Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

pfSense build check

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pachango Boy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-09 11:37
Ik ben van zin om binnenkort mijn tplink routertje te vervangen voor een iets meer krachtiger variant en ik dacht dit te doen met een pfSense build. Dan kan ik terwijl ook wat mijn netwerk kennis opschroeven.

Nu denk ik een build in gedachten te hebben maar ik had graag een meer ervaren mening gehoord.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6320 Boxed€ 164,95€ 164,95
1ASRock H270M-ITX/ac€ 121,50€ 121,50
1Sharkoon QB One€ 36,95€ 36,95
1Intel PRO/1000 PT Quad Port Adapter (4xGbps, PCI-e x4)€ 400,99€ 400,99
1Seasonic G-series 360 watt€ 62,95€ 62,95
1Kingston SSDNow UV400 120GB€ 54,90€ 54,90

Processor: Overkill voor pfSense met OpenVPN? LAN bestaat uit wat plex clients, plex server, 10tal smartphones en laptops desktops. WAN link is 200/20

MOBO: ziet er wel goed uit

Sharkoon: ziet er ook wel goed uit

RAM: heb nog paar gigs liggen

NIC: Betaal ik niet de volle pot voor, op ebay genoeg te vinden

PSU: Dit is ook een groot struikelblok in menig fora, welke moet ik hier nemen. Ik heb deze Seasonic in mijn andere build zitten maar dit trekt wel wat meer power. Moet ik dan mss een 160W picopsu nemen, of is deze toch voor de toekomst wat makkelijker te hergebruiken.

SSD: maakt niet veel uit

Als ik deze zou samenstellen zit ik zo rond de 350 euro, en dan komt het besef dat ik lichtelijk overdreven heb :')

Alle reacties

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-11 22:31
Ik heb jaren geleden PFSense aan de kant gedaan voor https://www.clearos.com/ misschien vind jij deze ook wel wat.

Waarom een 4x lan adapter, heb je hier een reden voor?
Het is veel goedkoper om die 2 intel nics te gebruiken, deze zijn snel genoeg.
Hang er een leuke switch achter.
Als je een 2e thuis netwerk wil druk je er een intel NIC erbij in.

[ Voor 52% gewijzigd door kmichael op 09-05-2017 23:00 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ben ook erg enthousiast over clearos draai het thuis als web/file server maar bij onze scouting als firewall transparant proxy en vpn server werkt perfect. Thuis op een ATOM bordje draait perfect en op scouting op een oude P4 3.0ghz en deze draait probleemloos met 100 clients erachter op een basis ADSL 8-1 verbinding. Sneller kunnen we helaas niet krijgen. Pfsense is veel lichter en je gaat geen proxy doen of webfiltering dus is die i3 zwaar overkill.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:37
Dat is echt een gigantische overkill, als je bedenkt dat pfSense 10 jaar geleden al op 500 MHz bordjes met 256 MB ram goed liep (Alix board).

Als je er per se een PC voor in elkaar wil klussen dan voldoen het goedkoopste moederbord met de goedkoopste CPU nog wel, en je netwerkkaart kun je ook vervangen door een managed switch van twee tientjes.

Als het je om prutsen / leren / kennis opdoen gaat kun je voor dat geld beter een vSphere / ESXi-server in elkaar klussen en daar een VM met pfSense op draaien (al zou ik dan wel wat meer RAM en ruimte op je SSD begroten :)), dan kun je er nog een aantal servertjes naast draaien :)

Zo heb ik zelf een FreeNAS VM (maar als je met ZFS in de weer gaat moet je je eerst wat beter inlezen en niet te snel beginnen met kopen van hardware), een load balancer / reverse proxy (ook leuk voor je netwerk-kennis) middels Netscaler VPX Express (ook verkrijgbaar als Docker container), een Minecraft server ( :P ) en nog wat VM's op draaien.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Cpu kan lichter, dan heb je zeker minder stroom verbruik.
Zoek builds die je op het internet vind, zodat je ook nog veel plugins kunt gebruiken bij toch snelle internet.

Je netwerkkaart is mooi als je aparte netwerken wilt maken, die helemaal afgezonderd moeten zijn.
Anders een moederbord kopen met 2 netwerkkaarten, en hier goed kijken of de netwerkkaarten niet samen lopen waardoor snelheid zou kunnen dalen(dus intern in het moederbord).
Als je dan 1 of een dubbele netwerkkaart bij koopt, dan heb je ook meer netwerken.

