Budget-audio-upgrade voor de woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jashhh
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-12-2022
Goedendag,

Op zoek naar
Een audio upgrade voor de woonkamer.

De volgende apparaten maken deel uit van de setting
- Full HD-tv (wordt nog vervangen door een nieuwere)
- HD Ontvanger (nog aan te schaffen)
- Playstation 3

Budget
€ 250 - € 350 (hoe groter het verschil in kwaliteit, hoe meer bereid richting de € 350 te gaan)

Doel
Gewoon tv te kunnen kijken met de speakers van de tv, maar af en toe dus ook beter kwaliteit geluid te kunnen krijgen door uitvoer naar betere speakers dan van de tv, bijvoorbeeld tijdens een film of een game of als ik even de laptop erop wil aansluiten. Blu-ray discs gebruik ik zelden en dan gewoon via de ps3. Ik heb niet persé een aparte speler nodig zoals in een Home Cinema. Als het kan liefst wel 5.1.

Voorbeelden en Overige vragen
- Ik kwam bijvoorbeeld deze volgende speakerset tegen met "actieve" speakers en "actieve" sub waar dus al in elk ingebouwde versterkertjes zitten? Zijn dat soort dingen ook wat? :
https://tweakers.net/pric...10-(zwart)/specificaties/
- Of toch een Home Cinema met ingebouwde versterker? Zoals:
https://tweakers.net/pric.../lg-lhb625/specificaties/

De achterste 2 (surround speakers) het liefst wireless tenzij het teveel ten koste gaat van kwaliteit/prijs.

Hoeveel beter ben je trouwens af met een goedkope 5.1 versterker met losse speakerset? (samen wel op randje van budget) Bijvoorbeeld
https://tweakers.net/pricewatch/468726/pioneer-vsx-330.html
+ (in combinatie met)
https://tweakers.net/pric...neer-s-hs100-(zwart).html

[ Voor 6% gewijzigd door Jashhh op 11-05-2017 00:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Grootste probleem van deze zoektocht zal in mijn ogen het beperkte budget zijn.

Wat betreft de 3 opties die je zelf hebt voorgesteld:
  • JBL Cinema 610 valt denk ik direct af. Het is een standaard speakerset met actieve subwoofer maar daar zal toch ook nog een echt receiver bij moeten om alles op aan te sluiten. Maar met deze set zit je al aan de max van je budget.
  • De LG set is een typische kant en klare home cinema set. Het zal beter gaan klinken als de televisie maar verwacht er qua geluidskwaliteit geen wonderen van. Zeker met het beluisteren van muziek gaat zulk spul direct door de mand.
  • Een losse receiver en speaker set zal doorgaans de beste kwaliteit en meeste mogelijkheden bieden. Het is overigens niet perse nodig om receiver en speakers van hetzelfde merk te kopen. Het zijn satellietspeakers dus verwacht ook hier geen wonderen van op het gebied van de kwaliteit.
Als je het beste uit je budget wil halen, zou ik je in dit geval adviseren om eens op Marktplaats of hier op V&A rond te kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:07
Hoe belangrijk is het surround deel voor je?
Een wat oudere receiver en twee aardige vloerstaanders krijg je misschien wel gevonden met dit budget en geeft doorgaans een aanzienlijk grotere verbetering dan die kant en klaar setjes.

Dan kun je eventueel nog gaan sparen voor de aanvulling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djiee
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Wat hierboven al gezegd word, 2e hands kun je met jouw budget behoorlijk slagen.

Momenteel staan er best een paar leuke deals op die binnen of net over je budget gaan. Je kunt voor een compactere oplossing bijvoorbeeld eens kijken naar een KEF hts 2005.1 set. Als receiver zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar een Pioneer vsx 921/922, deze zijn rond de 100 te krijgen.

Tevens staat er momenteel een mooie complete boston acoustics 5.1 set op inclusief receiver voor 400,-, wellicht kun je nog wat van de prijs krijgen.

Ik denk in ieder geval dat je 2e hands meer voor je geld krijgt dan nu nieuw een budget 5.1 set te kopen. Al helemaal als je voor een 2.0 set gaat om mee te beginnen is er genoeg te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jashhh
Veel dank voor de reacties.

