Vraagje verschil videokaarten laptop en computer

Pagina: 1
Acties:

• Marleytjuh
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21-11-2025
Hallo,

Ik heb een vraagje. Ik wil graag een laptop omdat ik hiermee kan gamen en ook mee naar school kan nemen voor schoolwerk. Echter is er iets wat ik niet helemaal begrijp.

De laptops die ik wel interessant vind zijn beschikken over het algemeen over een videokaart van 2gig. Een desktop van 900 euro kan al een redelijk goedkope videokaart van 8 gig in.

Dit is een behoorlijk verschil. Merk ik dit erg tijdens het gamen? Ik speel games als Battlefield 1, CoD Infinite Warfare etc.

Is het zo dat games op een desktop meer gig van videokaarten vragen omdat de beeldschermen veel groter zijn, in tegenstelling tot het 15,6" scherm waar ik dan op zou gamen op een laptop? Is dat de reden dat de videokaarten van desktops meer gig gebruiken tijdens het gamen?

Alvast bedankt, want ik zit erg hartstikke vast 8)7 |:( .

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
Veel videokaarten gebruiken gddr5, elk chipje moet los van elkaar op een printplaat geplaatst worden. Bij laptops is er simpelweg geen ruimte om veel chipjes te plaatsen, daar zul je 8gb niet zo snel zien. Probeer wel een laptop te scoren met meer dan 2gb, dat is niet echt future proof meer tenzij je geen moderne AAA titels speelt.

EDIT: bij laptops is het de moeite niet waard om ruimte op te offeren voor geheugen wat waarschijnlijk niet gebruikt gaat worden. 4-6GB is de norm vandaag de dag.

[ Voor 19% gewijzigd door aminam op 10-05-2017 16:57 ]

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-01 10:10
Een gelijkwaardige laptop kan al snel 2 en soms zelfs 3x zoveel kosten...

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:41

nelizmastr

Goed wies kapot

Beste oplossing blijft een goede desktop voor gamen en een goedkope laptop voor schoolwerk.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-01 19:25
Als antwoord op je vraag: nee, het is niet zo dat gamen op een laptop minder geheugen zou gebruiken. 2GB is dus gewoon erg mager voor een nieuwe videokaart.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-01 20:26
De grote van het scherm maakt niets uit. Het aantal pixels wel. Een 1920x1080 op een 60 Inc is minder zwaar als 2560x1440 op een 10 Inc scherm.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Staar je niet blind op hoeveelheid videogeheugen. In de high-end heb je veel nodig, maar fabrikanten voorzien low-end kaarten vaak van onzinnige hoeveelheden omdat teveel mensen alleen naar aantal GB kijken...

De GPU zelf zegt veel meer. Kijk dus naar reviews daarvan - en let op dat een "M"-versie vaak fors verschilt van de desktopvariant (soms zelfs uit andere series).

Maar verder heeft nelizmastr natuurlijk gelijk: zeker als je budget niet idioot groot is, koop je een gaminglaptop die slechter is in gaming dan een mid-range desktop en een laptop die zwaarder is met kortere accuduur dan een mid-range laptop - die samen beide goedkoper zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1