Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Dysi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-11 11:19
Hallo Tweakers,

De PC van mijn vriendin (mijn oude pc) crashed, maar ik kan er zelf niet echt achter komen hoe dit komt.
Wat gebeurt er? De schermen crashen. Er komen gele vierkantjes op het scherm en daar tussen door zie je het oude scherm nog wel. De laaste keer dat hij dit deed herstelde hij zich hierna maar moest Photoshop opnieuw opgestart worden. Die keer daarvoor bleef hij er in hangen en moest de pc opnieuw opgestart worden. Tussen deze 2 keren zit 2 weken. De eerste keer was ze gewoon aan het browsen en gebruikte ze Word. De tweede keer was ze bezig in Photoshop.

Dit is een herkenbaar probleem bij de pc. In de tijd dat ik hem gebruikte deed hij dit ook wel eens. De laatste keren dat ik het gezien heb werd mijn CPU rond de 100 graden. Ik heb toen de cooler vervangen (geen bijzondere koeler) en sinds dien had ik hem probleem zelf niet meer. De temperatuur op dit moment is hoog voor simpel Photoshop gebruik, maar niet schokkend hoog: 50-60 graden. Piekt soms boven de 60 uit en daalt kort daarna weer onder de 60. De CPU draait maar op gemiddeld 40%. Het ram geheugen heeft het daar in tegen wel zwaar met Photoshop. Die draait nu op 6.5 gb (81%)

Daarvoor (lange tijd geleden) heeft hij het ook al eerder gedaan, sporadisch. echter tussen de eerste keer dat ik het zelf heb gezien en dat ik de koeler heb vervangen is de GPU ook vervangen. Dus ik ga er van uit dat het de GPU niet is.

Het vreemde is dat het probleem zich weer voor is gaan doen sinds ik de voeding heb vervangen. Er zat een heel onbetrouwbaar en oude voeding van 550w in. Ik heb de voeding vervangen voor een Corsair VS550 wat een stuk betrouwbaarder is. Zou het de voeding kunnen zijn?

Zou ik misschien met een stabiliteitstest dit probleem kunnen proberen uit te lokken? Kennen jullie dit probleem? Of weten jullie waar dit aan ligt?

Hier wat informatie over de 8.5 jaar oude pc:
Ooit gekocht als Qmotion PC. Door de jaren heen geheugen toegevoegd, GPU vervangen en dus 2 weken geleden de voeding.
Intel i7 860
8gb DDR3 1333mhz
Asus P7H55-M
Asus GTX 750TI

Ps. Ik heb tegen haar gezegd dat ze een foto moet proberen te nemen als het nog een keer gebeurt.

[ Voor 8% gewijzigd door Dysi op 09-05-2017 23:16 ]

Verwijderd

Dysi schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 22:46:
Hallo Tweakers,
De temperatuur op dit moment is hoog voor simpel Photoshop gebruik, maar niet schokkend hoog: 50-60 graden. Piekt soms boven de 60 uit en daalt kort daarna weer onder de 60. De CPU draait maar op gemiddeld 40%.
Kijk even naar de montage van de cpu koeler, vervang zo nodig de pasta, ik zeg niet dat dit het probleem oplost maar bij mij fronsen de wenkbrauwen als ik deze temps zie bij slechts 40% cpu activiteit. Welke cpu koeler gebruik je?
Draai anders eerst even prime95 of occt en kijk wat er onder stress gebeurt.

• Dysi
De koeler die er op zit is: Cooltek ITX30. Bij mijn toenmalig gebrek aan kennis heb ik die mij laten aanraden door Alternate. Ze hebben hem mij aangeraden omdat het een kleine kast is en ik een stille koeler wilde. Achteraf had ik best wat beters, groters en goedkopers kunnen plaatsen. Maar hij zou goed genoeg moeten zijn lijkt mij?
Ik heb even gekeken met prime wat er gebeurt under load. Ik ben de verschillende tests gedraaid. Bij elkaar ongeveer een kwartiertje. Hij wordt 85 graden max en geen crash.
Wat ik tijdens de test zag is dat hij om de minute ofzo een pauze nam van enkele seconde. De CPU werd die periode maar voor de helft belast. De cpu temperatuur kon dalen naar 60graden en daarna ging hij weer under full load. Dit is mij nooit opgevallen bij het testen van mijn eigen pc en volgens mij hoort dit ook niet.

Idle is de CPU 35-36 graden trouwens. Ik zal eventueel vanavond laat ook nog even een memtest draaien om te kijken of hier toevallig een probleem zit. Gewoon omdat het kan en goed is om uit te sluiten lijkt mij.

• Dysi
Het probleem is nog niet verholpen en heb wat aanvullende informatie. Ik heb zojuist de cpu koeler eraf gehaald. Ik kreeg het idee dat hij er niet goed op paste. Daarom heb ik besloten om de stock koeler terug te plaatsen. Ik heb hem grondig schoongemaakt. Ik heb zoveel mogelijk plakkerige stof weg gehaald en goed de finnen ontstoft. Voor zover ik er bij kon.
Hieronder een foto van de koelpasta van de cooltek koeler:
http://imgur.com/a/D6KDl
http://imgur.com/a/cUZBn
Te zien is dat hij niet overal goed contact heeft gemaakt

Na het schoonmaken en het plaatsen van de stock CPU koeler werden de temperaturen niet beter en kwam zelfs weer na kort gebruik de crash.
Hieronder is een foto te zien van de crash:
http://imgur.com/a/azH6V
Zoals op de afbeelding nog te zien is, is de gemiddelde temperatuur van de cpu 53 graden was op dat moment.

