Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Verwarming] Vloerverwarming + radiators op elkaar afstemmen

Pagina: 1
Acties:

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-11 09:16
Beste allen

In mijn nieuwe woning ben ik bezig met een flinke verbouwing, waarbij ik ook gelijk wil kijken naar allerlei energie besparende maatregelen.

Hier een plattegrond van de benedenverdieping:
https://www.dropbox.com/s...05-09%2014.35.05.png?dl=0

Op de benedenverdieping is de houten vloer + kruipruimte onder de woonkamer/eethoek vervangen door 70cm schuimbeton, de keuken en gang/hal heeft wel een betonnen broodjesvloer en kruipruimte. In de woonkamer/keuken is hierna een vloerverwarming aangelegd in een Anhydriet gietvloer.
De vloerverwarming is als hoofdverwarming aangesloten, met een Robot pomp en pompschakelaar.

Het is de bedoeling om de tussenverdiepingen goed te isoleren, zodat de warmte uit de woonkamer zo lang mogelijk daar blijft. Beneden is dubbel glas en het is een rijtjeshuis. Boven is oud dubbelglas maar we zijn niet zo vaak boven, de radiators zijn dus het meerendeel uit.

In de hal (direct na de voordeur) komt nog een kleine radiator, omdat de vloerverwarming niet is doorgetrokken tot de gang. Deze moet ik nog aanschaffen.

Op de bovenverdieping zijn 3 slaapkamers en een badkamer, welke momenteel zijn aangesloten met oude radiators zonder inregelventiel of aftappunt. Deze leidingen zijn allemaal opbouw.
Op de gehele bovenverdieping is momenteel ook het plafond verwijderd, welke nog moet worden voorzien van isolatie en hierna weer dicht moet met gips. Dit is dus het moment om alles te vervangen nu ik er bij kan.

Ik ben onlangs geïnteresseerd geraakt in het CV tuning, en heb inmiddels mijn thermostaat (Nefit Moduline 2000) zo ingesteld dat de ketel (Nefit ProLine nxt CW4) de vloerverwarmings-curve volgt en lagere temperatuur water de CV instuurt. Ook hebben we een keukenboiler, en is het warme water dus enkel nodig in de badkamer. De comfort stand staat nu ook op de laagste stand, want voor 1 x douchen per dag hoeft hij niet de hele dag warm water te bewaren.

Gezien het hinderlijke getik van de oude leidingen en de lelijke uitstraling op dit moment (allemaal oude opbouwleidingen) denk ik er over in ieder geval de leidingen van de bovenradiators te vervangen door kunststof leidingen en deze in te frezen. Dit is mooi een moment om ook de ventielen te vervangen om deze waterzijdig te kunnen inregelen (nu zit er alleen een draaiknop op, geen inregelventiel)

Denken jullie dat er veel te besparen valt door ook de (oude) radiators te vervangen? Zit er genoeg verschil in radiator efficiëntie om dit de moeite waard te maken? Moet ik met het oog op mijn (hoofd)vloerverwarming andere radiators kiezen dan normaal?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Is het geen idee om op de bovenverdiepingen ook vloerverwarming te leggen?
Uponor minitec heeft 1,5 cm hoogte.
AUijtdehaag in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"

Dan ben je van die stofnesten ook af.

Als er ooit een l/w warmtepomp komt, heb je dat al voor elkaar. (en zou je ook kunnen koelen)

Tussenverdiepingen isoleren heeft volgens mij niet zoveel zin.
Het warmteverlies is naar buiten toe, meestal.
Tenzij je net als ik een doorwaaiende kanaalplaatvloer hebt, naar de buren toe. (voel maar eens bij de gaten waar leidingen doorheen gaan, of het daar tocht)
Ik heb alle kanalen dichtgepurt aan beide zijden, zodat de lucht stil staat.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-05-2017 15:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek