Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Traag netwerk door modem?

Pagina: 1
Acties:

• T-homas
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-11-2024
In het ouderlijk huis is er al een tijdje last van "traag" internet. Inmiddels zijn en staan er steeds meer apparaten waarop internet is aangesloten. Na herhaaldelijk problemen met vastlopende netflix streams etc. toch maar even op onderzoek uitgegaan waar dit probleem vandaan komt.
Eerst dus een speedtest gedaan:
http://www.speedtest.net/result/6286935824
Dramatische resultaten dus :|
Terwijl het toch een abonnement is van 150/12Mbit/s.

De router is een Sitecom 300N X4 inmiddels een jaar of 5 oud. En de modem Motorola SBV5121E Cable Modem is van Ziggo zo ver ik weet.

De router zou volgens de specificaties niet het probleem mogen zijn en vertoond verder eigenlijk ook geen curen. De modem kan ik weinig over vinden alleen dat de maximale snelheid 24Mbit/s is volgens een kassa topic:
https://kassa.vara.nl/pag...halen-worden-niet-geruild

Ik heb niet echt ervaring met netwerk maar als ik iets verder zoek kom ik dit tegen:
https://www.dsl-cable.net...5121e-spec-tech-const.pdf
Een geweldige specificatie sheet van Motorola waar 52Mbit/s als maximum wordt genoemd.

Dit als ik het goed heb is de modem gewoon traag als stront en is deze aan vervanging toe?
Iemand die dit kan bevestigen of er meer duidelijkheid over heeft?

Alvast dank _/-\o_

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat haal je daadwerkelijk op de modem? Dus niet met die sitecom router ertussen, maar gewoon direct je PC aan 't modem. Als je dan ook maar 15Mb/s haalt, dan weet je redelijk zeker dat je router niet de boosdoener is in dit geval.

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-11 20:40
Twee dingen:
  1. Hoe is de test uitgevoerd? Draadloos? Doe het dan nog eens bedraad
  2. Doe de speedtest ook eens direct met een kabel op het Ziggo modem
Ik vermoed dat ofwel in de Sitecom router zit doordat deze oud is en niet al te best (Sitecom is over het algemeen nét iets beter dan Sweex, met andere woorden echt de onderkant van de markt), ofwel dat het in het draadloze signaal zit dat weggedrukt word door overige netwerken in de buurt.

Als het direct bedraad op het modem wél goed gaat, maar direct bedraad op de Sitecom dan zit het in de Sitecom. Kijk in dat geval bijvoorbeeld naar het Ziggo Extra wifi-punt, of een fatsoenlijke router en stel deze in als access point.

Als het bedraad overal goed gaat en enkel draadloos niet dan zit je met een ander netwerk op/nabij jouw WiFi kanaal, een oplossing kan dan zijn om het kanaal op automatisch in te stellen. Hierdoor zoekt de Sitecom automatisch naar het beste kanaal. Het bovengenoemde Ziggo Extra wifi-punt is nog steeds een mogelijke oplossing, doordat je een netwerkkabel hierin steekt en dit ding op de plek waar je zit een netwerk op kan zetten.

Het Extra wifi-punt via het stopcontact is een optie als je absoluut geen netwerkkabel hebt in de buurt waar je normaliter zit, maar wel een stopcontact. Let op dat je deze niet in een verlengsnoer steekt, dat vind Powerline niet leuk. Je kunt wél het verlengsnoer weer in het extra wifi-punt steken :)

• T-homas
Xudonax schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 19:41:
Twee dingen:
  1. Hoe is de test uitgevoerd? Draadloos? Doe het dan nog eens bedraad
  2. Doe de speedtest ook eens direct met een kabel op het Ziggo modem
De test is bedraad uitgevoerd via een vaste desktop.
Als ik probeer de vaste desktop of een laptop direct op de modem aan te sluiten maakt hij wel "verbinding" maar heb ik geen netwerk.
EDIT: Tevens lees ik met wat gegoogle dat je overal hoort dat het limit van deze modem op 32Mbps ligt.

[ Voor 9% gewijzigd door T-homas op 10-05-2017 20:46 ]

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-11 20:40
T-homas schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 20:42:
[...]

De test is bedraad uitgevoerd via een vaste desktop.
Als ik probeer de vaste desktop of een laptop direct op de modem aan te sluiten maakt hij wel "verbinding" maar heb ik geen netwerk.
EDIT: Tevens lees ik met wat gegoogle dat je overal hoort dat het limit van deze modem op 32Mbps ligt.
In dat geval zou ik aanraden om de modem uit te zetten, de ethernetkabel die nu van de modem naar de Sitecom loopt in je laptop te steken en dan 30 tot 60 minuten te wachten totdat je het modem weer aanzet. Het probleem zit 'em namelijk in het feit dat de Ziggo de aansluiting aan een MAC gekoppeld houd. Sowieso kun je in deze setup géén twee devices tegelijk op het modem aansluiten, je modem is namelijk gebridged waardoor enkel LAN1 werkt voor zover ik me herinner.

• Beyond
  • Laatst online: 20:53

Beyond

Dussssss.......

Bel Ziggo eens. Kans is groot dat je een ander modem 'krijgt'.

Al het goeie.......

• T-homas
Beyond schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:20:
Bel Ziggo eens. Kans is groot dat je een ander modem 'krijgt'.
Dat kwam ook in mij op aangezien Ziggo zelf op hun site ook verteld dat het een oud model is.
Na contact met Ziggo kwam er in het kort uit dat:
Het model bejaard is maar nog niet afgeschreven en dat er een nieuwe toegestuurd wordt. _/-\o_
Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat dit het probleem oplost.

