Eenvoudigste manier voor online doorzoekbare database

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit91
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-05-2024
Hi allen,

ik kreeg laatst een verzoek van een klant; hij wil graag een website met een database waarin al hun magazijnproducten staan. Normaal gesproken hou ik me bezig met WordPress thema's en websites, en dit lijkt me een custom coding dingetje.

Dit leek me een eenvoudige, elegante oplossing:
- simpele website met een hoofdpagina waarin een automatisch geselecteerd zoekveld staat
- klant scant met een barcode --> barcode wordt ingevoerd in het zoekveld en klant klikt op "zoeken"
- klant vindt het product met alle informatie over het product + waar het product te vinden is in het magazijn

Een paar zaken zijn nog van belang:
- het hoeft nu slechts heel simpel te zijn, maar de hoeveelheid metadata per product kan sterk toenemen in de toekomst
- het moet eenvoudig zijn...!

Nu kan ik dit vrij makkelijk realiseren in WordPress, maar het voelt een beetje overbodig om een hele WP installatie op te tuigen voor een simpel doorzoekbaar databaseje. Met andere weboplossingen heb ik echter geen ervaring. Ik heb wat rondgesnuffeld en kwam op een heerlijk eenvoudige oplossing d.m.v. Python & Google Sheets. Lokaal heb ik nu een verbinding voor elkaar gekregen met een Sheet die ik door middel van een python script kan lezen en schrijven. Dit is echter puur kopiëren van deze tutorial en ik zou werkelijk niet weten hoe ik nu verder moet. Hoe koppel ik hier een zoekformulier aan, hoe ga ik dit überhaupt online plaatsen..?

Nu is mijn vraag, ben ik met deze oplossing op de goede weg? Zo ja, hoe nu verder? Zo nee, wat zijn interessante alternatieven voor het bouwen van een Web App die niets meer doet dan het doorzoeken en vervolgens netjes presenteren van de gegevens van een database?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTeV
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Ik denk dat PHP samen met HTML het beste optie is voor jouw situatie. Heb je zelf al enige kennis van PHP?

Are you a one or a zero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit91
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-05-2024
@iTeV

Een website maken met PHP en HTML zal me wel lukken, ik heb verschillende WordPress thema's ontwikkeld met behulp van PHP. Zou dit de eenvoudigste oplossing zijn voor een doorzoekbare database?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTeV
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
jorrit91 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:14:
@iTeV

Een website maken met PHP en HTML zal me wel lukken, ik heb verschillende WordPress thema's ontwikkeld met behulp van PHP. Zou dit de eenvoudigste oplossing zijn voor een doorzoekbare database?
PHP is in dit geval inderdaad de eenvoudigste oplossing. Ik zou wel iets van SQL gebruiken i.c.m. PHP

Are you a one or a zero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 15:23

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Met alle respect, maar als je PHP ervaring zich beperkt tot een WP theme, moet je niet zelf een SQL oplossing bedenken. Laat staan dat je die moet willen verkopen. Ben je immers bekend met relevante beveiligingsaspecten als SQL injection? En heb je nagedacht over hoe de eindgebruiker nieuwe producten gaat toevoegen?

Ik zou wel voor een framework gaan. Daar is door vaardige mensen nagedacht over beveiliging en als je geen overbodige toeters en bellen activeert, is het niet te zwaar. Voordeel is dat ook over andere dingen is nagedacht, bijvoorbeeld het automatisch kunnen tonen van content op basis van losse velden, zoals fabrikant. En het resizen/croppen van afbeeldingen.

Met WP heb ik geen ervaring, maar het heeft vast functies vergelijkbaar met Drupal's custom node types, taxonomie (hiërarchische termenlijst) etc. (Update: en het is toekomstbestendig bij uitbreiding)

[ Voor 3% gewijzigd door Thijsmans op 11-05-2017 18:58 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
jorrit91 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 22:16:
- klant scant met een barcode --> barcode wordt ingevoerd in het zoekveld en klant klikt op "zoeken"
En weet je al hoe je dat wil gaan doen?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:25

Osxy

Holy crap on a cracker

DJMaze schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 20:17:
[...]

En weet je al hoe je dat wil gaan doen?
Veel barcode scanners typen de code en drukken op enter hierna. Of kunnen hiervoor worden geprogrammeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Osxy op 11-05-2017 20:21 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:53

P_Tingen

omdat het KAN

Kun je hiervoor niet WP met een simpele winkelplugin of iets dergelijks gebruiken?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 18:49
klant scant met een barcode --> barcode wordt ingevoerd in het zoekveld en klant klikt op "zoeken"
Als je het dan toch zo simpel mogelijk wilt doen, waarom dan niet meteen na het succesvol scannen direct naar de resultaten gaan? Die klik die de gebruiker moet doen zal verwarring opleveren.

Er vanuit gaande dat je nog niets hebt, is MeteorJS wellicht een simpele keuze. Via een paar commandos heb je dan een draaiende front-end en back-end inclusief alle code die nodig is voor een barcode scanner. Je kunt hiermee binnen 5 minuten je hele concept draaiende hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 14-05-2017 11:09 ]

Pagina: 1