Speakerset voor feestjes 100-150 personen

Pagina: 1
Acties:
  • 4.325 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 920645

Topicstarter
De zomer komt eraan, dus zullen er bij mij en mijn vrienden- en kennissen groep vele feestjes/verjaardagen komen. Voor het geluid huurden wij altijd een Pioneer set en een speakerset voor +/- € 250,-. Maar ik wil nu zelf een set aanschaffen, aangezien ik zelf ook wel eens draai. En dat vaker wil gaan doen. En hier een daar kan ik dan mijn speakers verhuren zodat de kosten uiteindelijk lager komen.

Als DJ-gear ga ik hoogstwaarschijnlijk de Pioneer XDJ-RX all-in-one DJ systeem aanschaffen.

Nu zoek ik nog een speakerset hiervoor. Het gaat dus om een speakerset voor verjaardagen/borrels van ruim 100 man. Meestal buiten, soms binnen. Mijn budget is +/- € 700,-.

Ik kom zelf op deze box (dan x2) uit:
https://www.bax-shop.nl/a...uidspreker#productreviews

Is dat voldoende? Kan ik dit rechtstreeks aansluiten op de Pioneer XDJ-RX? Subwoofer lijkt me wat overdreven, is dat waar?

Ik hoor het graag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-05 12:25
Op zoiets kom je inderdaad uit, maar een subje erbij lijkt me zeker geen overbodige luxe. Monitor erbij is ook wel handig natuurlijk, flightcases, bekabeling... kort door de bocht gesteld kom je gewoon met je budget niet uit. Ik zou je adviseren om te blijven huren; scheelt je waarschijnlijk aanzienlijk in de kosten, en ben je ook vele malen flexibeler in de grootte van je set. Dat je je eigen gear voor thuis wil kan ik volgen,maar voor buiten de deur is het meestal niet rendabel te krijgen.

Wat je wel kan overwegen is 2e hands uit de verhuur vandaan proberen te krijgen. Daar is vaak nog heel veel leuks in te vinden voor een aanzienlijk aantrekkelijker prijsje, en kan het je ook niet zo heel veel schelen als er in het meest vervelende geval eens een glas bier overheen gaat.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kroegtijger schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 19:59:
Op zoiets kom je inderdaad uit, maar een subje erbij lijkt me zeker geen overbodige luxe. Monitor erbij is ook wel handig natuurlijk, flightcases, bekabeling... kort door de bocht gesteld kom je gewoon met je budget niet uit. Ik zou je adviseren om te blijven huren; scheelt je waarschijnlijk aanzienlijk in de kosten, en ben je ook vele malen flexibeler in de grootte van je set. Dat je je eigen gear voor thuis wil kan ik volgen,maar voor buiten de deur is het meestal niet rendabel te krijgen.

Wat je wel kan overwegen is 2e hands uit de verhuur vandaan proberen te krijgen. Daar is vaak nog heel veel leuks in te vinden voor een aanzienlijk aantrekkelijker prijsje, en kan het je ook niet zo heel veel schelen als er in het meest vervelende geval eens een glas bier overheen gaat.
Met monitor bedoel je dit: https://www.bax-shop.nl/h...esktop-monitor-speakerset
Die heb ik toevallig al in bezit. :)

Huren goedkoper ben ik het niet helemaal mee eens. Wij hebben bijna maandelijks wel een feestje waar we ervan gebruik willen maken. Een dag apparatuur met DJ-set huren kost ons snel. Dan kom je jaarlijks makkelijk op € 1.200,-.

Alleen een subje is inderdaad een dingetje om over na te denken. Ik was er eigenlijk van overtuigd dat dat niet nodig was O-) |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:13
Je zou naar zoiets kunnen kijken, schijnt best oke te zijn voor dat budget:
https://www.bax-shop.nl/s...ii-actieve-luidsprekerset
(alleen nog even 2 statieven erbij kopen)

[ Voor 12% gewijzigd door niels132 op 10-05-2017 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nielsgaastra schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 20:58:
Je zou naar zoiets kunnen kijken, schijnt best oke te zijn voor dat budget:
https://www.bax-shop.nl/s...ii-actieve-luidsprekerset
(alleen nog even 2 statieven erbij kopen)
Ziet er ook goed uit. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:54
Nee, dat is leuk voor thuis. Een monitor heb je voor jezelf zodat je de muziek kan horen. Omdat je meestal achter de set staat klinkt dat namelijk nogal anders. Wel eens op een festival geweest? Die gasten staan te draaien tussen een setje speakers waar menig amateur DJ alleen maar van kunnen dromen. Wil niet zeggen dat jij dat nodig hebt natuurlijk.
De speakers waar je naar linkt ken ik zelf niet maar de reviews zien er veelbelovend uit. En inderdaad, zoals verwacht, als het wat groter moet zal er een sub bij moeten.

