Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnym
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 10:04
Naar aanleiding van mijn post in het "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 13)" wil ik hier in verder gaan.

Ronnym in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 13)"

ronnym in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 13)"

Zoals ik al aangaf ben ik aan het kijken wat voor mij de beste oplossing/manier is om over te stappen naar een nieuwe werkgever.
Bij mijn huidige werkgever zal ik niet meer hogerop komen kwa functie of salaris.

Mijn eerste gedachte was om, tijdens mijn zoektocht, alvast te starten met HBO Informatica opleiding.
Maar een nieuwe werkgever vinden die opleidingen voor mij betaalt is natuurlijk helemaal ideaal.

Graag jullie advies hoe ik met mijn zoektocht moet beginnen.

Alvast bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door ronnym op 10-05-2017 09:12 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-09 00:57
Ik werk als een consultant voor een ERP systeem en kom bij bedrijven langs waar een goede functioneel beheerder nog wel eens ontbreekt. Voor die bedrijven is het moeilijk om daar goede personen voor te vinden. Of ze zijn te duur, of ze hebben het kunstje al goed door en kunnen als consultant aan de slag. Ik denk dat er dus best bedrijven zijn die een functie kunnen bieden waar jij mogelijk naar zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Zou je dit lijstje ook hier nog even willen herhalen (in je OP plaatsen)?

Ik vind het erg relevant voor het topic namelijk. (En dan kan ik ook wat makkelijker hier inhoudelijk reageren.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnym
unezra schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 08:41:
Zou je dit lijstje ook hier nog even willen herhalen (in je OP plaatsen)?

Ik vind het erg relevant voor het topic namelijk. (En dan kan ik ook wat makkelijker hier inhoudelijk reageren.)
Ik heb het toegevoegd
ranjo schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 22:30:
Ik werk als een consultant voor een ERP systeem en kom bij bedrijven langs waar een goede functioneel beheerder nog wel eens ontbreekt. Voor die bedrijven is het moeilijk om daar goede personen voor te vinden. Of ze zijn te duur, of ze hebben het kunstje al goed door en kunnen als consultant aan de slag. Ik denk dat er dus best bedrijven zijn die een functie kunnen bieden waar jij mogelijk naar zoekt.
Het is natuurlijk de kunst een bedrijf te vinden die zo'n persoon zoekt.
Ik heb op internet al zitten zoeken alleen merk ik dat er weinig bedrijven zijn die actief op zoek zijn.

Of ik moet niet goed zoeken.

Voor welk ERP systeem werk jij?

[ Voor 48% gewijzigd door ronnym op 10-05-2017 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnym
reactie in eerdere post toegevoegd

[ Voor 93% gewijzigd door ronnym op 10-05-2017 11:54 . Reden: reactie in eerdere post toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eniux
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-09 15:57
ronnym schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:06:
[...]

Het is natuurlijk de kunst een bedrijf te vinden die zo'n persoon zoekt.
Ik heb op internet al zitten zoeken alleen merk ik dat er weinig bedrijven zijn die actief op zoek zijn.

Of ik moet niet goed zoeken.

Voor welk ERP systeem werk jij?
Ik kan je niet helpen, maar dat een bedrijf geen vacatures open heeft staan, betekent niet per se dat ze niet op zoek zijn weet ik uit ervaring.

Tevens zou ik de tweede gelinkte post tussen MO tags in dit topic zetten, aangezien hij waarschijnlijk verwijderd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41
Ik ben 2,5 jaar geleden gestart met een deeltijd HBO opleiding aan de fontys en ik kan je zeggen dat ik alleen maar meer interesse op mijn linkedin profiel krijg! Tevens heb ik sinds de start van de opleiding 2 keer een nieuwe baan aangenomen en beide werkgevers zagen mijn deeltijd opleiding enkel als pluspunt! Zelfs zo goed dat ik tot nu toe alle kosten van de opleiding vergoed krijg. Wel met een standaard studiecontract, maar die wordt zonder problemen overgenomen door de nieuwe werkgever.

Wellicht ook nog nuttig: Ik volg dus sinds ruim 2 jaar (semester bijna afgerond en dan dus officieel 2,5:) ) een deeltijdopleiding ICT & Business (lees bedrijfskundige informatica), en dat bevalt me erg goed. Het is hard werken en ik ben gemiddeld zo'n 15 tot 20 uur per week kwijt aan de studie, maar ik hoef er weinig moeite voor te doen om me er toe te zetten. De beste tip die ik je kan geven is om direct op zoek te gaan naar open dagen! Daarna kwam het bij mij in een stroomversnelling en voordat ik het door had zat het eerste jaar er al op.

