Kabel van 3,5 mm stereo naar mic/line combo jack

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-06-2020
Situatie: Ik wil een mp3 spelers aansluiten op een losstaande, actieve luidspreker. Dus: 1 luidspreker onafhankelijk functionerend, geen mengpaneel et cetera.

De mp3 speler heeft de volgende uitgang: 3,5 mm stereo (ongebalanceerd dus)

Op de box heb ik 1 ingang over om te gebruiken en dat is:

mic/line combo jack

Specificatie line jack: ¼" TRS jack (servo-balanced)
Specificatie mic: XLR (servo-balanced)

Wat voor kabel moet ik gebruiken om die aansluiting te maken? Ik ben erg benieuwd, want ik loop al een tijdje rond met die vraag.

p.s. Er zijn wel kabels van bijvoorbeeld "XLR 3 pin" naar "3,5 stereo mm", maar dat is van mono naar stereo en dat kun je niet zomaar omdraaien.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-04 15:56
Een simpele 3.5mm trs jack -> 6.35mm trs jack?
Bij bax zijn er genoeg te vinden, ook voor maar een paar eurotjes: https://www.bax-shop.nl/v...7457&f_22094%5B0%5D=94808

Note to self: iets beter lezen zo vroeg in de ochtend :F :z

Zoals Diminish hieronder zegt: Leren leven met mono L (of R) of al van elke stereo muziek file een mono maken d.m.v. het samenvoegen van de L & R channels.

[ Voor 29% gewijzigd door MonkeyJohn op 11-05-2017 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diminish
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-11-2024
1 actieve speaker voed je met 1 kant (links of rechts)
je actieve speaker dient gevoed te worden met een jack, aangezien de XLR ingang een microfoon ingang blijkt te zijn ?

Dus een mini jack naar stereo jack kabels
https://www.bax-shop.nl/j...mini-jack-2x-jack-3-meter

die voldoet prima..
Wat ik professioneel doe is alles ongebalanceerd naar RCA brengen met korte kabels. En gebalanceerd naar XLR. afstanden leg ik altijd af met XLR, gebalanceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
@MonkeyJohn 6.35 trs jack, maar die gaat dan in:

Specificatie line jack: ¼" TRS jack (servo-balanced)

Dat is balanced, dus dat zou betekenen dat die ingang de signalen mono verwerkt. Van:

3.5mm trs jack -> 6.35mm trs jack

Dat is waarschijnlijk stereo naar stereo en dat zou dan problemen opleveren bij de mono ingang waar het ingaat, toch? En je kunt niet zomaar van stereo naar mono.

@Diminish Stel ik heb een mp3 bestandje met stereo geluid: links, rechts, links, rechts...dan wil ik niet dat 1 van die twee niet te horen is. Links en rechts moeten dus op de een of andere manier worden samengevoegd.Is dat bij die kabel die jij toont het geval? En ik heb maar 1 uitgang en die kabel heeft 2 "stukken". Moet ik dan 1 van die 2 in de ingang doen en die andere er gewoon bij laten bungelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
Stereo zul je nooit kunnen krijgen met 1 speaker.
Ook als je het links en rechts signaal over 1 speaker zou sturen zullen de geluiden die over zowel links als rechts gestuurd worden harder zijn ten opzichte van de geluiden die alleen over links of rechts gestuurd worden (in ieder geval is dat zo met 2 mono signalen). Dat zal dus ook niet ten goede komen van de muziek.

(nu maar hopen dat mijn logica en vakkennis mij niet in de steek heeft gelaten :P ;))

[ Voor 17% gewijzigd door MonkeyJohn op 11-05-2017 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-03 19:35
Kijk hier maar eens na: http://www.rane.com/note109.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
@MonkeyJohn

Je logica en vakkennis hebben je wel in de steek gelaten ;). Het is niet mijn vak, maar omdat ik op zoek was naar zo'n kabel heb ik mij wel iets ingelezen.

Ik zal je uitleggen waarom:

Situatie
OUT: 3,5 MM trs jack (stereo signaal wordt verstuurd, dus ongebalanceerd)
IN: ¼" TRS jack (servo-balanced)

Jij wilt de volgende kabel gebruiken: 3.5mm trs jack -> 6.35mm trs

Er wordt een stereo signaal verzonden, dus laten we zeggen:

TIP: left
RING: right
SLEEVE: Ground

Dit signaal komt er aan de andere kant weer uit alleen dan met 6,35 mm.

