Oude pc: Intel E8500 of Q6600

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• duhtje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-11-2025
Als hobby-project heb ik mijn oude game-pc uit 2008 (met ATI HD4870 GPU) nieuw leven ingeblazen met een 120GB SSD die ik hier had liggen, wat extra geheugen uit een andere oude pc en wat verse koelpasta (CPU werd 90 graden; nu keurig onder de 50).

Windows 10 draait hierop als een zonnetje. Zelfs mijn games draaien hierop soepeler dan op mijn "game-laptop" van 5.5 jaar terug. Rocket League (2015) haal ik met gemiddelde settings bijvoorbeeld ~59 fps en ook andere vrij moderne spellen (Endless Legend, Offworld, Borderlands pre-sequel, Supreme Commander FA, etc) zijn speelbaar op medium settings. Ik had dat niet verwacht. Binnenshuis ben ik hem daarom opnieuw gaan gebruiken voor het gamen. :)

Op het moment zit hier een Intel Core Duo2 E8500 processor (2x 3.17 Ghz) in. Nu heb ik de mogelijkheid om uit een andere oude pc een Intel Core 2 Quad Q6600 te halen en over te zetten.

Voordelen switch naar Q6600:
+ 4 cores ipv 2 (vandaag de dag schijnen er spellen te zijn die 4 cores vereisen, of 2 met HyperThreading)

Nadelen:
- per core snelheid 2.4 GHz ipv 3.17 nu (al komt hij nu nooit boven 2.94 GHz ondanks max 50°C)
- Q6600 is oudere generatie / 65nm ipv 45nm
- 105 watt TDP ipv 65 watt

Het is dan ook geen no-brainer. Ik hoop dat dit vooral bij de iets zwaardere spellen misschien een paar fps schelen zou. Voor het surfen maakt het geen biet uit natuurlijk.

Misschien dat iemand hier advies/ervaringen heeft? Wel doen? Niet doen?

Alvast bedankt!

Huidige samenstelling pc:
- MSI P45 Platinum moederbord
- intel E8500 processor
- 6GB DDR2 geheugen (2x2 + 2x1)
- Club512 HD4870 OC

Beste antwoord (via duhtje op 12-05-2017 00:25)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Ondanks dat je niet daadwerkelijk geld hoeft uit te geven is dit een aankoopadviesvraag ("welke moet ik nemen?"), dus ik verplaats het naar de aankoopadviesfora.

Move PMG -> CAA

Verder inhoudelijk:
De afweging tussen weinig snelle cores en veel tragere cores is een bekende. Bij algemeen gebruik (geen enkele applicatie bottleneckt een core op 100%) zullen vier cores soepeler aanvoelen dan twee cores, maar als je zware applicaties (games) doet hangt het af van de applicatie. Als de applicatie goed multithreaded is, winnen de extra cores, zo niet wint de hogere clock. Je noemt hier Rocket League als belangrijkste applicatie. Dan kun je twee dingen doen:

1) Pak wat benchmarks met Rocket League en verschillende CPUs (niet de jouwe, wel recentere met 2 vs 4 cores) danwel met een multicore met cores/threads uitgeschakeld erbij en kijk naar resultaten.

Even snel:
http://www.pcgameshardwar.../MOBA-Benchmarks-1186604/
4 cores biedt (indien CPU bottleneck is) duidelijk voordeel tov 2 cores. Rocket League lijkt dus mooi multithreaded. Dat voordeel is groter dan het verschil in clock speed.

Maar... zie "indien CPU bottleneck is". Zo niet gaat voordeel van 4 cores omlaag.

Dan:

2) Pak die PC erbij met twee cores. Speel Rocket League en hou CPU utilization bij.
- Zit hij op/rond 100% op beide cores? Dan zit je op CPU te bottlenecken en je baat bij meer cores.
- Zit hij doorgaans onder 75%? Dan ga je met meer cores hoegenaamd niet meer winst boeken dan je verliest aan clock.

