Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat zijn de specificaties van een goed laptop beeldscherm?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zoekertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop, maar ik zou eerst willen weten waar ik op moet letten wat betreft de beeldschermkwaliteit. Ik heb namelijk ooit een backup laptop gekocht waar ik knallende koppijn van krijg als ik er een kwartiertje op werk.

De laptop die ik dagelijks gebruik, lekker licht is en met de beeldschermkwaliteit ben ik erg tevreden: pricewatch: Samsung NP900X3C-A05NL

De laptop die ik ooit heb gekocht als backup en die ik eigenlijk nooit gebruik: pricewatch: Asus F555LA-DM766H

Hierdoor sta ik een beetje wantrouwig tegenover Asus, al weet ik niet of dit terecht is. Ik heb nog niet echt een merkenselectie gemaakt omdat ik eerst nog wat laptops wil bekijken en wil weten waar ik op moet letten wat betreft het beeldscherm.

Wat ga je met je laptop doen?
Windows, Word en Excel. Geen hele zware applicaties, maar ik zit soms voor meerdere uren achter mijn laptop dus zijn een goed beeldscherm, het liefste mat, en een degelijk toetsenbord erg belangrijk. Het zal een werk + surf laptop worden met een beelschermgrootte van 14 of 15.6 inch. Ik heb nu een 13,3" beeldscherm en dat is te klein voor sommige werkzaamheden. CD/DVD speler is niet noodzakelijk.

Wat is je budget?
Max: $1200, hij zal meerdere jaren mee moeten gaan en van goede kwaliteit moeten zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Soms, ik neem meestal een kleinere laptop mee voor onderweg.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik zit op dit moment te kijken naar HP en Lenovo, ik zoek degelijkheid en duurzaamheid, maar hij hoeft geen 15 kilo te wegen ;)

Nog een aanverwante vraag, zijn er merken/bios typen waarop je makkelijk een andere of tweede OS kan installeren? Ik heb ooit geprobeerd om een andere Windows versie op redelijk nieuwe laptop te zetten en de CD werd niet erkend, wilde niet booten en via allerlei instellingen en omwegen lukte het nog steeds niet. Ik ben geen fan van Windows 10, vandaar en de reden waarom ik (nog) niet overstap naar Mac is omdat ik op dit moment geen tijd heb om op zoek te gaan naar vervangende software voor bepaalde programma's die ik gebruik.

Alle reacties

• zoekertje
  • Niet online
Ik heb wat gebruikerservaringen gelezen over de verschillende laptop beeldschermen die er bestaan. Korte samenvatting: van TN beeldschermen krijg je sneller vermoeide ogen, IPS beeldschermen zijn prettiger om langer op te werken. Er zijn ook laptops met een VA panel, maar daarvan zijn er geloof ik niet veel op de Nederlandse markt.

Ik heb ook een paar reviews gelezen en als ik deze reviews moet geloven blinkt Lenovo niet (meer?) uit in degelijkheid, behalve misschien de Thinkpad.

HP staat nog wel op mijn wensenlijstje. Asus voorlopig niet, tenzij er een goed beeldscherm op zit. Ik wil eventueel ook nog kijken naar een gaming laptop, zeker als deze een goed toetsenbord heeft.

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:30
Asus is een goed merk hoor, maar je zult gewoon een ips scherm nemen.
Overigens denk ik dat de volgende laptop erg geschikt zal zijn.
pricewatch: HP Pavilion 15-bc235nd
Die heeft een I7 Kaby Lake, een FullHD, IPS scherm en een SSD van 256GB. Verder ook nog 16GB RAM waardoor de laptop erg snel zal zijn en lang mee zal gaan. Verder zit er een 1050 in, waardoor je af en toe ook nog eens zult kunnen geven.

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

• zoekertje
  • Niet online
De HP Pavilion ziet er goed uit, er is er ook één met 8 GB RAM die €100 goedkoper is, voor de programma's die ik gebruik is 8GB op zich genoeg. Ik ben zeker van plan om hem in het echt te bekijken, ik ben vooral benieuwd naar het toetsenbord.

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:39
De reden waarom je waarschijnlijk hoofdpijn krijgt van je budget laptopje is PMW; dit is een techniek om de helderheid terug te schroeven door de ververversing rate aan te passen. Dit kan bij gevoelige mensen leiden tot hoofdpijn. (PMW flicker)

• zoekertje
  • Niet online
Bedankt voor de info Wouter. Ik heb hier vooral last van bij de Asus, zelfs als ik de helderheid laag zet wordt het werken op deze laptop niet comfortabler. Ik kwam deze website tegen, daar ga ik me even in verdiepen, dat maakt de keuze voor een nieuwe laptop misschien wat makkelijker: http://laptopmedia.com/to...ative-impact-on-eyesight/

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:42
Het is juist als je de helderheid lager zet dat het meer gaat flikkeren...

• zoekertje
  • Niet online
Ik lees net hoe vaker het beeldscherm wordt ververst, hoe beter. Er zijn ook laptops zonder PWM, maar ik vermoed dat dit niet altijd bij de specificaties staat. Ik ga er ieder geval op letten voordat ik een nieuwe koop.

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:39
Op de website van notebookcheck.com wordt het altijd vermeld!

• zoekertje
  • Niet online
Ik heb inmiddels deze laptop in het echt bekeken, maar het toetsenbord viel nogal tegen, het voelt erg plastic aan en niet erg stevig: pricewatch: HP Pavilion 15-bc235nd

Ik kwam ook deze Lenovo tegen met een geweldig toetsenbord, maar een te kleine harde schijf:
pricewatch: Lenovo IdeaPad 510S-14ISK (80TK00ASMH)

Ik zoek dus nog even verder.
Pagina: 1