Mocht je nog verdere informatie willen dan pm me even.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Even los van salaris en opleiding, denk ik dat je moet gaan nadenken over wat je nu eigenlijk precies wilt. Juist ook omdat je na denkt over "een informatica opleiding".

Salaris en studie zijn belangrijk en zoals gezegd, ik schrik wat van je huidige beloning.

Maar los van dat is het zinvol te bedenken welke kant je met je carrière op wilt, wat je van een werkgever verwacht, wat je leuk vind, wat je absoluut niet leuk vind, etc.. Daar kun je vervolgens een plan voor opstellen.

Weg is 1 ding maar het zou ontzettend zuur zijn als je nu op stapt, gaat naar een andere werkgever en daar in een situatie terecht komt waar je ook niet gelukkig van word.

Binnen de ICT zijn behoorlijk veel functies en de functie die de een geweldig vind, gruwelt de ander van.

Ik doe bijvoorbeeld onder andere, zoals ik het noem "operationeel beheer", systeembeheer in de breedste zin. Ik zou doodongelukkig worden als mijn werk alleen uit beheer zou bestaan, aan de andere kant word ik ook niet gelukkig als ik niet vaak en diep aan de knoppen moet zitten. Ik hou van afwisselend werk, waar ik het ene moment bezig ben met het bepalen van de richting die we qua ICT op moeten gaan, gesprekken met leveranciers, etc, en een volgend moment zelf met mijn handen aan de knoppen als een soort van meewerkend voorman de boel aan het uitvoeren ben.

Daar ben ik inmiddels ook best goed in geworden. Ik ken het klappen van de zweep, weet hoe ik projecten moet opzetten (al blijft dat altijd een uitdaging), snap wat de verantwoordelijkheid betekend, stuur leveranciers aan (ook als het een keer moeilijk word) en ben vaak ook dagelijks bezig met beheer. (Zoals nu, laatste restjes maandelijkse updateronde aan het afwerken. Hoewel dat lange dagen en rare tijdstippen oplevert, vind ik dat ook een van de leuke aspecten van de job.)

Kortom, voordat je gaat solliciteren, bedenk wat je wilt en verwacht. :)
(En zoals beloofd, ik hou dit topic in de gaten en wil je met alle plezier wat namen geven van partijen waar ik persoonlijk een goed gevoel bij heb. Dat zijn zowel partijen waar ik nu zaken mee doe (leveranciers) als partijen met wie ik graag zaken zou willen doen (potentiële leveranciers) als partijen waar ik ooit heb gesolliciteerd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampiz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:12
1

[ Voor 99% gewijzigd door Lampiz op 11-05-2017 14:16 . Reden: Er gaat iets goed fout lol sorry ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41
Wat wil je hier precies mee? Zo'n zelfde vraag als TS?

Ik sta er een beetje van te kijken dat je met een HBO Fysiotherapie in de IT bent beland. Bewuste keuze of geen werk kunnen vinden? Is het iets waar je in verder wil? Gezien je al een HBO papiertje hebt, heb je wellicht meer aan losse cursussen. Denk hierbij aan de microsoft certificeringen die je al volgt, ITIL, ASL en eventueel BISL zijn mooie certificaten op je CV. Heb je een wens om je ergens in de specificieren? Waar wil je naartoe groeien?

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lampiz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:12
lj_tree schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:15:
[...]

Wat wil je hier precies mee? Zo'n zelfde vraag als TS?

Ik sta er een beetje van te kijken dat je met een HBO Fysiotherapie in de IT bent beland. Bewuste keuze of geen werk kunnen vinden? Is het iets waar je in verder wil? Gezien je al een HBO papiertje hebt, heb je wellicht meer aan losse cursussen. Denk hierbij aan de microsoft certificeringen die je al volgt, ITIL, ASL en eventueel BISL zijn mooie certificaten op je CV. Heb je een wens om je ergens in de specificieren? Waar wil je naartoe groeien?
Wow ik dacht dat ik in de nieuwe Wat verdient de ICT'er had gepost sorry :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnym
unezra schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 01:38:
Even los van salaris en opleiding, denk ik dat je moet gaan nadenken over wat je nu eigenlijk precies wilt. Juist ook omdat je na denkt over "een informatica opleiding".

