Dolby Digital signaal, vraagstuk of denkfout ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04 23:23

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

Topicstarter
Wat staat er:
A: Denon AVR 2309, (= versterker/reciever)
B: Denon DBT-1713UD (=blueray speler)
C: Samsung UE48JU7000LXXN

van B(out) naar A(in) gaat een hdmi kabel
van C (in) naar A(out) gaat een HDMI kabel & een optical kabel
A, B & C hebben ieder verbinding met het internet.

C & B hebben beiden de beschikking over de Netflix app. Op C gaat het echter gewoon allemaal veel sneller en makkelijk dan op B.

Probleem:

Netflix stuurt HD geluid/Dolby Digital signaal mee naar de app.

Als ik op B, de bluray speler de app start en een film ga kijken ontvangt mijn AVR keurig het Dolby digital signaal en luister ik naar top geluid,.

Start ik die zelfde film via de netflix app op de Samsung TV dan ontvangt mijn AVR een stereo signaal wat die AVR dan zo goed mogelijk gaat gebruiken en omzetten. Dat het eindresultaat best wel verschillend is zal duidelijk zijn denk ik.

Wat ik niet begrijp is waarom die app op de DVD speler wel het volle signaal naar de AVR krijgt en de app op de TV dus niet,
Wat me wel opvalt is dat er dus geen HDMI out op de TV zit en wel op de Bluray. of het daarmee te maken heeft geen idee....

Iemand een idee waar ik verkeerd denk, het anders moet aansluiten ?

Moet ik een andere streamer gaan gebruiken om het signaal van netflix te ontvangen, dat naar de avr te sturen?
Het lijkt alsof ik wil dat de tv het signaal nu van het internet plukt, dat naar de AVR stuurt en vervolgens de avr het weer terug stuurt naar de TV. Dat lijkt mij gene probleem maar is hetr blijkbaar wel ?
Zou dit met een apple TV3 of 4 zijn opgelost ?

Wat ik wil:
Netflix meeverzonden HD audio /Dolby Digital signaal gewoon rechtstreeks bij mijn AVR laten binnen komen. maar weet niet hoe....

Aanvullend:
Ik heb en wil geen Ziggo box dus kijk ook geen netflix via kanaal 150.. Het staat er ook helemaal los van aangezien alles een een dikke internet aansluiting heeft.

Waarom ik de Netflix app op de Denon Bluray niet gewoon gebruik ? Omdat dat echt een rampen app is. Erg traag, grafisch niet overzichtelijk maar belangrijker, loopt regelmatig vast.

[ Voor 7% gewijzigd door Gompy58 op 10-05-2017 12:19 ]

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnkoevoets
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-10 19:55
Om te krijgen wat je wilt een paar dingen om te checken :
- Hoe staat je TV audio output ingesteld? als dts/dolby/pcm of stereo output?
- Hoe ontvang je tv audio out op je receiver? via ARC (hdmi) of optical?

ARC(hdmi) geniet meestal de voorkeur (als het netjes werkt onderling zonder bij-problemen), heeft meer mogelijkheid tot doorvoer van m.ch. HDaudio (met grootste verschil in hdmi 2.0 en up)

extra: http://hometheaterreview....arc-audio-return-channel/

[ Voor 16% gewijzigd door martijnkoevoets op 10-05-2017 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:21

FeaR

In GoT we trust

Gompy58 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:16:
Als ik op B, de bluray speler de app start en een film ga kijken ontvangt mijn AVR keurig het Dolby digital signaal en luister ik naar top geluid,.

Start ik die zelfde film via de netflix app op de Samsung TV dan ontvangt mijn AVR een stereo signaal wat die AVR dan zo goed mogelijk gaat gebruiken en omzetten. Dat het eindresultaat best wel verschillend is zal duidelijk zijn denk ik.
Dit kan een limitatie binnen de TV zijn. Lang niet elke TV geeft 5.1 surround door. Er zijn TV's die het inkomende surround signaal eerst omzetten naar 2.0 stereo. Er is ook nog een tussenweg met bijvoorbeeld TV's die alleen Dolby Digital 5.1 doorzetten en niet DTS 5.1. Er kunnen ook nog verschillen zijn in het doorzetten van signalen vanaf een een externe bron (bijvoorbeeld aangesloten met HDMI) en een ingebouwde bron (bijvoorbeeld Netflix op de TV).

