Wat gebeurt met inklaringskosten bij weigeren pakket

Pagina: 1
Acties:
  • 37.444 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Topicstarter
Ik heb voor $ 30,- een humble bundle aangeschaft. Boven de $25,- kreeg ik daarbij een print om aan de muur te hangen.

Nu heb ik een bericht van PostNL dat ik 17,90 moet betalen. Blijkbaar geldt dus de hele $30 als waarde, ondanks dat het slechts een deel van de zending is.

Daarbij zijn de kosten ronduit belachelijk: 40 cent btw/invoer kosten en 17,50 inklaringskosten.

Wat mij betreft zijn ze bij PostNL een stelletje oplichters en ik heb hun nooit opdracht gegeven om die kosten voor mij te betalen.

Aangezien ik de bundle voor de comic downloads heb aangeschaft en niet voor die poster, neig ik er erg naar om de zending gewoon te weigeren.

Sta ik in mijn recht als ik het pakketje en dus ook die betaling weiger? Ik heb Postnl immers geen opdracht gegeven om die handelingen te verrichten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Met een heel klein beetje zoeken had je bij PostNL dit gevonden (bij veelgestelde vragen staat je antwoord): https://www.postnl.nl/ont...deren-uit-het-buitenland/ :)

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:18

g0tanks

Moderator CSA
PostNL regelt de inklaring voor u.
Is het eigenlijk überhaupt mogelijk dit zelf te regelen? :p

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Anoniem: 63072 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 17:56:
Ik heb voor $ 30,- een humble bundle aangeschaft. Boven de $25,- kreeg ik daarbij een print om aan de muur te hangen.

Nu heb ik een bericht van PostNL dat ik 17,90 moet betalen. Blijkbaar geldt dus de hele $30 als waarde, ondanks dat het slechts een deel van de zending is.

Daarbij zijn de kosten ronduit belachelijk: 40 cent btw/invoer kosten en 17,50 inklaringskosten.

Wat mij betreft zijn ze bij PostNL een stelletje oplichters en ik heb hun nooit opdracht gegeven om die kosten voor mij te betalen.

Aangezien ik de bundle voor de comic downloads heb aangeschaft en niet voor die poster, neig ik er erg naar om de zending gewoon te weigeren.

Sta ik in mijn recht als ik het pakketje en dus ook die betaling weiger? Ik heb Postnl immers geen opdracht gegeven om die handelingen te verrichten!
Je antwoord staat op de pagina die @Bastien linkt.

Wat moet ik doen als ik geen inklaringskosten wil betalen?
Krijgt u een pakket uit het buitenland, maar wilt u geen inklaringskosten betalen? Weiger dan het pakket direct als PostNL het pakket aanbiedt. Het pakket wordt dan meteen retour afzender gezonden of vernietigd. Dit is afhankelijk van de wens van de afzender.

U bent dan niet meer verplicht om douanekosten, btw, andere heffingen of inklaringskosten te betalen.

Accepteert u het pakket als het wordt aangeboden door een medewerker van PostNL? Dan betaalt u douanerechten, btw, eventuele heffingen en inklaringskosten.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:52
g0tanks schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 18:06:
[...]

Is het eigenlijk überhaupt mogelijk dit zelf te regelen? :p
Ja.... je moet een bedrijf zijn die pakketjes transporteert en je moet aan bepaalde eisen voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bastien schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 18:02:
Met een heel klein beetje zoeken had je bij PostNL dit gevonden (bij veelgestelde vragen staat je antwoord): https://www.postnl.nl/ont...deren-uit-het-buitenland/ :)
Ik voel me nu heel dom, ik ben op die pagina geweest, maar heb het veelgestelde vragen deel compleet gemist :X

Hoe dan ook , dit soort zaken gaat voortaan net als cd's dus ook gewoon naar een vriend in de VS die het in een mooie bruine noppen enveloppe met de reguliere post mee stuurt.

Nog nooit gehad dat ik daarvoor moest betalen.

