Voor wie zijn de parkeerkosten van een aannemer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coca-Cola
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:46
Wij zijn bezig met een hele forse verbouwing (6+ weken). Ik krijg elke week een overzicht van de meerwerkkosten en die zijn altijd van te voren al met mij besproken (dus geen verrassingen) maar op mijn laatste overzicht (verbouwing is zo goed als klaar) staat nu plotseling een post parkeerkosten (die stonden niet op de vorige overzichten) met als opmerking dat die nog specificeerd gaan worden. Ik denk dat dat voor onze buurt voor die periode makelijk richting de 600+ euro gaat en dat zou best een tegenvaller zijn. In de offerte staat er niets specifieks over en ik ging er eigenlijk van uit dat die onder de algemene kosten van de aannemer zouden vallen (3% bovenop alle verbouwingskosten). Ik heb vorige werk nog gevraagd of er nog grote meerwerkposten in het vooruitzicht waren dat was niet zo en als de aannemer mij dit eerder gemeld had had ik ze ook gewezen op de bezoekerskorting of een tijdelijke vergunning voor ze aangevraagd. Is het redelijk dat wij die kosten straks moeten betalen? Ik zal het morgen bij de aannemer aankaarten maar kom liever goed voorbereid!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:23
Kosten zijn voor de aannemer tenzij er iets anders afgesproken is of dat hij het bijvoorbeeld in zijn voorwaarde heeft staan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:02

weebl

YARR!

Als het niet in de offerte staat zou ik er niet mee akkoord gaan als ik jou was. Voor het zelfde geld staat de dagelijkse lunch bij de snackbar op de volgende factuur...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-06 09:58

KDL

Je wist al dat het betaald parkeren was voordat je de aannemer sprak, dus had je het simpel kunnen bespreken in de afgelopen periode. Nu rest je alleen om te zeggen dat je het niet gaat betalen omdat het niet is afgesproken en kijken of hij moeilijk gaat doen denk ik zo.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-06 14:56
Dus alleen omdat jij het zou moeten betalen zou je hem wijzen op bezoekers korting? Had je toch zowiezo kunnen doen? Beetje aso als je weet dat hij korting kan krijgen op parkeren maar jij hem daar niet op wijst.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 904103

Nee dat is niet redelijk. De aannemer moet het uit de algemene kosten betalen omdat het niet anders is afgesproken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:53
Volgens mij is het ook onredelijk, dit is hij gewoon vergeten te offreren bij aanvang en kan hij niet plots achteraf gaan factureren. Alsof het voor hem ineens een verrassing is dat hij moet betalen voor de parkeerkosten. Ik ben het wel met KDL eens dat je proactiever had kunnen hadndelen, je zou dus een deel voor hem kunnen vergoeden, als middenweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coca-Cola
worldfastest schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:44:
Dus alleen omdat jij het zou moeten betalen zou je hem wijzen op bezoekers korting? Had je toch zowiezo kunnen doen? Beetje aso als je weet dat hij korting kan krijgen op parkeren maar jij hem daar niet op wijst.
Hier wil ik wel even op reageren. Wij wonen niet thuis tijdens de verbouwing en dat brengt naast de inhoudelijke verbouwing best wat drukte met zich mee (verder rijden, eerder opstaan, kinderen naar school brengen, ophalen etc.) en ik heb er gewoon nooit over nagedacht tot ik het net op het meerwerk zag staan. Ik heb een prima relatie met mijn aannemer en wij zijn gewoon koffie en broodjes etc. langs komen brengen als we in de buurt waren. Als dit ooit eerder ter sprake was gekomen of ik er aan gedacht had hadden wij dat natuurlijk aangeboden. Bij onze vloerleverancier heb ik dat wel gedaan, maar die heeft er nadrukkelijk om gevraagd (en ook toen heb ik niet aan de aannemer gedacht).
KDL schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:40:
Je wist al dat het betaald parkeren was voordat je de aannemer sprak, dus had je het simpel kunnen bespreken in de afgelopen periode. Nu rest je alleen om te zeggen dat je het niet gaat betalen omdat het niet is afgesproken en kijken of hij moeilijk gaat doen denk ik zo.
Dat is helemaal waar en daarom vind ik het ook een vervelende situatie. Aan de andere kant is het niet zo gek om het aan ons te vragen aangezien het nogsl logisch is in een vergunningsgebied.

Ik zat net ook nog even te googlen en je kan hier in de gemeente als aannemer ook een tijdelijke vergunning aanvragen en dat scheelt nogal in de kosten.

[ Voor 26% gewijzigd door Coca-Cola op 10-05-2017 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:26

Ligone

Moeha!

Als je weet dat je in een betaalzone woont zou het wel tof zijn geweest als je dit even op voorhand aangehaald had. Dat er hier zomaar verondersteld wordt dat dit onder de 3% algemene kosten valt vind ik nogal bizar.

Als ik mezelf in de plaats van de aannemer plaats en kom tot de vaststelling "na" mijn offerte dat ik 600 euro winst kwijt ben door parkeerkosten zou ik die toch ook wel doorrekenen. Ik moet tenslotte ook eten. (nee, ik ben geen aannemer) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06
Is het een lokale aannemer waarvan je mag verwachten dat hij de lokale regels kent?

Overigens heb ik wel eens in (algemene) voorwaarden van installateurs, etc., gelezen waar parkeerkosten voor rekening van de klant zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_bass
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:55
De aannemer zal altijd alle kosten die hij maakt proberen te verhalen op de klant. Daarentegen is ook alles te bespreken.
Gewoon erop wijzen dat hij zelf deze situatie had kunnen voorkomen cq bespreken.
Dit bedrag zit normaal gesproken niet in algemene kosten. (Zijn overhead kosten voor de bedrijfsvoering).
Ik zie dit als risico voor de aannemer waar hij op had moeten acteren ipv nadien de rekening neer te leggen bij de klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
Rukapul schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 23:10:
Is het een lokale aannemer waarvan je mag verwachten dat hij de lokale regels kent?

Overigens heb ik wel eens in (algemene) voorwaarden van installateurs, etc., gelezen waar parkeerkosten voor rekening van de klant zijn.
Hoe is dat relevant? Het is een professionele partij waarvan je toch verdorie wel kunt verwachten dat ze even opgezocht hebben of en hoeveel er aan parkeertarieven gerekend worden?
Ik mag toch hopen dat je aannemer geacht kan worden op de hoogte van de precieze werklocatie te zijn alvorens een offerte uit te brengen :+

Overigens heb ik ook zo'n vermoeden dat een en ander wel in de AV zal staan, inderdaad - daar niet van.

[ Voor 8% gewijzigd door iceheart op 10-05-2017 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik declareer ook de parkeerkosten bij de klant, alleen als de kosten hoger dan € 5 zijn.
De klant weet van de parkeerkosten en kan voor een passende oplossing zorgen of in overleg doen hoe of wat, maar je kan niet redelijkerwijs verwachten dat de aannemer, deze kosten, op zijn rekening gaat nemen. Dat kan soms per dag oplopen tot € 50 of meer in Amsterdam en dat is wel een deel van het salaris.
Ondanks dat je hier niet over hebt gesproken, is het niet meer dan logisch dat een aannemer deze parkeerkosten bij de klant neerlegt. Net als voorrijkosten, dit is ook meer dan logisch dat deze doorgerekend worden naar de klant want immers, een auto rijdt nog niet op lucht, of je moet heel hard gaan duwen maar als een auto maar 1 cm rolt, kost het al geld.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

itsalex schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 23:36:
Ik declareer ook de parkeerkosten bij de klant, alleen als de kosten hoger dan € 5 zijn.
De klant weet van de parkeerkosten en kan voor een passende oplossing zorgen of in overleg doen hoe of wat, maar je kan niet redelijkerwijs verwachten dat de aannemer, deze kosten, op zijn rekening gaat nemen. Dat kan soms per dag oplopen tot € 50 of meer in Amsterdam en dat is wel een deel van het salaris.
Ondanks dat je hier niet over hebt gesproken, is het niet meer dan logisch dat een aannemer deze parkeerkosten bij de klant neerlegt. Net als voorrijkosten, dit is ook meer dan logisch dat deze doorgerekend worden naar de klant want immers, een auto rijdt nog niet op lucht, of je moet heel hard gaan duwen maar als een auto maar 1 cm rolt, kost het al geld.
Dat klinkt wel heel makkelijk, maar het scheelt in het centrum van de stad nogal of een aannemer met 1 busje met 6 personen komt, of 6 caddy's met elk 1 persoon. Als je daar vantevoren geen afspraken over maakt, kan dat behoorlijk oplopen.

