Installatie Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-03-2024
Hallo,

Ik was Windows 10 op de laptop van mijn broer te installeren (een HP Pavilion 15), toen mijn moeder na het installeren maar VOOR het instellen van de laptop de stroom eraf heeft gehaald. Kortom, de installatie is niet voltooid. Nu probeer ik Windows installatie opnieuw op te starten, echter kom ik niet in het installatiemenu.
Heb dezelfde USB geprobeerd, heb ook al eens op een nieuwe installatie USB proberen te maken (via Media Creation Tool en Rufus), echter lukt het me niet om in het installatiemenu te komen. Wat kan ik doen om de installatie weer te voltooien?

PS: het is een lastige zaak bij de laptops om de HD eruit te halen anders had ik hem kunnen formatteren, voorkeur is dus om niet de hd eruit te hoeven halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labmuisfrl
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-09 19:24
Hallo,

Waarschijnlijk moet je in de bios even instellen dat removable/usb devices als eerste boot device staan.
dit benaming / manier om in de bios te komen en instellingen te wijziging verschilt nog wel eens per merk dus ik durf je zo niet te vertellen welke knoppen je moet gebruiken om in de bios te komen.

meestal een van deze: DEL, F2, F9 of F10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
opstarten, en F9 indrukken
USB kiezen, en de installatie afmaken, OF opnieuw laten beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
Het instellen in de BIOS had ik al gedaan. Als ik F9 indruk zie ik geen keuze USB staan, alleen OS BOOT MANAGER of BOOT FROM EFI FILE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-09 18:28
Hard disk cleanen met Diskpart. Daarvoor moet u wel een Windows installatie CD/DVD of USB (of Aomei WinPE) kunnen opstarten om naar diskpart te gaan. Desnoods gemaakt op een andere PC.
Booten vanaf CD/DVD gaat vaak wel waar USB vaak problematisch is..... Of heeft die laptop geen DVD en heeft u ook geen externe DVD?

Als u de HDD tijdelijk kunt aansluiten op een andere PC, bv met een USB kabeltje, kan dat ook. Maar is lastig lees ik net.

In Command prompt (cmd.exe):
Diskpart
>list disk
> select disk # (let goed op)
> clean
> exit

[ Voor 31% gewijzigd door TanteBeth op 10-05-2017 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
Ik ken de cmd commands, echter er zit geen dvd/cd lezer in, en de 2 bootable usb's die ik heb gemaakt lijken niet goed. Ik probeer een voorbeeld van de autorun.inf files te zoeken. Daarin staan nu 2x 0-waarden, maar uit mijn (summiere) codeer ervaring zou een 1 een YES betekenen toch? Dit is de tekst:

[AutoRun.Amd64]
open=setup.exe
icon=setup.exe,0

[AutoRun]
open=sources\SetupError.exe x64
icon=sources\SetupError.exe,0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
Ik moet er vanuit gaan dat de USB sticks wel moeten werken, want dat deden ze de eerste keer ook.
(Werken ze wel op een andere PC?)
Maar het lijkt er op dat hij steeds vanaf de HDD opstart om de klus verder af te maken...
Probeer het volgende eens, om de laptop te ontladen: accu er uit, stekker er uit, aan/uit knop 20 seconden ingedrukt houden. Dan alles weer in en aanschakelen, en booten met de USB stick er in. Evt. met de linker-shift knop ingedrukt.

[ Voor 3% gewijzigd door TanteBeth op 10-05-2017 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
Heb de oplossing van @TanteBeth geprobeerd maar heeft geholpen. Bij een andere laptop van een vriend lukte het ook niet om via opstarten in Windows Installatie te komen. Echter die laptop had nog een bestaande Windows 8 installatie, dus kon via de USB setup starten en Windows 10 installeren.

Probleem zit dus in het feit dat het bestand blijkbaar niet goed is op de USB. Heb echter 2x de media creation tool gedownload, 4 verschillende iso bestanden op 2 verschillende USB's gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
Heb je dan boot from EFI file al geprobeerd?

Je schrijft trouwens niet of hij wel doorstart vanaf de HDD en wat er dan gebeurt.

[ Voor 135% gewijzigd door TanteBeth op 10-05-2017 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
Nee nog niet boot from EFI file geprobeerd. Als hij doorstart vanaf de HDD dan lijkt het erop of hij Windows gaat starten en vervolgens geeft hij een foutmelding dat windows niet gestart kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
Het ligt volgens mij aan de autorunfunctie, omdat het met meerdere laptops en meerdere usb sticks niet werkt. Zou echter niet weten hoe ik dat zou kunnen fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:50
Een autorun is iets anders dan een bootpartitie.
Je USB stick is gewoon niet bootable.

Als je de tool van W10 gebruikt om de ISO te downloaden en te plaatsen op USB stick, wordt er wel netjes een bootable USB stick van gemaakt.
http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209

Als je de tool van W10 niet kan gebruiken, zijn er nog oplossingen om dit met de hand voor elkaar te krijgen.
https://venturebeat.com/2...ows-10-usb-flash-drive-2/
Zie hoofdstuk "Manual Creation"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:38
FunFair schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 13:31:
Een autorun is iets anders dan een bootpartitie.
Je USB stick is gewoon niet bootable.

