Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickudb
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-04 20:34
Ik heb al even gezocht, maar imagetank's is volgens mij toch iets uit het verleden, maar omdat ik binnenkort op vakantie ga naar amerika en eigenlijk geen zin heb om mijn laptop mee te nemen toch even een vraagje.

Ik ben opzoek naar een eenvoudige manier om mijn sd-kaartjes te backuppen naar een ander medium.
Normaal neem ik vaak mijn laptop en een extra externe schijf mee om alle foto's in backup te houden, maar het feit dat we 3 weken rondreizen en dat m'n laptop straks misschien bij de ruimbagae moet houden mij toch wel een beetje tegen.

Wie heeft er nog goede ideeen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:04
Backuppen in de cloud? Op iCloud, DropBox, je eigen NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickudb
Heb ik ook even aan gedacht, maar aangezien ik heel veel in de natuur zal verblijven zal ik niet zo vaak wifi tot mijn beschikking hebben.

Daar wil ik dus liever niet op gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:36

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Er bestaan ook externe harde schijven waar je SD-kaartjes in kan stoppen, zoals de Transcend Storejet. Die kan je ook volgooien zonder WiFi (wel stroom nodig waarschijnlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:27
Een hele makkelijke manier is even kijken of OTG mogelijk is op jou telefoon. In combinatie met de juiste kabeltjes zou je dan de foto's kunnen back-uppen op hardeschijven of USB sticks.

Kijk wel even hoe het exact werkt en test het thuis even goed uit. Ik wilde deze oplossing gebruiken tijdens mijn vakantie in Nieuw-Zeeland en kwam er daar pas achter dat ik wat miste om het optimaal te laten werken. Gelukkig kon ik een laptop gebruiken van mijn familie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:32

DarkSide

theres no place like ::1

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Iets van een externe cardreader i.c.m. een OTG kabeltje, via je tablet/smartphone, data back-uppen op een externe SSD/HDD?

Het hangt er sterk vanaf wat voor een soort camera(beelden) je maakt en hoe groot de bestanden zijn. Zo heb ik wel eens geprobeerd om zonder tussenkomst van een laptop, bovengenoemde constructie toe te passen. Maar de snelheid was zodanig laag, dat het niet echt prettig werkte. En dan doe je het vervolgens niet.
(RAW files van bijna 50Mb/stuk en dan een paar honderd per dag)

Dus toch maar weer iedere avond via de laptop de beelden van de geheugenkaartjes uit de camera op een losse 2.5" HDD zetten. En die op een andere plek opbergen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickudb
ehtweak schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 19:40:
Iets van een externe cardreader i.c.m. een OTG kabeltje, via je tablet/smartphone, data back-uppen op een externe SSD/HDD?

Het hangt er sterk vanaf wat voor een soort camera(beelden) je maakt en hoe groot de bestanden zijn. Zo heb ik wel eens geprobeerd om zonder tussenkomst van een laptop, bovengenoemde constructie toe te passen. Maar de snelheid was zodanig laag, dat het niet echt prettig werkte. En dan doe je het vervolgens niet.
(RAW files van bijna 50Mb/stuk en dan een paar honderd per dag)

Dus toch maar weer iedere avond via de laptop de beelden van de geheugenkaartjes uit de camera op een losse 2.5" HDD zetten. En die op een andere plek opbergen.
Ik fotografeer dus ook in RAW, ook een kleine 50Mb en ook flink wat foto's per dag. Ik ga even bovenstaande tips bekijken in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Waar wil je tegen backuppen? Tegen het kwijtraken van de kaartje of dat de kaartjes stuk gaan? Want in dat laatste geval is een HDD een slechte optie omdat die het gegarandeerd minder lang uithoudt dan een goed A-merk SD kaartje.

Ik zou gewoon zorgen dat je genoeg storage bij je hebt op SD kaartje en de backup laten zitten, t is niet alsof je de mount Everest aan het beklimmen bent en je last zou kunnen hebben van falende SD kaartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Brilsmurfffje Ik backup de inhoud van de camera geheugen kaartjes, of liever gezegd, ik MOET ze wel backuppen, omdat ze vol zijn na een dagje... :)

Soms zelfs wel 2x 16/32Gb kaartjes per dag gevuld.
Maar zoals ik al zei; dat hangt er heel erg sterk vanaf, wat voor een soort data je produceert...

En dan maak ik op 2 verschillende externe storage devices kopietjes. En die liggen op verschillende hotelkamers. Ik maak soms hikes naar plekken waar je niet 1-2-3 weer ff teruggaat, dus de gedane moeite qua fotografie wil ik niet kwijtraken.