Het idee van een werk "aannemen" is ook dat je aangeeft het voor dat bedrag te kunnen&willen doen. Nacalculatie, verrekenbare hoeveelheden en meerwerk uitgesloten natuurlijk.

Daarnaast had de aannemer ook na dag1 wel even kunnen checken hoe het zit met parkeren. Hij komt die situatie vaker tegen, en hij mag er best rekening mee houden dat de consument daar niet over nadenkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Illusion op 10-05-2017 23:44 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Meerwerkkosten zijn kosten voor onvoorziene werkzaamheden. Parkeerkosten kunnen daar volgens mij redelijkerwijs alleen onder vallen als die verband houden met die onvoorziene werkzaamheden. Zijn er extra voertuigen ingezet of extra dagen gewerkt die niet voorzien waren? Als dat niet zo is dan lijkt het mij in ieder geval niet juist gespecificeerd en zou ik als opdrachtgever aannemen dat er ofwel van tevoren specifieke afspraken over zijn gemaakt ofwel dat de algemene voorwaarden hier iets over zeggen. Als dat ook niet zo is lijkt mij in beginsel dat deze kosten voor rekening van de aannemer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hoe kom je trouwens op €600?
Dat zou €20 per dag zijn, maar je hebt zo 3-4 busjes voor de deur staan. Kost het €5 per dag per auto?

Overigens kunnen het ook parkeerkosten van een onderaannemer zijn. Als jij die gekozen hebt en de aannemer belast dat door, dan zijn alle extra kosten voor jouw rekening.
Niet heel ongebruikelijk, eventuele meerkosten door problemen van de aannemer zijn dan voor rekening van de aannemer & de aannemer blijft verantwoordelijk voor het geheel. Maar de exacte uitvoering (bijvoorbeeld een keuken) wordt direct met de onderaannemer geregeld.
Je bent dan toch gebonden aan de voorwaarden van de onderaannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06
iceheart schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 23:32:
[...]

Hoe is dat relevant? Het is een professionele partij waarvan je toch verdorie wel kunt verwachten dat ze even opgezocht hebben of en hoeveel er aan parkeertarieven gerekend worden?
Ik mag toch hopen dat je aannemer geacht kan worden op de hoogte van de precieze werklocatie te zijn alvorens een offerte uit te brengen :+

Overigens heb ik ook zo'n vermoeden dat een en ander wel in de AV zal staan, inderdaad - daar niet van.
Het is in zoverre relevant dat als het in de AV staat dat afhankelijk van de omstandigheden van een mogelijk sub-optimale optie de meerkosten redelijkerwijs voor rekening van de aannemer of klant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Laatst online: 26-02 23:43
Rukapul schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 23:56:
[...]

Het is in zoverre relevant dat als het in de AV staat dat afhankelijk van de omstandigheden van een mogelijk sub-optimale optie de meerkosten redelijkerwijs voor rekening van de aannemer of klant is.
In genoeg detail om daadwerkelijk dat onderscheid te maken (hoe suboptimaal een optie moet zijn om meerkosten van vermijden aan de andere partij te doen vallen)? Die draak van een AV wil ik wel zien, dat moet een pareltje zijn :+

Veel meer dan "redelijke parkeerkosten worden als meerprijs aan opdrachtgever doorberekend" en dan een "binnen X meter van werklocatie" zou ik niet verwachten aan te treffen (al is het maar om de ellende van een discussie wat redelijk is te voorkomen). Zou het overigens een aannemer ook met klem afraden het complexer te maken dan dat, eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coca-Cola
bszz schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 23:47:
Meerwerkkosten zijn kosten voor onvoorziene werkzaamheden. Parkeerkosten kunnen daar volgens mij redelijkerwijs alleen onder vallen als die verband houden met die onvoorziene werkzaamheden. Zijn er extra voertuigen ingezet of extra dagen gewerkt die niet voorzien waren? Als dat niet zo is dan lijkt het mij in ieder geval niet juist gespecificeerd en zou ik als opdrachtgever aannemen dat er ofwel van tevoren specifieke afspraken over zijn gemaakt ofwel dat de algemene voorwaarden hier iets over zeggen. Als dat ook niet zo is lijkt mij in beginsel dat deze kosten voor rekening van de aannemer zijn.
Er staat niets in de algemene voorwaarden (standaard bouwgarant voorwaarden) over parkeerkosten (alleen dat bv de kosten voor gas, water, licht tijdens de verbouwing voor mijn rekening zijn) en in de verbouwingsovereenkomst zijn geen andere voorwaarden toegevoegd.
TheGhostInc schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 23:55:
Hoe kom je trouwens op €600?
Dat zou €20 per dag zijn, maar je hebt zo 3-4 busjes voor de deur staan. Kost het €5 per dag per auto?

Overigens kunnen het ook parkeerkosten van een onderaannemer zijn. Als jij die gekozen hebt en de aannemer belast dat door, dan zijn alle extra kosten voor jouw rekening.
Niet heel ongebruikelijk, eventuele meerkosten door problemen van de aannemer zijn dan voor rekening van de aannemer & de aannemer blijft verantwoordelijk voor het geheel. Maar de exacte uitvoering (bijvoorbeeld een keuken) wordt direct met de onderaannemer geregeld.
Je bent dan toch gebonden aan de voorwaarden van de onderaannemer.
Goed punt, aangezien wij er niet waren heb ik geen idee hoeveel busjes/autos er aanwezig zijn geweest, dus misschien is het nog wel veel meer. Alle onderaannemers zijn overigens door de aannemer gekozen.

[ Voor 33% gewijzigd door Coca-Cola op 11-05-2017 07:13 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:59
Wel appart dat iedereen hier aangeeft dat TS dit van te voren wist en wel even kon melden.

De aannemer wist dit ook van te voren en had dit in de offerte kunnen meenemen. De aannemer komt voordat hij de klus aanneemt en de offerte maakt, op de lokatie kijken wat de werkzaamheden zullen zijn enzo? Hoe anders kun je een offerte opstellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:02
Met ^, de aannemer heeft alle kans gehad om uit te zoeken wat de parkeerkosten zijn, en kon dit perfect in zijn offerte verrekenen.

Als de banden net versleten zijn, of een boormachine de geest geeft, gaat de aannemer dat ook doorrekenen? Als ie te snel heeft gereden, moet de klant dan de boete betalen?
Lijkt me niet, onredelijke kosten, niet de schuld van de klant.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coca-Cola
Zowel de aannemer als de uitvoerder wisten dat het betaald parkeren was en zijn natuurlijk meerdere keren langs geweest voordat de offerte opgemaakt werd.

