Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 14:26
In de 20 jaar dat ik in de computers zit, heb ik nog nooit zoiets gezien, maar wellicht één van jullie wel.

Ik heb hier een mp3 verzameling van trance albums. Ik download gewoon een single en maak er dan een verzameling van met 17 nummers (dus gewoon een map met 17 mp3 bestanden). Dit doe ik met Mp3tag. Hiermee tag ik de bestandsnaam en voeg ik een cover toe. Ik heb hier een simpel riedeltje voor en dit gaat al 5 jaar goed, maar de laatste tijd treedt het bizarre fenomeen op dat er willekeurig mp3-tags verdwijnen. Met de nadruk op willekeurig want het gebeurt bij verzamelingen van een paar jaar geleden maar ook bij recente verzamelingen.

Nog vreemder is, dat niet alleen tags verdwijnen maar ook complete bestanden. Bestanden worden dan 0 bytes en kunnen niet worden afgespeeld. Ook dit is compleet willekeurig. Helaas kan ik hier geen screenshot van plaatsen i.v.m. copyrights etc. maar als je die wilt, kun je me DM'en. Nog vreemder is dat ik ook een ander album heb (dus andere map) waar ook een aantal nummers 0 bytes zijn geworden, maar als ik die afspeel, hoor ik gewoon een stukje trancenummer uit één van die andere albums. Dit is een stukje van 1,5 minuut of zo. De bestanden lijken dus "vermengd" met elkaar. Wederom kan ik hier geen voorbeeld van plaatsen i.v.m. copyrights maar als je die wilt, kun je me DM'en.

Nu weet ik uit het verleden dat er wel vaker tags verdwijnen bij mp3, maar ik dacht dat dit iets uit het verleden was. Maar dat bestanden 0 bytes worden en met elkaar vermengen, heb ik nog nooit meegemaakt. Nu ga ik sterk mijn harde schijf verdenken. Deze is inmiddels een jaar of 8 oud en heeft een jaar of 6 gefungeerd als systeemschijf en nu als tweede schijf voor opslag. SMART waardes zijn prima in orde, snelheid is goed, schijf is dus verder gewoon goed, alleen is hij heel erg intensief gebruikt, dus ik heb een vermoeden dat het een fragmentatie probleem zou kunnen zijn, echter wil ik de schijf niet defragmenteren, omdat ik bang ben alles kwijt te raken en ik momenteel geen mogelijkheid heb om een back-up te maken. Bovendien denk ik niet dat ik met defragmenteren de beschadigde mp3 bestanden ga repareren. Het probleem treedt dan ook alleen maar op bij mp3 bestanden. M'n andere data (foto's, video's, documenten en downloads en zo) is compleet ongedeerd.

Klinkt dit jullie bekend in de oren of heeft iemand zoiets soortgelijks meegemaakt? Heb me rot gezocht op internet, maar niets wat hier op lijkt of ik zoek niet goed.

Hieronder de specificaties van m'n PC. Het is een oud beestje, maar altijd perfect onderhouden. Zowel hard- als softwarematig. Er draait Windows 10 Enterprise 64-bit op en alles is up-to-date. Nogmaals, mijn vermoeden is, dat het om een fragmentatie probleem gaat, alleen dat vermengen van die bestanden en dat ze 0 bytes zijn, gaat m'n pet te boven.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X2 555 Black Edition Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Asrock 870 Extreme3€ 0,-€ 0,-
1Asus EAH6850 DC/2DIS/1GD5/V2€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
2Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB€ 0,-€ 0,-
1Rasurbo BC-10€ 0,-€ 0,-
1ValueLine VLCP73555V015€ 4,83€ 4,83
1Arctic Alpine 64 PLUS€ 8,42€ 8,42
1Cooler Master Sickleflow Blue, 120mm€ 6,58€ 6,58
4Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 37,22€ 148,88
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 0,-€ 0,-
1AOpen Z400-08FC€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 168,71

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-05 15:41

BeToBe

Privacy jurist

Eerlijk gezegd heb ik hier nog nooit van gehoord.

Je bewerkt de mp3 bestanden met Mp3Tag, maar met welk programma speel je ze af? Misschien dat dat programma ervoor zorgt dat de bestanden overschreven / beschadigd raken?

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 15:23

EXX

EXtended eXchange

Lijkt wel of je last hebt van een virus/worm/malware die mp3 files aanvalt en beschadigt. Die zijn er in het verleden wel geweest, maar eigenlijk nooit op grote schaal.

Enne geen backup mogelijkheid? Daar zou ik wel als eerste heel snel iets aan doen. Al is het maar een externe USB HDD waar je een kopie op bewaard.

Je kunt de HDD ook eens testen met een diagnostic: veel HDD fabrikanten hebben zulke software beschikbaar voor hun HDDs en te downloaden op hun website.

Voor Seagate: Seatools. Voor Samsung HDDs vind je hier enkele diagnostic tools.

[ Voor 25% gewijzigd door EXX op 10-05-2017 11:08 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegean
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Je bent bang om alles kwijt te raken, maar hebt geen mogelijkheid om een backup te maken. Ik snap dit niet zo goed. Een 8 jaar oude harde schijf die intensief is gebruikt vertrouwen zonder backup is vragen om problemen.

Doe je zelf een plezier en clone je harde schijf naar een nieuwe en kijk dan verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:19
Half gokje, maar ik zou toch twijfelen aan de harde schijf. Koop ergens een nieuwe en kopieer alle bestanden. Ga ze daarna maar 1 voor 1 testen. (Helemaal afspelen...)

* nachtnet heeft ooit* 18.000 nummers 1 voor 1 zien verdwijnen door een harde schijf fout.
*Ergens rond 2003, gelukkig was er een gedeeltelijke backup + alle bron cd's aanwezig.

Oh ja, en eerst back-up maken, daarna pas HDD tools als Seatools gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door nachtnet op 10-05-2017 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-05 11:50
Dit klinkt als een harde schijf die aan het dood gaan is. Zsm backup maken!
Probeer ook chkdsk er eens overheen te laten gaan.

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
BeToBe schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:57:
Eerlijk gezegd heb ik hier nog nooit van gehoord.

Je bewerkt de mp3 bestanden met Mp3Tag, maar met welk programma speel je ze af? Misschien dat dat programma ervoor zorgt dat de bestanden overschreven / beschadigd raken?
Dat zou inderdaad ook nog kunnen. Ik speel ze met Winamp af. Ja ja, ik weet het, het is oud, maar ik kan niet wennen aan een andere speler. Maar nogmaals, het probleem is van de laatste tijd terwijl dit altijd goed is gegaan. De schijf is natuurlijk ook steeds voller gaan worden in de loop der jaren en er worden ook torrents op gedownload, dus hij is behoorlijk gefragmenteerd.
EXX schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:01:
Lijkt wel of je last hebt van een virus/worm/malware die mp3 files aanvalt en beschadigt. Die zijn er in het verleden wel geweest, maar eigenlijk nooit op grote schaal.

Enne geen backup mogelijkheid? Daar zou ik wel als eerste heel snel iets aan doen. Al is het maar een externe USB HDD waar je een kopie op bewaard.

Je kunt de HDD ook eens testen met een diagnostic: veel HDD fabrikanten hebben zulke software beschikbaar voor hun HDDs en te downloaden op hun website.

Voor Seagate: Seatools. Voor Samsung HDDs vind je hier enkele diagnostic tools.
Nu je zegt het zegt, bedenk ik me dat mijn vriendin een externe schijf heeft dus daar zou ik eventueel een back-up op kunnen maken, maar nogmaals ik vraag me af of dit gaat helpen. Immers het kwaad is al geschied en veel bestanden zijn gewoon 0 bytes. En wat betreft een virus, ik scan m'n PC regelmatig en heb voor zover ik weet geen virussen. En ook al zou het zo zijn, het is compleet willekeurig dus misschien dat dat virus een bepaald teken of tag aanvalt, maar dat kan ik niet meer achterhalen want de bestanden zijn 0 bytes.
Aegean schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:04:
Je bent bang om alles kwijt te raken, maar hebt geen mogelijkheid om een backup te maken. Ik snap dit niet zo goed. Een 8 jaar oude harde schijf die intensief is gebruikt vertrouwen zonder backup is vragen om problemen.

