Laag in boekenplank speakers altijd matig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Eind vorig jaar vanwege een verhuizing mijn setup verkocht en sindsdien luister ik muziek op de pricewatch: Q Acoustics 2010i Hoogglans (Zwart)

Prima speaker maar qua grootte en vooral laag niet heel serieus om echt muziek mee te luisteren. Daarom had ik de pricewatch: Dali Zensor 3 (Wit) op het oog als alternatief.

Toevallig dit weekend een set pricewatch: Teufel Ultima 40 Mk2 (Zwart) te leen om eens uit te proberen, gloednieuw overigens dus niet ingespeeld. Deze speakers zijn veel te groot voor onze muziek ruimte maar geven, vooral in het laag, een erg mooie sound. Als ik op de bank zit en muziek luister voel ik echt de laag in mijn maag.

Vandaag de Zensor 3 ontvangen en mijn eerste indruk is dat dit toch wat tegen valt qua laag. De 2010i is, ondanks de kleinere woofer en bijna 20Hz verschil qua laag niet bepaald slechter.

Had de hoop dat de Zensor 3 dichter bij de Teufel zou zitten gezien de grootte van de woofer en de minimale frequentie. De Teufel is zonder sub meer dan prima, de Zensor heeft imo wel een sub nodig.

Komt dit dan door het feit dat de Teufel 3-weg is? Ik hoef geen trillende ramen maar de Zensor is voor mijn gevoel wel erg vlak. Inspelen zou verschil kunnen maken maar de Teufel is ook niet ingespeeld. Geeft de bouw van een zuil dan per definitie meer laag ondanks dat de specs vrijwel identiek zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door XeNeRgY op 10-05-2017 19:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 14:51

w00Dy

Make soap, not war

Aangehaalde speakers zijn niet te vergelijken

Doorgaans is een grote kast bijgevolg ook een groter volume om lage tonen te halen. Bovendien zijn de woofers in de Teufel dubbel uitgevoerd, dus meer speaker oppervlakte om lucht te verplaatsen in de lagere frequenties.

Daar komt nog bij dat door het dubbel uitvoeren van de woofer er bundeling optreedt en je een dedicated mid-range hebt waarbij in een bookshelf de woofer mid en low moet weergeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor laag heb je idd volume nodig. Vandaar ook dat er subwoofers bestaan met een flinke kast :P
Met die Dali's ga je je laag niet krijgen. Wellicht wat meer, maar zeker niet wat die Teufels kunnen.
Ik zou eerder voor twee kleine vloerstaanders of een losse sub gaan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Daar was ik al bang voor inderdaad. Ik hoopte dat de grootte van de woofers van grotere invloed zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-05 10:15
Grootte van de woofer kan er mee te maken hebben, maar hoeft niet. In de PA-wereld zijn er zat 12 of zelfs 15 inch toppen (luidsprekers voor hoog en mid) die echt geen sublaag gaan weergeven. Terwijl er ook prima 15-inch PA-subwoofers zijn. Ligt er maar net aan wat voor woofer het is en hoe deze gefilterd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Schiet me ineens te binnen: jij woont bij mij in de regio.
Doe jezelf een lol en wandel een keer bij Speakerland in Oss binnen. Ga luisteren naar deze jongens: https://speakerland.nl/lu...06-scan-speak-minimonitor

Ik heb ze gehoord en daar zit een serieus laag in. Zeker als je kleine speakers wilt hebben met een vol laag zul je echt onder de indruk zijn.
Hoewel zelfbouw kan hij ze ook voor je bouwen. Dat is echt kwaliteitsspul en dat hoor je. Ik heb zelf Klipsch staan en ik was echt onder de indruk van die kleine monstertjes, deed er niet voor onder :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ja, zoiets als the eagle hierboven zegt zal het moeten worden als je behoorlijk laag uit een kleine kast wilt, dan zul je dat tot een bepaalde hoogte voor elkaar kunnen krijgen met hoogwaardige speakers, zoals de scan speak speakers.
Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Dit soort kwaliteit speakers zijn natuurlijk ook 2ehands te koop, mocht de relatief hoge aanschafprijs iets te veel van het goede zijn.