[ Voor 47% gewijzigd door Yorinn op 11-05-2017 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:24
Zou het mogelijk zijn om bezwaar te maken tegen deze kosten? De poster heeft een waarde van minder dan €22 dus eigenlijk zou je hiervoor geen btw of inklaringskosten verschuldigd zijn...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordymt
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-05 16:34
Xander schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 18:34:
Zou het mogelijk zijn om bezwaar te maken tegen deze kosten? De poster heeft een waarde van minder dan €22 dus eigenlijk zou je hiervoor geen btw of inklaringskosten verschuldigd zijn...
Ja, dat kan. Het wordt alleen door PostNL zelf beoordeeld, hoeveel kans denk je dat je dan maakt?

https://www.postnl.nl/kla...-en-inklaringskosten.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:24
Wellicht kan de verkoper helpen om de waarde nader te specificeren...

Het is iig wel een hoop moeite voor een poster, weigeren is simpeler als je hem niet hoeft. :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je wordt toch altijd eerst om(factuur) gevraagd? Ik zou gewoon aangeven dat het om een 'gratis poster' gaat en dat ze het pakje open mogen maken als ze het niet geloven.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Marzman schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 19:01:
Je wordt toch altijd eerst om(factuur) gevraagd? Ik zou gewoon aangeven dat het om een 'gratis poster' gaat en dat ze het pakje open mogen maken als ze het niet geloven.
De verzender moet de waarde van de zending opgeven. Hier baseert PostNL zich op. Als de verzender heeft aangegeven dat de waarde $30 is, heeft de verzender dus een dure fout gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Anoniem: 63072 Beetje rare uitspraak dat PostNL oplichters zouden zijn?!?
De inklaringskosten (in dit geval blijkbaar EMS) zijn gewoon keurig van tevoren bekend. Ook de belastingtarieven e.d. zijn keurig in te zien.

Er is hooguit een administratieve slordigheid bij de verzender gemaakt. Maar dat kun je het lokale postbedrijf niet aanrekenen.

Je weet welke keuzes er zijn; of de zending weigeren, of berusten in de vastgelegde procedure.
Dat zijn de regels en risico's van het internationale bestel en afleververkeer. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JackBol schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 19:08:
[...]

De verzender moet de waarde van de zending opgeven. Hier baseert PostNL zich op. Als de verzender heeft aangegeven dat de waarde $30 is, heeft de verzender dus een dure fout gemaakt.
Dat is een lastige bij Humble. De bundle was pay what you want voor digitale downloads van comics. Als je $25 betaalde kreeg je de poster, als je $24,99 betaalde niet. Je zou dus kunnen zeggen dat ik $ 5.01 heb betaald voor die poster.

Hoe het geadverteerd stond was "pay $25 or more and receive a free poster" Dan is de poster dus een gift.

In beide gevallen zou je kunnen zeggen dat de poster een hogere economische waarde heeft. Maar als je online kijkt dan kost een poster niet meer dan $5 - $10, en dat is toch echt onder de grens.

Overigens vermoed ik dat er ergens wel een regel voor zal zijn. Zo kocht ik in het verleden de digitale versie van HL2 met extra goodies. Ik zou dan op het pakketje de prijs van dit alles minus de prijs van de download verwachten. Die laatste zit immers niet in het pakket. Maar ook Valve had gewoon het totaal van de nota als waarde op het pakket gezet.
ehtweak schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 19:54:
@Anoniem: 63072 Beetje rare uitspraak dat PostNL oplichters zouden zijn?!?
Misschien moet ik iets duidelijker zijn. Ik heb in het verleden vaker inklaringskosten betaald. Alleen was dat bij zendingen waarvan de waarde zodanig is dat ik dat ook verwacht had. Deze waren echter altijd met DHL en die rekenen zeggen en schrijven 10 euro aan kosten. Als het blijkbaar voor 10 euro kan dan ben je met 17,50 gewoon een oplichters bende. Je maakt misbruik van het feit dat de ontvanger geen keuze heeft.

Aangezien dit geen vrije markt is zou hier paal en perk aan gesteld moeten worden.

Edit: De poster is een verassing, ik weet dus niet eens wat er op die poster staat. Pakketje licht op het PostNL bezorg punt, dus ik neem nu even rustig de tijd om uit te zoeken hoe die poster er uit ziet en of die mij 18 euro waard is.