HD Audio kan je via HDMI ARC dan wel S/PDIF Out op de TV sowieso vergeten. HD Audio via HDMI ARC zit er wel aan te komen, maar pas in één van de volgende standaarden. Omdat de TV beperkingen heeft is mijn advies ook altijd de bron direct op de receiver aan te sluiten en niet de TV als hub te gebruiken. Als je de TV als bron gebruikt wordt dat natuurlijk anders. Via ARC dan wel S/PDIF ga je maximaal DTS 5.1 halen en geen HD Audio. Maar goed, dat is nog steeds meer dan 2.0 stereo die je nu hebt.

Als je gaat zoeken naar de oplossing zal je deze moeten zoeken in de instellingen van de TV, de receiver zal wel goed gaan aangezien die elk signaal wat de TV uit kan sturen wel snapt. Testen met LPCM, Bitstream of auto op de TV is een begin. Maar nogmaals, het kan zo zijn dat de TV überhaupt geen 5.1 doorzet.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:30
FeaR schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 13:19:
[...]
Maar nogmaals, het kan zo zijn dat de TV überhaupt geen 5.1 doorzet.
Klopt, dit is ook een issue wat bij meerder Sonos gebruikers (waaronder mijzelf) speelt. Er zijn op het Sonos forum wel een aantal modellen bekend die 5.1 doorgeven, maar dit gebeurd zeer weinig.

Een oplossing is een HDMI switch te gebruiken die een optische uitgang heeft (en wel 5.1 doorstuurt).

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
Thnx voo je response Fear,

Ik heb sowieso even wat aanpassingen gedana.

De HDMI verbinding tussen de AVR en de TV is aangepast. In de AVR zit de HDMI kabel in de OUT Monitor ( niks aangepast dus) maar in de TV heb ik de HDMI van HDMI1STB naar HDMI4ARC verplaatst.

Volgens Samsung zou dat DE oplossing zijn... mwah Zij geven ook aan dat de TV het gewoon zou moeten doen.... maar ja... mijn ervaring is dat men ook wel andere dingen roept...

Ik heb in de geluidsinstellingen van de TV ook wat aangepast.

HDMI geluidsformaat staat nog steeds op PCM ( alternatief is bitstream)
geluidsformaat staat nu op Dolby Digital
Alternatieven zijn: PCM, DTS NEO 2:5
Dolby Digital Compressie staat op Line ( alternatief is RF)
HD Audio staat op AAN.

Op het scherm van de AVR komt nu ook Dolby Digital te staan, maar dat zegt niet zoveel denk ik.

Als de AVR een HD audio signaal ontvangt Wordt het HD Audio logo ook in blauw licht gezet,
Plaats ik een Blu ray dvd in de speler dan gebeurt dit. Start ik een film met HD audio via de netflix app van de Blu ray speler dan gebeurt dit ook.

Via de TV krijg ik dit niet voor elkaar. Zou het alleen het lampje zijn dat wel of niet aangaat ? geen idee. Ik heb wel het idee dat er geluids verschil te horen is. Met lampie aan hoor je gewoon meer en mooier geluid.

Zou het aan de versterker liggen ? De 2309 is net van het moment voor de HDMI 1.4 Als ik de optical cable tussen de avr en TV verwijder is het geluid weg, maar dat is ook als ik de HDMI ertussen uit gooi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
arjen9551 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 13:45:
[...]

Klopt, dit is ook een issue wat bij meerder Sonos gebruikers (waaronder mijzelf) speelt. Er zijn op het Sonos forum wel een aantal modellen bekend die 5.1 doorgeven, maar dit gebeurd zeer weinig.

Een oplossing is een HDMI switch te gebruiken die een optische uitgang heeft (en wel 5.1 doorstuurt).
Kijk, het gewone TV signaal van SBS en RTL enz. , dat maakt me niet veel uit. Ik gebruik geen setup box dus krijg het op de eenvoudigste wijze binnen. Dat is wat het is.

Netflix mikt top geluid mee dus dat wil ik graag gebruiken.

Ik heb het idee dat ik eigenlijk misschien op zoek moet gaan naar een streamer met een GOEDE netflix app. die het geluids naar de AVR perfect doorzet zoals diew BR speler nu doet.,

Zou een Apple TV versie 3 of 4 een optie zijn ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

arjen9551 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 13:45:
[...]