Ik heb het net aangekaart bij de uitvoerder en aangegeven dat ik niet van plan was voor die kosten op te gaan draaien. Hij ging het bespreken met de aannemer. Ik heb ook aangegeven dat er voldoende alternatieven waren (gratis parkeren op 3 minuten lopen, bezoekerskorting op locatie en mogelijkheid om een tijdelijke vergunning te krijgen specifiek voor aannemers als hij het eerder met mij besproken had) en dat het dan een beetje gek is om 2 dagen voor de oplevering met die kosten te komen (ik had vorige week nog gevraagd had of er nog grote onvoorziene posten zouden komen...). Was wel een redelijk ongemakkelijk gesprek, zeker ook omdat ze met de afwerking bezig zijn vlak voor de oplevering en ik geen zin heb dat negatief sentiment de kwaliteit negatief beïnvloed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:58

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Coca-Cola, wellicht is het ook makkelijk om even na te gaan over wat voor bedrag er nu gepraat wordt. Jij denkt dat het 600 euro is, maar voor hetzelfde geldt is het 100 euro en dan is het al een stuk minder een probleem ofniet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sunthon
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-01-2022
Parkeerkosten betalen? Is de aannemer helemaal gek geworden? Jij "gunt" iemand een klus gelijk de aannemer accepteert de klus. De uitvoering ervan is vervolgens voor zijn rekening.

Ik zou dit opvatten als een poging nog een paar centen (om het even of het om € 10, € 100 of € 1000 euro gaat) uit de klus te slaan. Natuurlijk stap je eerder over € 10 extra heen als over € 600, maar het is hoe dan ook niet jouw probleem.

Je angst dat de aannemer nu slecht werk zou gaan afleveren in de afrondende fase is geen goede leidraad en richting de aannemer zou dat in mijn optiek ook zo kunnen overkomen, met als gevolg nog meer "vreemde" posten op de factuur.

Gewoon aan het einde van de klus je opdracht goed inspecteren, eventueel met een vakkundig iemand erbij en nagaan of alles conform jou specificaties is uitgevoerd. Slecht uitgevoerd werk, om welke reden dan ook, laten herstellen! Laatste factuur pas voldoen als alles akkoord is! Als een aannemer 6 weken of meer bezig is, dan is het geen kattepis. Ook niet voor hem! Bovendien sta je volledig in je recht als je slecht uitgevoerd werk wilt laten herstellen.

Ik zou de parkeerkosten niet betalen, wellicht kun je in de laatste week eens langsgaan met wat lekkere broodjes, friet, kroketten en een krat bier ofzo om eventuele ergenissen wat glad te strijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:15
Kijk wat er in het contract staat.
Als hij een vaste prijs maakt, dan zijn verplaatsing en parkeren rustig voor hem.

Als ik een hersteldienst bel, dan melden die me mooi vooraf een uurprijs, en meestal een forfait voor de verplaatsing.

De aannemer heeft de verplaatsingskosten ook ingerekend in zijn offerte.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 888777

itsalex schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 23:36:
Zoals met alle kosten die je niet expliciet vermeld in een offerte of opdracht is dat gewoon jou probleem, niet dat van de klant. Daar draait het hier allemaal om. Discussies over wat redelijk of logisch is zijn niet relevant alleen wat er is afgesproken of in de voorwaarden staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:42
Anoniem: 888777 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:45:
[...]

Zoals met alle kosten die je niet expliciet vermeld in een offerte of opdracht is dat gewoon jou probleem, niet dat van de klant. Daar draait het hier allemaal om. Discussies over wat redelijk of logisch is zijn niet relevant alleen wat er is afgesproken of in de voorwaarden staat.
Wat er in de AV staat inderdaad. Mijn av (voor fotografie weliswaar) heeft gewoon een clausule dat meerkosten die noodzakelijkerwijs gemaakt moeten worden om het werk uit te voeren gewoon doorberekend worden. Geen van mijn klanten (zakelijke klanten weliswaar) heeft ooit bezwaar gemaakt tegen het doorrekenen van parkeerkosten oid. Regelmatig krijg ik ook gewoon een uitrijkaart.

Ofwel, het lijkt me logisch dat parkeerkosten gewoon doorgerekend worden. Echter, zou je nu kunnen beargumenteren dat de parkeerkosten onredelijk/onnodig hoog zijn geworden omdat de aannemer zonder overleg de duurste optie heeft gekozen.

Je zou dus kunnen voorstellen om de kosten in zoverre te dragen tot hoogte van de bezoekerspas tijdelijke vergunning oid.

Ik vind het persoonlijk dat beide partijen het over het hoofd hebben gezien. Jullie konden beide op je vingers natellen dat er hoe dan ook parkeerkosten gemaakt zouden worden. En hadden beiden bij het overleg van de offerte kunnen aankaarten hoe hier mee om te gaan. Ofwel, beide een beetje water bij de wijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:30
Persoonlijk vind ik dat opdrachtgever niets te wijten valt.

Opdrachtgever, in dit geval particulier geeft eenmalig opdracht voor een verbouwing en kent dus lang niet alle ins en outs die er bij een verbouwing en aanverwante zaken komen kijken.

Aannemer neemt dagelijks/wekelijks (meerdere) klussen aan (tenminste, dat hoop ik voor hem :+ ). Dan heeft hij echt niet de eerste keer te maken met parkeerkosten en had dit dus vooraf, of uiterlijk direct na de start van de werkzaamheden moeten melden, en niet 2 dagen voordat het af is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

analogworm schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:53:
[...]Ik vind het persoonlijk dat beide partijen het over het hoofd hebben gezien. Jullie konden beide op je vingers natellen dat er hoe dan ook parkeerkosten gemaakt zouden worden.
Je begint ermee dat het in de voorwaarden moet staan... en daarna neem je de stelling in (zonder die voorwaarden te kennen) dat beide partijen schuldig zijn er er maar wat betaald moet worden?

En zelfs al staat het in de generieke AV dan is het toch wel wel gebruikelijk om een particuliere opdrachtgever erop te wijzen, zeker voor een substantieel bedrag. En niet sneaky 2 dagen voor het einde van de klus de kosten, ook nog eens zonder bedrag, te presenteren.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 888777 op 11-05-2017 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunthon
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-01-2022
[...]
Mijn av (voor fotografie weliswaar) heeft gewoon een clausule dat meerkosten die noodzakelijkerwijs gemaakt moeten worden om het werk uit te voeren gewoon doorberekend worden. Geen van mijn klanten (zakelijke klanten weliswaar) heeft ooit bezwaar gemaakt tegen het doorrekenen van parkeerkosten oid.
Nou, dan werk je zeker nooit voor mij, want iemand die dit zou flikken kan het wel vergeten bij mij.

Als je een muurtje gaat metselen, dan weet je wat je nodig hebt en kun je dat in je prijs neerzetten. Als je een klus in plaats A hebt, in de straat B, dan weet je dat ook en kun je dat meenemen in je prijs. Om achteraf parkeerkosten te gaan berekenen vind ik gewoon not-done. Dan is een afspraak niks meer waard, want dan kun je alles wel als "meerkosten" gaan meerekenen. Straks komen slijtagekosten meetlint er nog bij ook. want tja, was niet te voorzien dat we zoveel moesten opmeten.

Slimme jongens kunnen het in hun AV zetten of in de offerte, maar ik ben toch zeker niet de enige die zo'n offerte gelijk in de prullenbak flikker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sunthon schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:04:
[...]Slimme jongens kunnen het in hun AV zetten of in de offerte, maar ik ben toch zeker niet de enige die zo'n offerte gelijk in de prullenbak flikker?
Als het duidelijk in de offerte staat is er toch niets mis mee? Kosten die gemaakt worden moeten door iemand betaald worden, en meestal is dat de opdrachtgever :-). Als het maar duidelijk is zodat je op basis daarvan als opdrachtgever een keuze maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:31
Sunthon bedoelt volgens mij te zeggen dat hij een dergelijke offerte niet als kanshebber ziet en 'm dus in de prullenbak gooit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-06 14:17
Reiskosten kunnen gewoon doorberekend worden, daar is niets vreemds aan. Maar het moet wel van te voren worden besproken natuurlijk. Aan de andere kant is het ook niet iets waar je snel over nadenkt, en dan is het makkelijk om dit punt vergeten door te spreken als je bezig bent met de klus.

Maar als de aannemer hier tegen aan loopt tijdens z'n eerste werkdag, dan had hij hier natuurlijk gewoon een melding van moeten maken... om nu tegen het einde van de werkzaamheden ineens met een "nader te bepalen" kostenpost komt verdient niet de schoonheidsprijs.