En verder zoals hierboven gezegd: ga overclocken. Vrijwel alle argumenten tegen overclocken zijn alleen bij nieuwe systemen van toepassing. Dit is al oud, dus verkorte levensduur boeit niets. En stel je brandt de CPU door... dan heb je een andere CPU (die E8500) al klaar liggen :z

Enige wat blijft is hoger verbruik. Voor je stroomrekening alleen relevant als je het 24/7 aan hebt staan, verder is het een kwestie van hoe warm je kamer wordt en hoeveel last je van de herrie van de fans hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:54
Zelf zou ik niet meer in een socket 775 systeem investeren. Maar je zou eventueel nog een Intel Core 2 Quad Q9650 kunnen overwegen als het moederbord dat slikt. Zou maximaal een paar tientjes moeten kosten.

De bus speed van de Q6600 is ook anders. De Q9650 is ook 1333MHz evenals de E8500.

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het is precies zoals je het zelf al aangeeft. Als een game/app gebruikt maakt van de 4 cores zal de Q6600 beter presteren anders is de E8500 de winnaar. Ik zou de Q6600 proberen en misschien een kleine overklok. Veel van de Q6600's doen makkelijk 2.8 of 3.2Ghz is je bus clock ook gelijk wat hoger :)
Met beetje geluk en tweaken haal je hem zelfs nog op 3.6Ghz als je de juiste stepping hebt.

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

Verwijderd

Necrobic schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 04:35:
Het is precies zoals je het zelf al aangeeft. Als een game/app gebruikt maakt van de 4 cores zal de Q6600 beter presteren anders is de E8500 de winnaar.
Dat hangt er maar helemaal van af of er daadwerkelijk 4 cores parallel gebruikt worden, overigens zijn de Intel Q6**** processoren geen echte quad cores maar 2 core 2 duo's naast elkaar geplakt.
Benchmarks:
http://www.anandtech.com/bench/product/55?vs=53

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:33

Nemesizz

Untouchable

Als het een G0 stepping is van de Q6600 kun je die vaak ook makkelijk naar 3Ghz tillen (op 1333Mhz bus ipv de standaard 1066Mhz). Hoef je vaak nog niet eens met voltages te lopen rommelen.

Dan heb je ongeveer hetzelfde aantal Ghz als die E8500 maar dan mét 4 cores.

Verwijderd

Ik zou het doen en de Q6600 lichtjes overklokken zoals Nemesizz het al zegt. Je hebt een uitstekend moederbord daarvoor.
Jouw grootste bottleneck blijft hier de HD4870. Ik zou hem liever verkopen en voor 2-3 tientjes meer een GTX660Ti of een HD7950 op de kop proberen te tikken.

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Ondanks dat je niet daadwerkelijk geld hoeft uit te geven is dit een aankoopadviesvraag ("welke moet ik nemen?"), dus ik verplaats het naar de aankoopadviesfora.

Move PMG -> CAA

Verder inhoudelijk:
De afweging tussen weinig snelle cores en veel tragere cores is een bekende. Bij algemeen gebruik (geen enkele applicatie bottleneckt een core op 100%) zullen vier cores soepeler aanvoelen dan twee cores, maar als je zware applicaties (games) doet hangt het af van de applicatie. Als de applicatie goed multithreaded is, winnen de extra cores, zo niet wint de hogere clock. Je noemt hier Rocket League als belangrijkste applicatie. Dan kun je twee dingen doen:

1) Pak wat benchmarks met Rocket League en verschillende CPUs (niet de jouwe, wel recentere met 2 vs 4 cores) danwel met een multicore met cores/threads uitgeschakeld erbij en kijk naar resultaten.

Even snel:
http://www.pcgameshardwar.../MOBA-Benchmarks-1186604/
4 cores biedt (indien CPU bottleneck is) duidelijk voordeel tov 2 cores. Rocket League lijkt dus mooi multithreaded. Dat voordeel is groter dan het verschil in clock speed.

Maar... zie "indien CPU bottleneck is". Zo niet gaat voordeel van 4 cores omlaag.

Dan:

2) Pak die PC erbij met twee cores. Speel Rocket League en hou CPU utilization bij.
- Zit hij op/rond 100% op beide cores? Dan zit je op CPU te bottlenecken en je baat bij meer cores.
- Zit hij doorgaans onder 75%? Dan ga je met meer cores hoegenaamd niet meer winst boeken dan je verliest aan clock.

En verder zoals hierboven gezegd: ga overclocken. Vrijwel alle argumenten tegen overclocken zijn alleen bij nieuwe systemen van toepassing. Dit is al oud, dus verkorte levensduur boeit niets. En stel je brandt de CPU door... dan heb je een andere CPU (die E8500) al klaar liggen :z

Enige wat blijft is hoger verbruik. Voor je stroomrekening alleen relevant als je het 24/7 aan hebt staan, verder is het een kwestie van hoe warm je kamer wordt en hoeveel last je van de herrie van de fans hebt.