Salaris en studie zijn belangrijk en zoals gezegd, ik schrik wat van je huidige beloning.

Maar los van dat is het zinvol te bedenken welke kant je met je carrière op wilt, wat je van een werkgever verwacht, wat je leuk vind, wat je absoluut niet leuk vind, etc.. Daar kun je vervolgens een plan voor opstellen.

Weg is 1 ding maar het zou ontzettend zuur zijn als je nu op stapt, gaat naar een andere werkgever en daar in een situatie terecht komt waar je ook niet gelukkig van word.

Binnen de ICT zijn behoorlijk veel functies en de functie die de een geweldig vind, gruwelt de ander van.

Ik doe bijvoorbeeld onder andere, zoals ik het noem "operationeel beheer", systeembeheer in de breedste zin. Ik zou doodongelukkig worden als mijn werk alleen uit beheer zou bestaan, aan de andere kant word ik ook niet gelukkig als ik niet vaak en diep aan de knoppen moet zitten. Ik hou van afwisselend werk, waar ik het ene moment bezig ben met het bepalen van de richting die we qua ICT op moeten gaan, gesprekken met leveranciers, etc, en een volgend moment zelf met mijn handen aan de knoppen als een soort van meewerkend voorman de boel aan het uitvoeren ben.

Daar ben ik inmiddels ook best goed in geworden. Ik ken het klappen van de zweep, weet hoe ik projecten moet opzetten (al blijft dat altijd een uitdaging), snap wat de verantwoordelijkheid betekend, stuur leveranciers aan (ook als het een keer moeilijk word) en ben vaak ook dagelijks bezig met beheer. (Zoals nu, laatste restjes maandelijkse updateronde aan het afwerken. Hoewel dat lange dagen en rare tijdstippen oplevert, vind ik dat ook een van de leuke aspecten van de job.)

Kortom, voordat je gaat solliciteren, bedenk wat je wilt en verwacht. :)
(En zoals beloofd, ik hou dit topic in de gaten en wil je met alle plezier wat namen geven van partijen waar ik persoonlijk een goed gevoel bij heb. Dat zijn zowel partijen waar ik nu zaken mee doe (leveranciers) als partijen met wie ik graag zaken zou willen doen (potentiële leveranciers) als partijen waar ik ooit heb gesolliciteerd.)
Je hebt gelijk dat ik moet nadenken wat ik wil gaan doen.

Ik merk dat ik de laatste tijd meer en meer me aan het ergeren ben om kleine simpele problemen op te lossen van van mijn collega's. Deze problemen zijn vaak te verhelpen door de pc te resetten of goed op te letten waar ze klikken.

Op dit moment ben ik breed inzetbaar van administratief tot ict en dat maak mijn werk erg divers en uitdagend.
In een nieuwe functie wil ik ook breed inzetbaar zijn en natuurlijk zal het niet zoals nu zijn maar elke dag hetzelfde ding doen wil ik ook niet.

Door een nieuwe studie te gaan doen denk ik mezelf breder inzetbaar te maken en een betere positie op de arbeidsmarkt te hebben.

Ik ben er hier pas 2 weken mee bezig en ik moet het niet overhaasten en dingen goed uitzoeken en elke stap die ik ga zetten weloverwogen gaan nemen.

Als je enkele namen kan en wilt doorgeven ( mag ook in een PM ) dat zou erg waarderen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ronnym schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 20:02:
[...]

Je hebt gelijk dat ik moet nadenken wat ik wil gaan doen.

Ik merk dat ik de laatste tijd meer en meer me aan het ergeren ben om kleine simpele problemen op te lossen van van mijn collega's. Deze problemen zijn vaak te verhelpen door de pc te resetten of goed op te letten waar ze klikken.
Dat kan op momenten ook heel leuk zijn, maar soms is het even de knop om zetten. :)

Ik heb afgelopen nacht tot half 3 gewerkt, 6 uur de wekker, rond 8 uur weer op kantoor. Nog voor mijn 1e bak koffie (die ik best wel nodig had) de eerste 2 collega's al aan mijn bureau met een issue.

Dus eerst rustig naar de koffie automaat gesjokt, naar collega toe. VDI sessie blijven hangen. Naar mijn kantoor, sessie killen, terug naar die collega en even kijken of het inloggen nu wel ging.