Als ik wordt ingehuurd in Amsterdam dan weet ik op voorhand dat ik klauwen met geld kwijt ben aan parkeerkosten. Dan zorg ik natuurlijk dat ik dat wel even doorspreek met het bedrijf waar ik wordt ingehuurd. Willen ze de parkeerkosten niet betalen, dan reken ik een % bovenop mijn uurloon, of een % van de te maken reistijd. Maar die kosten dienen gewoon betaald te worden.

Als je een CV-monteur langs krijgt, of een klusjesman of aannemer, dan staat er bijna altijd dat reiskosten bijvoorbeeld voor x-cent de kilometer worden doorberekend. Parkeerkosten zijn dan een logische aanvulling op deze kosten. Maar niet bespreken is niet betalen in mijn ogen... daar had de aannemer zelf ook eerder aan moeten denken.

@Sunthon: Zo gek is het niet hoor. Als je als aannemer ergens moet werken waar ze €4 per uur rekenen aan parkeerkosten, dan ben je na een maandje werken makkelijk €650 euro kwijt. Die gaat de aannemer zelf niet betalen natuurlijk, en of dat nu als aparte kostenpost, € voor reistijd of € per kilometer wordt betaald... dat is verder iets wat besproken wordt. Maar ik ken niemand die deze kosten niet betaald, ténzij er niets besproken is.

[ Voor 14% gewijzigd door Kapotlood op 11-05-2017 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Carpento schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:13:
Sunthon bedoelt volgens mij te zeggen dat hij een dergelijke offerte niet als kanshebber ziet en 'm dus in de prullenbak gooit ;)
Ik zie het probleem nog steeds niet, of je nou een offerte krijgt voor €100 of voor €90 + €10 parkeerkosten.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
...meerkosten die noodzakelijkerwijs gemaakt moeten worden om het werk uit te voeren ...
Noodzakelijkerwijs is wel een riskante formulering, want parkeerkosten zullen lang niet altijd noodzakelijk zijn om het werk uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:42
Sunthon schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:04:
[...]

Nou, dan werk je zeker nooit voor mij, want iemand die dit zou flikken kan het wel vergeten bij mij.

Als je een muurtje gaat metselen, dan weet je wat je nodig hebt en kun je dat in je prijs neerzetten. Als je een klus in plaats A hebt, in de straat B, dan weet je dat ook en kun je dat meenemen in je prijs. Om achteraf parkeerkosten te gaan berekenen vind ik gewoon not-done. Dan is een afspraak niks meer waard, want dan kun je alles wel als "meerkosten" gaan meerekenen. Straks komen slijtagekosten meetlint er nog bij ook. want tja, was niet te voorzien dat we zoveel moesten opmeten.

Slimme jongens kunnen het in hun AV zetten of in de offerte, maar ik ben toch zeker niet de enige die zo'n offerte gelijk in de prullenbak flikker?
Ik zou het in ieder geval knap vinden dat je een variabele kostenpost zoals parkeerkosten van te voren precies kan opnemen in je offerte. Immers de ene dag ben je net een half uur langer oid. Mijn inziens is het het beste om het als openstaande kostenpost oid in de offerte op te nemen. Bij mij valt het gewoon onder reiskosten.

Ik zou het persoonlijk nogal raar vinden als een van mijn klanten mij naar tich ziekenhuizen stuurt en niet verwacht dat er parkeerkosten gemaakt moeten worden.

Ergo mijn standpunt dat beide partijen deze kostenpost hadden kunnen voorzien en daar passende afspraken over hadden moeten maken. Gezien beide partijen dat blijkbaar niet hebben gedaan lijkt het mij onredelijk om het maximale te rekenen (want goedkopere opties), noch om helemaal niets door te rekenen.
Anoniem: 888777 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:59:
[...]

Je begint ermee dat het in de voorwaarden moet staan... en daarna neem je de stelling in (zonder die voorwaarden te kennen) dat beide partijen schuldig zijn er er maar wat betaald moet worden?

En zelfs al staat het in de generieke AV dan is het toch wel wel gebruikelijk om een particuliere opdrachtgever erop te wijzen, zeker voor een substantieel bedrag. En niet sneaky 2 dagen voor het einde van de klus de kosten, ook nog eens zonder bedrag, te presenteren.
Ja, ben ik ook met je eens. Zoals boven gesteld verdiend dit niet de schoonheidsprijs. Daarbij kan je ook stellen dat de aannemer in deze de deskundige is. Immers het zal niet de eerste keer zijn dat hij moet werken in een gebied met betaald parkeren.
begintmeta schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:21:
[...]

Noodzakelijkerwijs is wel een riskante formulering, want parkeerkosten zullen lang niet altijd noodzakelijk zijn om het werk uit te voeren.
Valt wel mee. Als ik met apparatuur moet sjouwen vind ik niet dat je kan verwachten dat je maar wat verder weg parkeert om kosten te besparen. Ook voor een aannemer lijkt het mij logisch om zo mogelijk voor de deur te parkeren.
Andersom zie je dat natuurlijk terug in de kosten voor de uren als hij x keer 10min moet lopen om benodigdheden uit de bus te halen. Dan zou je theoretisch duurder uit kunnen zijn dan door gewoon de parkeerkosten te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coca-Cola
begintmeta schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:21:
[...]

Nou dat is dus ook hetgeen ik het meest bezwaarlijk vind (naast dat dit 2 dagen voor oplevering op mijn dak valt). Als het besproken was geweest dan had ik voldoende alternatieven aan kunnen dragen en dan hadden de kosten sowieso niet aanwezig/heel laag geweest. Ik snap best dat ik er zelf aan had kunnen denken maar dat heb ik niet gedaan. Nu voelt het als een voldongen feit en zelfs als het in de voorwaarden had gestaan dan nog vind ik dat het geen redelijke kosten zijn (als ze inderdaad met met 1-2 auto's 6 weken lang geparkeerd hebben voor vol dagtarief dan is hebben we het over 800+ euro en dat is dan meer dan 1% van de totale verbouwing...)

Ik wacht overigens nog op het overzicht (dat heb ik aangevraagd) en misschien gaat het wel nergens over maar ik ben er niet gerust op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-06 13:28
Wij vermelden in onze calculaties altijd parkeerkosten indien van toepassing.
Hetzij door deze uit te sluiten, hetzij een stelpost (verrekenpost).
Als je mijn mening vraagt:
Beiden hebben schuld. Doe Sam Sam en slik de drol door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Anoniem: 888777 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:45:
[...]

Parkeerkosten kunnen pas achteraf berekend worden want als een aannemer om 6.30 begint en stopt om 17 uur dan zal de meter pas om 9 uur starten en eindigen om 17 uur maar nu gaat de aannemer één uur langer door of het is koopavond en hij moet doorwerken.
Je kan moeilijk een elektricien, loodgieter en timmerman in één bus proppen om goedkoper te parkeren en de aannemer weet ook niet vantevoren hoeveel bussen er komen, redelijkerwijs dan en dan ga je niet vanuit dat het hele wagenpark komt maar gewoon redelijkerwijs, per beroep is één bus is normaal en je weet dat ze overdag gewoon moeten werken en dat er parkeerkosten worden gemaakt.
Eerlijk denk ik, dat deze kosten gewoon achteraf worden berekend en dat zou niet meer dan logisch zijn.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subslider
  • Laatst online: 14-06 11:17
itsalex schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:54:
[...]