Toevallig was ik CPU-Z aan het installeren toen hij crashte, om te kijken wat de voltage doet. Deze vliegt alle kanten op. Zo ver ik op internet heb kunnen vinden hoort deze 1.240V te draaien. op CPU-Z zie ik hem vele sprongen maken van 0.850V en dan weer een tijdje op 1.0V en dan weer naar 1.2V en 1.28, je snapt het wel. maar voornamelijk draait hij rond de 1.0V. Dit lijkt mij niet normaal.

Ik weet van mijn nieuwe UEFI dat er mogelijkheden zijn om de voltage vast te zetten. Is dit ook mogelijk met een BIOS? of is er iets anders dat ik hier aan moet doen?

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Ben ik de enige die het er erg op vind lijken alsof de videokaart problemen heeft? Wat zijn de temperaturen van de 750Ti?

• Dysi
Ik begrijp de gedachte dat de grafische kaart het probleem is. Echter kwamen specifiek deze crashes ook met mijn oude grafische kaart(een lange tijd geleden). De temperatuur is nu 36 graden. Ik denk dus niet dat het de grafische kaart is. Er kan namelijk gewoon mee gegamed worden zonder problemen.

De CPU voltage schiet alleen wel elke seconde op een ander getal. Het lijkt mij aannemelijker dat hij undervolt wanneer hij crashed en dat hij zo warm word omdat hij ook overvolt. of zeg ik nu iets vreemds?

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01:51
Misschien wat ongevraagd advies, maar de VS550 is niet bepaald een betrouwbare voeding. Niet dat hij direct je computer sloopt en het zal ook niet deze problemen veroorzaken maar een goede aankoop is het niet.

• Dysi
ParaDroid2 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 20:41:
Misschien wat ongevraagd advies, maar de VS550 is niet bepaald een betrouwbare voeding. Niet dat hij direct je computer sloopt en het zal ook niet deze problemen veroorzaken maar een goede aankoop is het niet.
Zou je dit kunnen uitleggen?

[ Voor 3% gewijzigd door Dysi op 26-05-2017 20:46 ]

• ParaDroid2
Vanuit het Voeding advies en informatie topic - Deel 33:
"Low-end voedingen zoals de Corsair VS serie en Cooler Master B v2 series moet je eigenlijk niet voor een nieuwe PC gebruiken. De kwaliteit en prestaties van de deze voedingen zijn zeer zeer matig, waardoor de verwachte levensduur laag ligt. Dit zijn voedingen bedoeld voor reparatie van een oude PC, zodat die nog twee jaar mee kan en daarna volledig vervangen wordt. Prijs/kwaliteit verhouding is bij zulke voedingen ook vaak ver te zoeken. Ze zijn dan wel goedkoop, maar voor enkele euro's meer haal je al iets veel beters, waardoor je voedingen zoals deze beter links kunt laten liggen."

• Dysi
ParaDroid2 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 20:50:
Vanuit het Voeding advies en informatie topic - Deel 33:
"Low-end voedingen zoals de Corsair VS serie en Cooler Master B v2 series moet je eigenlijk niet voor een nieuwe PC gebruiken. De kwaliteit en prestaties van de deze voedingen zijn zeer zeer matig, waardoor de verwachte levensduur laag ligt. Dit zijn voedingen bedoeld voor reparatie van een oude PC, zodat die nog twee jaar mee kan en daarna volledig vervangen wordt. Prijs/kwaliteit verhouding is bij zulke voedingen ook vaak ver te zoeken. Ze zijn dan wel goedkoop, maar voor enkele euro's meer haal je al iets veel beters, waardoor je voedingen zoals deze beter links kunt laten liggen."
Het is voor een PC van bijna 9 jaar houd. Als de voeding het nog 2 jaar uit houd, dan is de pc bijna 11 jaar. Dan heeft hij zijn beste tijd ook wel gehad.

Alleen denk ik wel dat dit probleem nog opgelost kan worden. Iemand die mij kan helpen?

Edit: aanvullende informatie: wanneer de voltage dropt, loopt de corespeed ook lager. die dropt dan naar 1200 ipv ~3000 mhz

[ Voor 5% gewijzigd door Dysi op 26-05-2017 21:05 ]

• ParaDroid2
Dat snap ik, maar een goede voeding had je ook kunnen meenemen naar een volgende pc ;) Maar goed, heb je al eens een memtest gedaan? Volgens mij kan kapot ram ook hele vage problemen geven.

• Dysi
ParaDroid2 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 21:11:
Dat snap ik, maar een goede voeding had je ook kunnen meenemen naar een volgende pc ;) Maar goed, heb je al eens een memtest gedaan? Volgens mij kan kapot ram ook hele vage problemen geven.
Dat begrijp ik. Budget was alleen een issue.
Ja heb memtest ook al een nachtje door laten draaien. Hij had 6 passes ofzo en geen errors.

[ Voor 25% gewijzigd door Dysi op 26-05-2017 21:24 ]

• Dysi
Het lijkt dat het probleem is opgelost. CPU voltage stond op auto in de bios. Vanwege een vreemde reden stelde hij zich in op een range van 0.850 tot 1.3 volt. De CPU heeft 1.24 volt nodig. hier hem ik hem dan ook op ingesteld. De temperatuur is nu stabiel en gezonder, zelfs met dit warme weer (26 tot 28 graden hier in huis). Tot nu toe geen crashes meer. Hopen dat dit zo blijft. Zo niet, dan laat ik het weten.
Pagina: 1