Ik heb zelf sinds een paar maanden een Sonos speakertje staan en daar komt ook een hele boel laag uit, zo'n klein kastje. Dat is de play5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

Waarom moeten het monitors zijn? Een monitor op een poot gebruikt dezelfde vloeroppervlakte. Er zijn ook slanke zuilen die het laag goed brengen.

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 31491 op 12-05-2017 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Eventueel eens gaan luisteren naar transmissielijn speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je de boekenplank speakers op een zuiltje neer gaat zetten dan kan je in de zelfde hoeveelheid ruimte ook voor een grotere vloer staande kast gaan. Ik heb al jaren een paar rogers monitors 6.0 van remo.nl maar dat was eigenlijk omdat ik de Vifa basis toch wat aan de grote kant vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik had laatst van B&W de 68x serie gehoord en die vond ik echt heerlijk klinken. Je betaalt er ook naar maar dat verschil is te horen. Ook laag vond ik ze behoorlijk klinken maar een goede versterker is ook van belang.

Ik ben van Mission M35i speakers naar Klipsch RF63 gegaan want de Mission M35 was echt niets met mijn Marantz 7007 maar mijn Denon 2313 deed het al beter met de Mission M35, alleen miste ik ook het laag en deze hadden mijn Jamo weer wel beter op orde.
De Marantz 7007 kon de Mission op een of andere manier niet goed bepalen want mijn subwoofer stond niet verhouding en ik moest de versterker flink opendraaien waardoor de sub te hard ging en nu met de Klipsch speakers is het in verhouding en nu klinkt het echt super en ook goed laag en alles is in verhouding.

De Mission zijn speakers van € 300, adviesprijs en de Klips zijn speakers van € 1.000, adviesprijs per stuk. Dat verschil is gewoon heel erg groot. Vaak is een duurdere prijsklasse toch wel een slag beter.

Het is zo lastig om een goede setup te krijgen en je moet spelen ermee maar ik denk dat ik de volgende keer toch richting de B&W ga want ik wil eigenlijk nog speakers hebben voor mijn Marantz 1603 want de Mission M70 komen niet laag genoeg terwijl deze met mijn oude "computer" versterker waar lage tonen flink werden versterkt, het wel weer goed klonk en ook op mijn oude Sony miniset met Groove.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-02 11:26
Ik heb persoonlijk de Teufels op een aantal verschillende plekken gehoord, en ben persoonlijk juist niet zo'n groot fan van de bas. Ik vind zelf de boekenplank speakers van Teufel + een sub beter klinken dan de zuilen.

Overigens heeft in mijn ogen bijna elke speaker een sub ernaast nodig. Zelfs dit soort zuilen. Gewoon om wat extra diep en extra gemak toe te voegen voor die onderste frequenties.

De kwaliteit van de lage frequenties hangt niet alleen samen met het oppervlakte van je woofers, maar ook met de groote van de kast. Helaas kan je uit een kleine kast nog echt perfect laag krijgen (tenzij je met DSP gaat stoeien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Laag in boekenplank speakers altijd matig?
"Nee!"

De akoestiek is wel altijd, bedroevend slecht tot matig. Daardoor kan elke luidspreker tegen vallen, waarbij de een sneller door de mand valt dan de ander.
En dan kom je al snel tot de volgende optel som :

Akoestiek ruk + Dure luidspreker = Dure galmbak. :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:27

RnB

Ik heb zelf de Dynaudio M20 en die geeft in mijn woonkamer van 30 m2 schrikbarend veel laag, het kan geen kwaad om deze eens te beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Zojuist de Zensor 5 besteld welke qua grootte vrij compact is voor een vloerstaander en niet veel duurder dan de 3+stands. Qua budget is het dat ook wel voor mij. Ben benieuwd of deze beter laag produceren, zo niet houd ik de 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-05 18:57
Is het een optie om een subwoofer te nemen? Dan heb je het "gat" aan de onderkant meteen gedicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulleknul
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-05 21:20
Micktator schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 23:28:
Grootte van de woofer kan er mee te maken hebben, maar hoeft niet. In de PA-wereld zijn er zat 12 of zelfs 15 inch toppen (luidsprekers voor hoog en mid)
Dat lijkt me sterk. Waarom zou je een 15inch speaker 20k willen laten weergeven? Dat gaat natuurlijk zeer matig en voor dit soort frequenties heb je ook geen luchtverplaatsing nodig. Denk dat je in de war bent met inches en cm.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:50
Ben benieuwd wat jouw ervaring van de zensor 5 tov de 3 is. Over het algemeen hoor ik dat de 5 niet veel meer biedt dan de 3. Zelf heb ik ook de zensor 5. De eerste twee jaar prima, maar toch een sub toegevoegd en onlangs een tweede (die ik nog moet afstellen).

