Schutting van de buren aan onze woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:11

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Topicstarter
Mijn vraag
Wij zijn recentelijk ingetrokken in een nieuwbouw woning en nu vraagt de buurman van de woningen die haaks op ons staan met de tuin grenzend aan onze woning of hij de bevestiging van de schutting met poort aan onze woning mag plaatsen.
De erfgrens ligt op de grens met onze woning en hebben daarom ook geen tussenpad o.i.d. hun achtertuin eindigt bij onze muur en daar staat ook al een schuurtje op die niet vast staat aan onze woning, maar waar een paar cm ruimte tussen zit.

Wij zijn hierover erg aan het twijfelen wat verstandig is, aan de ene kant zeg ik ach waarom niet, maar het is aan de andere kant wel op de erfgrens en een stuk waar wij verder niks aan hebben en imho goed op te lossen moet zijn zonder dat het aan onze woning vast komt te zitten.

De situatie is als volgt (klik voor groter)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OuSLESfl.jpg
Rode streepje is waar de poort zou komen vast aan ons huis (nummer 7 op de plattegrond dus)

Nu de vraag natuurlijk wat zouden de voors en tegens zijn van het wel of niet doen.
We willen namelijk ook niet meteen een slechte verstandhouding creëren.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Beste antwoord (via Rukapul op 11-05-2017 13:32)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:37
@Rukapul je buurvrouw is wettelijk verplicht om jouw onderaannemer gelegenheid te geven werkzaamheden/onderhoud uit te voeren.

@Rubman Check waar de fundering ligt en je HWA (je zal niet de eerste zijn met een verzamelleiding op andermans grond), maar in principe kan hij gewoon een schuttingpaal in de grondslaan en daar zijn poort op vastmaken. Anders heb je bij een klapperende poort constant dat geluid binnen (buiten de gaten in je muur). Ik zou dan ook niet toestaan dat er in de gevel wordt geboord. Een paal ernaast kan prima.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:24
In jouw geval zie ik niet direct grote voors of tegens of het moet mogelijk contactgeluid zijn indien een poort direct aan je geval vastzit.

Zelf had ik wel een gevalletje waarbij een stuk opnieuw opgemetseld moest worden van de achtergevel van mijn garage. De achterbuurman (oude taart) beschouwde die gevel echter als mede van hem (yeah right) en had deze volgehangen met van alles en nog wat (op zich geen probleem, zo fraai is een garagemuur niet om op uit te kijken).

Dat was dus een stroef gebeuren terwijl het niet meer zou hoeven zijn dan recht van toegang afstemmen voor de metselaar.

Uiteindelijk vond de metselaar zich zo bekeken (buurman maakte continu foto's vanuit het slaapkamerraam op de eerste verdieping) dat hij het opnieuw opmetselen maar gelaten heeft en de boel aan de binnenzijde heeft uitgevreest en chemisch opnieuw heeft vastgezet 8)7

Lang verhaal kort: het liefst heb je zo min mogelijk met elkaar te maken.

Voor het juiste perspectief: mijn garage staat niet op hetzelfde perceel als mijn woning.

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 11-05-2017 10:56 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:37
@Rukapul je buurvrouw is wettelijk verplicht om jouw onderaannemer gelegenheid te geven werkzaamheden/onderhoud uit te voeren.

@Rubman Check waar de fundering ligt en je HWA (je zal niet de eerste zijn met een verzamelleiding op andermans grond), maar in principe kan hij gewoon een schuttingpaal in de grondslaan en daar zijn poort op vastmaken. Anders heb je bij een klapperende poort constant dat geluid binnen (buiten de gaten in je muur). Ik zou dan ook niet toestaan dat er in de gevel wordt geboord. Een paal ernaast kan prima.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLS_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 12:00
Eens met @Señor Sjon je wilt geen bevestiging aan je huis van iets dat kan klapperen. Tevens vind ik het persoonlijk eleganter om een schutting te starten en eindigen met een paal, maar dat is smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Topicstarter
Ja ik zat idd ook te denken aan een Paal de grond in slaan, onze poort staat ook gewoon aan een paal vast op de erfgrens met de buren.

