Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Sinds een tijdje gebruik ik op het werk de Acronis 2017 bootable disk om PC's te voorzien van een Windows 10 installatie, zodat niet alles na een schone installatie handmatig meer hoeft. We hebben een aantal HP 8200 SFF PC's waar Windows 10 op komt, die met de Windows 7 OEM-licenties allemaal geactiveerd moeten worden. Dat is altijd goed gedaan; na de recovery start het OS gewoon op, PC-naam moet nog veranderd worden, maar met de activatie gaat het nu juist mis.

Het vreemde is dat de PC waar de image op is gemaakt wèl geactiveerd kan worden (is vanzelf gegaan na de clean install).

Windows 10 Pro kon eerder gewoon geactiveerd worden met de Windows 7 Pro sticker. Dit wil dus nu niet wanneer ik de andere systemen recover met Acronis. Nu krijg ik mededelingen zoals 'activering-servers niet bereikbaar' of 'maak verbinding met internet om te activeren' en zelfs is Windows van mening dat ik een juiste editie moet hebben.

Dus nu wil ik niet zóveel tijd besteden om Windows 10 steeds weer opnieuw te moeten klaarmaken (en dat het activeren vervolgens weer niet wil), maar lijkt mij handig om het gelijk goed te doen. Acronis is wel de voorkeur, het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn denk ik dan. 8)7

Nou is mijn vraag, hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Met vriendelijke groet,
Lajos

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:54:
die met de Windows 7 OEM-licenties allemaal geactiveerd moeten worden

Het vreemde is dat de PC waar de image op is gemaakt wèl geactiveerd kan worden (is vanzelf gegaan na de clean install).

Windows 10 Pro kon eerder gewoon geactiveerd worden met de Windows 7 Pro sticker. Dit wil dus nu niet wanneer ik de andere systemen recover met Acronis.
De Win10 (gratis) update waar je nu gebruik van maakt is hardware ID gebonden, dus je geactiveerde OEM image gaat nooit activeren op een andere machine.
Als je bij de huidige werkwijze wil blijven zal je het image moeten maken van een niet geactiveerde machine, grote kans dat de activatie op de andere machines (met hun eigen OEM sticker) dan wel lukt na de recover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripple20
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

Tripple20

- Target Lost -

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:54:
Nu krijg ik mededelingen zoals 'activering-servers niet bereikbaar' of 'maak verbinding met internet om te activeren'
Eerste ingeving:
Heeft die pc wel internet toegang?
Anders wil die activatie niet werken via internet.

Ik ben verder niet bekend met de software die je gebruikt, maar zou het kunnen dat er nog ergens een static IP adres staat ingesteld? Of dat er een MAC adres wordt gekloond en je daarom geen internet hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tripple20 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:18:
[...]

Eerste ingeving:
Heeft die pc wel internet toegang?
Anders wil die activatie niet werken via internet.

Ik ben verder niet bekend met de software die je gebruikt, maar zou het kunnen dat er nog ergens een static IP adres staat ingesteld? Of dat er een MAC adres wordt gekloond en je daarom geen internet hebt?
PC heeft internet toegang, ik kan Google pingen. :P
Static IP is niet van toepassing (gewoon default DHCP).
Of het MAC adres wordt gecloned weet ik zo nu niet. Is denk ik niet belangrijk. Vorige keer toen het goed ging ook niks mee gedaan..
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:17:
[...]

De Win10 (gratis) update waar je nu gebruik van maakt is hardware ID gebonden, dus je geactiveerde OEM image gaat nooit activeren op een andere machine.
Als je bij de huidige werkwijze wil blijven zal je het image moeten maken van een niet geactiveerde machine, grote kans dat de activatie op de andere machines (met hun eigen OEM sticker) dan wel lukt na de recover.
Vorige keer was hij ook standaard al meteen geactiveerd na de clean-install, en ging het goed met clonen en activatie (weliswaar de licentie veranderd naar de juiste op de behuizing).

Vriendelijke Groet,
Lajos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:25
Is het ook niet noodzakelijk om de systemen te syspreppen om problemen te voorkomen ? Daarnaast is het al eerder genoemd, een licentie is hardware ID gebonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Kan je niet een image maken vóór de activatie ?
Als ze allemaal hetzelfde zijn, kan je eerst offline die image aanmaken, en daarna op de andere systemen plaatsen

Zo zal de activatie op basis van de hardware zijn die op moment van verbinden online komt, en niet op basis van de 'eerste' pc ?

Ik heb nl onlangs 2 SSD's omgeruild in bestaande pc's
De één was een i5, de andere een i3, beiden verschillend in geheugen en uiteraard mobo
Het enige wat er gebeurde was, dat er divers geinstalleerd werden, maar beide pc's waren opnieuw geactiveerd
Dus met OS1 in PC2 en vice versa

[ Voor 33% gewijzigd door FreshMaker op 11-05-2017 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Stap1: Installeer een computer zoals gewenst. Incl. eventuele applicaties ( doe nog geen activatie van windows )
Stap2: sysprep machine met de optie dat de machine uit gaat als hij gereed is met de sysprep
Stap3: Maak een image met actronis.

Deze image is zoals nu netjes voorbereid om ook op andere computer te gebruiken, maar dan al wel voorbereid met alle drivers / applicaties zoals gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het wil niet lukken. Als het eerst wel goed ging, waarom dan nu niet.
Hij moet gewoon de OEM-key pakken, dat ging altijd goed, zou het kunnen dat er een patch is uitgebracht?
Of zal ik maar de image pakken van een paar maanden terug die wel altijd geactiveerd kon worden, en daarmee verder gaan?
Misschien nog andere tips om al die 8 PC's makkelijk te installeren en activeren met de OEM-licentie?

Als iemand kan bevestigen dat sysprep de 'way to go' is dan probeer ik dat. Volgens mij is dit niet noodzakelijk, ging ook altijd goed zonder sysprep.
Bedankt voor alle reacties tot nu toe _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2017 11:56 ]

Pagina: 1