4Seizoenenbanden / Allweatherbanden vs zomer+winter-set

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:24

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Topicstarter
Bandenvraagje :)

Onze vw Caddy is toe aan nieuw rubber, zowel de Michelin zomerbanden als de Nokian winterbanden zijn aan vervanging toe (+/- 35K km per jaar). Ik moest dus 8 nieuwe banden kopen |:(

Ik overweeg een A-merk 4-seizoenenband zoals een michelin crossclimate+, vredestein quatrac oid..
Ik wil dus een band nemen die de aanduiding "M+S" en het "Sneeuwvlok"'-logo heeft. Dan mag ik Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland met sneeuw rijden en weet ik zeker dat die band het in nederlandse omstandigheden voldoende moet zijn.

Ik vraag me af wat jullie hiervan vinden en wat jullie ervaringen zijn met 4seizoenenbanden. Ik weet dat het een compromis is tussen dedicated zomer- en winterbanden maar wij zijn rustige rijders dus de grenzen van onze banden zoeken we niet op.

Als ik nu 1 setje 4seizoenenbanden neem ben ik klaar voor +/- 350,- tegen ruim het dubbele voor een setje zomerbanden en een setje winterbanden.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

edit:

testjes:

https://www.anwb.nl/auto/...s/all-season-205-55-R15-V

http://banden.autoweek.nl...seizoenenbandentest-2016/

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

* mystic heeft Crossclimates onder zijn Volvo V50 liggen. Nu ongeveer een jaar.

Ik ben er erg tevreden over al ben ik deze winter niet in de sneeuw geweest. Dus hoe hij daar presteert weet ik niet :) En je merkt dat het een compromis is. Ik vind ze bijvoorbeeld in de winter lekkerder rijden dan in de zomer, omdat het rubber dan nogal zacht aanvoelt.

Maar als ze versleten zijn komen ze er weer onder. ik vind ze echt meer dan prima

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat overweeg ik ook, die banden zullen wel wat harder slijten denk ik. Misschien dat je dan jaarlijks nieuwe banden nodig gaat hebben, maar een zomer winterset en extra velgen moeten kopen en steeds wisselen daar ben je dan vanaf.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:01
Je kunt natuurlijk ook nu zomerbanden aanschaffen en in de herfst de winterbanden pas. Dat spreidt je kosten een beetje over het jaar.

Verder: als je twee sets banden koopt worden die maar 50% van het jaar gebruikt en doe je dus langer met die banden. De vraag die je jezelf dan moet stellen: hoe lang verwacht je deze Caddy nog te rijden ? Als dat heel lang is kun je prima twee sets banden kopen. Verwacht je 'm over een jaartje weg te doen dan heb je nog geen twee sets banden versleten :)

[ Voor 29% gewijzigd door Carpento op 11-05-2017 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Estoque
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-05 10:49

Estoque

Turbobrick Owner

Mijn ervaring is dat de All-season banden meer geluid produceren.
Puur vanwege dat feit en de hoeveelheid km's die gereden worden, zou ik voor 2 verschillende setjes gaan.

Ik rijd namelijk ook 35k met een caddy (uit 2010) en ik werd gek van de all-season (michelin) banden die daar onder zaten. Het is al zo'n geluid-gevoelige auto.

Respect to the man in the icecream van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Topicstarter
mystic schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:04:
* mystic heeft Crossclimates onder zijn Volvo V50 liggen. Nu ongeveer een jaar.

Ik ben er erg tevreden over al ben ik deze winter niet in de sneeuw geweest. Dus hoe hij daar presteert weet ik niet :) En je merkt dat het een compromis is. Ik vind ze bijvoorbeeld in de winter lekkerder rijden dan in de zomer, omdat het rubber dan nogal zacht aanvoelt.

Maar als ze versleten zijn komen ze er weer onder. ik vind ze echt meer dan prima
dat is rap, dank je wel :)

heb je wel in de nederlandse "sneeuw" gereden?

Ik lees het alsof je bedoelt dat je niet op wintersport "in de sneeuw" geweest bent. Ik ben dat ook niet van plan. Ik vind het geruststellend dat het met die banden wel mag.
Marzman schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:07:
Dat overweeg ik ook, die banden zullen wel wat harder slijten denk ik. Misschien dat je dan jaarlijks nieuwe banden nodig gaat hebben, maar een zomer winterset en extra velgen moeten kopen en steeds wisselen daar ben je dan vanaf.
De velgen heb ik al, moet alleen nieuwe banden idd.

Het wisselen wou ik eigenlijk niet in de discussie betrekking omdat ik dan reacties krijg dat je dat makkelijk zelf kan doen etc. Maar ik wil de discussie idd puur op de keuze/ervaringen tussen de allweatherbanden vs zomer/winterbanden onderling hebben.