Doe je zelf een plezier en clone je harde schijf naar een nieuwe en kijk dan verder.
Zelfde als hierboven. Back-up is mogelijk, maar het kwaad is al geschied. Het gaat me om de beschadigde/ontbrekende bestanden. Maar ik zou inderdaad een keer de schijf kunnen formatteren en defragmenteren. De schijf is trouwens wel geformatteerd alvorens ie als dataschijf ging fungeren.
nachtnet schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:09:
Half gokje, maar ik zou toch twijfelen aan de harde schijf. Koop ergens een nieuwe en kopieer alle bestanden. Ga ze daarna maar 1 voor 1 testen. (Helemaal afspelen...)

* nachtnet heeft ooit* 18.000 nummers 1 voor 1 zien verdwijnen door een harde schijf fout.
*Ergens rond 2003, gelukkig was er een gedeeltelijke backup + alle bron cd's aanwezig.

Oh ja, en eerst back-up maken, daarna pas HDD tools als Seatools gebruiken.
En was dat bij jou ook compleet willekeurig? Heb wel gelezen over de Samsung F3 i.c.m. AMD SB850 chipset dat dat in sommige gevallen niet goed werkt en er is een firmware update voor, maar zoals ik al zei, heeft deze schijf vanaf het begin als systeemschijf gefungeerd met Windows erop en heb ik er nooit problemen mee gehad. Maar het zou inderdaad kunnen dat ie inmiddels op z'n laatste benen loopt. Probleem is dat ie in een RAID opstelling draait, dus ik kan nu niks doen met tools en SMART waardes, maar ik heb de mogelijkheid om hem in een andere PC te stoppen dus dat ga ik nog doen. Moet alleen even kijken hoe en wanneer.
KirovAir schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:16:
Dit klinkt als een harde schijf die aan het dood gaan is. Zsm backup maken!
Probeer ook chkdsk er eens overheen te laten gaan.
Ga ik proberen!

Bedankt voor alle suggesties! Advies is dus om de schijf te back-uppen en hem te formatteren/defragmenteren. Daar zat ik zelf ook aan te denken, maar omdat ik er verder geen problemen mee heb en het probleem alleen bij mp3 bestanden voorkomt, dacht ik dat het hem daarin zat plus het is een boel werk. Alleen een nieuwe schijf is geen optie, daar ik op dit moment niet de financiële middelen ervoor heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Dit klinkt ook wel heel erg als een worm (virus).
Ik zou ook even een virusscanner draaien bijvoorbeeld Avast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Inderdaad - het kan gewoon een beschadigde sector of index op de schijf zijn.

Backup maken - dan checkdisk draaien (complete sector voor sector versie) en dikke kans dat je 0bytes files weer terug zijn, of dood zijn door kapotte disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
@chim0 Uiteindelijk was het ergens een corruptie in de partitietabel die mijn bestanden de das omgedaan heeft. (wat @Anoniem: 472287 zegt..)

Als nieuw niet direct een optie is... In V&A staan voldoende andere harde schijven om voor een paar tientjes een back-up schijf te hebben. Liever een back-up proberen op een gebruikte harde schijf dan helemaal geen back-up en dan proberen data te redden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 15:23

EXX

EXtended eXchange

chim0 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:41:
[...]
Probleem is dat ie in een RAID opstelling draait, dus ik kan nu niks doen met tools en SMART waardes, maar ik heb de mogelijkheid om hem in een andere PC te stoppen dus dat ga ik nog doen. Moet alleen even kijken hoe en wanneer.
HDD diagnostics zoals Seagate Seatools en Samsung HUTIL lopen vanuit DOS en benaderen de HDD direct. Dat de HDD een deel is van een RAID array maakt dan niet uit.

Bij Seatools heb je een bootable CD ISO image en bij Samsung HUTIL heb je een bootable DOS diskette nodig waar je de utility op zet.

Maar de 1ste stap voor je verdere actie onderneemt is en blijft: backup maken!

[ Voor 3% gewijzigd door EXX op 10-05-2017 12:06 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
@EXX Ga ik zeker doen! Moet alleen even kijken wanneer. Back-uppen kan ik op m'n eigen PC doen want ik heb een USB 3.0 poort en dan gaat het lekker snel met die externe schijf (zal alsnog wel een paar uur duren maar goed) alleen tools en dat soort dingen doe ik liever op een andere PC want die RAID is RAID-0 en daar staat Windows op en die koppel ik liever los alvorens ik ga kloten. Of ik moet ook eerst daar weer een back-up van maken maar dat is onnodig veel werk. Kan ook eventueel een Windows-To-Go USB stick maken en daar vanaf booten dus daar kom ik wel uit.