Een Audio Extractor zou inderdaad een oplossing kunnen zijn als de TV geen surround doorgeeft. Ik durf alleen niet te zeggen wat dat met de vertraging van het signaal doet. Al kan je dan in een beetje receiver wel aanpassen tot enkele honderden milliseconden delay. Punt wat je met Sonos dan weer hebt is dat er ook geen DTS ondersteuning is en je bronbestand dus altijd Dolby Digital moet hebben.
Gompy58 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 13:45:
Op het scherm van de AVR komt nu ook Dolby Digital te staan, maar dat zegt niet zoveel denk ik.
Dolby Digital alleen zegt niet zoveel, je hebt namelijk Dolby Digital 5.1 maar ook Dolby Digital 2.0.

De AVR-2309 heeft op het schermpje van de receiver links en rechts toch twee overzichten waar je kan zien wat er in komt (ik geloof links) en wat er uit gaat (ik geloof rechts)? Daarmee moet je toch een heel eind komen om te zien hoe veel kanalen er door worden gestuurd vanaf de TV. Als er links zes kanalen oplichten dan krijgt de receiver 5.1 (zes kanalen) binnen.

Uit de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yFjsgjO9ubXRUuIyYw3rmnet/full.jpg

Als in het rood gemarkeerde deel zes kanalen (LFE + FL + C + FR + SL + SR) staan dan komt er 5.1 binnen. Staan er maar twee blokjes dan heb je 2.0.

Overigens kan je ook eens wisselen tussen "bitstream" en "LPCM" om te zien hoe veel blokjes dat eventueel scheelt. Het kan dat je met LPCM wel 5.1 haalt en met bitstream niet. Enige verschil is dat je met LPCM de TV al laat decoderen en je nooit meer iets als "Dolby Digital" in het scherm van de receiver zal zien staan maar iets van "Multi Ch. In".
Als de AVR een HD audio signaal ontvangt Wordt het HD Audio logo ook in blauw licht gezet,
Dat is alleen bij DTS HD Master Audio dan wel Dolby TrueHD, HD Audio. Nooit geweten dat Netflix HD Audio ondersteunt. Maar zoals gezegd ga je HD Audio niet over HDMI ARC dan wel S/PDIF Out krijgen. HDMI ARC kan je overigens vergeten, de AVR-2309 heeft HDMI 1.3 en geen HDMI 1.4 wat je voor HDMI ARC nodig hebt. Waarbij HDMI ARC nu dezelfde specs heeft als de S/PDIF Out en dus geen HD Audio doet.
Via de TV krijg ik dit niet voor elkaar. Zou het alleen het lampje zijn dat wel of niet aangaat ? geen idee. Ik heb wel het idee dat er geluids verschil te horen is. Met lampie aan hoor je gewoon meer en mooier geluid.
Het blauwe lampje zal nooit gaan branden via de TV aangezien de TV niet aan is gesloten met de receiver via een methode die HD Audio ondersteunt. Je zal maximaal DTS of Dolby Digital krijgen. HD Audio haal je alleen binnen als de bron HD Audio ondersteunt en dit door kan sturen naar de receiver. Overigens is het soms ook deels omdat het blauwe lampje brandt dat het geluid beter is. Niet elke HD-track is zo goed als het zou kunnen zijn.
Zou het aan de versterker liggen ? De 2309 is net van het moment voor de HDMI 1.4 Als ik de optical cable tussen de avr en TV verwijder is het geluid weg, maar dat is ook als ik de HDMI ertussen uit gooi...
De optische kabel weghalen is logisch, daar gaat het geluid over van de TV naar de receiver. Over HDMI gaat geen geluid als je op de TV Netflix kijkt. Zoals gezegd heeft de AVR-2309 namelijk geen HDMI ARC. In principe doet de HDMI kabel tussen de Denon AVR en de TV niets als je op de TV Netflix kijkt en geluid via de optische uitgang van de TV stuurt. Als dat goed geconfigureerd is kan je in principe zonder HDMI kabel.

Lange post kort:
  • Controleren met het display van de receiver wat voor geluid er binnen komt om te weten of het 5.1 of 2.0 is.
  • HD Audio ga je nooit krijgen via de Netflix App op de TV daarvoor zal je altijd een externe bron nodig hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door FeaR op 10-05-2017 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-10 19:57
Bij een Samsung tv zit de arc functie waarschijnlijk verstopt bij Instellingen en dan Systeem. En niet in het menu geluid.