[ Voor 11% gewijzigd door sig69 op 11-05-2017 01:22 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48051

Tenzij je echt voor budget spul wil gaan, is 700 euro als budget wel wat aan de krappe kant voor 100-150 man. Zeker als het op behoorlijk volume moet draaien en je bijv. veel dance muziek draait.

Ik heb zowel de DAP set als de EVs bij mij in de verhuur. Met de DAP set draai je binnenfeestjes 50-75 man met gemak, zolang de ruimte maar niet te groot is. Het geluid is alleen niet erg verfijnd en als je echt vol gaat blazen... dan wordt het snel schel.

De EV's kunnen zonder sub aardig mee, maar ze spelen dan niet erg luid, naar mijn idee zeker niet voldoende voor 100 man. Combineer ze echter met een sub en laat ze vanaf 100hz meespelen, dan zijn ze verrassend goed.

Een subwoofer toevoegen is altijd winst: je ontlast je toppen waardoor die luider kunnen spelen en voegt een dimensie toe aan de luister ervaring. Met dance/house muziek in mijn idee altijd een must.

Een merk met goede prijs/kwaliteit verhouding is Alto. Kijk eens naar de Alto TS2 subwoofer lijn, die begint bij een kleine 400 euro. Het 15inch model kost je een kleine 500 maar dan heb je wel een waardige aanvuller voor je toppen.

Vergeet ook niet dat je nog kabels nodig hebt, en het slim is om te investeren in statieven zodat je speakers hoog genoeg staan om over je publiek te richten.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 48051 op 21-05-2017 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-03 16:36
https://www.bax-shop.nl/s...a-complete-luidsprekerset

En even doorsparen? Kost iets meer, maar ziet er in mijn ogen compleet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het huismerk Devine van Bax valt in mijn ogen wel echt in de budget categorie. Het is maar net hoe kritisch het gehoor van je publiek is of van jou zelf. :) Maar in theorie kan je met zon set wel 100-150 man draaien. :)

Naar mijn idee heb je onderin de markt best wat opties voor kwalitatieve speakers. Als toppen de eerdergenoemde EV's, maar ook Mackie, JBL of bijv Alto. Heb ze laats bij Bax beluisterd en klinken allemaal niet verkeerd. Deze zitten allemaal tussen de 300-600 per top.

Wil je meer rendement/power uit hetzelfde formaat speaker, dan ga je grof meer geld moeten uitgeven. Maar dat heb voor jouw toepassing niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 48051 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 23:02:
Het huismerk Devine van Bax valt in mijn ogen wel echt in de budget categorie. Het is maar net hoe kritisch het gehoor van je publiek is of van jou zelf. :) Maar in theorie kan je met zon set wel 100-150 man draaien. :)

Naar mijn idee heb je onderin de markt best wat opties voor kwalitatieve speakers. Als toppen de eerdergenoemde EV's, maar ook Mackie, JBL of bijv Alto. Heb ze laats bij Bax beluisterd en klinken allemaal niet verkeerd. Deze zitten allemaal tussen de 300-600 per top.

Wil je meer rendement/power uit hetzelfde formaat speaker, dan ga je grof meer geld moeten uitgeven. Maar dat heb voor jouw toepassing niet nodig.
Bedankt voor alle advies. Ik heb uiteindelijk voor de Electro-Voice ZLX-12P 12 inch gekozen. Nog even door sparen en ga er misschien later een subwoofer bij kopen.

Nu kom ik met een laatste, en een beetje domme vraag :| : Welke kabels heb ik nodig om de speakers te verbinden met de Pioneer XDJ-RX ?

Ik denk zelf: https://www.bax-shop.nl/s...eter/product-details.html

Is dat correct? Alvast bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
Wat huur je normaal? Die lijst spullen (speakers, kabels, versterkers, mengpanelen etc) is natuurlijk een goed beginpunt voor wat je nodig hebt.

Een optie is de dingen die het duurst zijn om te huren eerst aan te schaffen, en dan iedere keer dat je een feest hebt het verschil in huurprijs sparen voor het volgende onderdeel...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 920645 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 12:46:
[...]

Bedankt voor alle advies. Ik heb uiteindelijk voor de Electro-Voice ZLX-12P 12 inch gekozen. Nog even door sparen en ga er misschien later een subwoofer bij kopen.

Nu kom ik met een laatste, en een beetje domme vraag :| : Welke kabels heb ik nodig om de speakers te verbinden met de Pioneer XDJ-RX ?

Ik denk zelf: https://www.bax-shop.nl/s...eter/product-details.html

Is dat correct? Alvast bedankt. :)
Voor een startset is dat een goed begin, voor de echt grotere feestjes kan je altijd nog los een sub bijhuren in het begin.

Nee dit zijn niet de kabels die je zoekt. Deze zijn voor passieve speakers, vanaf de versterker. Je hebt gewone XLR male-female nodig. Neem ze niet te kort, een beetje speelruimte is altijd fijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 48051 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:39:
[...]

Voor een startset is dat een goed begin, voor de echt grotere feestjes kan je altijd nog los een sub bijhuren in het begin.