De Home Cinema sets en de andere optie laat ik dan achterwege. Ik wil ook geen 2ehands. Dat valt voor mij af. Ik neem aan dat ik dan op die versterker uit kom, die pioneer-vsx-330. Vooral met dank aan D vd V.

Als het dan om de speakers gaat, zijn jullie niet zo een fan van sattelietspeakers begrijp ik. Dan zou ik voor hetzelfde geld als voor zo een Pioneer S-HS100 / Yamaha NS-P20, liever twee losse speakers/zuilen kopen die beter zijn dan die sattelietjes van zo een goedkoop 5.1 settje. Dan haal ik later met nieuw budget nog 3 goede sattelietjes voor center, rear left en rear right voor de surround. (wil niet teveel grote speakers) Wat vinden jullie van dit idee?

Echter, bij een uiteindelijke 5.1 hoort toch ook zo een subwoofer? Ik wil het liefst niet dat er een overweldigende bass is doordat die zowel door de subwoofer als ook door 2 grote boxen wordt geproduceerd. Kan ik nu dan het beste gaan voor 2 van die smalle zuilen bijvoorbeeld en een aparte subwoofer? (alvorens dus later met nieuw budget 3 extra sattelietjes/speakers aan te schaffen voor surround)

Dus voor nu eerst zoiets als:
pricewatch: AEG LB 4710 (Zwart) (dit is een setje van 2)
+
subwoofer van 60 eur?

(even om het in perspectief te leggen: ik was voorheen al blij met een goedkoop home cinema setje van 5.1 die echter niet meer in mijn bezit is. Maar als ik met dit budget nét wat beters dan dat kan krijgen ben ik al blij, vooral door deze keer dus die losse versterker aan te schaffen en aparte speakers daarbij te doen)

PS: De zuilen of grote boxen hoeven toch niet echt veel bass te hebben als je een subwoofer hebt of wel? Ik heb altijd gemerkt dat muziek in stereo, niet alleen 2 kanalen maar ook de subwoofer gebruikt als die er is. Hoe zit dat eigenlijk? En als je versterker een DD5.1 signaal ontvangt, gaan de lage tonen toch standaard naar de subwoofer of zal die het ook naar de 2 grote speakers kunnen sturen als je geen subwoofer hebt maar wel 2 van die grote/vloerstaanders waardoor je geen sub meer nodig hebt?

[ Voor 24% gewijzigd door Jashhh op 12-05-2017 12:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-10 16:50
In mijn optiek doe je er goed aan om te beginnen met een receiver die aan je wensen voldoet gezamenlijk met 2x zuil of boekenplank speakers. Vervolgens kun je deze 2.0 set inderdaad langzaam uitbreiden naar 5.0/5.1

Indien je gebruik gaat maken van een center speaker, dan dient dit tevens wel een fatsoenlijke speakers te zijn. Bij films is namelijk een center speaker van groot belang omdat hier een groot deel van de dialogen gaat uit komen. Zet je hier dus ook een goedkoop satelliet speakertje neer, dan staat dit totaal niet in verhouding met je front speakers. Wat goedkopere simpele rear speakers is prima, deze zijn eigenlijk ook meer voor de effecten en minder voor dialogen.

Indien je draait in een 2.0 set-up dan zullen de front-speakers het gehele bereik doen, oftewel zowel het laag, mid en hoog. Voeg je een subwoofer toe (dus 2.1) dan kun je de receiver zo instellen dat onder een bepaalde frequentie (bijv. 70hz) de subwoofer het overneemt. Oftewel de front speakers gaan minder laag doen.

De hoeveelheid bass heb je natuurlijk ook zelf in de hand en ook tussen subwoofers zit een wereld van verschil. Goedkope subwoofers zijn vaak simpelweg bonk dozen waarbij de duurdere veel subtieler en bovenal strakker zijn. Kijk hiervoor maar is in het subwoofer topic.

Jamo heeft bijvoorbeeld ook best leuke 5.1 setjes, zoals de HCS 426.
Deze is kwalitatief al een hele stap boven de alles-in-1 setjes.

