt laders en een 1 meter kabel wil de iPhone na het uitvoeren van de bovenstaande handeling weer opladen, en met normale snelheid lijkt het ook. Bij de combinatie 5 Watt lader en 2 meter kabel ontving de iPhone echter dit keer helemaal geen signaal. Maar na het gebruiken van dezelfde handeling, kreeg de iPhone wel signaal. Het laden ging alleen niet echt snel.

Ik ga nog even wat verschillende combinaties proberen en snelheden meten. Misschien ook nog even uitzoeken of herstellen via iTunes, als ik het probleem weet op te lossen, de problemen helemaal verhelpen.

In ieder geval bedankt en ik kom hier nog op terug.

Een dock heb ik overigens niet voor de iPhone. Slechts een standaard maar zonder connectoren of überhaupt elektronica.
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 15:26:
Wel eens namaak kabels gebruikt? Deze willen ook helaas wel eens je toestel slopen...
Nee, niet dat ik weet. Van mijn eigen kabels en laders ben ik toch wel vrij zeker dat zij van Apple zijn en ik kan mij niet herinneren eens een kabel van iemand anders gebruikt te hebben. Dan zou dit toch wel lange tijd geleden moeten zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb0wag
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-11-2023
Heb hier een zelfde soort probleem gehad maar dan met een 5s.
Op sommige kabels wel laden en op andere weer niet, terwijl diezelfde kabels het prima deden op mijn andere iPhones en iPads.
De oorzaak lag bij een defecte u2 chip, deze vervangen en kan hem weer opladen met elke kabel die ik wil.
Defecte u2 chip geeft ook het probleem van fake charching (telefoon zegt dat hij geladen wordt maar ondertussen gebeurt er niks). Ook een indicatie voor een defect aan deze chip is dat de accu ook snel leeg getrokken wordt in een paar uur tijd.

[ Voor 0% gewijzigd door rb0wag op 12-05-2017 21:35 . Reden: Spelfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Een defecte u2 chip komt niet vaak voor,wel grotere kans bij cheap ass laadsystemen.
Originele lader A1400, en goede usb-lightning kabels van oa Belkin, Anker zijn wel aan te raden.
Houdt je toestel stof en vocht vrij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Om verder uit te sluiten heb ik afgelopen weekend toch middels iTunes het voor elkaar weten te krijgen een fabrieksherstel uit te voeren door de IPSW te downloaden en zo terug te zetten. Ook hiermee werd het probleem niet opgelost en moest ik weer Home + Power indrukken terwijl de 5 Watt lader en 1 meter kabel aangesloten waren om via deze combinatie te kunnen laden. De 2 meter kabel kon weer met geen mogelijkheid laden.

Uiteindelijk gister ook een nieuwe batterij geplaatst om er echt zeker van te zijn dat het probleem niet in de batterij zit maar ook dat was tevergeefs en het probleem houdt aan.

Zeer vervelend, want daarmee is de 2 meter kabel dus onbruikbaar geworden in mijn situatie en dit is de kabel die het meest wordt gebruikt om te laden.

Als laatste poging zal ik de 2 meter Lightning-kabel vandaag meenemen naar mijn ouders om te zien of deze wel werkt inclusief de iPad Air 2. Mocht dit normaal werken - waar ik eigenlijk wel vanuit ga - ga ik aanspraak maken op garantie bij de verkoper van het toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dan had ik liever de lightning connector vervangen ipv batterij, als je toch besloten hebt het toestel te openen.
(of beide)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Hackus schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 11:14:
Dan had ik liever de lightning connector vervangen ipv batterij, als je toch besloten hebt het toestel te openen.
(of beide)
Natuurlijk niet. Het zou onzin zijn als ik geld ga uitgeven aan het vervangen van de Lightning connector. Als het defect in dit onderdeel is ontstaan, zal de verkoper dit onder garantie moeten vervangen.

De batterij is een gevoelig onderwerp bij garanties waar ik liever niet aan begin. Mocht de verkoper concluderen dat het probleem komt door een defecte batterij en hierbij meldt dat dit probleem door eigen toedoen is ontstaan, wordt het lastig voor mij het tegendeel te bewijzen. Zeker als ik het toestel niet meer in handen heb en bij de reparateur ligt. En de batterij kan ik hierna vast niet meer terugvorderen om daadwerkelijk te controleren op defecten.

Dat risico, met alle bijkomende hoge kosten, neem ik liever niet en zijn mij die paar Euro's wel waard. Plus dat ik nu weer een batterij met volle capaciteit heb, wat ook niet verkeerd is.