Pfsense forum vind je veel builds, en natuurlijk via google.

• Frogmen
  • Niet online
Overigens als het je puur om de skills gaat kan je ook de aanschaf van Ubiquity Edgerouter X overwegen ben je voor 85 euri klaar heb je meerdere poorten en kan je met vlan routering etc aan de gang.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Zaffo
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-10 16:25
Pachango Boy schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 17:11:
Ik ben van zin om binnenkort mijn tplink routertje te vervangen voor een iets meer krachtiger variant en ik dacht dit te doen met een pfSense build. Dan kan ik terwijl ook wat mijn netwerk kennis opschroeven.
Het je gekeken naar andere alternatieven, als het je te doen is je netwerk kennis op te schroeven? Mikrotik (Routerboard met RouterOS), Ubiquity, etc. Of is het je vooral te doen om een x86 systeem op te zetten?

• Pachango Boy
Ik heb de afgelopen dagen mijn visie op de server een beetje meer toegespitst, graag zou ik een pfSense VM en fileserver VM, dat de beelden van de hikvisions zal opslaan, op ESXI draaien. Normaal moet dat wel lekker werken en wordt de load goed verdeeld over meerdere systemen, net mss aan de ram denken.
Verder heb ik ook processor "verlaagd" naar een G4560.
Die clearOS ziet mij ook wel wat, dan zou ik geen VMs moeten draaien voor mijn noden want dat is 2 in een om het zo te zeggen. Maar ik zou graag ook hiermee, vmWare, eindelijk eens aan de slag gaan ;)

• ToBe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Misschien niet direct relevant meer, maar wilde je toch de volgende link niet onthouden: https://www.amazon.de/QOT...er-firewall/dp/B01N1UA3N0

Ik vind deze zelf erg interessant! Fractie ook van de prijs van je oorspronkelijke server.

• Pachango Boy
ToBe schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 22:30:
Misschien niet direct relevant meer, maar wilde je toch de volgende link niet onthouden: https://www.amazon.de/QOT...er-firewall/dp/B01N1UA3N0

Ik vind deze zelf erg interessant! Fractie ook van de prijs van je oorspronkelijke server.
Ook al overwogen, er is een nieuwe i5 versie van beschikbaar welke ik op het punt stond te bestellen, maar van dat model was er nog geen enkel ervaring te vinden. Dus maar zo gelaten ;)

Nu rest mij enkel nog de vraag welke distro ik erop zet. pfSense maar dat kan geen nas vervangen, dus dan maar clearos of nethserver.org?

[ Voor 11% gewijzigd door Pachango Boy op 11-05-2017 06:18 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:37
Als je dan toch voor VM's gaat, waarom dan alles in één VM? pfSense als firewall / router / VPN endpoint, en iets anders als NAS?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:44

Nakebod

Nope.

Zoals reeds vermeld, voor alleen pfsense zwaar overkill. Tenminste, voor een thuissituatie zeker.
Op een mindere CPU (i3 6100 met 16GB ram) draai ik VMWare met daarop opnsense, 1x win10, 3x Ubuntu server.

Gaat an sich prima, geen snelheidswonder maar het draait. Vooral Windows voelt wat trager aan, maar de Ubuntu machines werken vlot. Op Plex server na hebben ook geen hele zware taken :)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Frogmen
  • Niet online
Pachango Boy schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 06:17:
[...]

Ook al overwogen, er is een nieuwe i5 versie van beschikbaar welke ik op het punt stond te bestellen, maar van dat model was er nog geen enkel ervaring te vinden. Dus maar zo gelaten ;)

Nu rest mij enkel nog de vraag welke distro ik erop zet. pfSense maar dat kan geen nas vervangen, dus dan maar clearos of nethserver.org?
Voor de keuze ClearOS of Nethserver zou ik zeggen probeer ze beiden eens installeer het volgens mij verschillen ze niet zoveel beiden zijn gebaseerd op CentOS. Uit ervaring weet ik wel dat je op ClearOS voor specifieke zaken vaak de howto voor CentOS 7 kan volgen.

Pagina: 1