Link tekst die ergens over gaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10
Geachte redactie,

Zouden jullie iets meer aandacht willen besteden aan de tekst die in linkjes word gebruikt? Momenteel is deze vaak erg karig en omschrijft het niet de content waar naar gelinkt wordt. Als voorbeeld gebruiken we even het Nvidia artikel waarin zij VR ervaringen presenteren. Er zitten drie linkjes in dit korte stukje, de tekst van deze drie links:
  • plaatste
  • toonde
  • grafische benchmarks
Waar de laatste de meest bruikbare tekst van de drie is (maar benchmarks van wat dan?). Als we de tekst rondom de links meenemen wordt al snel duidelijk waar het over gaat, maar ook dat het heel simpel is om de link tekst te verduidelijken:
concludeert twitteraar Andrew Beam, die een video plaatste van een stukje van de demo.
Tegen:
concludeert twitteraar Andrew Beam, die plaatste een video van een stukje van de demo.
Twee vliegen in één paragraaf:
Zo toonde het bedrijf eerder een 1700Hz-scherm voor vr en maakt het grafische benchmarks voor huidige vr-systemen.
Tegen:
Ryan Reynolds vraagt “But why?”

Het maakt het lezen van jullie artikelen een stukje fijner voor mensen die software gebruiken die linkjes in een lijst zet, denk bijvoorbeeld aan een screen reader:

Een overzicht van alle links op de Tweakers voorpagina in de WebRotor van VoiceOver

VoiceOver is slechts één van de vele stukken software die een dergelijke functionaliteit aanbied, denk ook aan JAWS of Narrator (de standaard meegeleverde screen reader op Windows), braille lezers, en Switch control gebruikers.

Tevens is goede link tekst een stuk fijner bij het lezen van een artikel. Als je een artikel scant dat beschrijvende link tekst heeft dan krijg je als lezer veel makkelijker een beeld van het artikel (omdat de linkjes toch meer de aandacht trekken).

Een aantal relevante links:Rest de vraag: kunnen jullie hier alsjeblieft op letten in de toekomst (of oefen een beetje op de artikelen van vandaag)? Er zijn nog een aantal andere toegankelijkheid gerelateerde problemen met de Tweakers website, maar dit is toch wel een van de “low hanging fruits” die zonder al te veel moeite kan worden opgelost :)

[ Voor 6% gewijzigd door MoietyMe op 12-05-2017 15:56 . Reden: Stukje toegevoegd over scannend lezen. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimuli
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-03 15:38
Heel erg mee eens!

PSN: stimuli45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noctonix
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-09 11:49
Ik sluit me aan bij @Good Fella

Freedom for everyone..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

offtopic:
Je kunt 'alt-tekst' (title, tooltip) ook toevoegen aan de afbeelding zelf. Het is het vijfde attribuut in de img-tag. Bijvoorbeeld [img=320,180,,,"Ryan Reynolds vraagt 'But why?'"]https://moiety.me/dir/rr-why.gif[/] wordt dan:

Ryan Reynolds vraagt 'But why?'

[ Voor 4% gewijzigd door Daedalus op 12-05-2017 15:32 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

En vervolgens zien de gewone bezoekers lappen met blauw-onderlined tekst door een artikel heen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
@Daedalus dank, kreeg het niet aan de praat toen ik de post schreef.

@SinergyX hoezo? het gaat er om dat er beter wordt gekeken naar welke gedeelte van de tekst wordt gelinkt, niet dat hele paragraven worden gelinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-10 11:03
Compleet mee eensch!!

[ Voor 80% gewijzigd door CRpt3r55 op 12-05-2017 15:49 ]

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-10 19:12
Dit is er eentje voor Olaf. Ik tip hem even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:30

TradeMarkNL

Videoproducer
Good Fella schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 15:46:

@SinergyX hoezo? het gaat er om dat er beter wordt gekeken naar welke gedeelte van de tekst wordt gelinkt, niet dat hele paragraven worden gelinkt.
Maar in jouw voorbeeld is wel degelijk meer tekst gelinkt. Je kunt je voorstellen hoe dat er in een groter geheel uit kan gaan zien.

[ Voor 10% gewijzigd door TradeMarkNL op 13-05-2017 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-10 07:21
Ik heb me al sinds mijn eerste bezoek aan tweakers verbaasd over de woorden die gebruikt worden voor de links. Alhoewel ik denk dat het overdreven is steeds een hele zin te linken, ben ik het er wel mee eens dat er vaak beter andere stukken zin voor gekozen kunnen worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MoietyMe
TradeMarkNL schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 18:17:
[...]

Maar in jouw voorbeeld is wel degelijk meer tekst gelinkt. Je kunt je voorstellen hoe dat er in een groter geheel uit kan gaan zien.
Uiteraard wordt er meer tekst gelinkt. Als ik zeg “kijk hier eens” dan heb je geen idee waar het over gaat. Zo is het momenteel met veel links in nieuwsberichten :)

Feit is dat de huidige links niet omschrijven waar ze naar linken. Wat tevens de toegankelijkheid niet ten goede komt, maar boven al de gebruiksvriendelijkheid van de nieuwsberichten zelf niet.

Stel ik heb de zin: “Good Fella heeft een website gemaakt waar een dinosaurus op staat” en ik link alleen het woord “website”, dan heb je daar niet zo heel veel aan. Als ik het iets anders verwoord is het al een stuk duidelijker: “Good Fella publiceerde onlangs een website met een dinosaurus”. Door “website met een dinosaurus” te linken is in één opslag duidelijk waar de link heen gaat. Waar je in het eerste voorbeeld alleen weet dat het over een website gaat.

@SinergyX deed het klinken alsof ik voorstelde om de hele zin te linken: “Good Fella heeft een website gemaakt waar een dinosaurus op staat” Wat voor niemand beter is…

[ Voor 36% gewijzigd door MoietyMe op 14-05-2017 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Vooralsnog hebben we letterlijk in ons redactiebeleid staan dat redacteuren bij voorkeur links plaatsen onder één woord en dan het liefst een werkwoord. Nu is dat beleid ook niet in steen geschreven en bovendien al jaren geleden geformuleerd.

Eerlijk gezegd dacht ik altijd dat de title-informatie hierbij behulpzaam zou zijn, maar ik lees nu dat dit juist niet het geval is en het W3C-advies ziet er ook niet bepaald elegant uit:
- https://silktide.com/i-th...ccessibility-i-was-wrong/
- https://www.w3.org/TR/2012/NOTE-WCAG20-TECHS-20120103/C7

Persoonlijk vind ik het erg onprettig lezen als halve zinnen uit links gaan bestaan, maar wellicht is dat gewenning en is er een tussenoplossing mogelijk. Ik wil bovendien voorkomen dat ik nu iets toezeg en we over een half jaar weer dezelfde discussie hebben, dus ik ga hier even broeden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
Die WCAG technique is meer bedoelt voor links met de zelfde tekst die zich herhalen, zoals “lees meer”-links.

Verder hoeven het geen halve zinnen te zijn, maar iets meer dan één woord leest al een stukje fijner weg. Bedankt voor het overwegen in ieder geval :).
Pagina: 1