Voor muziek vaak gewoon prima hoor, maar bij film wil je zeker wel die sub of twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
LA-384 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 20:36:
Ben benieuwd wat jouw ervaring van de zensor 5 tov de 3 is. Over het algemeen hoor ik dat de 5 niet veel meer biedt dan de 3. Zelf heb ik ook de zensor 5. De eerste twee jaar prima, maar toch een sub toegevoegd en onlangs een tweede (die ik nog moet afstellen).

Voor muziek vaak gewoon prima hoor, maar bij film wil je zeker wel die sub of twee.
Ik ben ook vooral benieuwd inderdaad. Kijk overigens amper tot geen films dus het gaat mij specifiek om de muziek. Daar mis ik bij de 3 de punch en ook het gevoel in mijn maag (al hoeft dat niet enorm te zijn). Daarom hoop ik dat de grotere acoustische ruimte van de 5 daar een toevoeging in is. Ondanks dat de 3 verder subliem klinkt voelt het toch 'net niet' om 600 euro aan uit te geven inclusief de stands. Hopelijk is de meerprijs van 100 euro voor de 5 de oplossing, dat is goedkoper dan een sub en lost ook het probleem op dat er geen plek is voor een sub. Het mooie aan de 5 is dat deze vrij compact is, groter dan de 5 wordt niet op prijs gesteld bij de vrouw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Nogmaals, ga ff bij speakerland langs. Dat zelfbouwspul is erg goed en speelt duurdere speakers er vaak uit.
Dat die Klipsch RF63 er een Mission uit speelt is niet verwonderlijk overigens. Hoog rendement en een hele goede reference speaker. Makkelijk aan te sturen dus, houdt meer iver voor het laag, ook bij iets zwakker amps. Maar dat terzijde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-05 18:57
mulleknul schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 19:44:
[...]

Dat lijkt me sterk. Waarom zou je een 15inch speaker 20k willen laten weergeven? Dat gaat natuurlijk zeer matig en voor dit soort frequenties heb je ook geen luchtverplaatsing nodig. Denk dat je in de war bent met inches en cm.....
Nee, mickrator heeft gelijk, de 12 en 15 inch speakers zijn dan voor het mid-laag, die samen met een hoorn voor het hoog de "topkasten" vormen voor alles boven 100hz in de pa wereld. De woofers gaan dan tot ongeveer 2khz, waar de hoog driver het overneemt. Voor het (sub)laag worden dan 18 of 21 inch woofers gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 14 mei 2017 @ 13:27:
Nogmaals, ga ff bij speakerland langs. Dat zelfbouwspul is erg goed en speelt duurdere speakers er vaak uit.
Dat die Klipsch RF63 er een Mission uit speelt is niet verwonderlijk overigens. Hoog rendement en een hele goede reference speaker. Makkelijk aan te sturen dus, houdt meer iver voor het laag, ook bij iets zwakker amps. Maar dat terzijde :P
Goede tip. Helaas zijn die speakers boven het bedrag dat ik uit wil geven. Daarnaast moet het ook nog eens mooi en compact zijn (sowieso wit) volgens de vrouw dus die combi maakt de mogelijkheden al flink beperkt.
LA-384 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 20:36:
Ben benieuwd wat jouw ervaring van de zensor 5 tov de 3 is. Over het algemeen hoor ik dat de 5 niet veel meer biedt dan de 3.
Zojuist de Zensor 5 binnen gekregen. Eerst indruk is wat meer laag dan de 3 maar minder sprankeling in het hoog. Qua grootte zijn ze heel compact. Eens verder inspelen om te kijken of dat helpt in het bereik.

Vind het sowieso lastig een goed vergelijk te maken aangezien ik steeds de speakers moet wisselen.