• Frostbite
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

T-homas schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 10:18:
[...]

Dat kwam ook in mij op aangezien Ziggo zelf op hun site ook verteld dat het een oud model is.
Na contact met Ziggo kwam er in het kort uit dat:
Het model bejaard is maar nog niet afgeschreven en dat er een nieuwe toegestuurd wordt. _/-\o_
Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat dit het probleem oplost.
Volgens: https://www.speedguide.ne...5121-voip-cable-modem-349 heeft die een 100Mb LAN poort. WAN snelheden zijn ook niet echt hoog zie ik.

Dus die 15Mb zou goed kunnen vanwege de trage LAN poort. Dan kun je er wel een 1Gb router aanhangen maar dan nog is de connecie tussen Rotuer en modem maarr 100Mb. En dan maakt het niet uit of je dat via Wifi doet of via LAN. Want alle apparaten maken connectie met de Sitecom.

Een nieuwe router met Gigabit poorten zou er in ieder geval voor moeten zorgen dat je ook daadwerkelijk die 120Mb kan halen.

Vergeet niet om je modem na ontvangst in Bridgemodus te zetten dan kun je je Sitecom gewoon op dezelfde manier blijven gebruiken en hoef je niet alles weer in te stellen.

[ Voor 18% gewijzigd door Frostbite op 12-05-2017 10:42 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Frostbite schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 10:37:
[...]

Dus die 15Mb zou goed kunnen vanwege de trage LAN poort. Dan kun je er wel een 1Gb router aanhangen maar dan nog is de connecie tussen Rotuer en modem maarr 100Mb. En dan maakt het niet uit of je dat via Wifi doet of via LAN. Want alle apparaten maken connectie met de Sitecom.
Does not compute. 100Mbps is inderdaad trager dan 1Gbps, maar nog altijd stukken sneller dan 15Mbps. Dus wat dan ook de 15Mbps veroorzaakt heeft weinig te maken met verschil 100MbE/1GbE.

Een nieuwe router met Gigabit poorten zou er in ieder geval voor moeten zorgen dat je ook daadwerkelijk die 120Mb kan halen.
Vergeet niet om je modem na ontvangst in Bridgemodus te zetten dan kun je je Sitecom gewoon op dezelfde manier blijven gebruiken en hoef je niet alles weer in te stellen.
:')

Je krijgt waarschijnlijk iets dat *veel* beter is dan die verouderde en toen al low-end Sitecom zooi. Vooral niet kindje met badwater weggooien door de nieuwe modem in bridege mode te zetten en je nog steeds door een 5-jaar oude low-end prutrouter te laten beperken :o

Oslik blyat! Oslik!

• Frostbite
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

dion_b schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 11:13:
:')

Je krijgt waarschijnlijk iets dat *veel* beter is dan die verouderde en toen al low-end Sitecom zooi. Vooral niet kindje met badwater weggooien door de nieuwe modem in bridege mode te zetten en je nog steeds door een 5-jaar oude low-end prutrouter te laten beperken :o
offtopic:
Jammer van die smiley

Die Sitecom zal verouderd zijn maar ik heb slechte ervaringen met Cisco modems waarbij de WiFi niet alleen ruk is maar ook het Ethernet zelf. Die wil je echt niet gebruiken als (wifi)router hoor. Dan liever een oudere sitecom.

Als zelfs monteurs het al aangeven ...
Maar goed als het voor TS zo werkt met die Sitecom dan hoeft hij geen nieuwe router te kopen.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

TS krijgt een nieuwe kabel modem.
Dan kan die sitecom hoogstwaarschijnlijk aan de wilgen.

Oeverloos over randzaken praten heeft echt niemand wat aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Waterlelie op 12-05-2017 11:30 ]

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:40
Frostbite schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 11:20:
[...]

offtopic:
Jammer van die smiley

Die Sitecom zal verouderd zijn maar ik heb slechte ervaringen met Cisco modems waarbij de WiFi niet alleen ruk is maar ook het Ethernet zelf. Die wil je echt niet gebruiken als (wifi)router hoor. Dan liever een oudere sitecom.

Maar goed als het voor TS zo werkt met die Sitecom dan hoeft hij geen nieuwe router te kopen.
TS krijgt geen nieuwe Cisco modem dus die oude Sitecom router mag rustig onder de schoenzool!! @TS: Hard trappen!!!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Frostbite schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 11:20:
[...]

offtopic:
Jammer van die smiley

We leven niet meer in 2012, en geen van de grote ISPs levert nog - om goede redenen - Cisco modems uit. Op z'n minst had je erbij kunnen zeggen dat hij de twee naast elkaar had kunnen uitproberen ipv gelijk te roepen dat hij de nieuwe in bridge mode moet gooien.

Kijk voor de grap eens hoeveel topics hier gaan over mensen met onvoldoende kennis die dat doen en in de knoop raken. Ongenuanceerd 'gelijk in bridge mode zetten roepen' is meer dan een :') waard.

Oslik blyat! Oslik!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:07
5121E modem heeft geen ingebouwde router , das een docsis 2 modem, welke inderdaad max 52mpbs kan geven (want maar 1 carrier)

heeft wel niets met je lokale netwerk , dat is je sitecom die dat regelt.
mijn advies : vraag een nieuw modem , mogelijk heeft die ineens wel routerfunctie (welke kunnen andere tweakers hierop antwoorden)
Pagina: 1