Collega werkelijk super blij (sowieso altijd wel een vrolijke collega en hij wist dat het weer eens laat is geworden), uitgebreid bedankt.

Natuurlijk is zoiets technisch niet het meest uitdagende dat je op een dag kunt doen maar toch begint mijn dag op zo'n moment goed en vind ik juist af en toe dat soort dingen oplossen ook wel de charme van het werk bij een MKB in een extreem klein team. :)
Op dit moment ben ik breed inzetbaar van administratief tot ict en dat maak mijn werk erg divers en uitdagend.
In een nieuwe functie wil ik ook breed inzetbaar zijn en natuurlijk zal het niet zoals nu zijn maar elke dag hetzelfde ding doen wil ik ook niet.
Mwah, er zijn best brede functies binnen de ICT. Ik heb er zo 1.
Ok, ik doe niet de administratie, dat lijkt me ook helemaal niet leuk maar op ICT vlak doe ik *alles* inclusief een stevige portie technisch beheer.

Als ik het goed heb begrepen doe ik grofweg wat jij doet maar daarbij ook nog eens de nodige techniek (ik werk ruim 20 jaar in de ICT). Voor onze bedrijfsomvang heb ik best een stevige ICT omgeving en hoewel ik niet vrij kan beschikken over de budgetten (dat kan mijn manager ook niet), ben ik wel goeddeels bepalend voor wat we met ICT doen.

Lastig in een paar zinnen te omschrijven, maar ik bedenk projecten, motiveer ze richting het MT en voer ze uit, inclusief aansturing van mijn directe collega en alle betrokken uitvoerende partijen. (We maken regelmatig gebruik van externe partijen maar proberen dat te beperken tot projecten, wanneer we er echt zelf niet uit komen of wanneer we mankracht te kort hebben en er bloed uit loopt.)

Het kan werkelijk gebeuren dat ik op een dag een projectvoorstel schrijf, iets financieel motiveer naar het MT, wat support doe, wat beheer, een offerte onderteken (variërend van een paar tientjes tot complete jaarsalarissen), een accesspoint aan het plafond schroef en een nieuwe server optuig.

Je hebt iets geroepen over jullie bedrijfsomvang, die is uit mijn hoofd groter dan die van ons (wij zijn 50 FTE groot en zijn qua omgeving gedimensioneerd op 100 man). Ik weet niet hoe groot jullie serverpark is. Wij hebben een ruwe 8 productie servers, 2 NetApp SAN's, 1 test NAS, 2 testservers en de benodigde ondersteunende infrastructuur. (Vrijwel alles draait gevirtualiseerd waarbij we een ruwe 70 vm's in de lucht te houden hebben.) Dat alles verdeeld over 1 datacenter locatie (half rack) en 1 kantoorlocatie waar de rest van de apparatuur staat.

Project waar ik net mee begonnen ben is het verhuizen van alle apparatuur die op kantoor staat (los van de infra om de werkplekken aan elkaar te knopen) naar een nieuw datacenter en de spullen in het huidige DC naar een andere ruimte binnen datzelfde DC. Doel: kostenbesparing en verbetering bedrijfscontinuiteit. Deadline: 1 januari 2018.

Dat soort projecten zijn nog net geen dagelijkse kost maar we hebben tot nu toe wel ieder jaar 1 of 2 projecten van vergelijkbare omvang en intensiteit gehad. (Al is dit voor mij wel een van de spannender klussen. Voor de organisatie in the end goeddeels onzichtbaar maar een stevige klus dat allemaal goed voor elkaar te krijgen en de 2 geplande migratieweekenden succesvol te laten verlopen.)

Waarom dit verhaal?
Om aan te geven dat je werk denk ik wel degelijk heel erg divers kan zijn. Al weet ik niet hoe dik gezaaid plekken als die van mij zijn.

Wat ik doe is wel typisch MKB/MKB+. Wil je juist veel verschillende omgevingen zien, is detachering interessanter. Veel leren in korte tijd, veel omgevingen. Ik heb een tijdje in de detachering gezeten maar merk dat ik nu vooral heel erg gelukkig word van dat vaste kantoor, vaste werkplek en de spanning en sensatie die ik nodig heb uit mijn projecten, onmogelijke deadlines en bizarre uren haal. (Het is niet de eerste keer dat ik een werkdag van 19 uur heb gedraait met direct daarna nog een reguliere dag van 8 uur zeg maar.)
Door een nieuwe studie te gaan doen denk ik mezelf breder inzetbaar te maken en een betere positie op de arbeidsmarkt te hebben.
Een volle studiekost ook heel erg veel tijd. Hoe dan ook kan het geen kwaad jezelf al te bekwamen in nieuwe technieken, als je dat al niet hebt gedaan of doet.

