Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies m.b.t reparatieduur

Pagina: 1
Acties:

• LiquoriceTwist
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-10 21:22
Goeie middag!

Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik dit verhaal kwijt moet dus ik denk dat ik het hier maar neer zet. (Excuses als ik het op het verkeerde forum heb gepost.)

Ik heb +/- twee jaar geleden bij BTO een laptop gekocht. Deze laptop deed het tot voorheen prima totdat de vingerprintsensor spontaan stopte met werken. Hij werd ook ontzettend heet en de behuizing begon ook te smelten. (Na wat Googlen was het klaarblijkelijk kortsluiting) Ik heb hem opgestuurd, kreeg binnen twee dagen te horen dat ze de onderdelen niet op voorraad hebben en dat ik twee weken moest wachten.

Na twee weken nog steeds niks, dus ik bel. "Ja we wachten nog steeds op onderdelen. Kan nog even duren." okay, prima.

Week later nog steeds niks, weer bellen. "Ja uh, de leverancier heeft het onderdeel nog niet opgestuurd dus het kan volgende week zo zijn dat ie binnen is!" nou ja, kan gebeuren. Weer wat meer informatie, weer een week wachten.

Weer een week later, weer bellen. Precies hetzelfde verhaal. "Wacht nog even een weekje dan is ie er sowieso!"

Ik heb vandaag weer gebeld en toen was het onderdeel er nog steeds niet. Ik vroeg waarom het zo lang kan duren en ik kreeg het antwoord. "Ja, onze leverancier had het in Europa niet op voorraad dus het moet uit Azië komen." waarop ik vraag of hij 100% zeker wist dat het onderdeel wel zou komen. "Ja, onze leverancier zegt dat het zo is, dus hij moet gewoon komen."

Ik neem aan dat het dan via de boot moet komen, dat betekend dus dat het zo 6-8 weken kan duren voordat zoiets binnenkomt. Maar dat had ik toch ook wel gelijk tehoren kunnen krijgen lijkt mij?

MIjn vraag is, hoe lang mag mijn laptop bij de reperateur blijven? Het product is toch in principe van mij? Heb ik opties? Ik zit net in mijn afstudeerstage periode en ik studeer communicatie en multimedia design. Ik werk nu al vier weken op een laptop zonder dedicated GPU en met een dual-core i5je... ik kan hier amper wat mee.

Dus wat kan ik doen als consument? Heb ik rechten op een andere oplossing o.i.d.?

Verwijderd

Deze pagina van consuwijzer zegt het volgende:
In de wet staat niet precies hoe lang een reparatie mag duren. Laat u een product repareren omdat het een ondeugdelijk product is? Dan mag u verwachten dat u het product binnen een redelijke tijd weer terugkrijgt. Wat een redelijke tijd is, kan per product verschillend zijn. Bij ingewikkelde technische producten zal het repareren langer duren dan bij een simpel product.

Hebt u met de verkoper niets afgesproken over hoe lang de reparatie duurt? Dan zult u de verkoper nog een kans moeten geven om het product voor een bepaalde datum te repareren. Heeft de verkoper uw product voor die datum niet gerepareerd? Dan kunt u in veel gevallen de koopovereenkomst ontbinden. Dit betekent dat u het product terug kunt geven aan de verkoper en dat u recht hebt op uw geld terug.
Ik denk zelf dat het niet kunnen krijgen van het betreffende onderdeel gewoon overmacht is en dat het dus niet onredelijk is dat het langer duurt. Ik geloof dat een reparatie meestal drie á vier weken in beslag neemt, dus als het in jouw geval een paar weken langer duurt is dat vervelend, maar niet verboden.

Verwijderd

RMA kan zo 2 maanden duren als een onderdeel er niet is of nog uit het buitenland moet komen. Is denk ik niets aan te doen. Ik koop dan zelf altijd meteen een nieuwe en de oude verkoop ik dan weer als ie met de garantie terugkomt.

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:07
Ik ben recent een laptop ook 2 maanden kwijt geweest voor vervanging van een moederbord, ze hadden hem bovendien zelf laten vallen met beschadiging aan de buitenzijde tot gevolg, na wat heen en weer gemail gaven ze toe dat het hun eigen schuld was en is het ook gerepareerd. De meeste wachttijd was alsnog inderdaad voor onderdelen (nieuw moederbord). Ik zou wel blijven informeren naar de status, soms blijft een RMA product nog vrij lang achterin op de plank liggen na reparatie.

Ik vind 4 weken zonder enige voortgang alsnog erg lang. Is de laptop nog bruikbaar? Misschien kun je vragen om de vingerprintsensor eerst te laten verwijderen en de laptop te gebruiken tot ze het onderdeel binnen hebben.
onze leverancier zegt dat het zo is, dus hij moet gewoon komen.
Ik neem aan dat hun leverancier ook bepaalde harde levertermijnen kan aangeven, ga hier dus achteraan zodat je iets meer zekerheid hebt.