[ Voor 15% gewijzigd door XeNeRgY op 14-05-2017 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 09:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het is al gezegd, maar kijk eens naar een transmissielijn. En kijk naar zelfbouw. Oftewel; kijk naar transmissielijn zelfbouw... :)

Ik denk aan de pico lino. Superfris, sprankelend en je zoekt naar de subwoofer (die er dus niet is) vanwege de hoeveelheid laag die eruit komt. Ze zijn klein en compact, best betaalbaar en goed zelf te bouwen. Nadelen? Jazeker. Je ruilt laag in voor belastbaarheid; dus als je vaak knalt met de versterker op 11 is dit misschien niet te speaker.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-05 10:15
mulleknul schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 19:44:
[...]

Denk dat je eerst moet Googlen en dan moet gaan roepen. Kijk eens hier naar de specs. 15 inch actieve speaker, komt niet onder 60 Hz. Nee, de 15-inch woofer gaat niet de 20 kHz tonen voor zn rekenening nemen, maar wel die van 60 tot 2000/3000 Hz. En dat kan je geen sublaag noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
teacher schreef op maandag 15 mei 2017 @ 11:10:
Het is al gezegd, maar kijk eens naar een transmissielijn. En kijk naar zelfbouw. Oftewel; kijk naar transmissielijn zelfbouw... :)

Ik denk aan de pico lino. Superfris, sprankelend en je zoekt naar de subwoofer (die er dus niet is) vanwege de hoeveelheid laag die eruit komt. Ze zijn klein en compact, best betaalbaar en goed zelf te bouwen. Nadelen? Jazeker. Je ruilt laag in voor belastbaarheid; dus als je vaak knalt met de versterker op 11 is dit misschien niet te speaker.
Wellicht is dat toch een interessant alternatief. Qua grootte is de Zensor 5 (of de Monitor Audio Bronze 5) wel zo'n beetje het maximale en tot heden ben ik er niet super enthousiast over. Inspelen helpt misschien nog iets maar dat zal geen wereld van verschil maken. Als ik dan bij Speakerland kijk zie ik de Vifa Korrekt die qua grootte en budget prima past. Ben wel benieuwd hoe die zich verhouden tegenover de Zensor 5 en MA Bronze 5.

Wat jij beschrijft en wat ik lees over een transmission speaker klinkt wel wat ik wil. Wat meer punch en strakheid in het laag en dat het niet boomy klinkt, zoals de Zensor 5 mij wel een beetje doet klinken.

[ Voor 25% gewijzigd door XeNeRgY op 16-05-2017 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:29

Audione0

Strijdt der titanen

Hier een setje Quadral M20 (boekenplankers) en die gaan me toch laag, dus ik kan mij niet in je verhaal mengen.

Grote kans dat de akoestiek de grote boosdoener is. (puur speculatie overigens)

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Audione0 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 12:55:
Hier een setje Quadral M20 (boekenplankers) en die gaan me toch laag, dus ik kan mij niet in je verhaal mengen.

Grote kans dat de akoestiek de grote boosdoener is. (puur speculatie overigens)
Ik begin te vermoeden dat akoestiek inderdaad een grote negatieve rol speelt ja. In dat geval is niet alleen de vraag of een speaker voldoende laag heeft relevant maar ook de positie in het geheel. Kans is dus dat ik 2 uitdagingen heb. Hieronder een schets van onze woonkamer:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/10ndvms.jpg

Nu is het zo dat de speakers links en rechts van de TV geplaatst zijn. Effectief dus een ruimte van zo'n 10m2 waarbij aan de rechtkant de rest van de woonkamer zit. Ook zal de L-vorm van invloed zijn op de akoestiek.

Als ik op de linker bank zit klinkt het laag bij de verschillende speakers redelijk strak (weliswaar mager, maar strak). Als ik richting de rechter bank loop en niet meer recht voor de speakers sta dan is de bas meer aanwezig, met een goed klinkende dreun. Zodra ik richting B loop en echt de hoek om ben dan klinkt het boomy en dus niet meer mooi.

Gezien de relatief kleine ruimte bij de TV wilde ik sowieso niet te grote speakers nemen omdat dat vrij snel overkill is. De Q 2020i die ik dus wilde vervangen klinken in die kleine ruimte helemaal niet verkeerd.

