Automatisch updaten van tools / programma's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:48
Goedemorgen medetweakers,

Ik loop al een tijdje met een vraagstuk rond waar ik voor mezelf geen (duidelijk) antwoord kan geven. Het volgende is de kwestie:

In de organisatie waar ik op dit moment aan het werk ben zijn een groot aantal buitendienst medewerkers (lees: sales medewerkers) die gebruik maken van een laptop van de zaak. Deze medewerkers zijn actief over de gehele wereld en komen nagenoeg bijna nooit in Nederland (hier is het HQ gevestigd). Deze laptops zijn geïnstalleerd met Windows 7 / Windows 10. Beide Enterprise editie.

Nu wordt er in de organisatie veel gebruik gemaakt van allerlei Office plugins om, met name, SAP data uit te lezen. Deze plugins hebben een update routine van 3 maanden. Dus iedere drie maanden komt er een update van deze plugins uit welke we beschikbaar moeten maken op de laptops van de medewerkers.

Op dit moment updaten we de plugins vooral met de volgende tools:

- RES Automation (waar mogelijk als de medewerkers toevallig een keer op een vestiging komen)
- Microsoft InTune Package beschikbaar maken in de Company Portal
- Handmatige installatie van Teamviewer als we de laptop een keer over moeten nemen

Echter lopen we dus regelmatig tegen het probleem aan dat de updates van de plugins niet goed gaan. Dit wordt vaak veroorzaakt door:

- Mensen downloaden de package niet uit de InTune portal
- Medewerkers komen niet op de vestigingen waardoor we dus geen update kunnen pushen via RES Automation
- Installaties raken op de één of andere manier corrupt
- RES Automation werkt (voor zover ik van RES Support heb begrepen) niet over MS Direct Access

We weten dat je via InTune ook een installatie kunt afdwingen van een update. Alleen lopen we tegen het euvel aan dat sommige plugins dat compleet fout gaan bij het installeren. De plugins hebben een ingebouwde update mogelijkheid. Dit werkt perfect via RES, maar via InTune gaat dit fout. Support van Microsoft wijst ons terug naar de ontwikkelaar van de plugins en volgens hen ligt het niet aan InTune.

Alternatieven:

We zijn hier aan het kijken naar SCCM. De reden hiervoor is dat we dan de uitrol van laptops kunnen automatiseren (we maken op dit moment gebruik van MDT en RES Automation om de laptops te installeren). Wellicht kunnen we dan ook het upgraden van de plugins hierlang automatiseren / beschikbaar maken voor de externe medewerkers.

Het voordeel is dat we dan één tool hebben om alle gewenste zaken (uitrol laptops / updaten tools). Dit scheelt dan ook (hopelijk) in de beheerswerkzaamheden.

Waar ben ik naar op zoek:

Ik ben eigenlijk eens op zoek naar manieren waarop mijn medetweakers dergelijke zaken oppakken ? Van welke tool maak je gebruik en wat zijn de ervaringen hiermee ?

Uiteraard ben ik me er ter dege van bewust dat er geen "Holy Grail" bestaat. Ieder pakket zal ongetwijfeld zijn voor/nadelen hebben. Maar misschien wegen de voordelen van een bepaald pakket wel enorm op tegen de nadelen en kunnen wij als organisatie onze werkzaamheden een stuk mee verbeteren.

We hebben eigenlijk één "vereiste"': het zou geweldig zijn als de tool de mogelijkheid heeft om "over the air" updates te kunnen pushen.

Topic niet toegestaan ?

Mocht dit topic niet op een dergelijke manier toegestaan zijn, dan verneem ik graag van een Mod hoe ik mijn vraagstuk toch op GoT kwijt kan :)

[ Voor 5% gewijzigd door nextware op 11-05-2017 12:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:34
Hebben die medewerkers niet een VPN verbinding beschikbaar?
Je zou ook kunnen denken aan SCCM, maar dan moet je distributiepunt bereikbaar zijn vanaf het internet (of Distribution point in Azure toevoegen)

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
Meekoh schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:33:
Hebben die medewerkers niet een VPN verbinding beschikbaar?
Je zou ook kunnen denken aan SCCM, maar dan moet je distributiepunt bereikbaar zijn vanaf het internet (of Distribution point in Azure toevoegen)
Nee, ze hebben geen VPN-verbinding beschikbaar. Daar is destijds wel aan gedacht, maar hier is toen (om een voor mij onbekende reden) niet mee verder gegaan.