Nee dit zijn niet de kabels die je zoekt. Deze zijn voor passieve speakers, vanaf de versterker. Je hebt gewone XLR male-female nodig. Neem ze niet te kort, een beetje speelruimte is altijd fijn. :)
Bedankt, je reageert snel dan de BaxShop service. Dat waardeer ik zeer. _/-\o_

Ik zie aan die kabel wel een male en female, maar bij zowel de boxen als de Pioneer XDJ zie ik alleen aansluitng met punten:
Afbeeldingslocatie: https://static.bax-shop.nl/image/product/159132/314678/27116f6a/450x450/Pioneer_XDJ_RX_rear.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.bax-shop.nl/image/product/77656/107599/dedaf1b5/ELECTRO_VOICE_ZLX_12P_4005.jpg

Zijn het dan 100% zeker de goeie kabels? Ik zou het zonde vinden om ze aan te schaffen, en dat het dan niet de goeie kabels zijn.. En ik heb ze eigenlijk donderdag al nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
In de beschrijving van de kabel die je linkt staat dat het female/female is. Het ziet er echter niet uit als XRL? Je hoeft er ook niet het versterkte geluid overheen te jagen, enkel het audio-signaal, dus dat die kabel 500W aankan is leuk, maar niet nodig.

De Pioneer heeft een XLR male output, daar moet dus een female stekker in.
De Electro-Voice heeft een XLR female input, daar moet dus een male stekker in.

Weet je zeker dat 5 meter genoeg is?

https://www.bax-shop.nl/s...eter/product-details.html

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je moet zo denken: Mengpaneel uit -> speaker in.

Bij XLR voor geluid is het ALTIJD zo dat de pennetjes de richting van het signaal aangeven. Je hebt dus de XLR uitgangen links op de achterkant van je mengpaneel zitten. Daar staat duidelijk bij "OUT". Op je speakers, zoals je op het plaatje hierboven kunt zien, zie je in een wit balkje aan de rechterkant staan "INPUT". Hier kun je zowel XLR als gebalanceerde JACK in doen, ook wel stereo-jack genoemd (2 zwarte ringen op de connector).

De "OUTPUT" die achter op je speaker zit kun je gebruiken wanneer je niet stereo draait en het signaal links en recht hetzelfde mogen zijn of wanneer je meerdere speakers bij elkaar hebt staan en die aan sluit op dezelfde uitgang van je mengpaneel. Je kunt dan vanaf de ene speaker doorlussen naar de andere.

@Anoniem: 920645 Als ik jou was zou ik eens een paar uurtjes op YouTube kijken hoe het zit met actieve speakers, het signaalverloop en dat soort zaken. Op het moment dat je bij deze tafel en deze speakers aan komt met een SpeakOn kabel dan heb je nog niet genoeg tijd besteed aan uitzoekwerk door alleen al te kijken. Nergens op de speakers en je mengpaneel komt een SpeakOn connector voor. (Ook geen PowerCon trouwens)

Voor je XLR-kabels: neem alsjeblieft 10 meter kabels, zo heb je iets meer mogelijkheden met plaatsing van je mengpaneel en speakers, plus je kunt de kabels meestal netjes wegwerken. Dit is een begin voor een XLR-kabel: https://www.bax-shop.nl/m...-en-signaalkabel-10-meter

Als je dan ook meteen wat klittenbandjes bestelt hou je de kabels netjes en hoef je niet iedere keer alles uit de knoop te halen: https://www.bax-shop.nl/k...200-kabelbinders-10-stuks

Verder: heb je nagedacht over hoe je je kabels gaat markeren + de lengte van de kabels gaat aanduiden? Voor kabelmarkeringen in licht en geluid wordt heel vaak het kleurenschema van Rentall aangehouden. (wit is 1&2,5 meter, geel is 5 meter, blauw is 7,5 meter, rood is 10 meter, bruin is 15 meter en groen is 20 meter, groen/geel is 25 meter) Bij kabels met Neutrik XLR-connectoren kun je dat heel mooi doen met een gekleurd ringetje https://www.bax-shop.nl/producten.html?keyword=neutrik+XXR

Je moet namelijk vanaf begin af aan er aan denken hoe jij jouw spullen gaat markeren. Iedere keer wanneer je ergens draait met jouw spullen, waar een ander iemand komt voor het licht, heb je spullen door elkaar liggen. Om de kans te verkleinen dat je je spul snel kwijt raakt markeer je het. (op mijn kabels worden bijvoorbeeld géén tapejes geplakt)

[ Voor 35% gewijzigd door sypie op 23-05-2017 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker989
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 25-11-2020
Pioneer XDJ-RX geen slechte keuze, en waarschijnlijk genoeg voor de meeste evenementen. Het enige dat ik je zou aanraden, is om reflectoren langs de rand van de omtrek te plaatsen om geen geluidsvolume te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:15

FeaR

In GoT we trust

Een topicn kicken van drie jaar oud waarvan TS al sinds 06-06-2017 niet meer online is geweest is niet heel nuttig.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.