Vanmiddag ga ik de Zensor 5 en 3 eens proberen in gebied B tegen de muur waar nu 11.5 staat. Vermoedelijk gaat dat een verschil maken qua akoestiek (al heb ik daar niks aan want daar hangt de TV niet :9 ) maar puur om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

In jouw geval zou ik dan toch eens kijken naar óf wat akoestische verbeteringen (gordijnen, anti reflectie of bass-traps) óf een echt sub sat systeem: de sub kan je dan op een sweet spot zetten, en de sats geven geen bass weer die rond kan dreunen.

Sowieso; wat heb je in/aan de benedenverdieping aan "dempende materialen"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
Het is natuurlijk maar wat precies je wensen zijn qua laag. Enfin, mijn ervaring is dat speakers met een 4" woofer eigenlijk altijd tekort schieten in het laag. Je mist gewoon druk, als je muziek luistert met diep laag erin valt dat bijna helemaal weg. Een stuk beter gaat het al met speakers met een 5" woofer. Ik heb zelf een paartje Tannoy Mercury M1 en Dali Zensor 1. Daar valt al met plezier naar te luisteren met popmuziek. Zet ze een beetje in de buurt van de achterwand en er komt een behoorlijke portie laag uit. Is het te vergelijken met een subwoofer? Gaat je borstkas er van trillen? Nee, natuurlijk niet, daarvoor missen ze gewoon het kastvolume. Volgens mij zou je met een Zensor 3 in de buurt van een achterwand een prima geluid moeten krijgen, maar als je het laag van een subwoofer zoekt, dan is dat ook precies wat je moet kopen volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Akoestisch is die ruimte compleet ruk, kan het niet anders beschrijven. Idealiter wil je namelijk een zo'n vierkant of rechthoekig mogelijke ruimte hebben. Door de U-vorm, lekt enorm veel energie weg richting ruimtes waar je het niet wil hebben en een kleine, goedkope boekplank of vloerstaander gaat dat niet vullen/opvangen.

Bovendien heb je het nu over Dali's, wat in hun eigen recht prima speakers zijn, maar de niet beste wat betreft een volle bas en juist dat wil je wel.

Wat mij overigens verbaasd, je koopt de speakers online zonder te luisteren. Dat is iets wat ik nooit zou doen, zelfs niet als ik het merk al ken. Ieder merk en model heeft z'n eigen "persoonlijkheid" in het geluid. Nu zit je jammer genoeg in een te laag prijssegment voor een handelaar om met de speakers aan huis te komen (dan moet je toch echt richting € 1000 of meer per speaker), maar luisteren in de winkel geeft al een heel goed idee. En vlak daarbij de invloed van je versterker niet uit. Speaker en versterker beïnvloeden elkaar en op papier gelijke versterkers of speakers kunnen in werkelijkheid hele andere resultaten geven.

Ter illustratie, ik heb zelf Monitor Audio RS speakers (RS8's, grote vloerstaanders) op een Cambridge Audio receiver. Deze combinatie klinkt in mijn oren super. Dezelfde speaker op een Marantz is echt een no-go. Nu meten versterkers tegenwoordig vaak de respons en passen een equalizer toe, maar eigenlijk wil je daar wegblijven.

Wat betreft je vraag of een boekplank altijd matig laag weergeeft? Nee, absoluut niet. Ook van Monitor Audio, de GS10 (Gold) en PL100 (Platina) boekplankspeakers die spelen menig full-range vloerstaander compleet weg qua laag. De eerste keer dat ik een GS10 hoorde, dacht ik eerst dat er een vloerstaander in de luisterruimte aanstond en toen we de speaker hadden geïdentificeerd, was onze eerste reactie (ik was met een vriend samen die mid- tot high-end audio verkocht) dat er wel een sub aan moest staan. Dit op basis van een jazz-stuk met akoestische bass, één van de moeilijkste instrumenten voor veel speakers om vol weer te kunnen geven.

Waarom deze speakers dan wel, en een Dali Zensor 1 (of vergelijkbaar) niet? De GS10 is een speaker van €1300 en de PL100 zelfs €2150. Niet te vergelijken qua prijs, bouwkwaliteit en gebruikte componenten.
Officieel halen ze de 20Hz ook niet (vanwege de -6dB terugval in respons bij lage frequenties), maar vol klinkt het zeker en geluidsdruk kunnen ze ook zeker produceren.