Thuis een lab opzetten, boeken lezen, jezelf nieuwe technieken eigen maken.

Zelfstudie is een groot goed. (Al schiet het er bij mij nu ook even bij in. Opnieuwe weer in de drukke projecten gestort, laatste tijd weer vrij veel overwerk en dan heb ik lang niet altijd zin meer thuis ook nog achter mijn LAB te kruipen.)
Ik ben er hier pas 2 weken mee bezig en ik moet het niet overhaasten en dingen goed uitzoeken en elke stap die ik ga zetten weloverwogen gaan nemen.
Verstandig. :)
Je kunt maar 1x weg bij je huidige werkgever en je weet wat je daar hebt. Misschien is dat niet wat je wil hebben maar beter hier wat langer over nadenken en weloverwogen later een beslissing nemen dan nu overhaast.

Als ik het goed begrepen heb ben je maximaal een jaar ouder dan ik (ik ben 39, word eind dit jaar 40), jobhobben is meestal niet zo goed voor je carriëre en ik kan me voorstellen dat de banen voor 25 jarigen wellicht wat meer voor het oprapen liggen dan voor 30+ers :) (Misschien onterecht, da's vooral een angst van mij persoonlijk.)
Als je enkele namen kan en wilt doorgeven ( mag ook in een PM ) dat zou erg waarderen,
Stuur me maar even een PM. Dan ga ik, als ik tijd heb, even bladeren. Ik heb hier thuis wat namen staan en wil ook wel ff door de visitekaartjes op kantoor bladeren. Wellicht dat er wat voor je bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik jou @ronnym iets kan aanbevelen, dan is het om nu actie te ondernemen. De functie die je nu hebt als systeembeheerder is namelijk een uitstervend ras.

En dat is maar goed ook: het is te zot voor woorden dat je in 2017 nog systeembeheerders nodig hebt om applicaties geïnstalleerd te krijgen. Over 10 jaar ben je simpelweg te oud en te duur om dit werk te doen. Bovendien zal IT dan nog vele malen verder vereenvoudigd zijn dat je simpelweg niets meer te doen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 01:01:
Als ik jou @ronnym iets kan aanbevelen, dan is het om nu actie te ondernemen. De functie die je nu hebt als systeembeheerder is namelijk een uitstervend ras.
Wat is dat nu weer voor onzin?
Waarom zou systeembeheer uitstervend zijn.

Iedereen naar de cloud?
De cloud is ook niets anders dan andermans computer en moet ook beheerd worden.
En dat is maar goed ook: het is te zot voor woorden dat je in 2017 nog systeembeheerders nodig hebt om applicaties geïnstalleerd te krijgen. Over 10 jaar ben je simpelweg te oud en te duur om dit werk te doen. Bovendien zal IT dan nog vele malen verder vereenvoudigd zijn dat je simpelweg niets meer te doen hebt.
Je gaat hier veel te kort door de bocht.
Beheerders zijn altijd nodig. ICT is niet iets magisch dat vanzelf blijft werken.
Voor mensen op de werkvloer moet dat wel zo voelen, daar moet het gewoon voor werken maar netto is er moet er belachelijk veel tijd, energie en geld worden geïnvesteerd om het "gewoon te laten werken". Een goede ICT afdeling werkt, los van de servicedesk, voor het overgrote deel compleet onzichtbaar en achter de schermen.

Dat de werkvloer dat niet ziet, wil niet zeggen dat het werk niet gedaan word.

ICT word juist steeds complexer, niet eenvoudiger en al die systemen moeten worden bedacht, beheerd, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unezra schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 08:44:
Wat is dat nu weer voor onzin?
Waarom zou systeembeheer uitstervend zijn.