Daarnaast vindt ik dat PostNL misbruik maakt van zijn positie door het dubbele te rekenen van andere vervoerders. Ik heb een mooi bezwaar formulier gevonden voor als je het niet eens bent met de waarde bepaling. PostNL beslist, dus ik verwacht er niet veel van, maar laat maar werken voor hun geld.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 11-05-2017 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Anoniem: 63072 FYI:

http://invoerkosten.nl/inklaringskosten.html

PostNL rekent normaliter 13 EURO inklaringskosten, maar voor EMS 17,50.
Dus tja; een keuze van het logistieke traject door de verzender, dat het via PostNL wordt afgehandeld.

Nogmaals dat heeft NIETS te maken met, wat jij "oplichters bende" noemt, maar dat zijn gewoon de tarieven. Je wordt helemaal niet opgelicht, want er wordt een specifieke administratieve en logistieke dienst verleend, die je zelf niet kunt doen.

Dat je het tarief prijzig vindt, dat is te begrijpen. Zeker op dit soort kleine bedragen. Dan kan het zelfs gebeuren dat als je net boven die 22 euro grens zit, je zowat het dubbele uiteindelijk moet aftikken.
Maar dat is zeer zeker GEEN oplichting!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ehtweak PostNL rekent voor exact dezelfde dienstverlening bijna het dubbele van andere vervoerders. Dit terwijl je als ontvanger geen keuze hebt uit vervoerders. Men misbruikt dus gewoon zijn machtspositie om even lekker wat extra te verdienen. Laten we het dan machtsmisbruik noemen.

Hoe dan ook stinkt die prijs en daarmee PostNL.

Het probleem wordt natuurlijk aantonen dat die waarde niet klopt. Als ze het pakketje openen zien ze de poster, maar ik heb geen aparte nota voor die poster. Ik kan hoogstens zeggen dat de normale waarde van een poster geen 22 euro is. En ik kan ze een ota overleggen waaruit blijkt dat die poster slechts een onderdeel is van een uitgebreidere nota die in totaal $ 30 bedraagt waarmee de conclusie dat de poster zoveel waard is totaal ridicuul wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 11-05-2017 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:27

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Sowieso heb je niet $30,- betaald voor de bundle, want je hebt daarvan $20 (ofzo) aan een goed doel geschonken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
W1LL3M schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 20:27:
Sowieso heb je niet $30,- betaald voor de bundle, want je hebt daarvan $20 (ofzo) aan een goed doel geschonken 8)
Daar zeg je zoeits, ik doe standaard idd iets meer dan het minimum en 1/3 naar Humble 2/3 naar goed doel. Alleen staat die verdeling nooit op de nota dus niet bewijsbaar :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ha! lees dus net dat de poster gesigneerd is en dat er al leuke bedragen voor geboden worden door verzamelaars die de actie gemist hebben. Denk dat ik die kosten maar betaal en de poster even bewaar om te kijken wat de prijs doet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Je moet ook even de voorwaarden van de bundle bekijken. Stellen zij voor die prijs, terwijl ze richten op EU markt dat je voor die prijs x krijgt plus y bonus, dan moet je daar van uit kunnen gaan.

Ik zou bij hen dus aangeven dat vanwege hun verzendwijze kosten zouden worden toegepast, en dat je het daarom geweigerd hebt en verwacht alsnog het geadverteerde te ontvangen waarbij ze duidelijk zijn bij verzending over de waarde van alleen wat verzonden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:53
Anoniem: 63072 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 20:24:
@ehtweak PostNL rekent voor exact dezelfde dienstverlening bijna het dubbele van andere vervoerders. Dit terwijl je als ontvanger geen keuze hebt uit vervoerders. Men misbruikt dus gewoon zijn machtspositie om even lekker wat extra te verdienen. Laten we het dan machtsmisbruik noemen.
Dit is trouwens niet direct waar, voor een standaard zending betaal je bij PostNL €13, bij DHL is €13 geloof ik tegenwoordig ook het basis bedrag. Echter is DHL een stuk minder transparant en kan je bij DHL in bepaalde situaties zelfs een stuk meer betalen dan bij PostNL, die altijd €13 rekenen bij een standaard zending.

