Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Sinds kort (+/- 8 maanden) werk ik voor een uitzendbureau als commercieel medewerker en heb recentelijk een cursus gevolgd voor intercedent bij een opleidingsinstituut, op kosten van de werkgever. Het was/is de bedoeling dat ik namelijk intercedent ga worden binnen de organisatie. Ik verricht al een aantal taken die een intercedent zouden doen. Nergens in mijn contract staat verder iets over opleidingen/cursussen die worden aangeboden op kosten van de werkgever.

Via een bepaalde structuur word ik ''uitgezonden'' van 1 holding van het bedrijf naar de uitzendtak van de organisatie. Ik ben dus eigenlijk een uitzendkracht binnen de eigen organisatie.

Het gaat niet goed met de organisatie en er is ook een ongezonde spanning tussen mij en mijn werkgever. (ruzie's, felle discussies, afwijken van eerder gemaakte afspraken door de werkgever) Tevens is het bedrijf op de rand van de (financiële) afgrond en al mijn collega's (4 in totaal) zijn zelf allemaal druk met solliciteren. (ik zie ze namelijk op het werk zelf CV's versturen etc.)

Ook ik ben aan het solliciteren geslagen (in mijn eigen tijd) en zeer veel bedrijven hebben interesse getoond om mij aan te nemen als intercedent, omdat ik de cursus met succes heb afgerond. Nu heb ik na een aantal gesprekken een aanbod gekregen van een uitzendbureau in een andere stad (en provincie) en zij hebben mij gevraagd om te kijken als ik ook een concurrentiebeding heb.

In mijn contract staat een klein kopje waarin eigenlijk staat:

- Geheimhoudingsverklaring

- ''Het is de uitzendkracht verboden handelingen te verrichten die erop gericht zijn het uitzendwerk dat hem is opgedragen, uit eigen beweging te beëindigen met de bedoeling deze arbeid te vervolgen via een ander uitzendonderneming, zonder dat daarvoor schriftelijke toestemming is verleend door de uitzendonderneming die hem voor het verrichten van dat uitzendwerk te werk heeft gesteld.''

- ''Als een uitzendkracht korte tijd na de uitzendovereenkomst rechtstreeks in dienst treedt van de inlener is hij verplicht hiervan aan de uitzendonderneming terstond en vooraf mededeling te doen. Dit dient schriftelijk te geschieden.''

Als ik verschillende artikelen lees op het Internet komt er eigenlijk uit dat een concurrentiebeding niet rechtsgeldig is, of zwaarwegend belang moet aantonen. Uit de bovenstaande tekst (de enige tekst die hierover gaat in het contract) komt dit (naar mijn mening) niet naar voren. Tevens heb ik niet een contract voor onbepaalde tijd. Tevens ben ik een ''haar'' en niet een ''hem'' zoals het in het contract staat.

Mijn vraag is: kan ik gewoon bij een ander uitzendbureau als intercedent aan de slag?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb diverse artikelen over het concurrentiebeding gelezen op het Internet, waaronder een eerder geplaatste topic op Tweakers (maar stonden zaken in die niet geheel op mij van toepassing waren). ''Just to be safe'' zou ik mijn vraag hier graag willen neerleggen. Daarnaast heb ik gehoord dat er andere regels gelden voor uitzendkrachten, waardoor ik begin te twijfelen.

Alvast bedankt voor het nemen van de tijd!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-07 12:38

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Dat ligt ook aan wat voor een contract je op dit moment hebt.
Het is namelijk zo dat bij tijdelijke contracten ze het concurrentiebeding inderdaad niet mogen opnemen tenzij er zeer zwaar wegende redenen voor zijn. (Die ze ook kunnen aantonen)
Dus voor de mensen die er iets meer dan ik vanaf weten, misschien handig om te weten wat voor contractsvorm je nu hebt?