Iedereen naar de cloud?
De cloud is ook niets anders dan andermans computer en moet ook beheerd worden.
De rol van Systeembeheerders is in de afgelopen 10 jaar al ontzettend veranderd. In klein-MKB en midden-MKB zie je al steeds minder Systeembeheerders rondlopen en dat is een gezonde ontwikkeling. Ik ken een aantal IT-bedrijven die zich gespecialiseerd hebben ten aanzien van Cloudbased werken en die bedrijven groeien als kool. Dat gaat direct ten kosten de Systeembeheerder: de man die vroeg de tapes zelf mee naar huis nam, maar die nu gewoon de data laat backuppen naar een backupserver online.

Als je vervolgens zit dat Microsoft exact dezelfde hoek op gaat, dan is het 1+1=2. Ik ben 10 jaar terug om deze reden al uit de IT-sector gegaan. Sindsdien heb ik 25-30 overtollige systeembeheerders begeleid naar andere, meer dynamische banen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 09:31:
[...]

De rol van Systeembeheerders is in de afgelopen 10 jaar al ontzettend veranderd. In klein-MKB en midden-MKB zie je al steeds minder Systeembeheerders rondlopen en dat is een gezonde ontwikkeling. Ik ken een aantal IT-bedrijven die zich gespecialiseerd hebben ten aanzien van Cloudbased werken en die bedrijven groeien als kool. Dat gaat direct ten kosten de Systeembeheerder: de man die vroeg de tapes zelf mee naar huis nam, maar die nu gewoon de data laat backuppen naar een backupserver online.
Even los van dat die man ook 10 jaar geleden zelf de tapes niet mee naar huis had horen te nemen... Tapes horen in een kluis, bij een bedrijf gespecialiseerd in offline opslag van datadragers. Niet bij een werknemer thuis op de boekenplank.

Backup server online? Dat gaat in the end als het goed is ook naar tape en bij bedrijven met eigen hardware is tape verstandig om te gebruiken.

Ik weet niet of cloud wel een goede ontwikkeling is. Het is nu ontzettend in om naar de cloud te gaan maar je ziet ook al bedrijven terug komen. Ik denk dat we naar een hybride vorm gaan, waarbij cloud een mogelijke oplossing is en voor sommige toepassingen gekozen word voor cloud, voor andere weer voor eigen infra.

Cloud is niet voor ieder bedrijf geschikt en gewenst. Het is geen 42, het is niet de holy grail. Het is een oplossing die je bewust moet inzetten. Blind alles maar de cloud in duwen is een ontzettend slecht idee.
(Blind alles maar in huis houden trouwens ook. Je moet per geval beoordelen wat de beste oplossing is.)
Als je vervolgens zit dat Microsoft exact dezelfde hoek op gaat, dan is het 1+1=2. Ik ben 10 jaar terug om deze reden al uit de IT-sector gegaan. Sindsdien heb ik 25-30 overtollige systeembeheerders begeleid naar andere, meer dynamische banen.
Ik kan me niet een meer dynamische baan bedenken dan ik nu heb. :)
Maar goed, ik ben dan ook niet 100% van mijn tijd bezig met systeembeheer. Mijn visitekaartje zegt toevallig "Senior Systeembeheerder" maar dat dekt maar een klein deel van de lading van wat ik doe. Beheer is wel een belangrijke component daarin. (Ook een van de componenten die ik niet zou willen missen. Nu bezig met een project waarbij ik, naast complete opzet en begeleiding, ook zelf wat technische deelprojecten zelf ga uitvoeren. Die deelprojecten verheug ik me al 1.5 jaar op.)

Je hebt gelijk dat de ICT veranderd, inherent aan ICT en inherent aan een veranderende wereld. Ik geloof alleen niet dat iedereen over 10 jaar in de cloud zit en systeembeheerders geen werk meer hebben.

Ook in de cloud moeten systemen gewoon beheerd worden en lang niet ieder bedrijf, ook MKB niet, zal in de cloud willen werken.

Het zit een beetje in hetzelfde straatje als devops. Sommige mensen roepen dat devops het nieuwe zwart is. Onzin. Devops is een nieuwe functie die volop in ontwikkeling is en voor sommige bedrijven geschikt. Voor heel veel bedrijven ook niet. De ervaring leert dat de meeste programmeurs beroerd slechte systeembeheerders zijn en vice versa. Daarbij, wat moet een bedrijf dat zelf geen software schrijft in godsnaam met een team devops? Zo'n bedrijf heeft klassieke beheerders nodig. Een devop heeft daar niets te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnym
Sorry voor mijn late reactie.

Afgelopen weekend druk gehad met familiefeestjes.

