[MBP Retina] Spiegeltje spiegeltje... wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 11:48
Mensen, na jarenlang vasthouden aan ontspiegelde schermen (G4 Al --> MBP early 2008 --> MBP 2011 non glare) zit ik nu dus met laatstgenoemde computer. Ondertussen alweer 5 jaar oud, maar volledig gemaxt (16 GB, 1TB SSD, 2.5Ghz i7, BT4.0 wireless kaart erin gezet, 6770m, onder garantie vervangen dus ik hoop geen nieuwe display issues) komt hij nog prima mee. En zoals je uit de titel wel kan raden: ik kan slecht tegen spiegelende schermen. Ik vind het vervelend om mezelf te zien (moeders mooiste enzo) en vooral in de trein (waar ik toch wel 10-15 uur per week in zit) is het gewoon lastig. Maar ondertussen zit ik wel met een behoorlijk verouderde PC, waarvan vooral de gebrekkige resolutie en accuduur me beginnen tegen te staan (first world problems).

Nu heb ik via mijn werk sinds kort een MBP Retina 2015, en ik heb toch maar eens de proef op de som genomen. Helaas krijg ik toch echt na 5 minuten al de neiging het ding uit het raam te gooien. Ik zit er nu een dag op te werken, en hoewel ik zeer blij word van de accuduur en de topresolutie, kom ik echt niet over dat spiegelende scherm heen.

De vraag is, wat is nu wijsheid?
1. Nog even aanzien, het gaat vanzelf wel over/wordt beter (ervaringen iemand?)
2. Een folie eroverheen plakken. Zo ja, hoe zorg je dat dat er niet afschuwelijk uit gaat zien?
3. Een MBP 2016 kopen. Maar volgens mij heeft die net zoveel last van glare
4. De hele handel wegdoen en een XXX kopen
5. Iets anders

Uiteraard heb ik gezocht, maar gek genoeg lees ik er tegenwoordig helemaal niets meer over. Het meeste geklaag over de Retinaschermen is uit 2012, dus wie weet went het ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethernety
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-10 15:52
Privacy filter op je scherm neemt reflectie weg en zorgt er ook voor dat er vanaf de zijkant niet meegekeken kan worden op het scherm. Wel zo handig in de trein indien je gevoelige (bedrijfs)info op je scherm hebt staan.

Voorbeeld kun je hier vinden: http://www.targus.com/us/privacy-screens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
Ethernety schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 21:02:
Privacy filter op je scherm neemt reflectie weg en zorgt er ook voor dat er vanaf de zijkant niet meegekeken kan worden op het scherm. Wel zo handig in de trein indien je gevoelige (bedrijfs)info op je scherm hebt staan.

Voorbeeld kun je hier vinden: http://www.targus.com/us/privacy-screens
Probleem met die privacy filters/folies is volgens mij wel altijd dat het beeld minder scherp wordt, er lijkt een waas overheen te komen. Of is er eentje die dat niet heeft?

Overigens probeer ik altijd in de trein altijd in een 1-zitje te zitten, dus heel veel last van gluurders heb ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-10 22:49

mr.paaJ

generatie cmd+z

Echt geen problemen met mn 2016 MBP, ook niet overdag in het park. Als je dan toch wil upgraden lijkt me dat een mooie optie ;)

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:38

MazeWing

The plot thickens...

De nieuwste macbook pro's (2016 model) hebben een veel hogere helderheid. Dit in combinatie met het gelamineerde scherm (dat sowieso al voor minder reflecties zorgt) zou er toch echt voor moeten zorgen dat je, zelfs in een ruimte met flink wat licht en ramen, toch alles goed zou moeten zijn.

Natuurlijk kun je nooit alle reflecties voorkomen en zeker bij donkere schermen/interfaces blijf je reflecties zien. Wil je dit niet zou je:
1. een filter op het scherm moeten plakken. Om die helemaal perfect (zonder bubbeltjes, etc.) er op te krijgen is een hele opgave. Daarnaast gaat de beeldkwaliteit wel achteruit
2. een laptop kopen met mat scherm. Goede alternatieven voor de macbook pro zijn de Dell XPS 13 en XPS 15. Beide zijn met een mat full-hd scherm beschikbaar.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:55

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Ik zat ook te denken, een filter is zo slecht nog niet.
Ik heb er eentje gehad van Belkin voor mijn iPad. Dat werd écht mat maar ik had niet de indruk dat de scherpte afnam.

Overigens: minder geheime dingen doen en meer uit je zolderkamer komen. Wat maakt het uit als iemand ziet wat jij op je laptop doet?

