Ultra simpele NAS voor backup en delen foto's

Pagina: 1
Acties:

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Ik ben op zoek naar aankoopadvies voor een super simpele NAS voor mijn vader. Die snapt niets van computers maar heeft wel een enorm fotoarchief waar hij dagelijks mee bezig is. Wat hij eigenlijk nodig heeft is een NAS die automatisch een kopie van de enkele mappen op de PC maak waar hij zijn foto's opslaat.

Het zou ideaal zijn als de NAS/bijbehorende software wekelijks op de achtergrond een kopie van de geselecteerde mappen maakt, en deze op de NAS opslaat. Na een week mag hij deze dan weer overschrijven met actuele inhoud. Daarbij is het ook belangrijk dat gewijzigde bestanden worden meegenomen, en nieuwe sub mappen.

De backup moet trouwens niet ingepakt zijn. Het 2e doel van de NAS moet namelijk zijn om de foto's deelbaar te maken op de TV. Dit is een Samsung UE40K5600. Mijn vader snapt net een beetje de structuur van mappen, dus het is het simpelste als er op de TV gewoon de door de mappen gebladerd kan worden.

Zelf heb ik een wat oudere WD My Book Live 2TB die dit via een twonky server doet op mijn LG TV. Dat werkt in principe prima, maar misschien kan dit nog beter. Het gaat trouwens wel om 10.000en fotos.

Welke simpele NAS kunnen jullie mij aanbevelen? Ik ben op zoek naar een betaalbare NAS inclusief schijf van 2TB of meer. HEt budget zou ik op rond de 150,- willen zetten maar daar zit nog wel wat rek in als ik daar eenvoud voor terug krijg.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12 17:19
Een (tweedehands) Synology zou in dit geval mijn keuze zijn, in ieder geval vanwege de software.

Cloud Station Backup = realtime sync, alles wat je op de computer aanpast wordt direct ook weggeschreven op de NAS
Bij Cloud Station Backup is het ook mogelijk een aantal versies in te stellen.

De mappen kun je vervolgens weer aanbieden aan je TV.

Eventueel kan dit ook nog met Windows Bestandsgeschiedenis.

[ Voor 19% gewijzigd door gastje01 op 10-05-2017 14:35 ]

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Dat klinkt inderdaad wel als iets dat goed moet werken, maar welke Synology kan ik daar voor gebruiken? Werkt dit ook (goed) met een DS115j? Die is nog wel betaalbaar met losse HD, maar als ik de reviews daar zo over lees vind ik die niet erg positief.

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12 18:16
SuperKris schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 10:32:
Dat klinkt inderdaad wel als iets dat goed moet werken, maar welke Synology kan ik daar voor gebruiken? Werkt dit ook (goed) met een DS115j? Die is nog wel betaalbaar met losse HD, maar als ik de reviews daar zo over lees vind ik die niet erg positief.
Die reviews vallen wel mee. De negatieve punten gaan vooral over dat het apparaat misschien niet snel genoeg is om volle snelheid torrents te downloaden. Dat hadden die reviewers van te voren kunnen weten en daar is de prijs ook naar. Het is echt een prima ding voor het doel dat jij voor ogen hebt. Voor foto's backuppen, bestanden snel benaderen en streamen naar je tv is dat ding perfect. Niet twijfelen, gewoon aanschaffen.

De J-variant is de beginners versie van de NAS van Synology. Ik ben ondertussen alweer toe aan mijn 3e NAS van Synology en nog nooit problemen mee gehad. Met Synology heb je kwaliteit.

[ Voor 4% gewijzigd door Lennyz op 11-05-2017 10:42 ]

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:05

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Dat kan ik zeker beamen. Ik heb nog een DS409+ staan die alleen maar filesharing doet. NIET aan het internet hangen, want oudere modellen komen niet meer mee met de updates die beschikbaar worden gesteld. Je zou voor intern nog photostation aan kunnen zetten, dat is wel een leuke site om je foto's op te laten zien.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)