Parkeerkosten kunnen pas achteraf berekend worden want als een aannemer om 6.30 begint en stopt om 17 uur dan zal de meter pas om 9 uur starten en eindigen om 17 uur maar nu gaat de aannemer één uur langer door of het is koopavond en hij moet doorwerken.
Je kan moeilijk een elektricien, loodgieter en timmerman in één bus proppen om goedkoper te parkeren en de aannemer weet ook niet vantevoren hoeveel bussen er komen, redelijkerwijs dan en dan ga je niet vanuit dat het hele wagenpark komt maar gewoon redelijkerwijs, per beroep is één bus is normaal en je weet dat ze overdag gewoon moeten werken en dat er parkeerkosten worden gemaakt.
Eerlijk denk ik, dat deze kosten gewoon achteraf worden berekend en dat zou niet meer dan logisch zijn.
Uiteraard kan zoiets pas achteraf definitief berekent worden.

Echter zonder enige vooraankondiging, geen vermelding wat dan ook, ik zou hier niet zo bereid zijn om voor te betalen.

Ze kiezen er zelf voor om hem daar te parkeren. Zeker zoals TS al aangeeft, mocht er ook maar iets over gerept zijn dan waren er op voorhand andere oplossingen voor gevonden (gratis parkeren om de hoek kennelijk, bezoekersabonnement, etc)

Ik zie het al voor dat ik de volgende keer bij een klant op gesprek kom (consultancy), en daar me parkeerkaartje afgeef, omdat het in de straat betaald parkeren is.. |:(

Zeker bij dergelijk omvang van de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:02
En als de aannemer (gratis) op mijn oprit mag parkeren, en wat moeite heeft met manouvreren? Mag ie dat dan doorrekenen 8)7

Parkeerkosten horen toch bij aankoop/afschrijving/onderhoud van wagenpark van de aannemer, dat reken je toch niet exact door. Als je als aannemer er een punt van wil maken, verreken het dan forfaitair in je offerte.

Achteraf met deze kost afkomen vind ik totaal onaanvaardbaar (en als je er een zaak van maakt, win je die).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:12

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

My 2 cents...

De aannemer zou het mogen factureren, mits het ook daadwerkelijk parkeerkosten zijn die rechtstreeks gerelateerd zijn aan meerwerk. Als er een extra bus geparkeerd moet worden voor personeel of materiaal wat alleen maar ingezet gaat worden voor het meerwerk dus.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
joramoudenaarde schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:16:
Maar als de aannemer hier tegen aan loopt tijdens z'n eerste werkdag, dan had hij hier natuurlijk gewoon een melding van moeten maken... om nu tegen het einde van de werkzaamheden ineens met een "nader te bepalen" kostenpost komt verdient niet de schoonheidsprijs.
Ik denk dat dit de kern van de zaak erg goed samenvat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:48
Dit hoort in de offerte en opdrachtbevestiging te staan.
Desnoods als stelpost, ntb.
Staat het er niet in, dan heeft hij geen poot om op te staan.

Richting al zijn onderaannemers kan je er van uit gaan dat parkeerkosten uitgesloten staan in het standaard contractje dat ze krijgen.
Dat die het andersom door probeert te rekenen is niet netjes, maar proberen kan je je natuurlijk.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:45
Voor mij geldt ook dat je dat soort afspraken van tevoren maakt. Meerwerk doe je in overleg en als je bepaalde kosten wil meenemen dan geef je dat aan in de offerte dat dat achteraf berekend wordt. Dan kan je daar als klant mee akkoord gaan of niet of alternatieven bieden.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coca-Cola
Ik heb net met de uitvoerder gesproken en die gaf inderdaad aan dat het niet in het contract en de offerte stond maar dat hij daar wel vanuit gegaan was (hoort een standaard post te zijn). Kosten waren inderdaad significant (500+ euro) waar hij dan ook nog btw etc over wil/moet rekenen. Ik heb aangegeven dat ik de situatie vervelend vind maar dat ik dat niet ga betalen. Na wat onderhandelen zijn we op een compromis uitgekomen en worden er wat dingen verrekend met nog wat meer/minder werk... Niet 100% bevredigend maar ook niet heel vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-06 13:49
Sunthon schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:26:
Parkeerkosten betalen? Is de aannemer helemaal gek geworden? Jij "gunt" iemand een klus gelijk de aannemer accepteert de klus. De uitvoering ervan is vervolgens voor zijn rekening.
Was het leven maar zo makkelijk. Helemaal in de bouw/infra ontkom je niet aan enorme pagina's aan voorwaarden omdat alles op de cent wordt uitgeknepen.

Als je een timmerman met pijn en moeite voor €30/u wegzet op een project, en hij vervolgens wel €4/u aan parkeerkosten moet maken (wat vooraf niet is aangegeven), kost dat al meer dan 10% van de omzet.

In dit geval gaat het om een verbouwing en stelt het misschien niet zoveel voor, en staat het nergens zwart op wit, dus hoef je er niet mee akkoord te gaan, maar dit staat normaal gesproken wel overal in de (algemene) voorwaarden van aannemers.

Leermomentje voor deze aannemer dus om het in de voorwaarden erbij te zetten. Dat maakt het in ieder geval vooraf bespreekbaar, of achteraf een makkelijke zaak voor hem ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Divak op 11-05-2017 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:18
Coca-Cola schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:45:
Ik heb net met de uitvoerder gesproken en die gaf inderdaad aan dat het niet in het contract en de offerte stond maar dat hij daar wel vanuit gegaan was (hoort een standaard post te zijn). Kosten waren inderdaad significant (500+ euro) waar hij dan ook nog btw etc over wil/moet rekenen. Ik heb aangegeven dat ik de situatie vervelend vind maar dat ik dat niet ga betalen. Na wat onderhandelen zijn we op een compromis uitgekomen en worden er wat dingen verrekend met nog wat meer/minder werk... Niet 100% bevredigend maar ook niet heel vervelend.
Leuk natuurlijk dat hij er vanuit was gegaan, maar hij heeft simpelweg geen poot om op te staan als het nergens is vastgelegd. En zoals eerder aangedragen is, had hij hier van te voren ook melding van kunnen maken. Mocht hij voor het tekenen al daar op locatie zijn geweest, om de verbouwing te bespreken en de locatie te bekijken, had hij het al kunnen signaleren.

Heeft hij Btw vrij geparkeerd? Voor zover ik weet is parkeerkosten van nature parkeerbelasting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Nu online
evjatar schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 17:07:
[...]

Leuk natuurlijk dat hij er vanuit was gegaan, maar hij heeft simpelweg geen poot om op te staan als het nergens is vastgelegd. En zoals eerder aangedragen is, had hij hier van te voren ook melding van kunnen maken. Mocht hij voor het tekenen al daar op locatie zijn geweest, om de verbouwing te bespreken en de locatie te bekijken, had hij het al kunnen signaleren.

Heeft hij Btw vrij geparkeerd? Voor zover ik weet is parkeerkosten van nature parkeerbelasting..
Als je parkeerkosten factureert wordt je geacht daar hetzelfde BTW tarief voor te rekenen als voor het product of de dienst die je levert. De fiscus wil in ieder geval wel 21 % BTW zien als de rest van de factuur ook met 21% BTW belast is. Of de aannemer zelf BTW betaald heeft is niet interessant: de geïncasseerde BTW moet hij toch weer afdragen aan de fiscus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBTweaker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-06 18:53
bszz schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 17:28:
[...]

Als je parkeerkosten factureert wordt je geacht daar hetzelfde BTW tarief voor te rekenen als voor het product of de dienst die je levert. De fiscus wil in ieder geval wel 21 % BTW zien als de rest van de factuur ook met 21% BTW belast is. Of de aannemer zelf BTW betaald heeft is niet interessant: de geïncasseerde BTW moet hij toch weer afdragen aan de fiscus
Heb je hier een bron voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

[...]

BTW over btw betalen, dat geloof ik niet. In Nederland wordt je uitgeknepen, maar dit klopt gewoon niet.
Een ondernemer mag overigens wel BTW terugvragen over parkeerbonnen, indien er BTW over betaald is. Die verschilt tussen gemeentelijke of commerciële parkeerplaatsen.