Vervolgens kan ik thuis weer een jaar lang vooruit met alle data! :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:42
Brilsmurfffje schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 19:45:
Waar wil je tegen backuppen? Tegen het kwijtraken van de kaartje of dat de kaartjes stuk gaan? Want in dat laatste geval is een HDD een slechte optie omdat die het gegarandeerd minder lang uithoudt dan een goed A-merk SD kaartje.
Stel dat de kans op een defect met het SD kaartje 0,1% is en met de HDD 1%, dan is de kans dat ze beiden stuk gaan 0,001% ;)
Ik zou gewoon zorgen dat je genoeg storage bij je hebt op SD kaartje en de backup laten zitten, t is niet alsof je de mount Everest aan het beklimmen bent en je last zou kunnen hebben van falende SD kaartjes.
3 weken ergens rondreizen is voor de meeste mensen een redelijk unieke ervaring, of het nu om de beklimming van de Mount Everest of een rondje Eifel is, maakt niet uit. Foto's kwijt raken door een defect of iets dergelijks, is altijd ellende.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 889777

Dat is een goede optie, redelijk goedkoop.
Dit soort devices heb je in allerlei maten en prijzen, dus even zoeken welke aan zijn voorwaarden voldoet.
https://www.amazon.de/s/r...&field-keywords=sd+backup

Daarnaast wil ik er op wijzen dat er camera's bestaan waar twee geheugenkaartjes in passen. Je hebt dan direct een kopie en bent geen extra tijd kwijt in de hotelkamer/camper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
ehtweak schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 20:22:
@Brilsmurfffje Ik backup de inhoud van de camera geheugen kaartjes, of liever gezegd, ik MOET ze wel backuppen, omdat ze vol zijn na een dagje... :)
Dat is dus GEEN backup, maar je enige kopie van die data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

TommyboyNL schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 22:09:
[...]

Dat is dus GEEN backup, maar je enige kopie van die data.
Wel... :+ want ik zei: "En dan maak ik op 2 verschillende externe storage devices kopietjes."
"En die liggen op verschillende hotelkamers."

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -madison-
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-04 22:41
Misschien is dit een optie: https://www.hardeschijfst...rt-wireless-pro-3-tb.html

Ik heb het zelf ook overwogen, maar uiteindelijk toch een laptop meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
ehtweak schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 23:31:
[...]

Wel... :+ want ik zei: "En dan maak ik op 2 verschillende externe storage devices kopietjes."
"En die liggen op verschillende hotelkamers."
Excuus, ik ben nogal snel getriggered als mensen hun archiefschijf een "backup" noemen, en lees dan niet voldoende verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Universal Creations schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 21:04:
[...]

Stel dat de kans op een defect met het SD kaartje 0,1% is en met de HDD 1%, dan is de kans dat ze beiden stuk gaan 0,001% ;)
ehtweak schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 20:22:

Soms zelfs wel 2x 16/32Gb kaartjes per dag gevuld.
Maar zoals ik al zei; dat hangt er heel erg sterk vanaf, wat voor een soort data je produceert...

En dan maak ik op 2 verschillende externe storage devices kopietjes. En die liggen op verschillende hotelkamers. Ik maak soms hikes naar plekken waar je niet 1-2-3 weer ff teruggaat, dus de gedane moeite qua fotografie wil ik niet kwijtraken.
Dus dan kan je beter je kansen spreiden over meerdere SD kaartjes ;)
De meeste externe HDD's hebben geen valsensor dus je laat ze 1x vallen als ze draaien en het is kaduuk. Als je een beetje degelijk merk SD kaartje koopt en je beschrijft ze een paar keer volledige om te verifiëren dat ze goed zijn zit je statisch gezien veiliger dan met alles op een externe HDD..
Universal Creations schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 21:04:
3 weken ergens rondreizen is voor de meeste mensen een redelijk unieke ervaring, of het nu om de beklimming van de Mount Everest of een rondje Eifel is, maakt niet uit. Foto's kwijt raken door een defect of iets dergelijks, is altijd ellende.
Ik heb cross jungle treks gedaan en door de binnenlanden van Papua gelopen. Mijn grootste zorg was de apparatuur droog houden en opgeladen. Ik heb een camera met 2SD slots en er altijd maar 1 kaartje inzitten omdat die dingen simpelweg niet stuk gaan. Als je dan toch safe wilt zitten dan zou ik al helemaal niks beginnen met HDD's en externe stroombronnen en de daarbij horende schommelingen in voltage, maar TS gaat naar Amerika dus dat zal wel loslopen.

@ehtweak als de data echt zo belangrijk is dan zou ik voor een laptop gaan, dat is een heel stuk betrouwbaarder dan zo een externe schijf waar je ook niet op kan troubleshooten als hij geen verbinding wilt maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 909LetsBeuk
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-07-2024
Ik gebruik zowel de WD My Passport Wireless van 2 TB als een 1TB HyperDrive COLORSPACE UDMA3 en persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de Hyperdrive; deze hebben namelijk de mogelijkheid om zelf de interne schijf te wisselen. Daarnaast is de grafische interface en de aanwezigheid van USB, SD en CF aansluitingen ook erg handig. Wat ik er wel bij moet zeggen: de HyperDrive is wel een stukje duurder dan de WD, maar wel veel veelzijdiger.