En ik kan dan ook meteen die firmware update proberen (voor zover van belang) maar ik las ook een reactie van iemand dat als je een bepaalde firmware versie hebt, die update tool hem niet pakt omdat ie dan ziet dat je al de nieuwste versie hebt en ik heb die versie. Maar goed, dat is nu allemaal niet relevant. Eerste alles maar eens back-uppen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Zoals ik al vermoedde, is schijfje prima in orde. Heb er allerlei programma's op losgelaten (screenshots zie je hier https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/?map=42883) maar zoals je ziet allemaal prima, dus het zit hem toch in die tags of inderdaad iets anders wat het overschrijft o.i.d. Ik zal eens proberen contact op te nemen met Mp3tag, misschien dat die meer weten of dat het hen bekend in de oren klinkt.

Nogmaals dank voor alle input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-05 22:40
Je fout kan overal vandaan komen,
Windows, virusscanner, firewall, en software, deze kunnen files beschadigen.
Dus je zult moeten gaan zoeken, en testen.

Misschien een backup maken, die je later weer kunt laten lopen(na testen), zodat je ziet wat er veranderd is, of via een compare programma het verschil laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Is het allemaal niet. Heb ik al gedaan maar de data is al weg dus kan je niet meer terugkrijgen. Het vreemde is dat het compleet willekeurig is, dus bestanden van een paar jaar geleden maar ook van een paar weken geleden. Het is echt een heel vreemd iets. Heb zojuist een mailtje gestuurd naar Mp3tag, misschien dat die meer weten en anders maar accepteren dat het zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Je hardware kan prima in orde zijn, als de partitie tabel corrupt is (geweest) heb je daar alsnog niets aan..
Dat blijft imo toch de meest waarschijnlijke oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
nachtnet schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 08:47:
Je hardware kan prima in orde zijn, als de partitie tabel corrupt is (geweest) heb je daar alsnog niets aan..
Dat blijft imo toch de meest waarschijnlijke oorzaak.
Hoe zou die corrupt geraakt zijn geweest dan? Dat zou ik toch gemerkt moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:48
Draai eens een memtest86 voor tenminste 10 uur. De twee belangrijkste oorzaken van bestandscorruptie zijn falend geheugen of een falende harde schijf (of de bekabeling ervan; stroom en sata).

Zoals je zelf al zegt. De bestanden die al corrupt zijn, krijg je niet meer terug.

Als je dit wil voorkomen moet een je een bestandssysteem gebruiken dat hierop controleert zoals ZFS of BTRFS. Daarnaast altijd een backup maken van belangrijke bestanden.

Als het geheugen faalt, dan probeert je programma een bestand in het geheugen te laden bijvoorbeeld aap noot mies maar uit het geheugen komt terug ljkahiuoar. Oftewel, corrupte data. Een simpel bestandssysteem zal dan gewoon die corrupte data wegschrijven op je harde schijf en daarmee het goede bestand vervangen.

Hetzelfde probleem kan ook optreden bij je harde schijf (of de kabels). Je OS probeert data weg te schrijven, maar die wordt in kapotte sectoren opgeslagen. Een andere oorzaak zijn kapotte kabels. Iets wordt opgehaald of weggeschreven naar je harde schijf, maar je kabels corrumperen de data bij het wegschrijven of ophalen.

TLDR; Onlangs had ik zelf last van data corruptie. Bleek het geheugen brak te zijn. Door ZFS te draaien werd ik daarvan op de hoogte gesteld. ZFS gaf al bestandscorruptie aan, maar door het vervangen van het geheugen en de checksums die ZFS maakt, kon alles weer hersteld worden. Daarbij moet ik tevens opmerken dat ik alle belangrijke dingen twee keer backup, offsite en onsite.

Afgelopen weken tegen hetzelfde probleem aangelopen op mijn ZFS NAS:

Eerste alarmbellen gingen rinkelen
CurlyMo schreef op donderdag 27 april 2017 @ 15:57:
Tijdens een scrub van mijn hoofd datapool zie ik de laatste week steeds vaker checksum errors langskomen en sinds gisteren heeft dit ook tot dataverlies geleid. De kabels heb ik al vervangen door nieuwe kabels. In de kernel logs is niks te vinden. Daarnaast treed dit probleem bij een scrub pas op tegen het eind. Het werken op de pool geeft ook zo nu en dan checksum errors. Is het daarmee aannemelijk geworden dat mijn geheugen aan het falen is? Of zijn er andere dingen die ik in de tussentijd nog kan uitsluiten?