Bron: http://zzpdaily.nl/btw-op-parkeerkosten/ & https://www.anwb.nl/zakel...mer-vergeet-parkeerkosten

[ Voor 19% gewijzigd door Fairy op 11-05-2017 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Nu online
SBTweaker schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 18:16:
[...]

bijvoorbeeld hier.
Fairy schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 18:35:
[...]

BTW over btw betalen, dat geloof ik niet. In Nederland wordt je uitgeknepen, maar dit klopt gewoon niet.
Een ondernemer mag overigens wel BTW terugvragen over parkeerbonnen, indien er BTW over betaald is. Die verschilt tussen gemeentelijke of commerciële parkeerplaatsen.

Bron: http://zzpdaily.nl/btw-op-parkeerkosten/ & https://www.anwb.nl/zakel...mer-vergeet-parkeerkosten
Eh nee, dat bedoelde ik niet. Je factureert de door jouw betaalde onkosten exclusief BTW en rekent vervolgens over het totaal het tarief dat van toepassing is. De doordouw betaalde BTW kun je terugvragen en de ontvangen BTW moet je afdragen. Het maakt dus voor de facturering niet uit of je in eerste instantie 0%, 6% of 21% BTW betaald hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door bszz op 11-05-2017 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBTweaker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-06 18:53
bszz schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 19:52:
[...]

bijvoorbeeld hier.

[...]

Eh nee, dat bedoelde ik niet. Je factureert de door jouw betaalde onkosten exclusief BTW en rekent vervolgens over het totaal het tarief dat van toepassing is. De doordouw betaalde BTW kun je terugvragen en de ontvangen BTW moet je afdragen. Het maakt dus voor de facturering niet uit of je in eerste instantie 0%, 6% of 21% BTW betaald hebt.
Van je link:

De kosten -->exclusief<-- btw zet je op je factuur aan de opdrachtgever. Dit is onderdeel van je normale omzet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Nu online
SBTweaker schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 19:55:
[...]

Van je link:

De kosten -->exclusief<-- btw zet je op je factuur aan de opdrachtgever. Dit is onderdeel van je normale omzet
Ja..... en een regel verder:
Over het geheel van de gefactureerde bedragen voor jouw dienstverlening én onkosten bereken je het btw-tarief dat voor jouw dienstverlening geldt (meestal: 21%).
Ik ga niet alles voorkauwen... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
bszz schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 19:52:
[...]
Oke, er zijn inderdaad 2 soorten parkeergeld... Bij de gemeente, daar is het een belasting over het exclusief mogen gebruiken van een openbare parkeerplek gedurende x uur (belastingen zijn vrij van BTW (ja, er zijn uitzonderingen, maar niet op parkeerbelastingen)). en parkeren bij een bedrijf, wat een "parkeerfabriek" gebouwd heeft in de stad, bijvoorbeeld Q-park, en dat gewoon zakelijk een parkeerplek verhuurt en waar BTW geheven wordt.

Ik begreep dat de zaak al naar tevredenheid in den minne geschikt is... Maar stel dat deze zaak geescaleerd was naar een advocaat, en uiteindelijk naar de kantonrechter ?... Dan rekent die de griffierechten zonder BTW door als het naar de rechter gaat. Als er bijvoorbeeld een parkeerverordening opgevraagd moest worden bij de gemeente, rekent die de leges ook door zonder BTW.

Of is die advocaat een uitzondering ? En als ik het aanvragen van een bouwvergunning overlaat aan mijn aannemer ? Betaal ik dan opeens ook BTW over de leges ? Dat kan aardig schelen...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Nu online
Oekiejoekie schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 20:09:
[...]

Oke, er zijn inderdaad 2 soorten parkeergeld... Bij de gemeente, daar is het een belasting over het exclusief mogen gebruiken van een openbare parkeerplek gedurende x uur (belastingen zijn vrij van BTW (ja, er zijn uitzonderingen, maar niet op parkeerbelastingen)). en parkeren bij een bedrijf, wat een "parkeerfabriek" gebouwd heeft in de stad, bijvoorbeeld Q-park, en dat gewoon zakelijk een parkeerplek verhuurt en waar BTW geheven wordt.

Ik begreep dat de zaak al naar tevredenheid in den minne geschikt is... Maar stel dat deze zaak geescaleerd was naar een advocaat, en uiteindelijk naar de kantonrechter ?... Dan rekent die de griffierechten zonder BTW door als het naar de rechter gaat. Als er bijvoorbeeld een parkeerverordening opgevraagd moest worden bij de gemeente, rekent die de leges ook door zonder BTW.

Of is die advocaat een uitzondering ? En als ik het aanvragen van een bouwvergunning overlaat aan mijn aannemer ? Betaal ik dan opeens ook BTW over de leges ? Dat kan aardig schelen...
Het gaat over parkeergeld. Dat kun je vergelijken met verzendkosten: Als ik artikelen verstuur die onder het 6% tarief vallen moet ik de verzendkosten ook met 6% BTW doorbelasten. Als ik artikelen verstuur die met 21% BTW zijn belast moet ik de verzendkosten ook met 21% BTW doorbelasten. Hoe het met de leges zit weet ik niet zeker maar ik vermoed dat de aannemer de tijd die hij besteed heeft kan factureren met 21% BTW en dat je zelf de leges rechtstreeks moet betalen. Idem voor de advocaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
bszz schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 20:15:
[...]

Het gaat over parkeergeld. Dat kun je vergelijken met verzendkosten: Als ik artikelen verstuur die onder het 6% tarief vallen moet ik de verzendkosten ook met 6% BTW doorbelasten. Als ik artikelen verstuur die met 21% BTW zijn belast moet ik de verzendkosten ook met 21% BTW doorbelasten. Hoe het met de leges zit weet ik niet zeker maar ik vermoed dat de aannemer de tijd die hij besteed heeft kan factureren met 21% BTW en dat je zelf de leges rechtstreeks moet betalen. Idem voor de advocaat.
Dat was vroeger (?) een vrijstellingsregel voor kleine ondernemers om de BTW-aangifte makkelijker te maken. Ik weet uit die tijd het voorbeeld dat een bloemist die een bos bloemen (laag tarief) in een vaas (hoog tarief) tegen één BTW tarief mocht rekenen, om de rekening voor een kleine zelfstandige niet te moeilijk te maken... Is alweer een tijd geleden voor mij, dus het voorbeeld is misschien nu niet meer juist ? Maar als de kosten voor de vaas en de bloemen apart gespecificeerd worden, mag (mocht) er ook het correcte bedrag hoog/laag/nul gerekend worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je moet het als doorbelaste kosten zien voor de omzetbelasting. Dus alle kosten (ex btw) gaan op de factuur (voorzover) jezelf de btw mag terugvorderen. Over het geheel van je diensten en onkosten reken je btw.

Griffie en leges vallen onder een andere regeling.
Oekiejoekie schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 20:22:
[...]

Dat was vroeger (?) een vrijstellingsregel voor kleine ondernemers om de BTW-aangifte makkelijker te maken.
Voor jouw bloemisten verhaal is er aparte regeling (convenant).

Over het algemeen wordt btw redelijk strikt gehanteerd, zeker in de bouwsector (niet voor niets vallen onder aannemers onder de verleggingsregeling).

[ Voor 43% gewijzigd door PolarBear op 11-05-2017 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Nu online
Oekiejoekie schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 20:22:
[...]

Dat was vroeger (?) een vrijstellingsregel voor kleine ondernemers om de BTW-aangifte makkelijker te maken. Ik weet uit die tijd het voorbeeld dat een bloemist die een bos bloemen (laag tarief) in een vaas (hoog tarief) tegen één BTW tarief mocht rekenen, om de rekening voor een kleine zelfstandige niet te moeilijk te maken... Is alweer een tijd geleden voor mij, dus het voorbeeld is misschien nu niet meer juist ? Maar als de kosten voor de vaas en de bloemen apart gespecificeerd worden, mag (mocht) er ook het correcte bedrag hoog/laag/nul gerekend worden ?
Maar dwalen we niet een beetje af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
bszz schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 20:23:
[...]