Gestoord word je toch...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat daar staat, is dat als je bij de Plus supermarkt (inlener) werkt via Randstad (je uitzender), je niet zomaar diezelfde werkzaamheden via Start People mag gaan doen of zonder overleg rechtstreeks bij de Plus supermarkt. Gewoon om te voorkomen dat een uitzendkracht ook en tijdje via het uitzendbureau werkt en dus een beetje rendeert en niet na 3 dagen denkt "fuck it, ik ga precies dezelfde bij de Plus lekker via Temp Team doen". Dit is geen concurrentiebeding, maar een onderdeel van de uitzendovereenkomst.

Je gaat nu bij een heel ander bedrijf werken en dat beding heeft daar niets mee te maken. Het enige wat niet mag, is dezelfde werkzaamheden (dus als intercendent werken bij de organisatie waar je nu intern bent uitgezonden) via een andere uitzender uitvoeren, maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren.

Als intercedent lijkt het me wel een goed idee om dat soort dingen wel goed aan te voelen om het je uitzendkrachten uit te kunnen leggen.

[ Voor 27% gewijzigd door JvS op 10-05-2017 16:04 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sowieso zijn concurrentiebedingen lastige dingen. Die worden vaak nietig verklaard mocht het tot een rechtszaak komen, want je kunt niet verwachten dat een intercedent ineens totaal ander werk gaat doen als hij weggaat bij een uitzendbureau. Dus hoezo concurrentiebeding? Je kunt hooguit bedingen dat iemand niet bij het uitzendbureau aan de overkant mag werken. En je mag natuurlijk geen opdrachtgevers meenemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:12
Er kan een overlap zitten. Als groot bedrijf X zijn uitzendkrachten via bureau a en b werft (en de kandidaten zijn bij beide ingeschreven). Dan gaat het mis wanneer een intercedent van baan veranderd van a naar b.

Hoe kan je nou uitsluiten dat 2 uitzendbureaus niet dezelfde werkgevers of werkzoekenden in hun bestand hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:48:
Mijn vraag
Geheimhoudingsverklaring
Dit is niet zo spannend eigenlijk, je moet gewoon niet over bedrijfsgeheimen babbelen. ;)
- ''Het is de uitzendkracht verboden handelingen te verrichten die erop gericht zijn het uitzendwerk dat hem is opgedragen, uit eigen beweging te beëindigen met de bedoeling deze arbeid te vervolgen via een ander uitzendonderneming, zonder dat daarvoor schriftelijke toestemming is verleend door de uitzendonderneming die hem voor het verrichten van dat uitzendwerk te werk heeft gesteld.''
Het is hierboven al uitgelegd. Als je via je huidige uitzendbureau bij een klant geplaatst bent mag je niet voor de klant werken als je overstapt naar een ander uitzendbureau.
- ''Als een uitzendkracht korte tijd na de uitzendovereenkomst rechtstreeks in dienst treedt van de inlener is hij verplicht hiervan aan de uitzendonderneming terstond en vooraf mededeling te doen. Dit dient schriftelijk te geschieden.'
Dit betekent dat als het bedrijf welke je ingehuurd heeft je een aanbod doet om bij hun in dienst te komen je dit niet zomaar mag doen.

Al met al zie ik hier niets wat zou betekenen dat je niet bij een ander uitzendbureau kan werken als intercedent, zolang je maar nooit daar hebt gewerkt als uitzendkracht.

Probeer wel nog te ontdekken hoe het zit met je cursus en eventuele terugbetaal regelingen. Sommige werkgevers amortiseren studiekosten en bij voortijdig vertrek kan je dan mogelijk een rekening krijgen. Zeker gezien de situatie op het werk wil je zoveel mogelijk verrassingen voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 16:09:
Sowieso zijn concurrentiebedingen lastige dingen. Die worden vaak nietig verklaard mocht het tot een rechtszaak komen, want je kunt niet verwachten dat een intercedent ineens totaal ander werk gaat doen als hij weggaat bij een uitzendbureau. Dus hoezo concurrentiebeding? Je kunt hooguit bedingen dat iemand niet bij het uitzendbureau aan de overkant mag werken. En je mag natuurlijk geen opdrachtgevers meenemen...
Mja, een concurrentiebeding is gewoon een afspraak waar je met je volle verstand mee ingestemd hebt en ik zou daar niet al te lichtvaardig mee omgaan. Hint: dat uitzendbureau vraagt er niet zomaar naar ;)

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

evilution schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 19:39:
[...]