Vervolgens Anynet+ opzoeken ergens onderin dat menu, dat was iig de gang van zaken bij mij eigen Samsung tv.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

DjaRoel schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 14:27:
Bij een Samsung tv zit de arc functie waarschijnlijk verstopt bij Instellingen en dan Systeem. En niet in het menu geluid.
Denon AVR-2309 heeft geen HDMI ARC aangezien de receiver uit 2008 komt en er toen nog HDMI 1.4 was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
Goed, OBV de opmerking van Fear heb ik even eea nagekeken.,..

In de situatie waarin ik netflix kijk via de blueray speler en de film in HD & 5.1 door Netflix wordt aangeboden, ( heb even gekozen voor Jungle book omdat die leuke effectjes geeft)
A
1: Dig.
2: LFE+ FL+C+FR+SL+SR
3: Dolby Digital +
4: FL+FR+C
5: SP- A
9: HDMI
13:HDMI
14:Dolby DIGITAL+
HD AUDIO logo brand in Blauw
--> geluidsinstellingen in TV kan ik swappen tussen PCM & DTS NEO 2.5 maar dat heeft uiteraard weinig effect aangezien de TV alleen het beeld binnen krijgt en weergeeft.

In de situatie waarin ik netflix kijk via de blueray speler en de film in HD door Netflix wordt aangeboden,
B
2: FL+FR
3:
4: FL+FR+C ( afhankelijk van welk ouput "sausje" ik kies)
14:afhankelijk van welk ouput "sausje" ik kies: Stereo/ Dolby PL2/DTS Neo
HD AUDIO logo brand NIET
-> geluidsinstellingen in TV kan ik swappen tussen PCM & DTS NEO 2.5 maar dat heeft uiteraard weinig effect aangezien de TV alleen het beeld binnen krijgt en weergeeft.

C
Als ik netflix via de TV kijk krijg ik idd met geen mogelijkheid het HD Audio brandend. Ik kan kiezen in de tv voor
PCM-> dan geeft 2 alleen FL+FR
Kies ik voor Dolby Digital dan lijkt het resultaat erg op de situatie van A met dat verschil dat er bij 3 : Dolby Digital in het scherm staat zonder "+" en bij 14staat niets de overige zaken lijken mij gelijk.

Bij gewoon tv kijken is het daarnaast afhankelijk welk kanaal ik kies. NL 1,2,3 geven bij 2: LFE+ FL+C+FR+SL+SR. Bij alle overige zenders krijg ik dan FL & FR als inkomend signaal. Uitgaand maakt de avr er FL+C+FR van of wat ik wil....

Kortom ...

Ik trek de conclusies;
Via mijn TV ga ik nooit die HD audio krijgen die ik van Netflix mee krijg omdat mijn AVR geen ARC capaciteit heeft en daar dus de bottle neck vormt
Wil ik HD Audio, dus het blauwe lampje, dan moet ik een streamer vinden die Netflix kan leveren( en HD audio/Dolby Digital+ uitgeeft ?)

Kom ik tot de volgende vragen:

ALS ik een AVR koop die wel ARC heeft, krijg ik dan via deze tv met de netflix app WEL HD audio, blauw lampje ?
Als ik deze AVR houd en een apple TV als externe streamer kies. Krijg ik dan wel wel HD audio zoals die bluray me nu geeft ? of hangt dat van de versie af. 3 of 4 of sowieso niet ?
Ik kwam ook Tru HD en DTS master tegen. Deze AVR kan beide aan maar krijg ik alleen geleverd als er een BR dvd in gaat die dit bevat ?

Tot slot nog iets anders,

door dit zoeken is me iets anders opgevallen.... Het lijkt wel of mijn speakers op de eoa vage manier een radio zender ontvangen. Als ik een film kijk en daar is even iedereen en alles stil hoor ik idd een radio zender over de speakers ???

Iemand enig idee hoe dat mogelijk is en belangrijker hoe ik dat weg krijg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-10 16:34
Gompy58 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 20:30:
Via mijn TV ga ik nooit die HD audio krijgen die ik van Netflix mee krijg omdat mijn AVR geen ARC capaciteit heeft en daar dus de bottle neck vormt Netflix helemaal geen HD audio hééft.
FTFY ;)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
Uhm, Brad Pitt, ik weet niet welk abo jij hebt maar ik krijg hier met Netflix gewoon HD audio binnen als de film dat levert hoor.