Als je de tool van W10 gebruikt om de ISO te downloaden en te plaatsen op USB stick, wordt er wel netjes een bootable USB stick van gemaakt.
http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209

Als je de tool van W10 niet kan gebruiken, zijn er nog oplossingen om dit met de hand voor elkaar te krijgen.
https://venturebeat.com/2...ows-10-usb-flash-drive-2/
Zie hoofdstuk "Manual Creation"
De manual creation heeft alleen 1 fout commando (naja fout waardoor het maken 7x zo lang duurt)
format fs=fat32 (is langzame format dus extra schrijfacties op je USB)
moet zijn:
format fs=fat32 quick

En nog een missende info voor als de WIM file groter is dan 4 GB (de max filesize van FAT32), dit is echter voorlopig alleen nodig als je zelf updates in Windows 10 injecteerd of bijvoorbeeld Server 2016 op een USB wil zetten. Om even schaamteloos de handleiding die ik hiervoor op mijn werk heb geschreven te kopiëren:

1. Sluit de USB stick aan
2. Open command promt als admin
3. Voer de volgende commando's uit:
diskpart 
list disk

- kijk welk disk nummer de usb stick heeft -
select disk * (* = nr disk) 
clean 
create partition primary 
select partition 1 
active 
format fs=fat32 quick

4. Mount de ISO met het operating system
5. Kopieer alle files die op de gemounte ISO staan naar de USB stick

Probleemoplossing

1. Als je de melding krijgt bij het kopieeren van install.wim; "This file is to large for the filesystem" moet dit bestand opgesplits worden met het volgende commando (in command prompt als admin)
dism /Split-Image /ImageFile:e:\sources\install.wim /SWMFile:k:\sources\install.swm /FileSize:4096

(vervang E: voor de gemounte DVD drive letter en K: voor de USB partitie letter)
2. USB sticks boven de 32GB kunnen niet FAT32 geformatteerd worden door Windows zelf gebruik bij voorkeur dus een USB stick van maximaal 32GB

[ Voor 7% gewijzigd door Starke op 20-05-2017 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
Formatteren als MBR-partitie met UEFI heeft geholpen. Start dan de laptop op, druk F9 in en boot vanaf EFI-file. Installatie is echter niet gelukt, tijdens het downloaden van de bestanden gaat het scherm op zwart (rond 40%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
Als ik nu de laptop opstart met de usb ingeplugd komt er gelijk een flikkerend zwart scherm, en daarna volledig op zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
Je moet wel een keuze maken: UEFI (altijd 64 bit) of BIOS (=Legacy of CSM kan ook 32 bit zijn) en dat de format daarop aanpassen: In de firmware (UEFI of BIOS) stel je in wel of niet Legacy/CSM mode)

UEFI=GPT en BIOS (legacy of CSM)=MBR. De combinatie UEFI+MBR werkt nooit, never.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
Ik heb nu via cmd de hd clear disk gedaan. Wilde Windows helemaal opnieuw installeren maar kom nu niet meer bij het windows installatiemenu. Als ik de laptop opstart met de usb erin dan flikkert het scherm een paar keer en doet dan niets. Als ik zonder usb opstart krijg ik de melding boot device not found. Als ik f9 intoets komt er geen actie, als ik de usb er vervolgens in doe wederom flikkerend scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:38
lolkejan schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 13:42:
Ik heb nu via cmd de hd clear disk gedaan. Wilde Windows helemaal opnieuw installeren maar kom nu niet meer bij het windows installatiemenu. Als ik de laptop opstart met de usb erin dan flikkert het scherm een paar keer en doet dan niets. Als ik zonder usb opstart krijg ik de melding boot device not found. Als ik f9 intoets komt er geen actie, als ik de usb er vervolgens in doe wederom flikkerend scherm.
Zoals aangegeven is je USB niet goed gemaakt, ik heb gisteren nog een laptop (Probook 440 G4) geïnstalleerd met een handmatig gemaakte USB op UEFI manier, installatie was in 10 minuten klaar. Je kan wel van die niet altijd goed werkende programma's als RUFUS enzo gebruiken maar ik zie steeds meer mensen die dat gebruiken en maar niet snappen dat hun USB niet werkt, als je een USB handmatig maakt dan kan je deze gebruiken voor zowel MBR (BIOS) installaties en UEFI installaties. Ik snap sowieso niet waarom mensen externe tools gebruiken wanneer dit niet nodig is. Waarschijnlijk is de download met je media tool fout gegaan.

Download de laatste ISO (CU) is met: downloads: Microsoft Windows and Office ISO Download Tool 4.33 (of haal de links vanaf een linux/android distributie en de Windows 10 download site) en zet die gedownloade ISO dan op de USB met de handmatige methode.

Voordat er gezegd wordt die ISO download tool is een externe, ik heb de links gehaald voor de ISO met behulp van een Fedora virtuele machine.

[ Voor 10% gewijzigd door Starke op 20-05-2017 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
ISO handmatig gekopieerd naar de USB maar heeft ook niet mogen helpen. Breng de laptop wel weg want hier ga ik niet uitkomen.

[ Voor 82% gewijzigd door lolkejan op 20-05-2017 19:40 ]

Pagina: 1