Met het openen van de iPhone en het maken van foto's van de interne delen kan ik ook uitsluiten dat het defect komt door waterschade. Immers zal de reparatie vermoedelijk door Dynafix uitgevoerd worden en ik zit niet te wachten op een melding van waterschade waarvan ik naderhand ook onmogelijk bewijs kan geven dat dit niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Een reparateur ziet gelijk dat er een vervangende batterij is geplaatst, en de lightning connector kost nog geen €15,- je zegt in eerdere post dat de batterij goed was. ik begrijp er niet veel meer van., jij denkt in elk geval anders als ik. Toestel openmaken om foto's te maken kan wel, maar als je gaat vervangen....
In ieder geval succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Hackus schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 15:16:
Een reparateur ziet gelijk dat er een vervangende batterij is geplaatst
Dat is dan ook totaal niet erg. Immers ben ik vrij de batterij te vervangen als ik dat wil en door het vervangen van de batterij, kan uitgesloten worden dat de batterij niet het probleem is en de reparateur kan hier dus ook niet op terugvallen.
en de lightning connector kost nog geen €15,- je zegt in eerdere post dat de batterij goed was. ik begrijp er niet veel meer van., jij denkt in elk geval anders als ik.
€ 15,- voor een onderdeel waarop ik garantie heb en ik dus niet zelf ga vervangen. En al heb ik ook garantie op de batterij, is het apparaat ouder dan 6 maanden waardoor de bewijslast bij mij ligt. De batterij is zo'n onderdeel waarbij al gauw wordt gesteld dat deze problemen geeft en deze problemen zijn ontstaan door de gebruiker zelf. Liever neem ik het risico niet dat de reparateur straks dit stelt en ik het tegendeel moet bewijzen wat ik dan moeilijk of niet kan.

Had de batterij het probleem opgelost, wat toch mogelijk zou zijn geweest, was ik ook klaar geweest. Nu dat niet blijkt, kan in ieder geval met zekerheid gesteld worden dat de batterij niet de veroorzaker is geweest. Stelt de reparateur nu wel dat het probleem aan de batterij ligt, kan ik dit nu natuurlijk makkelijk weerleggen.
Toestel openmaken om foto's te maken kan wel, maar als je gaat vervangen....
Wat is daar mis mee als ik vragen mag? Het vervangen van onderdelen is gewoon toegestaan. Je kunt dan slechts geen garantie claimen op de vervangen onderdelen bij de oorspronkelijke verkoper. Maar zolang het vervangende onderdeel niets met het defect te maken heeft, wat in dit geval ook is gebleken, zal de verkoper nog altijd garantie moeten verlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:03
Dimens schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 15:55:
[...]

Wat is daar mis mee als ik vragen mag? Het vervangen van onderdelen is gewoon toegestaan. Je kunt dan slechts geen garantie claimen op de vervangen onderdelen bij de oorspronkelijke verkoper. Maar zolang het vervangende onderdeel niets met het defect te maken heeft, wat in dit geval ook is gebleken, zal de verkoper nog altijd garantie moeten verlenen.
Success daarmee ;) Je hebt het toestel open gehad, onderdelen vervangen en verwacht nog aanspraak te kunnen maken op enige garantie?

Ik snap dat je als tweaker graag zelf aan de gang gaat met prusten, maar daarmee accepteer dan ook de gevolgen.

Hoe oud is je toestel eigenlijk?

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Jeroenimoes schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 23:36:
[...]

Success daarmee ;) Je hebt het toestel open gehad, onderdelen vervangen en verwacht nog aanspraak te kunnen maken op enige garantie?

Ik snap dat je als tweaker graag zelf aan de gang gaat met prusten, maar daarmee accepteer dan ook de gevolgen.
Het gevolg van een verkoper dat de wettelijke verplichtingen niet nakomt?

Om Arnoud Engelfriet te quoten:

Of je een apparaat zelf hebt aangepast, staat dus in principe los van de vraag of je wettelijke garantie hebt. De vraag is dan eigenlijk of de eigen aanpassing (mede) de oorzaak is van het probleem. Zo niet, dan is de winkel gehouden het probleem te herstellen of je gratis een nieuw apparaat te geven.

Garantie telefoons mag niet vervallen bij root of jailbreak

Dat het in mijn verhaal om een aanpassing op hardware gaat en niet op software maakt hier niet uit. De kern blijft gelijk, namelijk een aanpassing die niet de oorzaak is van het probleem.

Ondertussen ben ik terug, heb ik de 2 meter Lightning kabel op de iPad van mijn ouders getest en vreemd maar waar, hier toont de iPad exact hetzelfde probleem als mijn iPhone. De iPad geeft wel aan geladen te worden maar laadt niets op. Ook na het verwijderen van de 5 Watt of 10 Watt lader van het netstroom blijft de iPad nog enkele secondes aangeven te worden geladen. Blij dat ik dit toch nog heb uitgetest.

Ik denk dat nu wel geconcludeerd kan worden dat deze kabel dus niet naar behoren werkt. Mij is het nog wel een mysterie dat de 1 meter kabels bij 5 Watt ook niet konden laden totdat de reset werd uitgevoerd. Iemand die hier een verklaring voor heeft?
Pagina: 1