Freelance ninja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 08:42
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 00:24:
[...]

[...]

Dus dan kan je beter je kansen spreiden over meerdere SD kaartjes ;)
De meeste externe HDD's hebben geen valsensor dus je laat ze 1x vallen als ze draaien en het is kaduuk. Als je een beetje degelijk merk SD kaartje koopt en je beschrijft ze een paar keer volledige om te verifiëren dat ze goed zijn zit je statisch gezien veiliger dan met alles op een externe HDD..

[...]

Ik heb cross jungle treks gedaan en door de binnenlanden van Papua gelopen. Mijn grootste zorg was de apparatuur droog houden en opgeladen. Ik heb een camera met 2SD slots en er altijd maar 1 kaartje inzitten omdat die dingen simpelweg niet stuk gaan. Als je dan toch safe wilt zitten dan zou ik al helemaal niks beginnen met HDD's en externe stroombronnen en de daarbij horende schommelingen in voltage, maar TS gaat naar Amerika dus dat zal wel loslopen.
1TB in de vorm van goede geheugenkaartjes (Sandisk U3) kost je minimaal €500. Voor dat geld heb je meer harde schijf geheugen dan je in een jaar genereert.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Brilsmurfffje schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 00:24:
[...]

@ehtweak als de data echt zo belangrijk is dan zou ik voor een laptop gaan, dat is een heel stuk betrouwbaarder dan zo een externe schijf waar je ook niet op kan troubleshooten als hij geen verbinding wilt maken..
Wellicht was mijn verhaal niet duidelijk genoeg. :S
Maar ik gebruik juist een laptop om de RAW files van m'n geheugenkaartjes richting een externe 2.5" HDD over te zetten. En ja, 2 stuks (kopietjes van elkaar).
Want de methode met een tablet/USB OTG werkt wel, maar is te traag en te veel gedoe.

BTW: als de laptop valt is die ook kapot, dus wat is het verschil met het laten vallen van een aparte mobiele schijf? :? En als m'n DSLR valt is die ook kapot...

Kun je nagaan, ik heb zelfs in mijn DSLR dual card slots (CF + SD; kopietjes van elkaar).
Het is me de afgelopen jaren een paar keer gebeurd, dat door; koude droge handen, windvlaag, wiebelige ondergrond, whatever ongelukkige omstandigheid, ik iets liet vallen wat vervolgens in een peilloze diepte verdween. (lensdoppies, statiefschroef en zelfs een keertje een SD kaartje. SDtjes zijn zo klein en glad, dat werkt niet echt handig met handschoenen aan en/of kouwe klauwen).
En nee, met mijn hoeveelheid data is het niet haalbaar om iedere dag verse CF/SD kaartjes te gebruiken. Dan is zo'n 2.5"TB externe schijf heel wat betaalbaarder. :Y

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 12-05-2017 09:47 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ehtweak schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 09:40:

BTW: als de laptop valt is die ook kapot, dus wat is het verschil met het laten vallen van een aparte mobiele schijf? :? En als m'n DSLR valt is die ook kapot...
Maar het SD geheugen is niet kapot en daar ging het om, je HDD is de enige plek waar de data opstaat.
Kun je nagaan, ik heb zelfs in mijn DSLR dual card slots (CF + SD; kopietjes van elkaar).
Het is me de afgelopen jaren een paar keer gebeurd, dat door (koude droge handen, windvlaag, wiebelige ondergrond, whatever ongelukkige omstandigheid) dat ik iets liet vallen wat vervolgens in een peilloze diepte verdween. (lensdoppies, statiefschroef en zelfs een keertje een SD kaartje).
En nee, met mijn hoeveelheid data is het niet haalbaar om iedere dag verse CF/SD kaartjes te gebruiken. Dan is zo'n 2.5"TB externe schijf heel wat betaalbaarder. :Y
Volgens mij ga je hier wel erg ver in het veilig stellen van data voor het veiligstellen, maar gebruik dan in ieder geval een SSD als externe schijf. SD kaartjes hoeven je echt niet de kop te kosten als je al voor minder dat 30 euro een goede 64GB hebt. Dan hoef je de kaartjes veel minder vaak te wisselen wat de kans op het in een gat laten vallen kleiner maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 07:16

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik kwam deze tegen in een ander topic: https://www.amazon.de/dp/B00VUGUPH6/

Hiermee kan je een image tank aardig nadoen. Via je smartphone kan je hem de opdracht geven om de inhoud van de SD-kaart naar een aangesloten externe HD te zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door Milmoor op 22-07-2018 21:49 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik een laptop meenemen gewoon voor het gemak en alle mogelijkheden. Desnoods een goedkope 2e hands die het ruim in mag. lees een krasje extra boeit niet. Maar volgens mij zijn laptops geen probleem (zou even goed informeren USA doet alles anders).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:50

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heren het Topic is inmiddels een jaar oud. TS laatste reactie is van 11 mei 2017.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.