Ik mag toch wel hopen dat bijv. Crossclimates niet in 35.000 km kaal eronder zitten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Topicstarter
Carpento schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:08:
Je kunt natuurlijk ook nu zomerbanden aanschaffen en in de herfst de winterbanden pas. Dat spreidt je kosten een beetje over het jaar.

Verder: als je twee sets banden koopt worden die maar 50% van het jaar gebruikt en doe je dus langer met die banden. De vraag die je jezelf dan moet stellen: hoe lang verwacht je deze Caddy nog te rijden ? Als dat heel lang is kun je prima twee sets banden kopen. Verwacht je 'm over een jaartje weg te doen dan heb je nog geen twee sets banden versleten :)
dat zijn ook 2 goeie argumenten.
Estoque schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:09:
Mijn ervaring is dat de All-season banden meer geluid produceren.
Puur vanwege dat feit en de hoeveelheid km's die gereden worden, zou ik voor 2 verschillende setjes gaan.

Ik rijd namelijk ook 35k met een caddy (uit 2010) en ik werd gek van de all-season (michelin) banden die daar onder zaten. Het is al zo'n geluid-gevoelige auto.
WIj hebben ook een Caddy III...eentje uit 2008. En omdat het al zo'n lawaaibak is dacht ik dat het niet zoveel zou uitmaken, maar dat is dus wel zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
4 seizoenenbanden zijn altijd een compromis (mits je geen honkey tonkey zomer-en winterbanden neemt):
- minder grip in alle omstandigheden
- meer geluid in alle omstandigheden
- comfort is in de zomer té (met warm tot heet weer wil je toch iets harder rubber)
- onder de x-aantal mm heb je er weinig meer aan qua winterset, voor in de zomer nog prima, maar als net de winter aanbreekt op dát moment wat dan ?
- je kunt in Nederland veel langer op zomerbanden rijden dan op winterbanden gezien temperatuur- en sneeuwomstandigheden. Ook bij koud en regenachtig weer blijven zomerbanden beter presteren.

Het enige voordeel is misschien handigheid en prijs. Alhoewel prijs wel erg discutabel is (ze slijten in de zomer echt harder weg dan zomerbanden).

Ook al ben je geen vlotte rijder, wanneer je een noodstop moet maken ben je blij dat je alle meters en centimeters kan pakken die je pakken kan. Hetzelfde geldt voor uitwijk-acties of verkeerd ingeschatte bochten (stuurgedrag, zijdelinge grip, overstuur/onderstuur).

[ Voor 13% gewijzigd door ToFast op 11-05-2017 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Fraggert schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:11:
[...]

dat is rap, dank je wel :)

heb je wel in de nederlandse "sneeuw" gereden?

Ik lees het alsof je bedoelt dat je niet op wintersport "in de sneeuw" geweest bent. Ik ben dat ook niet van plan. Ik vind het geruststellend dat het met die banden wel mag.
Naja, hoeveel sneeuw heeft Nederland gezien afgelopen winter :p Daarnaast is mijn Daily drive (Almere - Lelystad) goed gestrooid. Maar op het beetje sneeuw dat ik heb gezien waren ze prima ;)

Zware regenval heb ik nog wel gehad en dat was moeiteloos. alsof je op droog reed.

Verder maken ze wmb niet meer geluid dan reguliere banden. Verder schijnen ze weinig te slijten maar daar kan ik nog niets zinnigs over zeggen (lees: ik heb het simpelweg niet bijgehouden).

Maar dat gevoel is precies de reden dat ik voor deze banden heb gekozen. Niet meer hoeven wisselen maar mocht er onverhoopt een pak sneeuw vallen dan hoef ik me over de banden niet druk te maken. Mocht ik een keer willen gaan shoppen in Duitsland in de winter of naar de Ardennen gaan, hoef ik me ook niet druk te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door mystic op 11-05-2017 12:30 ]

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ik ben van Michelin Premacy HP naar Crossclimate gegaan en de volgende band wordt weer een Premacy. Het eerste wat opviel was rolgeluid, na een ritje snelweg had ik het idee vier nieuwe wiellagers nodig te hebben. Tweede is grip in alle omstandigheden, dat is het net niet ten opzichte van twee verschillende banden. Grootste voordeel is weer dat je op twijfelachtige dagen wel een band onder de auto hebt waar je iets mee kan. Terwijl je vroeger misschien iets te lang op je zomer/winterband bleef rondrijden. Echter midden in de zomer/winter heb ik liever een aparte band om de reden die ToFast hierboven samenvat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-06 11:50

apt

Beetje late reactie maar de beste oplossing mist nog:
Zomerbanden en winterbanden zijn in de herfst en lente een compromis. Dus je legt in de lente en herfst je allweatherbanden erom. In de zomer en winter natuurlijk de zomer en winterbanden. Superhandig, met 3 sets banden kun je 4 seizoenen rijden.

