'Hier een meester die zo'n 7 jaar in het basisonderwijs werkt en waarschijnlijk dit tot zijn pensioen blijft doen.’
Hieronder wat van mijn kant. Vergeef me voor eventuele taalfouten of ‘van hak op de tak springen’. Ik heb alles in één keer achter elkaar getikt, omdat ik nu weer naar een vergadering moet.
Ik zie veel opmerkingen die alles over één kam scheren zoals dat administratie goed is (is elk kuchje, zuchtje, scheetje, noteren ook goed? Administreren? Ja! Maar maak keuzes. Helaas word je door de inspectie gedwongen om alles in drievoud te noteren. Administratie moet kort en bondig kunnen. Helaas vindt de inspectie dat alles erg uitgebreid moet. Liever 4 a4’tjes lullen over iets wat je ook op een half a4 kan zetten) of een ervaring van AllSeeyinEye over dat er alleen maar aandacht is aan zwakke kinderen en daardoor de gemiddelde - en sterkere kinderen geen/te weinig aandacht krijgen.
Houd in de gaten dat elke school (basis, middelbaar etc.) weer anders is.
Natuurlijk wordt er veel aandacht gegeven aan de zwakkere kinderen. De inspectie is meedogenloos. Iedereen moet aan de gestelde kerndoelen voldoen, ook al is dit (haast) onmogelijk voor verschillende kinderen. Daar gaat veel tijd inzitten. Tijd die je ook wilt gebruiken voor de gemiddelde - en de wat sterkere kinderen. Het is telkens weer keuzes maken.
Nogmaals: Het kan per school erg verschillen.
Ook dat werken met tablets etc overbodig is... Daar ben ik totaal niet mee eens. Ik werk met tablets bij mij in de klas. Ieder kind heeft er één. Dit is prachtig. De kinderen krijgen direct feedback nadat zij iets hebben ingevuld. Verder kan ik precies bijhouden waar iedereen is, of iemand extra aandacht nodig heeft. Ook kan iedereen op eigen niveau opdrachten maken, terwijl je wel aan hetzelfde doel werkt. Het levert na school ook veel tijd op. Ik kan van zo’n 80% van de gemaakte opgaven direct zien of het betreffende kind het beheerst of niet. Tijd die ik kan gebruiken om andere dingen uit te pluizen, dingen bijwerken of voorbereiden voor andere lessen, terwijl dit anders minder goed/niet gedaan wordt.
Daarnaast is de toekomst dat steeds meer dingen digitaal wordt. Waarom dan vasthouden aan een boek en schrift? Daar kan je als leerkracht achteraf pas zien of iemand vast is gelopen (uiteraard heb je kinderen die zelf aangeven als het niet lukt, maar sommigen vullen ook zo maar wat in en hopen dat het niet gezien wordt. Leren die wat zinnigs?). Je kan op z'n vroegst pas 's middags (als je de luxe hebt om in je pauze na te kunnen kijken) anders de volgende dag te reageren. Directe feedback? Nop, je bent weer een dag kwijt.
Wordt er dan niet meer geschreven? Er wordt zeker geschreven, wel minder. Bij verschillende dingen krijgen de kinderen het ook verplicht op papier. Denk maar aan teksten die gelezen moeten worden. Bij mij maken ze tijdens het lezen aantekeningen, markeren dingen etc. Dit kan op onze tablets niet. Keuzes maken. Wat doe je, maar vooral denken aan: ‘Waarom doe je iets’.
Helaas is er gewoon te weinig tijd om iedereen genoeg aandacht te kunnen geven. Het is telkens weer keuzes maken.
Keuzes maken moet je ook wanneer er weer vanuit het ministerie wordt gezegd dat er weer een extra vak, feest o.i.d. gegeven moet worden. Wat moet je laten vallen of minder doen om er tijd in je rooster ervoor te krijgen? De bekende schaaftechniek werkt allang al niet meer.
Keuzes maken, keuzes maken, keuzes maken. Gelukkig leert de inspectie er ook wel van (helaas tergend langzaam). Als je nu iets goed kan onderbouwen waarom je iets doet (logisch ook), dan is het van de meeste inspecteurs (verschilt erg) goed. Alhoewel mijn ervaring niet al te positief is:
Inspectie geeft aan, als je iets goed kan onderbouwen dan is het ook goed...
De inspectie kwam laatst bij mijn school langs. Ze zeiden van tevoren wat ik hierboven zei ook. Toch was de 1e vraag direct: 'Waarom scoort jullie school 0.4 onder het landelijke gemiddelde bij de eindcito in groep 8? Op basis van het niveau van de ouders, moeten jullie gemiddeld scoren.' Direct een oordeel. Vraag liever: 'Hoe komt het dat....'. daar zit geen oordeel in.
Ik gaf aan dat ik enorm trots ben op die score van de kinderen omdat ik alle kinderen, door hun - en mijn inzet, flink vooruit waren gegaan. Dit heb ik ook laten zien m.b.v. veel gegevens. Zelf hadden we 1,5 punt onder het landelijke gemiddelde verwacht (op basis van gegevens uit groep 7 en eerder. Het was over het algemeen een erg zwakke groep). Maar 0,4 er onder is dan top. Je moet gaan kijken hoeveel progressie de kinderen maken en niet alleen kijken naar de laatste score.
Hij luisterde, maar zei direct weer dat het niet goed is...
Voordat sommigen reageren met: 'Zie je wel, er is veel aandacht gegeven aan de 'zwakke kinderen'. Ja. Er is veel aandacht naar hen gegaan, maar ook naar de 'gemiddelde' - en 'sterke' groep kinderen. Die tellen evenveel mee in de gemiddelde score.
Het is altijd weer de kunst om goed overwogen keuzes te maken en hoge stoelen stellen voor iedereen.
Ondanks hoge werkdruk en dingen wat niet leuk/zonde van de tijd is vind ik het een eer om als leerkracht te werken met volwassenen-in-wording (groep 8, klas 6).
Edit: Over dat er een duidelijke visie ontbreekt? Ja, daar ben ik mee eens. Elk jaar is er weer een andere visie op het onderwijs vanuit het ministerie. Geef de scholen meer de verantwoordelijkheid en probeer niet alles van bovenaf te sturen. Begin maar eens met meer autonomie voor de scholen en het imago van leerkracht te verbeteren.