Daarnaast kun je ook nog kijken naar bijvoorbeeld een setje boekenplank speakers. Ze zijn compacter dan de grote zuil speakers, maar vaak vele malen beter dan de satteliet speakers.

wellicht is dit nog wel interessant voor je:

https://www.hificorner.nl...ml?id=88665269&quantity=1
https://www.hificorner.nl...ustics-a25-set-zwart.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jashhh
Jullie zijn helden. Dank voor de leerzame info.

Dus ik neem aan dat het voordeel van zo een Boston Acoustics A25 niet alleen is dat die ook lage tonen doet maar ook sowieso veel helderder/scherper geluid geeft in hoge tonen dan de sattelietjes van een budget 5.1 setje? (uiteraard ervan uitgaand dat in de vergelijking, beide wel, of beide niet, via de receiver zouden lopen)

Er staat trouwens steeds "set"of "setje" bij die Boston maar ik zie op de foto maar 1. Is het nou een setje van 2 van die dingen voor die prijs of niet?

[ Voor 167% gewijzigd door Jashhh op 12-05-2017 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 16:10
Ja is set van twee. Ik heb de BA A25 als rears. Verwacht hier qua laagweergave echt geen wonderen van. Maar verder is de BA A25 een hele mooie speaker. Helemaal voor het geld. Heb ze ook wel eens als fronts aangesloten om te vergelijken met mijn Jamo S606 die ik toen nog had. Werden helemaal zoek gespeeld door die kleine A25's. Qua laagweergave kunnen ze zich niet meten aan een vloerstaander.

Maar je maakt een goede keuze. Die subs in de "standaard" 5.1 sets met satelieten zijn overaanwezige bonkkasten. Dat is nog erger dan dat je wat laag mist.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 16:10
Om nog terug te komen op je stereo vs 5.1 signaal. Bij stereo kan de subwoofer meespelen als je dat wilt. Je geeft in de receiver aan de je fronts "small" zijn en de laagweergave zal vanaf een bepaalde crossover (aantal hz) naar je sub worden gestuurd. Je moet hiervoor de crossover van je fronts aangeven. Bij een BA A25 is 90hz denk ik een mooie crossover. Mss zelfs 100hz. Small wil niet zeggen dat je speakers klein zijn, maar waar de receiver het laag heen moet sturen.

Bij een 5.1 signaal werkt het anders. Het .1 kanaal wordt ook wel het LFE kanaal genoemd. Het 5.1 signaal heeft een apart spoor voor de LFE die altijd naar de subwoofer wordt gestuurd, als je een sub hebt in dit zo ingesteld hebt in de receiver. Het LFE kanaal begint bij 120hz. Dat is ook zo gemixed bij het geluid van een film bij een DD of DTS spoor. De in te stellen crossover vanaf wanneer je sub mee moet spelen, dus feitelijk het afkappen van de fronts heeft geen impact op het LFE kanaal. Een receiver heeft veelal aparte crossover instellingen voor het LFE kanaal. Dat is dus het moment waarop je sub het .1 spoor op moet pakken.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Jashhh schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 13:21:
Er staat trouwens steeds "set"of "setje" bij die Boston maar ik zie op de foto maar 1. Is het nou een setje van 2 van die dingen voor die prijs of niet?
Zo, dat is een nette prijs voor een set! ;) ( staat ook €87,50 per stuk bij )
Maar zoek ook 2e hands, ik heb de mijne voor nog minder weten te scoren, speakers gaan niet zo snel stuk.

Hier ook zeer content met een paar BA A25 als front. Nee ze hebben inderdaad niet het laag zoals een goede zuil of losse sub maar voor zo'n klein formaat zijn het echt wel degelijke speakers met een knappe bas.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jashhh
Veel dank. Het is uiteindelijk de Pioneer VSX 330 met de Acoustics 2010i geworden.

Speakerkabel (koper)
Ik zie dat er volgens mij geen draad voor de speakeraansluiting wordt meegeleverd, is dat gebruikelijk of zal die er toch bijzitten denken jullie? Ik neem aan dat ik er de gewone koperdraad (speakerdraad) erbij moet nemen.