Onzin natuurlijk, ik las dit topic omdat ik nu winter en zomerbanden heb en hoopte op reacties als: ja allweather is de perfecte oplossing! Dit lezende blijf ik bij zomer en winterbanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 915187

Financieel gezien lijkt het me vooral interessant hoelang je nog denkt te gaan doen met de auto. Bij minder dan 2 jaar zou ik voor één set kiezen. Uiteraard een beetje afhankelijk van het aantal km dat je maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 686983

Het lijkt me een drogredenering dat je goedkoper uit bent met 1x all seasons kopen als je twee sets velgen hebt. De kosten van wisselen heb je niet. Wat mogelijk wel goedkoper is, is half versleten winterbanden in de zomer oprijden. Winterbanden met minder dan 5 mm (of was het 4 mm) worden niet meer als winterband beschouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Anoniem: 686983 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 11:00:
Het lijkt me een drogredenering dat je goedkoper uit bent met 1x all seasons kopen als je twee sets velgen hebt. De kosten van wisselen heb je niet. Wat mogelijk wel goedkoper is, is half versleten winterbanden in de zomer oprijden. Winterbanden met minder dan 5 mm (of was het 4 mm) worden niet meer als winterband beschouwd.
Dit ^
Allseasons banden met minder dan 4mm profiel zijn ook niet echt geschikt meer als wintersloffen. Dus dan gaat er een moment komen dat je de half versleten Allseasons alsnog moet vervangen omdat je er niets meer aan hebt in de sneeuw.

Het is nogal korte termijn gedacht om te denken dat je goedkoper uit zou zijn met allseasons banden.
Je maakt er niet minder kilometers om en verslijt dus net zo veel rubber. Je zal ze dus gewoon eerder moeten vervangen, ergens om-en-nabij de helft van het punt als je nu twee sets banden koopt.
Effectief is het nu 700 euro of 2x 350 verdeeld over de levensduur van twee sets banden.
Mogelijk is het zelfs duurder om allseasons te rijden, omdat je soms allseasons banden weg moet gaan gooien omdat je net de winter in gaat en ze te ver versleten zijn om er nog wat aan te hebben.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Dan kan je (bijna) net zo goed in de winter met je zomerbanden doorrijden (vooral als je de auto op echt winterse dagen kan laten staan). Winterbanden hebben in de zomer namelijk ook significant minder grip en een langere remweg dan zomerbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Greencap schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 11:13:
Dan kan je (bijna) net zo goed in de winter met je zomerbanden doorrijden (vooral als je de auto op echt winterse dagen kan laten staan). Winterbanden hebben in de zomer namelijk ook significant minder grip en een langere remweg dan zomerbanden.
TS geeft aan in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk te rijden.
Op zomerbanden blijven rijden in de winter is dus geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:08
Ik was het wisselen zat en daarbij kan het zomaar ineens weer gaan vriezen als je net op je zomersloffen rijdt.

Ik heb nu quatracs eronder en heb er niks negatiefs over te zeggen. Rijdt prima. Grip is goed, niet veel geluid.

Kanttekening: ik rij 12k per jaar, maximaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
McKaamos schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 11:14:
[...]

TS geeft aan in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk te rijden.
Op zomerbanden blijven rijden in de winter is dus geen optie.
Was meer een reactie op winterbanden doorrijden in de zomer. Ik vind dat altijd zo vreemd geredeneerd, omdat dit vaak wordt voorgesteld door personen die heel vel mededelen dat zomerbanden in de winter onveilig zijn, maar totaal voorbij gaan aan het feit dat winterbanden in de zomer ook minder veilig zijn.

Met onze milde winters vraag ik me oprecht af of die crossclimates van Michelin misschien wel een veiligere band is dan de zomer/winterband combinatie. Vooral aangezien de bandenwissel meestal te vroeg of te laat gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Greencap schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 11:18:
[...]

Was meer een reactie op winterbanden doorrijden in de zomer. Ik vind dat altijd zo vreemd geredeneerd, omdat dit vaak wordt voorgesteld door personen die heel vel mededelen dat zomerbanden in de winter onveilig zijn, maar totaal voorbij gaan aan het feit dat winterbanden in de zomer ook minder veilig zijn.

Met onze milde winters vraag ik me oprecht af of die crossclimates van Michelin misschien wel een veiligere band is dan de zomer/winterband combinatie. Vooral aangezien de bandenwissel meestal te vroeg of te laat gedaan wordt.
Afgezien van het welles/nietes omtrend wat veilig is, is het in die landen gewoon tegen de wet om op zomerbanden te rijden als er sneeuw ligt.
En je gaat ook niet eventjes met het OV die kant op.