De ingang denkt dat er een gebalanceerd TRS signaal aankomt, dus dat moet mono zijn (enige mogelijkheid).
De ingang die gaat dus uit van:

TIP: -
RING: +
SLEEVE: "Ground"

left wordt dus als - gezien en right wordt dus als + gezien. Echter is dit uiteindelijk geen optelling. Uiteindelijk kun je het zien dat "right" 180 graden wordt verplaatst t.o.v. van "left". Hierdoor zal links en rechts van de MP3 speler uiteindelijk in tegenfase komen te staan. Dit geeft dus totale warboel qua geluid en niet alleen verschil in hard / zacht van links en rechts.

En als je me niet gelooft mag je het uittesten...heb ik namelijk zelf al gedaan.

@PE4000 Welke kabel moet ik dan gebruiken volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
Zoals ik al zei, ik ga dan uit van 2 mono signalen. Stereo signalen kom ik zelden tot nooit tegen op deze manier (live audio), dat wordt op zijn minst zo gedaan met een kabel zoals die Diminish je aanraadt, en zul je altijd een apart signaal voor L en voor R hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diminish
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-11-2024
maartenb_123 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:15:

@Diminish Stel ik heb een mp3 bestandje met stereo geluid: links, rechts, links, rechts...dan wil ik niet dat 1 van die twee niet te horen is. Links en rechts moeten dus op de een of andere manier worden samengevoegd.Is dat bij die kabel die jij toont het geval? En ik heb maar 1 uitgang en die kabel heeft 2 "stukken". Moet ik dan 1 van die 2 in de ingang doen en die andere er gewoon bij laten bungelen?
ik heb er even een googletje op los geslagen :

https://www.gearslutz.com...utput-mono-xlr-cable.html

"you should just make the audio file mono or use a playback program that can switch to mono playback. anything else is overcomplicating things"

ik ben het daar mee eens, of je stuurt gewoon mono uit met je mp3 speler en je hebt het gefixt met mijn eerder genoemde kabel... of accepteren dat je 1 kant hoort... links of rechts...
dus ja 1 van de 2 signaalkabels laten bungelen..

de XLR of Jack ingang zijn 3 polig, maar die zijn er niet voor stereo geluid, die zijn er om het signaal te balanceren.
ALS je dit als nog wilt "tweaken" en ingewikkeld wilt maken, kijk dan of je zelf neutrik stekkers kan aanschaffen,. soldeer links en rechts dan op pin 2 van de stekker, de aarde op 1 en de negatief op 3 ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
@MonkeyJohn We praten hier over een mp3 speler aansluiten op een speaker. Hier komt volgens mij zo goed als nooit twee mono signalen uit, want met koptelefoons moet je stereo (rechts en links) kunnen horen. Daarvoor gaf jij in je eerste post de suggestie van: " 3.5mm trs jack -> 6.35mm trs jack". Je mag het zelf testen, maar als je dat doet, krijg je dus een warboel aan geluid en niet alleen verschil tussen hard en zacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
Oke, nu zal ik eerlijk toegeven dat ik over het "servo-balanced" heen had gekeken. Op die manier krijg je inderdaad uitdovingen.
Maar dat maakt mijn verhaal over 2 (vrijwel identieke) mono signalen die tegelijk over dezelfde speaeker worden gespeeld niet minder waar. Alleen gaat het in dit geval niet helemaal op omdat de speaker maar 1 input heeft.
Een stereo signaal zijn in principe gewoon 2 mono signalen, één wordt gewoon alleen naar links gestuurd en de ander alleen naar rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
@Diminish Thanks! Hier word ik wel wat wijzer van. Wat "we" eigenlijk willen is:

Links en rechts (stereo) komen ergens aan. Dan wil je eigenlijk:

verschil tussen links en rechts + links (of rechts) = goed mono signaal

Dan heb je hetzelfde volume van normaal een koptelefoon. Alleen dan een mono signaal. Er bestaat dus niet iets die dat doet? Lijkt me eigenlijk ook niet, want kabels kunnen geen verschillen gaan bepalen et cetera.

Die laatste opmerking kan ik niet volgen, omdat ik niet weet wat een originele / onbewerkte stekker precies doet (van wat, naar wat).