Ik heb ondertussen niet stil gezeten en heb voornamelijk gezocht naar opleidingen.

Bij de NCOI heb ik een HBO Functioneel beheer gezien die maar een jaar duurt.
Waarom deze keuze? Omdat ik al zolang niet gestudeerd heb wil ik "voorzichtig" beginnen met studeren.

Als ik deze opleiding haal en en het bevalt me dan kan ik doorstromen naar een HBO Bachelor informatica.
En dan krijg ik vrijstelling voor diverse onderdelen.

Tevens is het ook een kosten afweging. Vooralsnog moet ik dit uit mijn eigen zak betalen en met deze opleiding vallen de kosten enigszins nog mee.

Ik heb mijn C.V. bijna klaar en dan zal ik mijn linkedin-profiel updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
Wat verwacht je precies van een HBO opleiding in deze fase van je carriere?

Volgens het andere topic ben je 40 jaar met 17 jaar werkervaring. Waaronder als ICT verantwoordelijke en met een stukje applicatiebeheer. Dat maakt je geen IT specialist maar is ook wat waard. In hoeverre gaat dan nu nog instromen in het HBO echt de verwachte meerwaarde zijn?

Er zijn genoeg IT verantwoordelijken bij bedrijven die zelf geen geschoolde IT'ers zijn. Dat is dan meer een team aansturen, processen verbeteren behoeftes vertalen etc. Dan is ervaring, maturiteit en inzicht vaak belangrijker dan of je wel of niet zelf een script kan schrijven.

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ronnym schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 21:58:
Sorry voor mijn late reactie.

Afgelopen weekend druk gehad met familiefeestjes.

Ik heb ondertussen niet stil gezeten en heb voornamelijk gezocht naar opleidingen.

Bij de NCOI heb ik een HBO Functioneel beheer gezien die maar een jaar duurt.
Waarom deze keuze? Omdat ik al zolang niet gestudeerd heb wil ik "voorzichtig" beginnen met studeren.

Als ik deze opleiding haal en en het bevalt me dan kan ik doorstromen naar een HBO Bachelor informatica.
En dan krijg ik vrijstelling voor diverse onderdelen.

Tevens is het ook een kosten afweging. Vooralsnog moet ik dit uit mijn eigen zak betalen en met deze opleiding vallen de kosten enigszins nog mee.

Ik heb mijn C.V. bijna klaar en dan zal ik mijn linkedin-profiel updaten.
Ik wilde eigenlijk precies dezelfde vraag stellen als Skimovic.
Wat verwacht je dat de meerwaarde van een algemene HBO opleiding als "Functioneel Beheer" is met 17 jaar werkervaring?

Andere vraag: Wat trekt je aan in specifiek die opleiding. Functioneel beheer is een vak apart. Functioneel beheer is in mijn beleving absoluut onderdeel van de ICT, maar de meeste hardcore beheerders zien het toch als iets dat aan de rand zit. Veel functioneel beheerders kennen hun applicatie van haver tot gort (dat is immers hun taak), maar weten niet zelden buiten hun applicatie relatief weinig van de onderliggende ICT infrastructuren.

Belangrijkste vraag die je jezelf dus moet stellen is: Wat wil je precies.

Want nu een opleiding beginnen zonder dat je weet of het uiteindelijk werk dat je d'r mee kunt gaan doen je aan staat is een garantie voor teleurstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:00
Zoals eerder ook al aangegeven kijk eerst heel goed wat je wilt. Ik werk zelf bij Capgemini en merk dat FB bij ons steeds meer gedaan wordt door Off Shore afdelingen. Bij ons is de vraag het grootst naar technische mensen (programmeurs), architecten, Informatie Analisten / Requirements Specialisten, Agile / Scrum coaches, Testers en Security. Functioneel Beheer zie ik dus steeds minder voorbij komen. Wil je echt grof geld verdienen? Dan zou ik me vooral verdiepen in de Software Security. Maar... Vraag jezelf eerst goed af: Wat vind je leuk? Waar haal je energie uit? Waar wil je eigenlijk over 5 jaar staan? En over 10 jaar?

Mocht je vragen hebben over Capgemini, stuur me gerust een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnym
Zoals jullie aangeven moet ik goed nadenken wat ik wil.