Morgen heb ik weer beschikking over een oude backup systeem waarmee ik mijn datapool even kan inladen voor een nieuwe scrub. Dan kan ik op het andere systeem een memory test aanzetten. Mocht die nieuwe scrub geen fouten opleveren, dan is dat toch ook bewijs genoeg dat mijn geheugen faalt?

Het is overigens geen ECC geheugen. Mocht dit allemaal waar zijn, dan ga ik spoedig de huidige NAS vervangen (pas 3 jaar oud) door een nieuwe versie met ECC geheugen ondersteuning.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  pool: data
 state: ONLINE
status: One or more devices has experienced an error resulting in data
        corruption.  Applications may be affected.
action: Restore the file in question if possible.  Otherwise restore the
        entire pool from backup.
   see: http://illumos.org/msg/ZFS-8000-8A
  scan: scrub repaired 688M in 6h26m with 1 errors on Wed Apr 26 13:24:40 2017
config:

NAME                               STATE     READ WRITE CKSUM
        data                               ONLINE       0     0     0
          raidz2-0                         ONLINE       0     0     0
            diskid/DISK-WD-WCC4M7E57L60p1  ONLINE       0     0     0
            diskid/DISK-WD-WCC4M7E57JT9p1  ONLINE       0     0     0
            diskid/DISK-WD-WCC4M5YA8NY3p2  ONLINE       0     0     0
            diskid/DISK-WD-WCC4MPAH0T7Ep1  ONLINE       0     0     0
        logs
          mirror-1                         ONLINE       0     0     0
            label/data-log-ds1             ONLINE       0     0     0
            label/data-log-ds2             ONLINE       0     0     0

errors: Permanent errors have been detected in the following files:

/data/x-tools/freebsd/openwrt/build_dir/toolchain-arm_cortex-a8+vfpv3_gcc-5.3.0_musl-1.1.14_eabi/linux-4.4.7/drivers/scsi/bnx2i/bnx2i_hwi.c
Bij een tweede check werd het erger
Alle harde schijven waren prima. Geen bad-sectors en geen kabel problemen.
CurlyMo schreef op donderdag 27 april 2017 @ 18:45:
[...]

Niet als ik dit bij voorbaat zelf al vermoed. En die kabels had ik toch al nodig. Ik heb ze nu ingezet voor deze test.

Om even te illustreren hoe gaar de situatie is met die pool. Dit was na de laatste scrub:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
        NAME                               STATE     READ WRITE CKSUM
        data                               ONLINE       0     0     1
          raidz2-0                         ONLINE       0     0    11
            diskid/DISK-WD-WCC4M7E57L60p1  ONLINE       0     0 2.76K
            diskid/DISK-WD-WCC4M7E57JT9p1  ONLINE       0     0 2.77K
            diskid/DISK-WD-WCC4M5YA8NY3p2  ONLINE       0     0 2.85K
            diskid/DISK-WD-WCC4MPAH0T7Ep1  ONLINE       0     0 2.53K
        logs
          mirror-1                         ONLINE       0     0     0
            label/data-log-ds1             ONLINE       0     0     0
            label/data-log-ds2             ONLINE       0     0     0

errors: 1 data errors, use '-v' for a list
Geheugen verder testen en vervangen
CurlyMo schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 08:59:
Ik heb twee 1150 systemen staan. Ik split het geheugen (2x 8GB) nu even over beide systemen om te zien of ze beide brak zijn of dat misschien het moederbord het probleem is. Waarschijnlijk niet, want de highest en lowest error address(es) liggen tussen de 8465MB en de 9471MB.

Samenvatting na 8 uur draaien en 6 iteraties:

Errors: 65535+
Test
0 0
1 39177
2 56053
3 65535+
4 65535+
5 65535+
6 65535+
7 65535+
8 65535+
9 65535+
10 64604

[...]