Als er hierboven één waardevolle tip al genoemd is, dan is dat dit van @teacher, ga kijken hoe je de akoestiek in je woonkamer kan verbeteren. Zachte vloerbedekking en gordijnen doen vaak al wonderen wat betreft de laagweergave. Probeer de muur recht tegenover je speakers akoestisch dempend te maken (behang, gordijnen) en het geluid zal enorm profiteren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:38
Ik heb ook zo'n soort kamer met een groot open gat, wat echt akoustisch gezien compleet bagger is.
Teacher geeft de beste tips, iets waar ik uiteindelijk ook op uit ben gekomen.

Een groot kleed is een must, wat gordijnen ook.

De zuilen (Dali) heb ik opgeborgen en geruild voor een setje Dynaudio M10. Deze geven verrassend veel laag weer en zijn verder vrij neutraal. Ik heb ook de Zensor 3 even geprobeerd, maar daar zat teveel ssss en boem in terwjl de stemmen achterbleven.

Het grootste euvel - de basss - heb ik opgelost met een subwoofer (B&W ASW 610). Grootste voordeel is zoals teacher al zei, is dat je de subwoofer niet alleen kan instellen maar ook beter kan plaatsen in de lastige ruimte. Dat heeft bij mij ook geholpen om bass goed te horen op de luisterplek en niet alleen in de keuken...

Ook geeft de sub voordeel bij films: dat echte laag kan je niet of slecht halen met een (goedkopere) vloerstaander. Een sub voegt dan echt wel wat toe. En als je hem goed instelt zal hij muziek volwaardig kunnen invullen.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
teacher schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:38:
In jouw geval zou ik dan toch eens kijken naar óf wat akoestische verbeteringen (gordijnen, anti reflectie of bass-traps) óf een echt sub sat systeem: de sub kan je dan op een sweet spot zetten, en de sats geven geen bass weer die rond kan dreunen.

Sowieso; wat heb je in/aan de benedenverdieping aan "dempende materialen"?
Er hangen in de woonkamer 8 gordijnen en er liggen 2 tapijten. Verder zijn er 2 banken en natuurlijk de overige meubels. Dat klinkt best behoorlijk, maar de woonkamer is dan ook zo'n 85m2 groot met veel ramen. Alle muren zijn stucwerk en het plafond is van hout. Ik ben ondertussen wel overtuigd dat de akoestiek een belangrijk element is van het feit dat de speakers niet naar tevredenheid klinken.
deepbass909 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:59:
Wat mij overigens verbaasd, je koopt de speakers online zonder te luisteren. Dat is iets wat ik nooit zou doen, zelfs niet als ik het merk al ken. Ieder merk en model heeft z'n eigen "persoonlijkheid" in het geluid.
Precies om de reden dat ik thuis wil horen hoe het klinkt. Ik denk dat in dit specifieke geval ik blij uit de winkel gelopen zou zijn om thuis te constateren dat de akoestiek de pret nogal bederft.

Wat ik ga doen is in elk geval kijken of ik nog wat extra dempende zaken kan toepassen. Zojuist heb ik op de alternatieve plek (waar 11.5 staat in het plaatje) de speakers getest met hetzelfde effect qua geluid. Bij het testen viel me overigens op dat de Zensor 3 (voor mij) beter klinkt dan de 5. De hoge tonen lijken meer helder en feestelijker gepresenteerd en ik merk toch meer punch, waarschijnlijk door de 7" woofer. Zo veel verschil in de echte bass ervaar ik eigenlijk ook niet.