Bedankt voor de adviezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Rubman schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:41:
Ja ik zat idd ook te denken aan een Paal de grond in slaan, onze poort staat ook gewoon aan een paal vast op de erfgrens met de buren.

Bedankt voor de adviezen.
Ja absoluut niet aan je gevel laten bevestigen. Als de buurman met een borrel op thuis komt en de poort dichtklapt dan lig je gelijk wakker. (mocht mijn buurman meelezen, nogmaals sorry buurman, voor alle keren...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockabilly_1991
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-05 11:45
Ik zou het inderdaad niet aan de gevel laten bevestigen.
Wat ik alleen niet begrijp is waarom dat hij daar een schutting met poort(deur?) wil neerzetten. Je geeft aan dat ze geen achterom hebben en op de tekening lijkt het als of de schutting tegen het schuurtje van zijn buurman aan wordt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Topicstarter
Rockabilly_1991 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:41:
Ik zou het inderdaad niet aan de gevel laten bevestigen.
Wat ik alleen niet begrijp is waarom dat hij daar een schutting met poort(deur?) wil neerzetten. Je geeft aan dat ze geen achterom hebben en op de tekening lijkt het als of de schutting tegen het schuurtje van zijn buurman aan wordt gezet.
Zij hebben wel een achterom, alleen loopt deze niet verder door langs onze woning zodat wij ook een omloop hebben.
Onze zijmuur is direct aan de erfgrens. waar je vaak bij hoekwoningen ziet dat er nog een meter tuin naast loopt bijvoorbeeld.
Anders had de hele situatie ook niet bestaan want dan had hij al een hek gehad vanuit de bouw.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hqOzcgkl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1BcgHPXl.jpg
Wel een betere (hetzij oudere) foto's gevonden.
Poort zou dus op de hoek van onze woning komen en dan met schutting doorgetrokken worden langs de schuur van zijn buurman links waarbij de poort dus qua richting net zo komt te staan als onze openslaande deuren.

Maar ben inmiddels wel van mening dat het beter is om een andere oplossing te zoeken voor de buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:24
Waar loopt de erfgrens exact? Of hangt jouw dak al over het erf van de buren vanuit de bouw (erfdienstbaarheid)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:18
Ik zou de poort niet aan je huis laten bevestigen, als die openzwaait, klapt die steeds tegen je woning aan. Met een paal ertussen kan dat nog steeds, maar hij kan hem ook andersom plaatsen, scharnieren dus niet aan de zijde van jouw huis, maar andere zijde.
Ik zou gewoon gaan voor de optie paal tegen je woning aan, de rest kan hij zelf uitvogelen.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Topicstarter
Dak hangt al vanuit de bouw over de erfgrens heen (dat of de schuurtjes staan over de erfgrens, maar dat lijkt mij een stuk onwaarschijnlijker)
Ga het er ook wel over hebben dat de scharnieren niet aan onze zijde komen in overleg alleen is dat wel wat gek met het opendraaien van de deur gezien deze dan de doorgang naar de tuin blokkeert, dus dat zal niet 123 gebeuren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:44
niet aan je huis vast laten maken. De deur van de gang tussen onze buren en ons huis zit ook aan ons huis vast en als hij hard dichtgaat hoor je dat heel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-05 22:56
Wat als menigeen hier al heeft gezegt niet in je huis/gevel laten boren.
Je buurman kan een paal wel strak tegen je woning aan zetten (evt. met iets als compriband ertussen om beetje te dempen e.d.) en de schutting/tuindeur zijn tuin in laten draaien (op je foto dus naar links laten draaien).