Wat vind ik leuk: waar ik nu voldoening uit haal is wanneer een collega bijv een bepaald overzicht of rapport uit ons ERP systeem wilt hebben en dat ik dat kan maken voor ze. Dit soort dingen zorgt voor een hogere productiviteit en efficiëntie. Dit geeft mij ook erg veel energie.

Waar ik over 5 a 10 jaar wil staan? Tja dat is lastig aangezien ik maar 1 functie heb bekleed en niet goed weet wat er allemaal mogelijk is.
Vandaar ook mijn idee om aan een studie te beginnen.

Ook al ben ik op zoek naar een andere baan maar dat neemt niet weg dat wat ik leer ook gelijk kan toepassen in mijn huidige baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ronnym schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 23:01:
Wat vind ik leuk: waar ik nu voldoening uit haal is wanneer een collega bijv een bepaald overzicht of rapport uit ons ERP systeem wilt hebben en dat ik dat kan maken voor ze. Dit soort dingen zorgt voor een hogere productiviteit en efficiëntie. Dit geeft mij ook erg veel energie.
Da's maar 1 facet van het vak "applicatiebeheer" en ik kan me voorstellen dat je ook niet heel gelukkig word van letterlijk dag in dag uit overzichten en rapporten genereren. Zoiets word denk ik heel snel saai.
Waar ik over 5 a 10 jaar wil staan? Tja dat is lastig aangezien ik maar 1 functie heb bekleed en niet goed weet wat er allemaal mogelijk is.
Vandaar ook mijn idee om aan een studie te beginnen.
HBO Informatica is misschien een brede studie, maar niet een die je in een jaar, 2 jaar hebt afgerond. Ik denk dat je er verstandig aan doet, voordat je welke studie dan ook start, te praten met mensen uit diverse ICT disciplines en vragen wat hun vak in houd, wat ze drijft, waarom ze doen wat ze doen, wat ze leuk vinden aan hun werk en wat vooral niet.

Op basis daarvan kun je waarschijnlijk redelijk een beeld vormen van wat er binnen de ICT mogelijk is, welke vakgebieden je aanspreken, wat bij je past en wat vooral ook niet bij je past.

ICT is zo breed, dat je heel goed en gepassioneerd kunt zijn in/voor het een en minder goed uit de verf komt bij het ander. Programmeren en beheer zijn bijvoorbeeld 2 disciplines die zelden samen gaan. Daar waar ze samen komen heb je het over devops, een relatief nieuwe discipline binnen de ICT. Maar door de bank genomen moet een programmeur niet willen beheren en een beheerder niet willen programmeren. (Op wat scriptwerk en tools om het werk te vereenvoudigen na dan.)

Dit is maar 1 voorbeeld en zo zijn er honderden. :)

Er zijn zo veel disciplines en mengvormen.

Wat ook goed is om uit te zoeken, is of je bijvoorbeeld meer een MKB persoon bent of een enterprise persoon. Die werelden zijn heel verschillend. Het een is niet beter, boeiender of moeilijker dan het andere, het is vooral wat je ligt. Ik werk nu bijna 21 jaar in de ICT en heb van heel kleine tot heel grote bedrijven van binnen gezien. Op dit moment voel ik me het meest thuis in MKB/MKB+ omgevingen waar ik een multidisciplinaire baan heb, veel verantwoordelijkheden, erg brede invulling. Zodra het ruikt naar ICT is het mijn verantwoordelijkheid en da's *heerlijk*. Van het bedenken en schrijven van een projectvoorstel / businessplan tot de uitvoering ervan, waar ik zowel aansturing doe als een actieve technische rol spel. In mijn werk moet ik van heel veel dingen heel veel weten, maar huur ik waar nodig technisch specialisten in voor de stukken die ik niet (voldoende) beheers.

Dat is niet ieders ding. Er zijn ook mensen die zich juist meer thuis voelen in grote organisaties waar hun expertisegebied / verantwoordelijkheid relatief smal maar diep is. Technisch specialisten die verantwoordelijk zijn voor 1 subsysteem en daar *heel* veel van weten.

Fin, dit is maar een heel klein deel. Tweakers zit vol ICTers die je nog veel meer kunnen vertellen. :) (Ik kan ook nog wel meer vertellen maar het is over een half uur tijd om naar kantoor te gaan.)
Ook al ben ik op zoek naar een andere baan maar dat neemt niet weg dat wat ik leer ook gelijk kan toepassen in mijn huidige baan.

Pagina: 1