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
Is het scherm van de 2016 echt zoveel helderder/minder spiegelend dan de 2015? Want het 2015 scherm is, hoewel natuurlijk al ordes beter dan het unibodyscherm, nog steeds verre van goed genoeg voor mijn spiegelendschermfobie. Ik heb me ooit eens laten verleiden tot het kopen van een MBA, waarvan ook iedereen zei dat het scherm veel minder spiegelend was dan dan van de MBP Unibody. Dat viel ook heel erg tegen.

Overigens gaat het hier allemaal om 15 inchers, maar dat was misschien al duidelijk uit de OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Misschien even een winkel binnenstappen om te vergelijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-10 10:58
Sjoerdfoto schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 07:45:
Ik zat ook te denken, een filter is zo slecht nog niet.
Ik heb er eentje gehad van Belkin voor mijn iPad. Dat werd écht mat maar ik had niet de indruk dat de scherpte afnam.

Overigens: minder geheime dingen doen en meer uit je zolderkamer komen. Wat maakt het uit als iemand ziet wat jij op je laptop doet?
Er zijn genoeg mensen die moeten reizen voor hun werk, bereikbaarheidsdienst hebben (en soms geen keuze hebben of ze dus wel of niet in de trein iets moeten doen) en zeker wel 'geheime' dingen op hun scherm hebben.

Wij gebruiken op kantoor ook van die privacy shields en, inderdaad neemt het ook de reflectie weg. Moet niet zeggen dat ik het idee heb dat het minder scherp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
Binnenlopen bij een Mac Store kan natuurlijk, maar dat is natuurlijk niet buiten, dus de worst case kan ik daar niet simuleren.

Overigens vroeg ik niet expliciet om een privacyfilter, en doe ook geen top secret dingen op mijn laptop, maar ik kan me goed voorstellen dat dit bij veel bedrijven wel policy is. Ik merk ook regelmatig dat mensen bij anderen zitten mee te kijken, vaak niet eens omdat men echt iets kan met de info, maar gewoon uit nieuwsgierigheid volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLoe
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-07 13:16
Geen ervaring mee -ik vind de reflectie van mijn rMBP niet hinderlijk- maar kijk eens op https://www.smartfolie.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Zoals ik het zie, heb je helemaal geen keuze. Je zit in het Apple ecosysteem, en die maken geen matte schermen meer. Die laptop van je is vroeg of laat aan vervanging toe.

Dus mijns inziens is het heel simpel: koop die rMBP en koop een folie. Bevalt het folie niet, koop dan een andere folie, net zolang tot je de goede hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Het probleem met folies is echter dat het zeer lastig is om dit stof- en bubbelvrij erop te plakken. Als je al moeite hebt met een folie voor je telefoon, moet je nagaan hoe het is om een scherm van 15,4 inch te bedekken met een folie...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-10 20:29
MazeWing schreef op zondag 14 mei 2017 @ 08:32:
Het probleem met folies is echter dat het zeer lastig is om dit stof- en bubbelvrij erop te plakken. Als je al moeite hebt met een folie voor je telefoon, moet je nagaan hoe het is om een scherm van 15,4 inch te bedekken met een folie...
Sommige folies (zoals de 3M folies) plak je niet permanent op je scherm, maar plak je het met wat speciale re-usable en washable tape om het op zn plek te houden.
YouTube: How to apply a 3M™ Privacy Filter to your Mac Device

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Dan nog is het een hele opgave om dit zonder oneffenheden zoals bubbels, stof, etc. te doen. Zelfs folies waarbij je met water en zeep moet werken geeft geen garantie dat alles goed gaat. Daarnaast speelt het formaat ook nog een rol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:31
MazeWing schreef op zondag 14 mei 2017 @ 13:53:
Dan nog is het een hele opgave om dit zonder oneffenheden zoals bubbels, stof, etc. te doen. Zelfs folies waarbij je met water en zeep moet werken geeft geen garantie dat alles goed gaat. Daarnaast speelt het formaat ook nog een rol.
Als je een goede hebt met een statisch deel aan de andere kant van het trekfolie is het supersimpel. Je kan dergelijke dingen het beste plakken in de badkamer na het douchen. Door de hoge luchtvochtigheid is vrijwel al het stof uit de lucht.

Je aligned het folie netjes. Vervolgens haal je hoekje los en plak je dat direct vast. Je zorgt er voor dat iemand anders daar zijn vinger heeft zitten en trek vervolgens voorzichtig de eerste twee centimeter recht. Vervolgens duw je met een geodriehoek oid het folie strak op zijn plaats (niet te veel kracht anders duw je de plaklaag los en dan krijg je juist bubbels) terwijl je het trekfolie recht naar achter over het scherm heentrekt. Zeker in de badkamer zit ie dan perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Wat mijn ervaring is met die folies (foliën? folia? foliae?), is dat het het beste is om ze per twee te bestellen. De eerste keer mislukt namelijk...
Pagina: 1