Daar zit ook de oorsprong van deze vraag.... alles gelezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:25

DukeBox

loves wheat smoothies

Gompy58 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:16:
Wat staat er:
van C (in) naar A(out) gaat een HDMI kabel & een optical kabel
Waarom nog een optical ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
Als ik die optival verwijder krijg ik in bepaalde gevallen geen geluid... maar dat staat verderop ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:25

DukeBox

loves wheat smoothies

Is dat geen optie ergens ? spdif heeft hoe dan ook minder bandbreedte dan hdmi.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-10 16:34
Gompy58 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 20:39:
Uhm, Brad Pitt, ik weet niet welk abo jij hebt maar ik krijg hier met Netflix gewoon HD audio binnen als de film dat levert hoor.
Gewoon, het 4-stream abo met HD beeld en simpel Dolby Digital 5.1 audio.
Daar zit ook de oorsprong van deze vraag.... alles gelezen ?
Jazeker.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
Die optical zit er nu eenmaal, hangt me niet in de weg dus ik laat um lekker zitten...

Brat, het zal officieel wel anders heten dan, maar als je het gelezen hebt dan is hoop ik helder wat ik bedoel., bij Fear iig wel.

Als ik via de netflix app op de BR speler een film kies met HD beeld en 5.1 geluid dan geeft mijn AVR automatisch alles correct aan en krijg ik Dolby Digital+, diverse input kanalen en wordt het braaf vertaalt naar de speakers die ik heb. Ook gaat dan het logo HD Audio blauw branden.

Misschien dat ik het als leek niet het allerbeste uitleg, maar het valt me wel op dat sommigen idd gewoon snappen wat er bedoeld word en ingaan op de vragen en sommige alleen op details duiken zonder überhaupt op de vragen in te gaan...

[ Voor 19% gewijzigd door Gompy58 op 12-05-2017 20:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Gompy58 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 20:30:
Goed, OBV de opmerking van Fear heb ik even eea nagekeken.,..
Met alle respect heb je mijn post(s) toch niet goed gelezen, zie verderop. Brad Pitt heeft in zijn posts dan ook gelijk. Het misverstand zit hem in het "HD Audio-lampje" versus of Dolby Digital+ wel een echte HD-track is.
In de situatie waarin ik netflix kijk via de blueray speler en de film in HD & 5.1 door Netflix wordt aangeboden, ( heb even gekozen voor Jungle book omdat die leuke effectjes geeft)
A
2: LFE+ FL+C+FR+SL+SR
3: Dolby Digital +
4: FL+FR+C
14:Dolby DIGITAL+
HD AUDIO logo brand in Blauw
--> geluidsinstellingen in TV kan ik swappen tussen PCM & DTS NEO 2.5 maar dat heeft uiteraard weinig effect aangezien de TV alleen het beeld binnen krijgt en weergeeft.
In dit geval heb je dus de 5.1 track en je HD Audio lampje omdat de track Dolby Digital+ is. Mijns inziens niet helemaal eerlijk omdat Dolby Digital+ niet echt HD Audio is, maar soit. Daarover later ook meer.
In de situatie waarin ik netflix kijk via de blueray speler en de film in HD door Netflix wordt aangeboden,
B
2: FL+FR
3:
4: FL+FR+C ( afhankelijk van welk ouput "sausje" ik kies)
14:afhankelijk van welk ouput "sausje" ik kies: Stereo/ Dolby PL2/DTS Neo
HD AUDIO logo brand NIET
-> geluidsinstellingen in TV kan ik swappen tussen PCM & DTS NEO 2.5 maar dat heeft uiteraard weinig effect aangezien de TV alleen het beeld binnen krijgt en weergeeft.
Het sausje waar je het over hebt ïn de vorm van "Dolby Pro Logic" dan wel "DTS Neo" zijn om van stereo (twee kanalen) een soort van surround te maken. Je hebt inderdaad geluid uit alle speakers, maar het is geen dedicated 5.1 track zoals je met Situatie A wel hebt.
C
Als ik netflix via de TV kijk krijg ik idd met geen mogelijkheid het HD Audio brandend. Ik kan kiezen in de tv voor
PCM-> dan geeft 2 alleen FL+FR
Kies ik voor Dolby Digital dan lijkt het resultaat erg op de situatie van A met dat verschil dat er bij 3 : Dolby Digital in het scherm staat zonder "+" en bij 14staat niets de overige zaken lijken mij gelijk.
HD Audio zal je nooit brandend krijgen via de TV aangezien HDMI ARC en S/PDIF Out niet hoger gaan dan gewone Dolby Digital dan wel DTS 5.1.Dus met de de TV op LPCM heb je slechts 2.0 stereo (FL + F), met de TV ingesteld op "Dolby Digital" heb je wel 5.1 maar omdat de Audio Out is gelimiteerd zal je niet de Dolby Digital+ krijgen. Maar je hebt wel echt 5.1 en dat was de oorspronkelijke vraag.
Bij gewoon tv kijken is het daarnaast afhankelijk welk kanaal ik kies. NL 1,2,3 geven bij 2: LFE+ FL+C+FR+SL+SR. Bij alle overige zenders krijg ik dan FL & FR als inkomend signaal. Uitgaand maakt de avr er FL+C+FR van of wat ik wil....
Niet elk TV-kanaal geeft Dolby Digital (AC3) door. In dit voorbeeld doen Nederland 1, 2 en 3 dat wel maar andere zenders niet. Je kan met het Dolby Pro Logic dan wel DTS Neo-sausje er wel 5.1 van laten maken, maar het is dan geen dedicated surround track.
Kortom ...