Maar dwalen we niet een beetje af?
Ik begreep dat het voor @TS over een bedrag van ruim 600 euro ging, maar als daar ook nog 21% btw over komt... @TS is particulier en voor 21% btw over 600 euro parkeerkosten toch 126 euro. Daar kun je ook een avond leuk van uit eten...

@PolarBear ik lees "rechten bij invoer en andere belastingen die u op eigen naam en voor rekening van uw afnemer betaalt" Maar parkeerbelasting (wat de heffing voor parkeren op de openbare weg vrijwel altijd is, is daar dus nadrukkelijk van uitgezonderd ? Sorry, het is al even geleden dat ik fiscaal recht gedaan had, en nog bij een accountantskantoor werkte :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Coca-Cola schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:45:
BTW over parkeerkosten??? :?
Mooi niet! Dat is gewoon een manier om de rekening te verhogen.
Dat er een fout is gemaakt en je daardoor meer moet betalen, dat kan. Maar BTW berekenen over parkeerkosten (vaste tarieven van de gemeente, hij kan daar sowieso de kosten van bij de belastingen aftrekken) is ronduit onbeschoft.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Nu online
Pietervs schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 21:36:
[...]

BTW over parkeerkosten??? :?
Mooi niet! Dat is gewoon een manier om de rekening te verhogen.
Dat er een fout is gemaakt en je daardoor meer moet betalen, dat kan. Maar BTW berekenen over parkeerkosten (vaste tarieven van de gemeente, hij kan daar sowieso de kosten van bij de belastingen aftrekken) is ronduit onbeschoft.
Nog 1 keer dan:

https://dathetklopt.wordp...f-als-de-hoofdactiviteit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Leuk blog, maar meer dan dat is het niet.
Bovendien haalt hij zijn eigen argumentatie onderuit met de tekst Het btw-tarief volgt uit de dienst of de zaak die je levert. Dus als je twee verschillende diensten of goederen levert, kunnen daar verschillende btw-tarieven aan hangen. : als je verschillende BTW taieven op een factuur mag zetten, kun je ook een 0 tarief aanhouden voor parkeerkosten.
En, zoals al eerder gezegd: de aannemer kan de parkeerkosten aftrekken. Het rekenen van 21% BTW is mijn inziens dus niet meer dan het opkloppen van de factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Nu online
Pietervs schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 23:15:
[...]

Bovendien haalt hij zijn eigen argumentatie onderuit met de tekst Het btw-tarief volgt uit de dienst of de zaak die je levert. Dus als je twee verschillende diensten of goederen levert, kunnen daar verschillende btw-tarieven aan hangen. : als je verschillende BTW taieven op een factuur mag zetten, kun je ook een 0 tarief aanhouden voor parkeerkosten.
En, zoals al eerder gezegd: de aannemer kan de parkeerkosten aftrekken. Het rekenen van 21% BTW is mijn inziens dus niet meer dan het opkloppen van de factuur.
Kom eens met wat andere onderbouwing....
is een non-argument. Het is een blog van een belastingadviseur die precies vertelt wat je elders kan vinden (bijv. bij de belastingdienst!) maar dan goed leesbaar. Dat is de reden dat ik dit aanhaal. Jij komt met een verhaal zonder onderbouwing en bovendien klopt het niet wat je zegt en je haalt dingen door elkaar. Wat bedoel je met het aftrekken van de parkeerkosten? Een ondernemer heeft kosten en opbrengsten. Het (positieve) saldo daarvan is de winst. Daarover betaalt hij belasting. No way dat hij de parkeerkosten nog eens van die belasting kan aftrekken. Hij heeft ze namelijk al als kosten in de boeken staan. Er zijn meerdere bronnen aangegeven die uitleggen hoe het zit en jij veegt dit van tafel zonder enige onderbouwing en met een flink vermoeden dat je niet weet hoe dit zit.

[ Voor 13% gewijzigd door bszz op 11-05-2017 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:59
Ter info (van DeZaak is wel uit 2013, wellicht al weer veranderd):
Rijdt jouw werknemer een auto van de zaak, dan vallen alle gemaakte kosten onder zakelijke kosten. Dat geldt voor de benzine, maar ook voor het parkeren. Parkeerbonnen die jouw werknemer betaalt schiet hij dus eigenlijk aan jou voor: je mag deze dan ook aan hem vergoeden zonder dat dit als loon wordt gezien. Je kunt deze zakelijke kosten bovendien aftrekken van de belastbare winst.

BTW parkeerbonnen verrekenen

Wanneer er kosten zijn gemaakt in een parkeergarage voor een auto van de zaak, kun je daarvoor vaak een bedrag in mindering brengen op de af te dragen btw. Hiervoor is het vereist dat het parkeerkaartje aan de eisen voldoet van ‘vereenvoudigde facturering'. Dat houdt in dat er minimaal op de bon moet staan:
de datum van de bon;
naam en adresgegevens van de parkeergaragehouder;
de goederen of diensten waar het om gaat (parkeren);
het btw-bedrag apart vermeld;

Ook mag de ‘factuur' maximaal honderd euro bedragen, inclusief btw. Ontbreekt een van deze gegevens of eisen op de bon, dan kun je de btw niet terugvragen. Je kunt nog steeds wel het gehele bedrag (inclusief btw) van de belastbare winst aftrekken.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

bszz schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 23:40:
[...]

Kom eens met wat andere onderbouwing....
Doe eens fatsoenlijke tekst
[...]
is een non-argument. Het is een blog van een belastingadviseur die precies vertelt wat je elders kan vinden (bijv. bij de belastingdienst!) maar dan goed leesbaar. Dat is de reden dat ik dit aanhaal. Jij komt met een verhaal zonder onderbouwing en bovendien klopt het niet wat je zegt en je haalt dingen door elkaar. Wat bedoel je met het aftrekken van de parkeerkosten? Een ondernemer heeft kosten en opbrengsten. Het (positieve) saldo daarvan is de winst. Daarover betaalt hij belasting. No way dat hij de parkeerkosten nog eens van die belasting kan aftrekken. Hij heeft ze namelijk al als kosten in de boeken staan. Er zijn meerdere bronnen aangegeven die uitleggen hoe het zit en jij veegt dit van tafel zonder enige onderbouwing en met een flink vermoeden dat je niet weet hoe dit zit.
Wordt een welles nietes verhaal, heb ik geen zin in. Is ook niet nuttig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Nu online
Pietervs schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 19:52:
[...]

Doe eens fatsoenlijke tekst

[...]

Wordt een welles nietes verhaal, heb ik geen zin in. Is ook niet nuttig.
Als je het topic even terug leest en de links bestudeert zul je zien dat de fiscus dat niet accepteert. Op verzendkosten van een standaard pakket zit bijv. geen BTW. maar het leveren van verzenddiensten wordt niet als mijn reguliere bedrijfsactiviteit beschouwd. Ik wordt dan geacht het BTW tarief te berekenen wat bij het product of de dienst hoort dat ik als reguliere bedrijfsactiviteit lever. In mijn geval verkoop ik koffie en thee maar ook bijvoorbeeld servies. Als ik koffie of thee verstuur wordt ik geacht de verzendkosten met 6% te factureren. als ik servies lever is dat 21%. Als ik koffie of thee en servies samen verstuur wordt ik geacht het hoogste tarief te factureren, 21% dus. Dit is gewoon standaard kennis voor een ondernemer die hier mee te maken heeft. Als je daarover wilt discussiëren prima, maar dan wel graag met een degelijke onderbouwing en niet alleen op basis van je eigen "logica". Heel specifiek klopt je uitspraak dat je parkeerkosten tegen 0% mag factureren niet omdat het het aanbieden van parkeerdiensten niet een reguliere bedrijfsactiviteit is. Het hoort tegen het hoogste BTW tarief van de gefactureerde goederen en diensten te worden gefactureerd, in dit geval hoogstwaarschijnlijk 21%.