Een van de twee 8GB geheugenbankjes is inderdaad kapot. Nu even aan het draaien op 1x 8GB + 1x 4GB. Opnieuw een scrub gedraaid, rond de 60 checksum errors per disk en 15.1M reparaties, maar de data corruptie is weer opgelost. Nu kijken of alle checksums op 0 blijven bij een tweede scrub. Dat de datacorruptie weer is opgelost is in ieder geval een goed teken.

[...]

Tweede scrub geeft 0 errors *O* Nu nog even dat lijstje maken ter controle van mogelijke corruptie bestanden na de laatste succesvolle scrub.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Maar kapotte sectoren zou je toch terug moeten zien in je SMART waardes? Niks van dat. En kapot geheugen zou je ook op andere manieren moeten merken (vastlopers etc.). Partitietabel is ook niet corrupt geweest. Het probleem is ook alleen met mp3 bestanden.

Bedankt voor de suggesties, maar ik denk toch echt dat het een softwareprobleem is. Bovendien heb ik momenteel niet de financiële middelen om hardware te vervangen en ga ik niet doen ook. Deze PC loopt op z'n laatste benen en moet sowieso vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
's nachts een memtest86 draaien kost niks en geeft wel zekerheid. Of geheugen problemen altijd tot vastlopers leiden is nog maar de vraag. Hangt er vanaf welk geheugen gebied corrupt is. Meestal reserveert je OS een bepaald deel van het geheugen en is een ander deel beschikbaar voor je programmatuur. Als in het OS gedeelte niks aan de hand is, kan het best zijn dan je niks merkt. Dat was in mijn geval net zo.

Wat je nog kan proberen:
1. Memtest86 minimaal 10 uur draaien.
2. Tooltje HDDScan voor slechte sectoren.
3. HDD lange self-test.
5. Al je bestanden controleren om zeker te weten dat dit je enige corruptie is.

Zou je die SMART uitvoer nog eens kunnen plaatsen? Je legt namelijk niet uit hoe je tot de conclusie komt dat er niks aan de hand is. Alleen dat het volgens jou zo is.

Bij alle vergelijkbare gevallen op internet ligt de oorzaak in een falende HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Ik heb ook gehad dat veel muziekbestanden corrupt werden, bij mij kwam het door verrotte condensatoren op het moederbord. Toen ik die eenmaal vervangen had was er niets meer aan de hand. Ik dacht aanvankelijk ook dat mijn schijven na tig jaar het aan het begeven waren. Maar niets was minder waar, want die draaien nog steeds prima.

[ Voor 28% gewijzigd door 712641 op 13-05-2017 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 20:37
Het zal inderdaad hardware zijn, maar ik zou toch kijken of na een update niet bv Windows Media Player je bestanden aan het indexeren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Om hardware uit te sluiten zul je een stappenplan moeten maken.

1. memtest86 (met alle modules)
1.1 Elke module apart testen om de kapotte module te identificeren.
1.2 De kapotte module in een ander geheugenslot proberen om het moederbord uit te sluiten.
1.3 De kapotte module in een ander systeem proberen om het moederbord uit te sluiten.

2. HDD lange self-test draaien.

3. Smart waardes checken op kabel fouten
3.1 Sata kabel vervangen om kabels uit te sluiten.
3.2 HDD op andere sata poort om moederbord uit te sluiten.
3.3 HDD op een andere controller (e.g. externe powered HDD enclosure mocht je ook voeding willen testen) om moederbord uit te sluiten.
3.4 HDD in andere systeem om moederbord en voeding uit te sluiten.

4. hddscan sectoren checken.
4.1 Sata kabel vervangen om kabels uit te sluiten.
4.2 HDD op andere sata poort om moederbord uit te sluiten.
4.3 HDD op een andere controller (e.g. externe powered HDD enclosure mocht je ook voeding willen testen) om moederbord uit te sluiten.
4.4 HDD in andere systeem om moederbord en voeding uit te sluiten.

Voordat je je harde schijf gaat testen is het wel verstandig een backup te maken.

Idealiter alle tests op linux uitvoeren zodat je de kernel logs kan uitlezen op HDD fouten.

Voordat je zekerheid hebt over de oorzaak van het probleem heeft investeren in nieuwe onderdelen geen zin of je moet ze allemaal vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Er was toevallig een bericht zondag dat Fraunhofer is gestopt met het MP3 licensing programma.
http://www.avsforum.com/fraunhofer-iis-pulls-plug-mp3/
Pagina: 1