Het gaat hier trouwens om:

https://www.bax-shop.nl/a...spreker-mp3-plus-wireless

Een input gebruik ik dus voor een microfoon (met draad). De ander wilde ik gebruiken om een mp3 speler / telefoon aan te sluiten. Beetje raar dat zoiets niet kan. Er zit nog wel een usb media player ingebouwd, dus misschien dat ik via die weg een mp3 spelers (zonder bluetooth) / telefoon kan verbinden (3,5 mm stereo naar usb ofzo)?

Aan een splitter / combiner heb ik ook gedacht. Stel ik gebruik: "Verloopkabel stereo mini Jack - 2x Jack" en vervolgens combineer ik die twee stekkers weer doormiddel van de splitter / combiner. In dat geval worden de signalen waarschijnlijk wel bij elkaar opgeteld, dus dat zou betekenen dat ALS er verschil is tussen RIGHT/LEFT -> dat het dan zachter te horen is (de helft minder goed te horen).

Een andere oplossing zou zijn om geen splitter te gebruiken, maar "Verloopkabel stereo mini Jack - 2x Jack" beide in een ingang te steken. Dit is echter niet praktisch, omdat ik dan beide volumes hetzelfde moet hebben en dan kan ik m'n microfoon niet gelijktijdig een ander volume geven.

Even voor mijn begrip. Hoeveel verschil in rechts en links zit er eigenlijk in nummers / muziek? Stel je luistert bijvoorbeeld de top40 via Youtube...heb je dan veel te maken met stereo (verschil links en rechts)?

p.s. Ik heb de box een tijd geleden bij Bax-shop.nl gekocht, maar zij geven me telkens verkeerde / tegenstrijdige adviezen. Ook spreken de werknemers elkaar tegen. Zij hebben mij die box nota bene geadviseerd en ze wisten dat ik de speaker wilde gebruiken in combinatie met: microfoon (met draad) EN los aan te sluiten mp3 speler / telefoon.
Ik hoor wel goede dingen over bax-shop.nl en vandaar dat ik daar ben gaan kopen, maar ik heb erg slechte ervaringen met ze. Ze weten ook totaal niet waar ze het over hebben. Inmiddels heb ik me dus zelf maar ingelezen in de materie om het zelf proberen op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
@MonkeyJohn Klopt, zie ook post hierboven...stel je gebruikt "Verloopkabel stereo mini Jack - 2x Jack" en daar koppel je weer een splitter / combiner aan naar 1 mono. In dat geval gaat dat tweede verhaal van je op m.b.t. verschillende volumes (zoals je zelf al zegt in geval van 2 mono's). Dan zijn we het in ieder geval met elkaar eens ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wat zou er gebeuren als je gewoon het linker en rechter kanaal aan elkaar knoopt en de ground blijft gewoon ground, wat hoor je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
@Soldaatje Waarschijnlijk worden de signalen dan ook bij elkaar genomen / opgeteld. Dat zou inhouden dat de verschillen tussen links en rechts de helft minder goed hoorbaar zijn en dat zou eigenlijk hetzelfde moeten zijn. Ook hoor je dan al het andere standaard 2x zo hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
Iemand nog een idee hoe ik een mp3 speler kan aansluiten op de "Behringer Eurolive B115MP3" zonder dat links of rechts verloren gaat als er wordt gewerkt met verschillende stereo signalen in nummers. Misschien via de USB media poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik gok dat je een di zoekt (dee ai)

https://www.popschoolmaastricht.nl/college_di_box.php
je hebt 2 (microfoon)kanalen die je kan mixen, 1 voor links 1 voor rechts

[ Voor 74% gewijzigd door Fish op 12-05-2017 17:55 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
@Fish Dank je! Is er geen mogelijkheid via de USB media poort via een bepaalde kabel / dongle. Ik gebruik juist 1 speaker om lekker snel alles klaar te hebben staan en niet teveel extra kastjes / mixers o.i.d. erbij. Als ik zo'n kastje erbij met gebruiken dan zou ik de speaker eerder weg doen en een nieuwe kopen.

Ik snap trouwens niet van Behringer dat ze die optie er niet bij hebben gemaakt. De speaker is voornamelijk ook gemaakt om los te functioneren. Dan zou je zeggen...zorg er in ieder geval voor dat je een microfoon kan aansluiten en een mp3 speler. Dat laatste is dus nog een hele klus...lekker dan van Behringer als je een product in de markt probeert te zetten.
Pagina: 1