Zie ook hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
SBTweaker schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 18:16:
[...]

Je kunt prestaties niet kunstmatig splitsen, zie bv. https://www.belastingdien..._van_goederen_en_diensten
[...]

Of de aannemer zelf BTW betaald heeft is niet interessant: de geïncasseerde BTW moet hij toch weer afdragen aan de fiscus
Dat zou wel interessant zijn, want hij mag dan alleen het bedrag ex btw door te berekenen :) In dit geval speelt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Nu online
GlowMouse schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 20:57:
[...]

[...]

Dat zou wel interessant zijn, want hij mag dan alleen het bedrag ex btw door te berekenen :) In dit geval speelt dat niet.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Het saldo van betaalde en ontvangen BTW wordt gewoon verrekend met de fiscus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
-zonde van mijn tijd-

[ Voor 95% gewijzigd door GlowMouse op 12-05-2017 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Nu online
GlowMouse schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 21:18:
[...]

Stel parkeren kost 12,10. Als er 21% btw op had gezeten, had de aannemer 10 kunnen doorberekenen om uit de kosten te komen. TS had dan 12,10 moeten betalen. Helaas zit er geen btw op parkeren. De aannemer moet nu 21% btw bovenop 12,10 berekenen om uit de kosten te komen, zodat TS 14,64 moet betalen.
Nee, De BTW die hij ontvangt mag hij niet zelf houden maar moet hij afdragen aan de fiscus. € 12,10 heeft hij dan excl. BTW betaald, Hij ontvangt in jouw eerste voorbeeld. € 10,00 excl. BTW en € 2,10 BTW die hij weer aan de fiscus moet afdragen. In het tweede voorbeeld (zoals het hoort) houdt hij na de BTW afdracht aan de fiscus €12,10 over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

bszz schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 21:22:
[...]

Nee, De BTW die hij ontvangt mag hij niet zelf houden maar moet hij afdragen aan de fiscus. € 12,10 heeft hij dan excl. BTW betaald, Hij ontvangt in jouw eerste voorbeeld. € 10,00 excl. BTW en € 2,10 BTW die hij weer aan de fiscus moet afdragen. In het tweede voorbeeld (zoals het hoort) houdt hij na de BTW afdracht aan de fiscus €12,10 over
Waar gaat dit over? Je schrijft exact hetzelfde als je quote, maar je bent het niet met hem eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Nu online
Anoniem: 224360 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 07:36:
[...]

Waar gaat dit over? Je schrijft exact hetzelfde als je quote, maar je bent het niet met hem eens?
:? Ben ik echt zo onduidelijk? Het klopt niet dat hij met €10 op de factuur uit de kosten zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

bszz schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 07:55:
[...]

:? Ben ik echt zo onduidelijk? Het klopt niet dat hij met €10 op de factuur uit de kosten zou zijn.
En glowmouse schrijft dan ook dat het zou kloppen als er reeds BTW in die 12,10 zou zitten, waarmee 10 euro de kosten zouden zijn. Dat lijkt echter niet het geval.

Of bedoel jij dat er dan alsnog nogmaals 21% overheen moet ondanks dat in dat fictieve voorbeeld er al BTW in de 12,10 zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Nu online
Anoniem: 224360 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 07:58:
[...]

En glowmouse schrijft dan ook dat het zou kloppen als er reeds BTW in die 12,10 zou zitten, waarmee 10 euro de kosten zouden zijn. Dat lijkt echter niet het geval.

Of bedoel jij dat er dan alsnog nogmaals 21% overheen moet ondanks dat in dat fictieve voorbeeld er al BTW in de 12,10 zit?
Ok, zo had ik het niet gelezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Logistiek valt gewoon onder het werk van de aannemer. Ze weten zelf donders goed dat er in veel steden parkeerkosten zijn. Je kan aanbieden te helpen met een vergunning voor de rest van de klus, maar EUR600 hadden ze toch echt eerder moeten melden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

sbruynis schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:37:
Wij vermelden in onze calculaties altijd parkeerkosten indien van toepassing.
Hetzij door deze uit te sluiten, hetzij een stelpost (verrekenpost).
Als je mijn mening vraagt:
Beiden hebben schuld. Doe Sam Sam en slik de drol door
Beide partijen hebben schuld? Waar heeft de OP dan schuld aan? Dat hij de kas van de aannemer niet genoeg spekt? Een aannemer is verdorie een zakenman, geen liefdadigheidsinstelling.

Volgens mij is het heel simpel.

Aannemer heeft beloofd dat hij de klus kan doen voor X. Nu zegt hij opeens dat hij X + 600 wil vangen. Dit gaat nergens meer over. Aannemer komt zijn beloftes niet na.

Dat de parkeerkosten dan van zijn inkomen afgaan of voorspelbare kosten zijn, is helemaal niet van belang. Dat is het patatje wat de aannemer tijdens de lunch eet ook.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 904103 op 13-05-2017 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Parkeerkosten kan de aannemer toch opvoeren als reiskosten aan de Belastingdienst ?
Volgens mij mag hij daar zelf geen btw over rekenen even als brandstofkosten

Wat ook eerder gezegd is, is het afhankelijk van de afspraken op je offerte/contract.

Straks gaat zijn auto kapot onderweg naar jou, en voert ie dat ook op

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-06 10:24
zal vast al gezegd zijn ergens maar de meeste aannemers zullen:
a. een post opnemen voor parkeren, dan is het bedrag van te voren vastgesteld en zit het in de offerte
b. een verrekenbare stelpost voor parkeren, dan staat er een bedrag genoemd maar dat wordt later verrekend met de werkelijk gemaakte parkeerkosten
c. in de uitsluitingen benoemd dat parkeerkosten niet zijn inbegrepen

Als het een klusjesman is met een wat knullig in elkaar gezette offerte dan zou hij het wel eens gewoon vergeten kunnen zijn.

Als dat laatste het geval is kan je de parkeerkosten ter discussie stellen maar let wel, zorg dat de aannemer ver genoeg is met het werk, je wilt niet dat hij die kosten dan wel op een andere manier terug gaat verdienen voor je verbouwing door goeskopere krachten (stucadoors/schilders/etc.) in te huren want dan betaal je er straks voor in de kwaliteit.
Dan kan je daar wel weer over gaan rechten maar dat lijkt mij voor 600 euro echt niet de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-06 13:28
Anoniem: 904103 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 10:28:
[...]

Waar heeft de OP dan schuld aan?
De OP weet toch ook dat het betaald parkeren is? Hij geeft zelf aan dat hij dit al bedacht heeft maar niet heeft nagevraagd.
Pak de calculatie erbij en je weet waar je opdracht voor geeft. Dan zal de OP zien dat er geen parkeerkosten zijn opgenomen

PS. De tijden dat de aannemer 50% marge maakt zijn al lang verleden tijd. In ons werkgebied tenminste (duurste gemeente van NL).
Prijzen zijn transparant en gelijkwaardig aan elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sbruynis schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 18:12:
[...]

De OP weet toch ook dat het betaald parkeren is? Hij geeft zelf aan dat hij dit al bedacht heeft maar niet heeft nagevraagd.
Pak de calculatie erbij en je weet waar je opdracht voor geeft. Dan zal de OP zien dat er geen parkeerkosten zijn opgenomen

PS. De tijden dat de aannemer 50% marge maakt zijn al lang verleden tijd. In ons werkgebied tenminste (duurste gemeente van NL).
Prijzen zijn transparant en gelijkwaardig aan elkaar
Dat weet de OP ja. De OP draagt echter niet de verantwoordelijkheid zichzelf met extra kosten op te zadelen. Als de ondernemer het wil factureren zal hij dat toch echt zelf moeten doen. Niemand gaat het voor hem doen.

P.S. De marge die een ondernemer pakt maakt helemaal niks uit. ;)
Pagina: 1