Ik denk dat ik de Zensor 3 houd en over een paar maanden eens kijk of ik alsnog een sub ga nemen. Dan kan ik van daaruit altijd nog terug naar Zensor 1 met sub bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulleknul
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-05 21:20
Micktator schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:42:
[...]
.....Denk dat je eerst moet Googlen en dan moet gaan roepen. ....
Het volgende wordt geschreven: In de PA-wereld zijn er zat 12 of zelfs 15 inch toppen (luidsprekers voor hoog en mid) ..... Dus voordat je schrijft dat ik eerst moet Googlen moet je eerst de post goed lezen lijkt mij :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

^die discussie gaan we niet voeren in dit topic.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:50
XeNeRgY schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:39:
Ik denk dat ik de Zensor 3 houd en over een paar maanden eens kijk of ik alsnog een sub ga nemen. Dan kan ik van daaruit altijd nog terug naar Zensor 1 met sub bijvoorbeeld.
Ik denk niet dat je het zo moet benaderen. De sub is een aanvulling, geen manier om kleinere speakers te nemen. Waarom zou je ook andere speakers nemen, als je tevreden bent met de huidige? Het is niet zo dat je met een sub slechts speakers nodig hebt die een frequentiebereik hebben tot het crossover punt (meestal 80hz). De crossover is namelijk geen harde overgang. Meestal zwakt het signaal vanaf het crossoverpunt af met 12db/octaaf*. Voor volledig vlakke en goed afgestelde speakers betekent het dan dat deze frequenties tussen zeg 22.000 - 80hz ongeveer op gelijk volume weergeven en dat het volume van frequenties tussen 80 en 40hz geleidelijk met 12db afneemt (als 80hz op 70db speelt, speelt 40hz op 58db). Voor de sub geldt hetzelfde, maar dan andersom. Daar zullen toenemende frequenties geleidelijk in volume afnemen (dus 80-160, waarbij 160hz, 12db zachter dan 80hz). Ook mét subwoofer geven de speakers dus nog steeds lage frequenties weer, en dragen daarmee bij aan het totaalbeeld. Dit kan zowel positief als negatief uitpakken, afhankelijk van de plaatsing, maar ik denk dat je er in de meeste gevallen profijt van hebt, net zoals het profijt van meerdere subwoofers; meerdere bronnen, betekent laag uit meerdere richtingen en daarmee (bij speakers slechts beperkt) minder last van staande golven.

Wat betreft de ruimte, ik denk dat je die akoestiek met geen mogelijkheid echt goed kunt krijgen. Het geluid lekt niet weg via muren, plafond en vloer, maar via de opening naar de rest van de kamer. Daardoor komen reflecties niet, of veel te laat weer terug bij het oor en klinkt het niet zoals het hoort. Je kunt de lage frequenties nooit voldoende dempen, of je moet volgens mij echt alle muren en hoeken aanpakken met dikke, zware materialen. Als je de lage frequenties dempt, demp je onvermijdelijk ook de hoge en midden frequenties, wat je niet wilt, omdat juist bij deze frequenties de reflecties belangrijk zijn voor het geluidsbeeld. Hieronder uitleg hoe we geluid ervaren.

http://thehbproject.com/n...kers-plaatsen:-ons-gehoor

* Octaaf is de frequentieband van een bepaalde frequentie tot de frequentie die daar het dubbele of de helft van is; 40-80, 80-160, 1000-2000, 5004-2502, etc.

[ Voor 49% gewijzigd door LA-384 op 19-05-2017 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Shocked schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:03:

Een groot kleed is een must, wat gordijnen ook.
Houd dan wel in het achterhoofd dat je je plafondreflecties sterker maakt
De zuilen (Dali) heb ik opgeborgen en geruild voor een setje Dynaudio M10. Deze geven verrassend veel laag weer en zijn verder vrij neutraal. Ik heb ook de Zensor 3 even geprobeerd, maar daar zat teveel ssss en boem in terwjl de stemmen achterbleven.
Dat zijn de syllables en is feitelijk een optelsom van muur en plafond (vloer) reflecties. Hier had ik ook last van totdat ik aan de slag ging met een UMIK1, en demping.
Het grootste euvel - de basss - heb ik opgelost met een subwoofer (B&W ASW 610). Grootste voordeel is zoals teacher al zei, is dat je de subwoofer niet alleen kan instellen maar ook beter kan plaatsen in de lastige ruimte. Dat heeft bij mij ook geholpen om bass goed te horen op de luisterplek en niet alleen in de keuken...

Ook geeft de sub voordeel bij films: dat echte laag kan je niet of slecht halen met een (goedkopere) vloerstaander. Een sub voegt dan echt wel wat toe. En als je hem goed instelt zal hij muziek volwaardig kunnen invullen.
Eens! :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Pagina: 1