Tevens zeg je dat jij/jullie geen achterom hebben, maar de brandgang loopt naast jullie achtertuin langs toch zo te zien? Dan staat het je vrij toch om in jullie nog te plaatsen schutting ook een deur te plaatsen zodat je evt. met je containers/fietsen/whatever ook door die brandgang heen kan?
Of ben ik dan heel gek dat ik dit zo bedenk? :P

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Topicstarter
Annuk schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:45:
Wat als menigeen hier al heeft gezegt niet in je huis/gevel laten boren.
Je buurman kan een paal wel strak tegen je woning aan zetten (evt. met iets als compriband ertussen om beetje te dempen e.d.) en de schutting/tuindeur zijn tuin in laten draaien (op je foto dus naar links laten draaien).

Tevens zeg je dat jij/jullie geen achterom hebben, maar de brandgang loopt naast jullie achtertuin langs toch zo te zien? Dan staat het je vrij toch om in jullie nog te plaatsen schutting ook een deur te plaatsen zodat je evt. met je containers/fietsen/whatever ook door die brandgang heen kan?
Of ben ik dan heel gek dat ik dit zo bedenk? :P
Nee dat kan ook wel, want we kunnen gewoon achter komen en bij die brandgang. Maar een extra deur ga ik er niet plaatsen gezien ik gewoon een poort heb naast mijn schuurtje op de kop van de tuin.

We hebben geen omloop om het huis, we kunnen dus niet aan de zijkant komen zonder op de grond van de buren te staan. plus dat er dus een schuurtje zo goed als tegen de woning aan staat.
Die paal tegen de woning met compriband ertussen vind ik een goed idee en ga ik aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:18
Rubman schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:30:
Dak hangt al vanuit de bouw over de erfgrens heen (dat of de schuurtjes staan over de erfgrens, maar dat lijkt mij een stuk onwaarschijnlijker)
Ga het er ook wel over hebben dat de scharnieren niet aan onze zijde komen in overleg alleen is dat wel wat gek met het opendraaien van de deur gezien deze dan de doorgang naar de tuin blokkeert, dus dat zal niet 123 gebeuren denk ik.
Deur kan ook de gang indraaien, maar volgens mij mag dat officieel niet trouwens :?
Rubman schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:49:
[...]

Nee dat kan ook wel, want we kunnen gewoon achter komen en bij die brandgang. Maar een extra deur ga ik er niet plaatsen gezien ik gewoon een poort heb naast mijn schuurtje op de kop van de tuin.

We hebben geen omloop om het huis, we kunnen dus niet aan de zijkant komen zonder op de grond van de buren te staan. plus dat er dus een schuurtje zo goed als tegen de woning aan staat.
Die paal tegen de woning met compriband ertussen vind ik een goed idee en ga ik aangeven.
Je hebt waarschijnlijk ook geen recht van overpad op dat stuk :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Topicstarter
Overpad denk ik ook niet. gezien het niet onze grond is en we er ook echt niet hoeven komen om achterlangs de woning te betreden.

Ga wel een keer opperen dat ik wat aan de zijmuur wil doen en of ze even het schuurtje kunnen verplaatsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:13
Rubman schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:57:
Overpad denk ik ook niet. gezien het niet onze grond is en we er ook echt niet hoeven komen om achterlangs de woning te betreden.

Ga wel een keer opperen dat ik wat aan de zijmuur wil doen en of ze even het schuurtje kunnen verplaatsen :+
Nou dat weet ik zo net nog niet, stel jij moet je dakgoot schoonmaken dan heb je dat denk ik wel. Want als deze verstopt is heeft jouw buurman er last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:09
Een poort vastzetten aan mijn eigen huis zou ik niet doen, laat staan iemand anders zijn poort.
Die hoor je op de meest gekke tijden dichtslaan / gooien door de buurman dan wel de wind.
Moet je niet willen.
Succes!
Pagina: 1