Mja, een concurrentiebeding is gewoon een afspraak waar je met je volle verstand mee ingestemd hebt en ik zou daar niet al te lichtvaardig mee omgaan. Hint: dat uitzendbureau vraagt er niet zomaar naar ;)
Helaas werkt dat zo in de praktijk niet. De werknemer is ook beschermd tegen onredelijke concurrentie- of relatiebedingen. De valkuil is echter: wat is onredelijk? Van iemand verwachten dat hij anderhalf jaar na uitdiensttreding niet in dezelfde branche gaat werken is natuurlijk in de meeste gevallen onredelijk, terwijl van iemand verwachten dat hij 1 jaar niet hetzelfde werk voor een concurrent binnen een straal van 20 kilometer gaat doen zal in veel gevallen niet onredelijk zijn. Probleem is alleen: als puntje bij paaltje komt moet de rechter dat gaan bepalen. Ook te vaag geformuleerde teksten zullen door een rechter door de shredder gehaald worden (of minimaal fors gematigd). Maar het risico dat de rechter het redelijk genoeg vindt zul je houden.

Persoonlijk lijkt het mij teveel van het goede om van een intercedent te verwachten dat hij een ander vak gaat uitoefenen na uitdiensttreding. Maar de tekst uit de TS is geen echt concurrentiebeding zoals hierboven al werd aangegeven. Die clausule is bedoeld om te voorkomen dat hij via een andere uitzendtoko bij zijn huidige inlener gaat werken. Zeker voor een uitzendkracht lijkt me een breed concurrentiebeding moeilijk recht te praten tegenover een rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 20:15:
[...]

Helaas werkt dat zo in de praktijk niet. De werknemer is ook beschermd tegen onredelijke concurrentie- of relatiebedingen. De valkuil is echter: wat is onredelijk? Van iemand verwachten dat hij anderhalf jaar na uitdiensttreding niet in dezelfde branche gaat werken is natuurlijk in de meeste gevallen onredelijk, terwijl van iemand verwachten dat hij 1 jaar niet hetzelfde werk voor een concurrent binnen een straal van 20 kilometer gaat doen zal in veel gevallen niet onredelijk zijn. Probleem is alleen: als puntje bij paaltje komt moet de rechter dat gaan bepalen. Ook te vaag geformuleerde teksten zullen door een rechter door de shredder gehaald worden (of minimaal fors gematigd). Maar het risico dat de rechter het redelijk genoeg vindt zul je houden.

Persoonlijk lijkt het mij teveel van het goede om van een intercedent te verwachten dat hij een ander vak gaat uitoefenen na uitdiensttreding. Maar de tekst uit de TS is geen echt concurrentiebeding zoals hierboven al werd aangegeven. Die clausule is bedoeld om te voorkomen dat hij via een andere uitzendtoko bij zijn huidige inlener gaat werken. Zeker voor een uitzendkracht lijkt me een breed concurrentiebeding moeilijk recht te praten tegenover een rechter.
Ja, snap ik. Mijn post was ook niet zozeer een reactie op de situatie van ts maar op de algemene stelling van @maximiliaan_nl dat een concurrentiebeding vaak afgeschoten wordt.
D'r is bv. een modje hier op GoT die daar behoorlijk mee de boot in is gegaan.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:42
De aangehaalde tekst vertegenwoordigt geen concurrentiebeding. De aangehaalde bedingen zijn heel specifiek. Gewoon letterlijk lezen. Je gaat niet bij dezelfde inlener werken al dan niet via een andere uitzendorganisatie en valt dus buiten de reikweidte van de bedingen.
Pagina: 1