Aansluiting
Klemaansluiting op de versterker is me wel bekend, vanwege me oude home cinema.
MAAR de speakers zelf hebben zo te zien zo een banaanplug? Waardoor ik de koperdraad eerst in een banaanstekkertje moet verwerken? (dat deel is nieuw voor mij en heb ik nu eens onderzocht dus graag bevestiging). Zo ja, dan gebruik ik de youtube tutorials, ziet er niet moeilijk uit.

Dikte van de (koperen) kabel
Als ik twee van hooguit 5 meter aanschaf, (meer niet nodig), dan heb ik hooguit 0,75 of 1,5mm kabeldikte nodig? (gaat om speakers die tot de 70w gaan en receiver tot nog iets meer, maar irrelevant?)

Kwaliteit van kabel
Maakt het voor de geluidskwaliteit in mijn geval wat uit welke merk of overige eigenschappen? Als ik ze gelijk bij coolblue ofzo wil bijbestellen is het sowieso vanaf rond € 23 terwijl ze bij de bouwmarkten al vanaf rond de € 5 zijn voor kabels van dezelfde lengte/dikte als die van € 23 bij coolblue.

Overigens nog 2 vraagjes (die ik eigenlijk voor het bestellen moest vragen):
De versterker kan tot 105w en de speakers "recommended" wattage is van 15 t/m 75 watt. Wat ik heb begrepen is dat het geen probleem... zolang ik maar niet de versterker op maximale volume ofzo zet, graag bevestiging? En de versterker is 6 Ohm, bij de speaker minimaal 4 en nominaal 6 dus ook geen probleem neem ik aan.

[ Voor 68% gewijzigd door Jashhh op 15-05-2017 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05:08
Jashhh schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 12:28:

PS: De zuilen of grote boxen hoeven toch niet echt veel bass te hebben als je een subwoofer hebt of wel? Ik heb altijd gemerkt dat muziek in stereo, niet alleen 2 kanalen maar ook de subwoofer gebruikt als die er is. Hoe zit dat eigenlijk?
Goede front speakers hebben geen sub nodig, andersom slechte front speakers kunnen er mee worden opgekrikt.
Waarom niet tweedehands, is daar een reden voor?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:07
@Bad Brains
Voor muziek geef ik je gelijk, voor film niet. Goede sub voegt een wereld toe, ook bij goede speakers. Het moet wel in verhouding staan.

@Jashhh
Kabel zit er niet bij. Speakers hebben vaak schroefterminals waar idd ook een banaanplug in kan, maar hoeft dus niet. Dikte kan idd 0,75 of 1,5mm maar 2,5 werkt doorgaans wat makkelijker (zeker bij klemterminals zit dat steviger) en is niet wezenlijk duurder. Ik heb zelf procab kabels (rz25), bouwmarkt kan ook, beter is wel volledig koper en niet zogenaamd cca (aluminium kern, koper buitenlaagje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jashhh
LA-384 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 05:50:
@Bad Brains
Voor muziek geef ik je gelijk, voor film niet. Goede sub voegt een wereld toe, ook bij goede speakers. Het moet wel in verhouding staan.

@Jashhh
Kabel zit er niet bij. Speakers hebben vaak schroefterminals waar idd ook een banaanplug in kan, maar hoeft dus niet. Dikte kan idd 0,75 of 1,5mm maar 2,5 werkt doorgaans wat makkelijker (zeker bij klemterminals zit dat steviger) en is niet wezenlijk duurder. Ik heb zelf procab kabels (rz25), bouwmarkt kan ook, beter is wel volledig koper en niet zogenaamd cca (aluminium kern, koper buitenlaagje).
Ja het ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.lite-magazin.de/wp-content/uploads/2014/08/20140829.qacoustics5.jpg

Dan MOET ik toch een banaanplug kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djiee
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Leuke speakers die Q Acoustics. Je hoeft niet perse banaanpluggen te gebruiken, je kunt er gewoon kabel tussen klemmen door ze even open en dicht te draaien. Banaanpluggen zijn hooguit praktischer, je kunt ze dan gewoon erin steken ipv de draad schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jashhh
Ik snap het. Dank allemaal.
Pagina: 1