Oslik blyat! Oslik!

• duhtje
Bedankt voor de reacties allemaal!

Zoals dion_b voorstelt ga ik eerst eens goed kijken wat de daadwerkelijk CPU belasting is bij de spellen die minder presteren. Inderdaad verstandig om eerst eens objectief vast te stellen of de CPU überhaupt de bottleneck is in die gevallen.
Davetc schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 03:45:
Zelf zou ik niet meer in een socket 775 systeem investeren. Maar je zou eventueel nog een Intel Core 2 Quad Q9650 kunnen overwegen als het moederbord dat slikt. Zou maximaal een paar tientjes moeten kosten.
Ik heb even gekeken maar een Q9650 kost al met al vanaf zo'n € 70. Vanaf pakweg € 40 kan je de lager geclockte Q9450 of Q9550 in huis halen, maar dat is dan toch alweer een 'flinke' investering in zo'n oude pc, terwijl ik gratis aan zo'n Q6600 kan komen. Bij zo'n oud systeem is het natuurlijk überhaupt al snel verstandiger om te investeren in een nieuwe opvolger.

Mocht de E8500 inderdaad een bottleneck blijken, dan kan ik inderdaad prima die Q6600 plaatsen en een lichte overclock uitvoeren. En mochten de prestaties vervolgens alsnog tegenvallen, dan kan ik natuurlijk altijd de E8500 weer terugplaatsen.
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:38:
Jouw grootste bottleneck blijft hier de HD4870. Ik zou hem liever verkopen en voor 2-3 tientjes meer een GTX660Ti of een HD7950 op de kop proberen te tikken.
Goed advies om te overwegen de GPU te upgraden. Een snellere GPU zou inderdaad een substantieel verschil kunnen maken in game prestaties... Ik zie in 'Vraag & Aanbod' aanzienlijk nieuwere/snellere GPU's voor rond de 3-4 tientjes. Dat is natuurlijk prima te overwegen. Ik verwacht binnen het jaar een nieuwe gamelaptop/pc aan te schaffen, dus meer dan een paar tientjes ga ik ook niet meer uitgeven.

Ik laat weten wat ik ga doen en hoe het uitpakt. Nogmaals bedankt allemaal tot zover!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:31

MsG

Forumzwerver

Ik ben enkele jaren terug zelf van een E8400 (Dual Core) naar een Q6600 (Quadcore) gegaan en voor CPU-intensieve games als Battlefield Bad Company 2 toentertijd was dat echt een verschil tussen dag en nacht. Als je de processor gratis kan krijgen is dat wel een aan te raden mogelijkheid.

Mocht je nog wel meer uit willen geven, op Aliexpress hebben ze ook nog diverse niet zo gek dure 775-processors: https://www.aliexpress.co...SearchText=Extreme+QX6700

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• duhtje
Ik heb vandaag met succes de Q6600 (inclusief de bijbehorende cooler) uit de 'kaalpluk pc' gehaald en overgezet in mijn antieke systeempje. Allemaal goed gegaan gelukkig. Al duurde het wel even voor de cooler goed vast zat.

In het spel Offworld van ~100% CPU belasting naar 60% gegaan (alle vier de cores zitten rond de 60%). Volgens mij haal ik ook licht meer FPS. Ook in het aquatic level van Rocket League ben ik van gemiddeld 50 naar 54 FPS gegaan, terwijl de CPU belasting van 100% naar ~60% gegaan is. Dat is flinke vooruitgang.

In andere spellen/situaties was de CPU al geen beperkende factor en is het effect dus nul. Daarom besloten het advies van Martin900 te volgen en via Tweakers 'Vraag & Aanbod' een tweedehands GPU aan te schaffen. Vermoed dat het een GTX 660 gaat worden en anders misschien een HD 7870. Hiermee kan ik ook de nieuwere spellen (in medium tot low settings) zeer aardig spelen. Kan ik redelijk netjes gamen tot er weer eens een nieuwe game-pc komt.

Overclocken heb ik trouwens nog niet gedaan. Dat is op het moment nog niet nodig gebleken.
Pagina: 1