Persoonlijk ben ik wel voor het wisselen. Ik reed tot een half jaar geleden 30K per jaar en heb absoluut de voordelen gemerkt versus allseasons. Ook in de afgelopen paar jaar, met de zachte winters.
Je moet er alleen wel optijd bij zijn met wisselen. Gelukkig kan ik dat zelf en heb daar de spullen voor. Op basis van de weersvoorspelling kan ik ook vrij goed inschatten wat het wisselmoment moet zijn, en dan ruim ik daar gewoon even een uurtje voor in op een dag die mooi in de overgangsdagen ligt.
Zodra je afhankelijk bent van een garage, ben je daar veel minder flexibel in omdat je rekening moet houden met je eigen agenda maar ook die van de garage en de openingstijden.
Dan heb je dus ook veel sneller dat mensen niet op de goede banden rijden voor de situatie.
Als er zomaar een warmere periode tussendoor komt, is het voor mij ook gewoon een peuleschil om even terug te wisselen.
Met de zachte winters heb ik dat al een paar keer gedaan en heb in totaal misschien maar 2 maanden in een jaar op winterbanden gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Dat is inderdaad het beste, maar ik denk dat er maar weinig zijn die dat zo goed doen. Een grote groep rijd gewoon het hele jaar door op zomerbanden. Van de rest zullen de meeste leasen en tijdens de "bandenwisselweken" wisselen wat vaak veel te vroeg (voor de winter) en veel te laat (voor de zomer) is.

Het lijkt me best interessant om eens een vergelijking te zien in het aantal "suboptimale" dagen bij die wisselende leasers en dat af te zetten tegen suboptimale dagen met die crossclimates.

Overigens, als je naar die Michelin Crossclimates kijkt lijken het geen echte allweather banden. Ze noemen het zelf ook "zomerbanden met winterse eigenschappen" en ze komen toch beduidend beter uit alle tests dan andere allweather banden.

P.S. Volgens mij was het voor de OP vooral geruststellend dat je met die banden in het buitenland mag rijden en niet zo zeer een vereiste (zo las ik het althans)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-06 14:07
Qua prijs ga je gelijkaardig uitkomen lijkt me of je nu een set all seasons kapot rijdt of afwisselt met zomer en winterbanden.

Ik vind dat je sowieso moet gaan voor aparte sets. All seasons zijn 'average' in warm en in koud. Als je veel km's doet koop je toch gewoon goede banden. Is ook voor jouw veiligheid plus all seasons leveren ook extra rolgeluid. Lijkt me een no brainer.

Als het een troost is, 1 enkele band kost mij 300-350 euro. Wil gerust ruilen dat ik complete sets aan 350 kan kopen ipv een enkele band ;)

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:14
Crossclimate zijn kort door de bocht gewoon EnergySaver+ banden met lamellen in het profiel.

Ik heb ze nu 40.000km, de voorbanden halen de volgende winter niet.

Ik heb voor deze dingen gekozen omdat ik in oktober 4 nieuwe zomerbanden moest en voor deze auto geen set extra velgen had. Ik ben minder gaan rijden en wilde dit ook wel eens proberen. Tot nu toe bevalt het prima.

Als je overigens op de juiste manier wisselt koop je elke keer 2 nieuwe achterbanden en zet je de oude achterbanden voor. Is veiliger en voordeel is dat je niet in 1x voor 4 of 8 nieuwe banden komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bekijk in welke weersomstandigheden je je km's maakt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-05 12:21
mijn ervaring met all season banden is ronduit slecht. Ik heb 2 jaar geleden 4 nieuwe vredestein all season bandjes eronder laten zetten (exacte type weet ik niet meer).

na 1 jaar waren de banden al zo goed als op, het aantal kilometers wat ik ermee gereden heb ligt tussen de 30-35k. Bovendien maakten die banden toch en veel meer lawaai dan de banden die ik nu heb (zomerbandjes). De auto gaat nu ook weer soepeler door de bochtjes.

Kort samengevat, geen all season banden weer voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Als ze wel zo goed waren hadden die landen ze wel toegelaten voor in de winter. Ach ja, ik heb zelfs 3 sets haha. Winter als ik mn familie in NL bezoek, moet door germanenland. Spikes als de winter begint hier in zweden, en zomer voor de rest van t jaar. Winterbanden werken hier wel prima in t maagdelijke sneeuw, maarja je wilt lekker door kunnen karren op t platteland. Met spikes merk je de sneeuw niet eens.
Pagina: 1