Ik trek de conclusies;
Via mijn TV ga ik nooit die HD audio krijgen die ik van Netflix mee krijg omdat mijn AVR geen ARC capaciteit heeft en daar dus de bottle neck vormt
Dat is dus niet waar. Ik heb al meerdere malen gemeld dat je alleen HD Audio krijgt via een externe bron rechtstreeks aangesloten. Via HDMI ARC en S/PDIF Out geleden dezelfde beperkingen: maximaal DTS 5.1 en dus geen Dolby Digital+ dan wel hoger. Vanaf Dolby Digital+ gaat pas het "HD Audio" lampje branden.
Wil ik HD Audio, dus het blauwe lampje, dan moet ik een streamer vinden die Netflix kan leveren( en HD audio/Dolby Digital+ uitgeeft ?)
Klopt. Echter vind ik "HD Audio" en Dolby Digital+ niet echt een eerlijk vergelijk. Ja, Dolby Digital+ is iets beter dan de standaard Dolby Digital, maar het valt in het niet bij DTS-HD Master Audio dan wel Dolby TrueHD. Maar goed, dat is een keuze gemaakt door Denon en daar is niets aan te veranderen. Het verschil weten is in deze case wel handig.
ALS ik een AVR koop die wel ARC heeft, krijg ik dan via deze tv met de netflix app WEL HD audio, blauw lampje ?
Wederom: nee, HD Audio kan (nog) niet via HDMI ARC worden verstuurd en met HDMI ARC dan wel S/PDIF Out heb je maximaal DTS dan wel Dolby Digital 5.1. Mits die formaten überhaupt door worden gestuurd aangezien lang niet elke TV 5.1 door kan sturen.
Als ik deze AVR houd en een apple TV als externe streamer kies. Krijg ik dan wel wel HD audio zoals die bluray me nu geeft ? of hangt dat van de versie af. 3 of 4 of sowieso niet ?
HD Audio is in bitstream al beschikbaar vanaf HDMI 1.3 dus daar zal het niet van af hangen.
Ik kwam ook Tru HD en DTS master tegen. Deze AVR kan beide aan maar krijg ik alleen geleverd als er een BR dvd in gaat die dit bevat ?
Voor legale media inderdaad is dat de enige optie om DTS HD Master Audio dan wel Dolby TrueHD te krijgen.
DukeBox schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 20:40:
[...]
Waarom nog een optical ?
Omdat de Denon AVR-2309 helemaal geen HDMI ARC heeft aangezien de Denon over HDMI 1.3 beschikt en niet over HDMI 1.4. Voor - in dit geval - Netflix via de TV app zal je de S/PDIF Out moeten gebruiken.
DukeBox schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 20:42:
Is dat geen optie ergens ? spdif heeft hoe dan ook minder bandbreedte dan hdmi.
In theorie klopt het, maar HDMI ARC is voor nu nog gelijk aan de S/PDIF waardoor je niets aan de extra bandbreedte van HDMI ARC hebt. Je max is en blijft Dolby 5.1 en DTS 5.1.
Gompy58 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 20:39:
"HD Audio" is - zoals gezegd - discutabel. Voor mij is HD Audio ten minste Dolby TrueHD dan wel DTS HD Master Audio. Dat de Denon ook Dolby Digital+ als HD Audio laat zien is mijns inziens dan ook een aparte keuze. Zoals gezegd ondersteunt Netflix geen DTS HD dan wel Dolby TrueHD en die zal je nooit krijgen, ook niet via een aparte/externe bron.

