Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraagje installeren moederbord in kast

Pagina: 1
Acties:

• Marleytjuh
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21-11 16:04
Ik ben van plan om mijn eigen pc te gaan bouwen. Ik ben van plan de volgende pc uit de best buy guide van mei gaan bouwen: reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2017

Echter kan ik niet alle onderdelen in één keer bestellen. Is het een probleem als ik alvast het moederbord in de kast bevestig en eventueel alvast een paar onderdelen in het moederbord plaats? Ik hoorde van iemand op mijn werk, die er tevens niet heel veel verstand van heeft net zoals ik, maar toch, dat dat niet zou kunnen omdat er dan iets met je moederbord kan gebeuren en dat je het om de 2 minuten een tik moet geven of zo iets dergelijks. Omdat het moederbord anders kapot kan gaan door statische elektriciteit? En aangezien mijn kast zo blijft staan gedurende 1-2 weken tot de overige onderdelen arriveren, vraag ik het toch maar even voor de zekerheid na.

Alvast bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door Marleytjuh op 11-05-2017 09:56 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Om de 2 minuten een tik geven?
Geen idee waar je dat vandaan hebt, maar dat is echt niet nodig. Gewoon spul in de kast schroeven. Het is een levenloos ding, of die nu in de doos zit, of in een kast, maakt echt niets uit.

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-11 16:11
Ik denk dat iemand je de gek aan steekt, maakt niet uit of je het moederbord in de doos laat zitten of in de kast schroeft. Hou er wel rekening mee dat je niet dingen gaat installeren die je later weer in de weg gaan zitten

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• devillwithin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-08 11:36
Maak het jezelf makkelijk en wacht tot alles binnen is. dit maakt het installeren van geheugen, cpu en cpu koeler zoveel makkelijker.
wat je collega waarschijnlijk bedoelt is dat je af en toe je statische lading even lost door je te aarden. persoonlijk heb ik dit nog nooit gedaan is het mij nog nooit overkomen dat er iets defect geraakt is hierdoor.
maar weet je nou van jezelf dat je vaak statische geladen ben (jezelf vaak een schokje geeft als je iets aanraakt wat geleidt). zorg dan dat je een anti statische band heb en het liefst met anti statische matje erbij ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het lastige van schade door ESD (statische schokken) is dat het zelden direct opvalt. Als je onverhoopt een statische lading opgelopen hebt en je via een onderdeel ontlaadt, merk je dat vaak niet - de voltage waarop je schade veroorzaakt is veel lager dan de laagste voltage die je voelt - en het onderdeel gaat ook niet direct kapot. Maar na enige tijd (uren, dagen, weken, maanden, jaren) bezwijkt het onderdeel.

Dat wil je voorkomen als je een PC bouwt. Professioneel doe je dat inderdaad met geleidende vloerbedekking, schoenen, jas en polsbandjes. Prive is dat overkill (prijs van bovenstaande is hoger dan je PC 8)7 ), maar kun je met paar simpele richtlijnen 99% van de beveiliging krijgen.

Vuistregel: vermijd kunststof en/of wol, en zorg voor slecht geleidende (maar niet isolerende!) ondergrond.

Dus:
- Geen nylon (aussie :') ), polyester of wollen kleding. Wel katoen of linnen.
- Geen rubberen schoenzolen. Wel leer - of schoenen uit.
- Een krant heeft bijna zelfde electrische eigenschappen als een antistatische mat. Leg dus een of twee kranten op tafel en bouw je PC daarop.
- Voordat je de echt gevoelige interne onderdelen aanraakt (moederbord, CPU, geheugen, insteekkaarten), altijd even de kast aanraken om te zorgen dat er geen potentiaalverschil tussen onderdeel en kast kan zijn. Op de kast leunen cq je arm erlangs houden werkt ook prima.

Discussiepunt is of je de PSU wel of niet in stopcontact wilt hebben. Voordeel is dat je daarmee (mits je stopcontact randaarde heeft) de boel kunt aarden voor nog beetje zekerheid. Nadeel is dat je potentieel dingen onder spanning hebt staan. Zelf doe ik dat alleen als de PSU een harde aan/uitschakelaar heeft, die ik dan uit laat.

Oslik blyat! Oslik!