ronnym schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 20:02:
[...]
Je hebt gelijk dat ik moet nadenken wat ik wil gaan doen.
Ik merk dat ik de laatste tijd meer en meer me aan het ergeren ben om kleine simpele problemen op te lossen van van mijn collega's. Deze problemen zijn vaak te verhelpen door de pc te resetten of goed op te letten waar ze klikken.
Dat kan op momenten ook heel leuk zijn, maar soms is het even de knop om zetten.
Ik heb afgelopen nacht tot half 3 gewerkt, 6 uur de wekker, rond 8 uur weer op kantoor. Nog voor mijn 1e bak koffie (die ik best wel nodig had) de eerste 2 collega's al aan mijn bureau met een issue.
Dus eerst rustig naar de koffie automaat gesjokt, naar collega toe. VDI sessie blijven hangen. Naar mijn kantoor, sessie killen, terug naar die collega en even kijken of het inloggen nu wel ging.
Collega werkelijk super blij (sowieso altijd wel een vrolijke collega en hij wist dat het weer eens laat is geworden), uitgebreid bedankt.
Natuurlijk is zoiets technisch niet het meest uitdagende dat je op een dag kunt doen maar toch begint mijn dag op zo'n moment goed en vind ik juist af en toe dat soort dingen oplossen ook wel de charme van het werk bij een MKB in een extreem klein team.

Op dit moment ben ik breed inzetbaar van administratief tot ict en dat maak mijn werk erg divers en uitdagend.
In een nieuwe functie wil ik ook breed inzetbaar zijn en natuurlijk zal het niet zoals nu zijn maar elke dag hetzelfde ding doen wil ik ook niet.
Mwah, er zijn best brede functies binnen de ICT. Ik heb er zo 1.
Ok, ik doe niet de administratie, dat lijkt me ook helemaal niet leuk maar op ICT vlak doe ik *alles* inclusief een stevige portie technisch beheer.
Als ik het goed heb begrepen doe ik grofweg wat jij doet maar daarbij ook nog eens de nodige techniek (ik werk ruim 20 jaar in de ICT). Voor onze bedrijfsomvang heb ik best een stevige ICT omgeving en hoewel ik niet vrij kan beschikken over de budgetten (dat kan mijn manager ook niet), ben ik wel goeddeels bepalend voor wat we met ICT doen.
Lastig in een paar zinnen te omschrijven, maar ik bedenk projecten, motiveer ze richting het MT en voer ze uit, inclusief aansturing van mijn directe collega en alle betrokken uitvoerende partijen. (We maken regelmatig gebruik van externe partijen maar proberen dat te beperken tot projecten, wanneer we er echt zelf niet uit komen of wanneer we mankracht te kort hebben en er bloed uit loopt.)
Het kan werkelijk gebeuren dat ik op een dag een projectvoorstel schrijf, iets financieel motiveer naar het MT, wat support doe, wat beheer, een offerte onderteken (variërend van een paar tientjes tot complete jaarsalarissen), een accesspoint aan het plafond schroef en een nieuwe server optuig.
Je hebt iets geroepen over jullie bedrijfsomvang, die is uit mijn hoofd groter dan die van ons (wij zijn 50 FTE groot en zijn qua omgeving gedimensioneerd op 100 man). Ik weet niet hoe groot jullie serverpark is. Wij hebben een ruwe 8 productie servers, 2 NetApp SAN's, 1 test NAS, 2 testservers en de benodigde ondersteunende infrastructuur. (Vrijwel alles draait gevirtualiseerd waarbij we een ruwe 70 vm's in de lucht te houden hebben.) Dat alles verdeeld over 1 datacenter locatie (half rack) en 1 kantoorlocatie waar de rest van de apparatuur staat.
Project waar ik net mee begonnen ben is het verhuizen van alle apparatuur die op kantoor staat (los van de infra om de werkplekken aan elkaar te knopen) naar een nieuw datacenter en de spullen in het huidige DC naar een andere ruimte binnen datzelfde DC. Doel: kostenbesparing en verbetering bedrijfscontinuiteit. Deadline: 1 januari 2018.
Dat soort projecten zijn nog net geen dagelijkse kost maar we hebben tot nu toe wel ieder jaar 1 of 2 projecten van vergelijkbare omvang en intensiteit gehad. (Al is dit voor mij wel een van de spannender klussen. Voor de organisatie in the end goeddeels onzichtbaar maar een stevige klus dat allemaal goed voor elkaar te krijgen en de 2 geplande migratieweekenden succesvol te laten verlopen.)
Waarom dit verhaal?
Om aan te geven dat je werk denk ik wel degelijk heel erg divers kan zijn. Al weet ik niet hoe dik gezaaid plekken als die van mij zijn.
Wat ik doe is wel typisch MKB/MKB+. Wil je juist veel verschillende omgevingen zien, is detachering interessanter. Veel leren in korte tijd, veel omgevingen. Ik heb een tijdje in de detachering gezeten maar merk dat ik nu vooral heel erg gelukkig word van dat vaste kantoor, vaste werkplek en de spanning en sensatie die ik nodig heb uit mijn projecten, onmogelijke deadlines en bizarre uren haal. (Het is niet de eerste keer dat ik een werkdag van 19 uur heb gedraait met direct daarna nog een reguliere dag van 8 uur zeg maar.)
Door een nieuwe studie te gaan doen denk ik mezelf breder inzetbaar te maken en een betere positie op de arbeidsmarkt te hebben.
Een volle studiekost ook heel erg veel tijd. Hoe dan ook kan het geen kwaad jezelf al te bekwamen in nieuwe technieken, als je dat al niet hebt gedaan of doet.
Thuis een lab opzetten, boeken lezen, jezelf nieuwe technieken eigen maken.
Zelfstudie is een groot goed. (Al schiet het er bij mij nu ook even bij in. Opnieuwe weer in de drukke projecten gestort, laatste tijd weer vrij veel overwerk en dan heb ik lang niet altijd zin meer thuis ook nog achter mijn LAB te kruipen.)
Ik ben er hier pas 2 weken mee bezig en ik moet het niet overhaasten en dingen goed uitzoeken en elke stap die ik ga zetten weloverwogen gaan nemen.
Verstandig.

Je kunt maar 1x weg bij je huidige werkgever en je weet wat je daar hebt. Misschien is dat niet wat je wil hebben maar beter hier wat langer over nadenken en weloverwogen later een beslissing nemen dan nu overhaast.
Als ik het goed begrepen heb ben je maximaal een jaar ouder dan ik (ik ben 39, word eind dit jaar 40), jobhobben is meestal niet zo goed voor je carriëre en ik kan me voorstellen dat de banen voor 25 jarigen wellicht wat meer voor het oprapen liggen dan voor 30+ers

(Misschien onterecht, da's vooral een angst van mij persoonlijk.)
Als je enkele namen kan en wilt doorgeven ( mag ook in een PM ) dat zou erg waarderen,
Stuur me maar even een PM. Dan ga ik, als ik tijd heb, even bladeren. Ik heb hier thuis wat namen staan en wil ook wel ff door de visitekaartjes op kantoor bladeren. Wellicht dat er wat voor je bij zit.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.