EMS is inderdaad 4.50 duurder en kost dus €17,50, maar daar zitten als ik het goed begrijp ook meer administratieve handelingen in het proces, dus logisch dat het wat duurder is. Maar dat weet je in principe als je voor EMS kiest, kiest de verzendende partij buiten jou om voor EMS is het vreemd als je dan over PostNL gaat klagen, klaag dan over de partij die voor deze verzend methode heeft gekozen.

Ik snap dat het klote is dat in deze jouw pakketje er uitgehaald is voor een controle en dat daar fouten gemaakt zijn over de waarde in het pakket, maar klaag dan wel over de partij die hier de fouten maakt, dat is wel zo netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Postnl 13,-
Postnl spoed (ems) 17.50
Dhl 14.50

Dus zoveel ontloopt het nou allemaal ook weer niet.

En boven de 22 euro is altijd een risico. Uit Amerika bijna 100% kans dat je de douane factuur krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 217290 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 21:54:
Postnl 13,-
Postnl spoed (ems) 17.50
Dhl 14.50

Dus zoveel ontloopt het nou allemaal ook weer niet.

En boven de 22 euro is altijd een risico. Uit Amerika bijna 100% kans dat je de douane factuur krijgt.
Laatste keer dat ik hiervoor moest betalen was het een tientje inklaringskosten. Geen idee meer welke partij dat was, maar het kan dus flink goedkoper.

Overigens laat ik met enige regelmaat pakketjes versturen gewoon in bruine noppen enveloppen en de meesten komen er zonder kosten door.

Alleen van partijen als Amazon die levensgroot reclame op hun pakketje zetten komt 0% er zonder kosten door. Dus daar bestel ik alleen nog als de totale kosten onder de 22 euro blijven en het echt goedkoper is dan in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

dan heb je dus al heel veel keer geluk gehad en zou ik nu zeker niet zeuren over die paar euro meer...
Officieel moet je namelijk zelf elk pakket dat je verwacht ook aangeven bij de douane. Dit is echter niet praktisch en doet dan ook niemand op enkele multinationals na.

En 10 euro heb ik al heel wat jaartjes niet meer gezien. Tarieven liggen allemaal redelijk dicht bij elkaar alleen de spoed versies zijn duurder maar die krijgen dan ook voorrang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
EMS = 100% zeker dat je inklaringskosten voor je kiezen krijgt. Maar daar heb je nu niks aan :-)

Het beste is om contact op te nemen met PostNL en de factuurspecificatie (die heb je als het goed is in je mail gehad na betaling) te overleggen, zodat je kunt aantonen dat de bestelling weliswaar $30,- waard was maar de daadwerkelijk geleverde goederen een veel lagere waarde hebben, namelijk nihil ("free poster"). De daadwerkelijke waarde van je bestelling betreft namelijk een digitale download en geen import van fysieke goederen, waardoor je dus geen belasting en invoerrechten verschuldigd bent.

Het kan zijn dat je hierdoor de inklaringskosten wel moet betalen à €17,50 en je de €0,40 terugkrijgt, omdat er wel degelijk afhandeling van douanezaken heeft plaatsgevonden en deze nu eenmaal flat fee €17,50 kosten. Dat is nog steeds een grijs gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik zie op het internet veel klachten voorbij komen over de inklaring kosten. Deze zijn echter veel goedkoper dat het bedrag dat ik opeens voor me kreeg. 361 euro (!) aan inklaringskosten.

Bij een webshop waar ik voor een derde keer iets kocht; was dit de eerste keer dat ik het moest betalen. Ik moest opzoeken wat het überhaupt betekend.

Ik ga het bedrag betalen, maar ook direct bezwaar insturen. Ik vroeg me af of mensen hier ervaring mee hebben? Wat is de beste manier om dit aan te pakken? Terugsturen is namelijk geen optie voor mij

Is er een mogelijkheid om het volledige bedrag terug te krijgen, wat voor informatie voeg je toe, etc. Ik zou heel graag wat meer ervaringen willen horen van mensen hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dan moet je eerst wat informatie geven wat je gekocht hebt voor hoeveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
Een design merk jas van 750 euro bij Grailed. Een website voor design kleding.
Het kwam echt als een schok voor me, omdat ik er nooit eerder van had gehoord, en de site adverteert dat het een bedrag is dat inclusief verzenden is.

