Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚
Vraag
Alle reacties
Google verteld me dat deze default op UEFI boot staat. Kan het zijn dat SecureBoot aan staat? Op het moment dat je de ISO correct naar de USB stick gezet hebt (dus niet gewoon de ISO gekopieert hebt), zou een moderne Ubuntu / lubuntu versie gewoon moeten kunnen booten.
We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.
Worst case pak je er een andere laptop bij met vergelijkbare boot opties (UEFI of BIOS) en installeer je 'm daar en zet je de harde schijf terug. Voor UEFI boot moet je dan nog wel de UEFI loader van Ubuntu registreren in het UEFI menu, anders start die niet.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Bedankt voor het meedenken. Het is een desktop met typenummer MD8822 (10010255). Ik kan nergens in de BIOS de optie SecureBoot (of iets dat daar op lijkt) vinden. De .iso is uitgepakt en op dvd en usb gezet.Rainmaker schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 02:05:
Nou ja, zo oud is die laptop niet voor zover ik kan zien.
Google verteld me dat deze default op UEFI boot staat. Kan het zijn dat SecureBoot aan staat? Op het moment dat je de ISO correct naar de USB stick gezet hebt (dus niet gewoon de ISO gekopieert hebt), zou een moderne Ubuntu / lubuntu versie gewoon moeten kunnen booten.
Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚
Omdat je uitpakken en op dvd/usb zetten als aparte stap hier beschrijft, gok ik even dat je dat fout doetStopEcocide schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:07:
[...]
Bedankt voor het meedenken. Het is een desktop met typenummer MD8822 (10010255). Ik kan nergens in de BIOS de optie SecureBoot (of iets dat daar op lijkt) vinden. De .iso is uitgepakt en op dvd en usb gezet.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Bedankt voor de tip. Ik ga het hiermee proberen.Brent schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:09:
[...]
Omdat je uitpakken en op dvd/usb zetten als aparte stap hier beschrijft, gok ik even dat je dat fout doetGebruik unetbootin.
Edit: Geen resultaat. Op de Medion pc staat overigens al wel de GNU Grub versie 2.02~beta2-22 van Debian. Misschien dat dit er iets mee te maken heeft? Deze laad hij namelijk wel.
[ Voor 23% gewijzigd door StopEcocide op 11-05-2017 11:23 ]
do_IRQ: 0.147 No Irq handler for vector (irq -1)
Heeft kennelijk iets te maken met de kernel.
Dit volgt na het laden van de desbetreffende Debian GRUB
[ Voor 41% gewijzigd door StopEcocide op 11-05-2017 11:31 ]
Grub op de schijf zelf is evt handmatig aan te passen om van dvd/usb te starten, maar daar weet ik het fijne niet van.
Ik moet toch vanuit Windows 8 op het .iso bestand rechtermuisknop klikken en dan 'Burn disc image' klikken?Brent schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:33:
Heb je de iso al gebrand naar een DVD, zonder uitpakken etc? Die iso zet de bootloader namelijk goed (op de DVD) en dat kopieer je niet mee bij handmatig uitpakken.
Gebruik je Windows, dan kan Rufus de oplossing bieden.
100% succesrate hier, ongeacht EFIHero of Time schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:49:
Unetbootin is een tool die tegenwoordig meer problemen geeft dan dat het werkt. Zeker voor een UEFI systeem is het onbruikbaar.
Ja, dat is een goeie, wat die Windows brander doet zou ik niet weten.Gebruik je Windows, dan kan Rufus de oplossing bieden.
Dan heb je met Ubuntu net nog geluk, maar met Debian en CentOS gaat het echt no way werken.
Ga even lekker ergens anders sarcastisch wezen.[...]
Ja, dat is een goeie, wat die Windows brander doet zou ik niet weten.

Ik heb het met Rufus DD erop gezet, maar helaas pakt hij nog altijd de dvd en de usb stick niet (overigens pakt hij de Lubuntu installatie wel op een andere laptop, maar niet op de Medion pc).[b][message=51188981,noline]Wil je met Linux een Linux installatie media maken van een ISO naar een USB stick, dan schrijf je 'm er raw op met dd.
Gebruik je Windows, dan kan Rufus de oplossing bieden.
[ Voor 3% gewijzigd door StopEcocide op 11-05-2017 13:27 ]
Dacht dat die ook DVD deed idd ...Hero of Time schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:14:
[...]
Dan heb je met Ubuntu net nog geluk, maar met Debian en CentOS gaat het echt no way werken.
[...]
