HDD geeft harde klik om de 9 sec

Pagina: 1
Acties:

• Nexusonline_NL
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-12-2025
Beste,

Ik heb de volgende setup en alles werkt prima alleen sinds kort een probleem met de beide oudere hdd's.
Als ik alle drie aangesloten hebt dan begint samsung 1 hdd te tikken, harde klik om de 9 sec. Ik dacht eerst click of death en dat het bijna einde oefening was.

Haal ik die eruit dan gaat die andere samsung tikken. De WD red heeft nergens last van. Als ik een andere voedingkabel gebruik en 1 apart aansluit van de WD Red, dan tikt hij nog steeds. Plug ik de hdd in mijn oude pc dan geen klik meer. Sata kabels omwisselen heeft ook geen effect.

Bij de koeler zit dat 'fantastisch' programma cam software, wat een drama. In het begin veel problemen mee gehad, kraken verdween heel vaak uit de software en ik moest het vaak opnieuw installeren.
en volgens mij voor de installatie of terwijl ik deze verwijderde had ik geen klik (meer).
Alleen Cam software doet toch niets met je HDD's behalve monitoren. (software CAM V3.3.1)
Normaal ben ik wel van het zelf uitzoeken, maar hier begrijp ik echt niets van.

Intel Core i7-7700k
Behuizing: be quiet! Dark Base Pro 900 (Zwart)
voeding: Seasonic X Series XM2 1050 W
monitor: Asus ROG Strix Z270F
MonitorAOC AG271QX Zwart, Rood
Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM
CPU koeling: NZXT Kraken X62
gehuegen: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB
Samsung 850 EVO 500GB
1e WD Red 4, 4TB WD4000FYY
2e Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
3e Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB

ik hoor graag van jullie, thnx!

Stefan

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Denk toch dat iets met je voeding of kabels te maken heeft tav te weinig stroom krijgen,
zeker als de hd in een andere pc wel werkt.
Of gewoon compabilitie problemen?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:28
Voedingen (zeker eentje van "1050 Watt"!) hebben meestal meerdere lijnen waarop je de harddisks kan aansluiten. Heb je de harddisks allemaal met verloopjes/splitters op één lijn zitten? Dan verdeel ze eens over meerdere voedingsuitgangen, zodat de belasting beter wordt verdeeld.

Je zou ook eens in de SMART-gegevens van de drie harddisks kunnen kijken wat de harddisks er zelf van vinden en of ze er schade van hebben opgelopen.
Instructies hoe dat te doen vind je in het bijbehorende topic: Check je SMART

• Nexusonline_NL
Renault schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 18:44:
Voedingen (zeker eentje van "1050 Watt"!) hebben meestal meerdere lijnen waarop je de harddisks kan aansluiten. Heb je de harddisks allemaal met verloopjes/splitters op één lijn zitten? Dan verdeel ze eens over meerdere voedingsuitgangen, zodat de belasting beter wordt verdeeld.

Je zou ook eens in de SMART-gegevens van de drie harddisks kunnen kijken wat de harddisks er zelf van vinden en of ze er schade van hebben opgelopen.
Instructies hoe dat te doen vind je in het bijbehorende topic: Check je SMART
Dat met andere lijn heb ik al geprobeerd. en deze voeding lag eerst ook in mijn oude pc en daar ook geen last.
Dat van smart ga ik naar kijken.

• Nexusonline_NL
jan99999 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 17:53:
Denk toch dat iets met je voeding of kabels te maken heeft tav te weinig stroom krijgen,
zeker als de hd in een andere pc wel werkt.
Of gewoon compabilitie problemen?
Nee dat met te weinig stroom heb ik al uitgesloten.
wat bedoel je met compabilitie?

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:37
Ws mechanisch probleem met de schijf = stuk

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• Nexusonline_NL
MerijnB schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 20:17:
Ws mechanisch probleem met de schijf = stuk
In de ene pc geen probleem en in de andere wel?
Dan kan de schijf toch niet stuk zijn.

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:37
Nexusonline_NL schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 20:40:
[...]

In de ene pc geen probleem en in de andere wel?
Dan kan de schijf toch niet stuk zijn.
Oeps, te snel gelezen, My bad :X

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• Nexusonline_NL
MerijnB schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 20:51:
[...]

Oeps, te snel gelezen, My bad :X
no worries, het blijft een vreemd verhaal.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het lijkt mij dat Windows 10 of één of andere driver je harde schijf erg snel in slaapstand wil sturen. Het plots parkeren van de leeskoppen kan voor een klik zorgen. Dit kan overigens slecht voor de levensduur van je harde schijf zijn als dit erg vaak gebeurt.

Ik zou volgende dingen eens proberen:
• Zet in Windows bij energiebeheer het slapen van harde schijven uit of op een hoge waarde
• Gebruik een tool zoals hdparm of Crystal Disk AAM/APM control om de Advanced Power Management van de harde schijf uit te schakelen om te zien of het klikken dan wegblijft
Pagina: 1