(Ik snap dat het bij de douane ligt. Maar je verwacht niet 50% van het aankoop bedrag erbij te moeten betalen op het moment dat je een deal hebt gevonden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-05 19:47
De jas komt van buiten de EU, dus dan is er altijd een kans dat hij eruit gepikt wordt. Je kunt er beter vanuit gaan dat je sowieso moet betalen, en dat het mooi meegenomen is als het niet gebeurt.
Dat op de website staat dat de prijs inclusief verzending is klopt, de extra inklaringskosten vallen daar buiten (tenzij je gebruikt maakt van een dienst zoals bijvoorbeeld het Ebay Global Shipping Program).

361 lijkt mij echter wel veel op 750. Heb je een specificatie van dat bedrag? Zit er misschien een boete bij omdat er een verkeerd bedrag op het inklaringsformulier gezet is, of ietsdergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Houstyn schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 14:28:
Een design merk jas van 750 euro bij Grailed. Een website voor design kleding.
Het kwam echt als een schok voor me, omdat ik er nooit eerder van had gehoord, en de site adverteert dat het een bedrag is dat inclusief verzenden is.

(Ik snap dat het bij de douane ligt. Maar je verwacht niet 50% van het aankoop bedrag erbij te moeten betalen op het moment dat je een deal hebt gevonden)
Wat staat er op 't bonnetje?

Voor boven de €150 betaal je invoerkosten (voor kleding tussen 0 en 12%, afhankelijk van type) en belasting (21%) plus inklaringskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
Het bedrag was iets meer inderdaad, ik haalde even iets door de war. 1150 dollar, omgerekend naar 967,43 euro is wat ik via PayPal heb overgemaakt.

Het is echt een kwestie van "eruit gepikt" worden? Er is geen mogelijkheid om hier ook maar enige invloed of zekerheid op te kunnen hebben? Dit zorgt er namelijk wel erg voor dat ik hier nooit meer iets wil kopen, als een dergelijk bedrag iets kan zijn waar je net pech in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Houstyn schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 14:51:
Het bedrag was iets meer inderdaad, ik haalde even iets door de war. 1150 dollar, omgerekend naar 967,43 euro is wat ik via PayPal heb overgemaakt.

Het is echt een kwestie van "eruit gepikt" worden? Er is geen mogelijkheid om hier ook maar enige invloed of zekerheid op te kunnen hebben? Dit zorgt er namelijk wel erg voor dat ik hier nooit meer iets wil kopen, als een dergelijk bedrag iets kan zijn waar je net pech in hebt.
Het is niet 'net pech'. Je bent wettelijk verplicht dit te betalen, en dus gewoon onderdeel van de prijs.
Op een bedrag van €967 kan €350 wel kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Houstyn als jij goederen invoert vanuit een land buiten de EU zul je altijd* deze kosten moeten betalen, je hebt dus twee keer de belasting ontdoken. Methoden om deze kosten te ontwijken vallen daarmee ook onder belastingfraude.
Daarnaast zijn ze bij de belastingdienst ook niet achterlijk en zullen ze pakketjes waar "gift" op staat ook gewoon openmaken. Alleen ze hebben niet de capaciteit om alles te controleren en zullen dus steekproefsgewijs werken.

*Afhankelijk van het bedrag en type product zijn er vrijstellingen.

[ Voor 8% gewijzigd door Tsurany op 01-05-2018 14:55 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

De inklaringskosten zijn ook gewoon nog steeds die gestelde bedragen in het topic van enkele tientjes. Waar jij mee te maken hebt zijn de BTW die er nog niet over is betaald, de invoerkosten die er overheen komen. Als je iets van buiten de EU naar Nederland haalt ben je gewoon een importeur. Onwetendheid is niet echt een excuus om hier onderuit te komen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Houstyn schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 14:20:
Ik ga het bedrag betalen, maar ook direct bezwaar insturen. Ik vroeg me af of mensen hier ervaring mee hebben? Wat is de beste manier om dit aan te pakken? Terugsturen is namelijk geen optie voor mij