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 12-05-2017 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
Ok FEar, iig mijn dank voor je poging het helder uit te leggen. Ik lees je post met volle aandacht maar voor een leek kan het best lastig te begrijpen zijn.

Ik snap dat er iid een serieus verschil is met Dolby TrueHD/DTS HD Master Audio tov dolby digital ed.

De eerste zijn het echt de makers van een bron bedoeld hadden en de andere proberen dat te benaderen. . Ik heb op tweakers ook een stuk gelezen dat TrueHD/DTS Master zoveel bandbreedte vragen waardoor dat niet via een stream geleverd wordt. IIG niet door netflix.

De Denon 2309 kan het wel aan, maar dan zal het via een dvd oid binnen moeten komen.

Ik denk dat ik nu dus ook begrijp dat welke tv ik ook zou hebben, een TV er nooit meer uit gooit dan 5.1. De AVR herkent AUDIO HD pas vanaf een niveau dat net boven die 5.1 ligt, Dolby Digital+, en zal dus met geen enkele tv dit lampje aan zetten, simpelweg omdat het hiervoor net niet getriggert wordt.

Of mijn TV 5.1 uitstuurt durf ik niet (meer) te stellen. Hij is in staat Dolby Digital uit te sturen, of dit dan idd 5.1 is weet ik niet.

Dat HD Audio al beschikbaar is bij HDMI 1.3 wordt als ik het goed begrijp eigenlijk al bevestigd doordat de BR speler met zijn Netflix app wel in staat is dit signaal bij mijn AVR aan te leveren en mijn AVR het ook gewoon accepteert. ( correcte gedachte ?)

Gaat het mij om dat lampje? nee, het gaat mij om het gemak dat als er iets dergelijks binnen komt die avr automatisch wat zaken inschakelt. Das wel zo prettig :-)

Overigens, dat ene vraagje dat door dit uitzoek werk is onstaan... iemand enig idee waarom ik op de achtergrond een radio over de speakers zou kunnen horen?
Ik dacht even aan Zone 2 maar zone 2 staat uit. Schakel ik zone 2 in dan kan ik daar overigens de bron; "tuner" niet wijzigen. Maar hoe dan ook, zone 2 staat uit.,.. toch ontvang ik schijnbaar ergens een radio ;-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-10 19:57
[b][message=51208831,noline]

Dat HD Audio al beschikbaar is bij HDMI 1.3 wordt als ik het goed begrijp eigenlijk al bevestigd doordat de BR speler met zijn Netflix app wel in staat is dit signaal bij mijn AVR aan te leveren en mijn AVR het ook gewoon accepteert. ( correcte gedachte ?)
Dat is natuurlijk wel beschikbaar via hdmi 1.3 maar niet als je gebruikt wil maken van de arc functie.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
DjaRoel schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 22:39:
[...]

Dat is natuurlijk wel beschikbaar via hdmi 1.3 maar niet als je gebruikt wil maken van de arc functie.
Dat zeg ik. En van Fear begreep en begrijp ik ook dat er pas vanaf hdmi 1.4 ARC is. De 2309 heeft dat dus niet.

Nu dus alleen dit nog zien op te lossen :/

Overigens, dat ene vraagje dat door dit uitzoek werk is onstaan... iemand enig idee waarom ik op de achtergrond een radio over de speakers zou kunnen horen?
Ik dacht even aan Zone 2 maar zone 2 staat uit. Schakel ik zone 2 in dan kan ik daar overigens de bron; "tuner" niet wijzigen. Maar hoe dan ook, zone 2 staat uit.,.. toch ontvang ik schijnbaar ergens een radio ;-/

[ Voor 39% gewijzigd door Gompy58 op 12-05-2017 22:43 ]

Pagina: 1