Ga even lekker ergens anders sarcastisch wezen.Want die Windows ISO brand methode gaat ook zo lekker werken om een USB stick te maken.
... maar kennelijk werkt die nog niet wegens de laptop zelf. Dan kun je Grub proberen te editten, maar daar kan ik je niet bij helpen. Wel vreemd, zeker weten dat bios op legacy staat en je een overzicht krijgt van de beschikbare bootdevices?StopEcocide schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:23:
[...]
Ik heb het met Rufus DD erop gezet, maar helaas pakt hij nog altijd de dvd en de usb stick niet (overigens pakt hij de Lubuntu installatie wel op een andere laptop, maar niet op de Medion pc).
Ik zou eerst en vooral dd proberen. Dit doe je als volgt:
Steek je usb-stick een andere computer waarop linux staat.
Open een terminal en tik het volgende commando in:
1
| sudo fdisk -l |
Je zal een overzicht krijgen van alle schijven aangesloten op je computer.
Normaal zal dat op z'n minst je harde schijf en je usb-stick zijn.
Je zal zien dat elke schijf een naam heeft in de vorm /dev/sdX, waarbij de X een letter van a tot z kan zijn.
Kijk welke letter je usb-stick heeft, bij mij noemt de harde schijf /dev/sda en mijn usb-stick /dev/sdb. Bij jou kan dit uiteraard anders zijn. Onthoud de letter van je usb-stick.
Dan voor je het volgende commando uit, waarbij je de X vervangt door de letter die overeenstemt met je usb-stick. Let op: alle aanwezige data op je usb-stick zal gewist worden! Vervang indien nodig ook de naam van je iso.
1
| sudo dd if=lubuntu-17.04-desktop-amd64.iso of=/dev/sdX |
Dus als je de 32-bits versie van lubuntu 16.04 wil installeren, wordt dit:
1
| sudo dd if=lubuntu-16.04-desktop-i386.iso of=/dev/sdX |
Dit kan even duren. Als het klaar is, gewoon de usb-stick veilig verwijderen en in de computer steken waarop je linux wil installeren en hem laten opstarten vanaf de stick, werkt bij mij perfect.
[ Voor 7% gewijzigd door LievenD op 11-05-2017 13:47 ]
Ik kom niet verder dan de Grub van Debian, zoals boven beschreven. Moet ik dit daar invoeren? Want ik kan dus niet een terminal openen.LievenD schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:39:
Euh, dd en Rufus zijn twee verschillende zaken.
Ik zou eerst en vooral dd proberen. Dit doe je als volgt:
Steek je usb-stick een andere computer waarop linux staat.
Open een terminal en tik het volgende commando in:code:
1 sudo fdisk -l
Ik zit nu op een laptop met Windows 7. Kan ik Lubuntu ook live draaien en jouw advies uitvoeren?LievenD schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:50:
Nee, heb je een andere pc waar linux op draait? Indien nee, zal mijn uitleg van weinig nut zijn, indien ja, gewoon een terminal openen op die andere pc.
Edit: oh wacht, ik heb ook nog een pc met Kubuntu staan.
[ Voor 7% gewijzigd door StopEcocide op 11-05-2017 13:54 ]
@StopEcocide is het intussen gelukt?
[ Voor 11% gewijzigd door LievenD op 11-05-2017 15:45 ]
Helaas niet. De PC gaat bij het grof vuil.LievenD schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:55:
Ja, volgens mij wel, als je tenminste vanop de live-cd aan de iso geraakt. Mogelijks moet je hem dus terwijl lubuntu live draait downloaden.
@StopEcocide is het intussen gelukt?
[ Voor 5% gewijzigd door StopEcocide op 11-06-2017 23:12 ]
En mijn eerste suggestie dan om de schijf tijdelijk in een ander systeem te hangen en daarop installeren en dan terugzetten?StopEcocide schreef op zondag 11 juni 2017 @ 23:11:
[...]
Helaas niet. De PC gaat bij het grof vuil.Iedereen heel erg bedankt voor de hulp.
Het spijt me. Ik had mijn HDD genuked met Darik's Boot & Nuke. En daar is iets fout gegaan waardoor ik niks meer met de pc kon. Misschien volgens jullie wel, maar ik had er zoveel tijd in gestoken dat ik het heb opgegeven.Hero of Time schreef op maandag 12 juni 2017 @ 07:52:
[...]
En mijn eerste suggestie dan om de schijf tijdelijk in een ander systeem te hangen en daarop installeren en dan terugzetten?