Is er een mogelijkheid om het volledige bedrag terug te krijgen, wat voor informatie voeg je toe, etc. Ik zou heel graag wat meer ervaringen willen horen van mensen hierover.
Voor de volledigheid van de vraag; hier staat hoe je bezwaar kan maken:
https://www.belastingdien...uitenland-wat-kan-ik-doen

Ik zie twee opties:
1) waarde waarover invoer en belasting is gerekend is niet de werkelijke waarde (i.e. de prijs op de import bon en het bedrag wat je betaald hebt komt niet overeen)
2) het verkeerde invoertarief is over het kledingstuk berekend (kijk welk tarief op de bon staat, waarschijnlijk 12%, en kijk hier of je wellicht recht hebt op een lager tarief http://tarief.douane.nl/arctictariff-public-web/#!/home)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
Bedankt voor de info. Dan ben ik slecht geïnformeerd geweest al deze tijd.
Ik schrik er nog steeds wel een beetje van; maar dan heb ik het altijd verkeerd bekeken. (Als een bedrag exclusief BTW, die ik normaliter altijd zou betalen in NL)

Het klinkt opeens als een gigantisch bedrag, zonder dat je ervan uit gaat. Het voelt als iets waar je eigenlijk niets voor terugkrijgt. (daarnaast was de levering tot nu gewoon ongelofelijk traag)

Ook dank voor de linkjes. ik ga ze aandachtig bekijken, om te zien wat ik hieraan nog kan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Houstyn schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 15:03:
Het voelt als iets waar je eigenlijk niets voor terugkrijgt.
Nou, je krijgt er flink wat voor terug, namelijk: sociale zekerheid, zorg, wegen, infra, publieke zenders, cultuur, media, publieke functionarissen, etc, etc, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Houstyn schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 15:03:

Het klinkt opeens als een gigantisch bedrag, zonder dat je ervan uit gaat. Het voelt als iets waar je eigenlijk niets voor terugkrijgt. (daarnaast was de levering tot nu gewoon ongelofelijk traag)
Denk je dat ook bij elk bedrag inclusief BTW die je in Nederland koopt? Of je inkomstenbelasting die je afdraagt? Ik snap dat je je erg gefrustreerd voelt, maar het ligt een stuk genuanceerder dan je het nu schetst.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

@Houstyn puur uit interesse, zou je willen delen om welk kledingstuk het precies gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
Ik snap wat jullie bedoelen.
Ik hou gewoon niet van onverwachte kosten. Maar hoe jullie het schetsen kan ik me er al wat meer in vinden.

Het gaat om een Saint Laurent Paris Teddy Jacket (hele mond vol)
Ik koop - en verkoop regelmatig merkkleding, en kan er some wat winst mee maken na het dragen ervan. Dat is bij deze aankoop dan wat minder gelukt al. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Houstyn schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 15:14:
Ik koop - en verkoop regelmatig merkkleding, en kan er some wat winst mee maken na het dragen ervan. Dat is bij deze aankoop dan wat minder gelukt al. ;-)
Je moet even kijken hoe je erop verdient. Heb je vaak geluk dat je de invoer en belasting niet hoeft te betalen? Dan lijkt me je handeltje niet duurzaam.

Overigens heb je nog steeds best een goede prijs. 967+361 = €1357. In de meeste shops in de EU zie ik deze jas voor rond de €1600 hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
Ik zie het ook niet als een goede manier om echt geld te verdienen.
Soms kom ik een potentieel goede deal tegen op dit soort sites, waarbij ik het een jaar kan dragen en weer kan verkopen voor (inclusief alle extra kosten) evenveel of zelfs meer.

Gewoon een manier van kleding dragen die ik mooi vindt, zonder er eigenlijk geld mee te verliezen. Behalve in dit geval dan. ;-)

Zal het in de toekomst wat meer houden op Europese of Nederlandse aankopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Houstyn op 01-05-2018 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-05 17:01

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:En ik sluit dit topic, deze was bijna een jaar oud. Hier kan beter een eigen topic voor aangemaakt worden al verwacht ik dan wel wat meer input @Houstyn. Fijn dat er zoveel mensen je van een antwoord wilde voorzien.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.