Zouden we aan de slag gaan met SCCM, dan zal ik jouw tip voor Distribution Point in Azure meenemen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:58
Wij werken in een organisatie met ongeveer 350 gebruikers met WDS+MDT voor OS deployment en PDQ Deploy en PDQ Inventory voor application deployment. Die tools van PDQ zijn 1 van de beste investeringen die we de afgelopen jaren gedaan hebben gezien de vrij geringe kosten ervan. Dat woog niet op tegen de bedragen die met SCCM gemoeid zijn. En dan heb ik het niet alleen over licentiekosten, maar ook de uren aan inrichting ervan.

Remote users gebruiken gewoon een remote access VPN client en dan kunnen we met PDQ Deploy ook gewoon software packages pushen, maar dat is meestal op aanvraag. Het kan ook volautomatisch want de tool beschikt gewoon over een heartbeat functie, maar of je dat echt wil over een remote access VPN is de vraag. Voor meerdere bedrijfslocaties gebruiken we DFS voor de repository.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
The Realone schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:42:
Wij werken in een organisatie met ongeveer 350 gebruikers met WDS+MDT voor OS deployment en PDQ Deploy en PDQ Inventory voor application deployment. Die tools van PDQ zijn 1 van de beste investeringen die we de afgelopen jaren gedaan hebben gezien de vrij geringe kosten ervan. Dat woog niet op tegen de bedragen die met SCCM gemoeid zijn. En dan heb ik het niet alleen over licentiekosten, maar ook de uren aan inrichting ervan.

Remote users gebruiken gewoon een remote access VPN client en dan kunnen we met PDQ Deploy ook gewoon software packages pushen, maar dat is meestal op aanvraag. Het kan ook volautomatisch want de tool beschikt gewoon over een heartbeat functie, maar of je dat echt wil over een remote access VPN is de vraag. Voor meerdere bedrijfslocaties gebruiken we DFS voor de repository.
Ik zal hier eens naar gaan kijken. Ik heb net de OP aangepast met de "vereiste": de mogelijkheid om "over the air" kunnen pushen van updates / installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:28
Ik werk bij een "managed services" bedrijf waar wij een dienst aan onze klant bieden voor het bijwerken van windows updates, 3rd party applicaties en eventueel scripting voor wijzigingen op de clients.

Op de vestiging(en) van de klant is een repository zodat de internet lijn niet te veel belast wordt. Als de gebruikers niet op kantoor zijn, maken ze gebruik van onze repository.

De meeste klanten waarbij we geautomatiseerde installaties uitvoeren, gebruiken WDS+MDT.
Dit werkt ook vele malen eenvoudiger dan SCCM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ARKO
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-06-2022
Misschien een wat ouder topic, maar wij gebruiken hiervoor een combinatie tussen Active Directory, Direct Access, GPO, WPKG, zelf gemaakte packages, Ninite en N-Central. Kom gerust eens op bezoek voor een rondleiding in onze omgeving.

[ Voor 8% gewijzigd door ARKO op 25-05-2017 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jokko
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-08 20:10
Prima pakket hier voor is Airwatch van vmware, echter wel een dure :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
Ik ben nu aan het kijken naar PDQDeploy icm PDQInventory. Dit lijkt, vooralsnog, over onze DirectAccess verbinding te werken.

Daarnaast krijgen we binnenkort een test licentie van Ninite waarmee we deze optie kunnen uitproberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:04
DirectAccess + een goed ingerichte WSUS-server wellicht een oplossing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:29
Wat een mooi (wel betaald) variant is, is Ninite Pro (https://www.ninite.com).

De betaalde versie ondersteund AD Deployment en een hele reeks aan software pakketen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ARKO
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-06-2022
Ninite Pro heeft nu ook een soort agent versie, die gebruiken wij niet wij gebruiken deze in combinatie met WPKG (WPKG-GP) en strak N-Central. Maar ik ga de agent versie gebruiken voor familie en vrienden zodat zij ook een beetje bij blijven, Ik heb weinig zin om consumenten computers te ondersteunen :-)
Pagina: 1