Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Prim95 small FTT, i7 4770K+Tranquillo Rev 2 boven 70-80 C

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ariel2
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-09 07:39
Mijn vraag

Ik heb mn MOBO vervangen, na applyen van thermal paste en stresstest van Prime95, gaat de temp van cpu naar 70-80 als ik em met small FTT test.

Is dit OK, of is dit een indicatie dat ik opnieuw thermal paste moet applyen/kijken of er iets los zit mbt cpu cooler? Wat is een normale temp?

Als ik de andere stresstests doe zoals blend, zit temp rond 50C.

Ik gebruik een i7 4770K std ingesteld op turboboost door BIOS (3.9) en niet geoverclocked verder.

Moet ik turboboost eraf halen?

Relevante software en hardware die ik gebruik

i7 4770K op turboboost (3.9, standaard instelling van BIOS)
Gigabyte Z97P-D3
16gb Ballistix mem DDR3 1600 BLS8G3D1609DS1S00
gtx750ti
tranquillo rev 2

Beste antwoord (via Ariel2 op 10-05-2017 15:55)

Verwijderd

SmallFFT's en vooral met AVX moet je niet doen.
Zonde van je CPU (vooral bij een overgeklokte CPU gaat er dan heel wat stroom heen en de boel gaat snel degraden) en de VRM's van je mobo.

Bovendien bewijst zo'n test helemaal niks, zulke temperaturen kom je bij lange na niet tegen bij normaal gebruik en benchmarks.
Om (overklok)stabiliteit te testen is SmallFFT ook niet optimaal omdat hij weinig gebruik maakt van RAM.

Als je Prime95 in de nieuwe versie hebt met AVX dan is 80*C normaal. Je kunt beter de 26.6 nemen die nog geen AVX support had als je uberhaupt SmallFFT's wilt testen.
Last but not least, de 4770K heeft koelpasta tussen de 'die' en de IHS, verre van optimaal. Ik zou mij niks verbazen dat als je je processor liet delidden met CLU of TG Conductonaut dat je hooguit 65*C zult zien in SmallFFT.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2017 15:48 ]

Alle reacties

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-11 18:15

NeHoX

Gamer + PV

is normaal. zal in de praktijk tijdens games of iets anders de 80 nooit aan tikken.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• Ariel2
Hi,

heb net turboboost uitgezet via bios en nu is ie na een paar minuten nog niet boven de 70C geweest...

Ik lees gemengde verhalen over small ftt stress test van prime mbt temperaturen, care to elaborate?

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:38
Ariel2 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 09:29:
Hi,

heb net turboboost uitgezet via bios en nu is ie na een paar minuten nog niet boven de 70C geweest...

Ik lees gemengde verhalen over small ftt stress test van prime mbt temperaturen, care to elaborate?
Mooi aan laten prima temperaturen toch? Prime 95 is nu niet bepaald realistisch... Mooi zo laten!

• Ariel2
Hi, je bedoelt turboboost gewoon aanlaten?

• Thomg
  • Laatst online: 17:26

Thomg

Aww yiss

Neem aan dat deze turbo boost de intel turbo boost is en niet gigabyte's easytune "turbo boost", dan ja.
De tranquilo is er om stil te zijn met een schappelijk temperatuurtje, niet om lage temperaturen te houden.

Je kan je fan ook wat agressiever zetten.

• Ariel2
Ja idd de turbo boost van intel.

Ik lees echt zoveel verschillende meningen. Wie kan me een uitgebreidere uitleg geven waarom dit wel of niet te hoog is? BVD!!!

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

SmallFFT's en vooral met AVX moet je niet doen.
Zonde van je CPU (vooral bij een overgeklokte CPU gaat er dan heel wat stroom heen en de boel gaat snel degraden) en de VRM's van je mobo.

Bovendien bewijst zo'n test helemaal niks, zulke temperaturen kom je bij lange na niet tegen bij normaal gebruik en benchmarks.
Om (overklok)stabiliteit te testen is SmallFFT ook niet optimaal omdat hij weinig gebruik maakt van RAM.

Als je Prime95 in de nieuwe versie hebt met AVX dan is 80*C normaal. Je kunt beter de 26.6 nemen die nog geen AVX support had als je uberhaupt SmallFFT's wilt testen.
Last but not least, de 4770K heeft koelpasta tussen de 'die' en de IHS, verre van optimaal. Ik zou mij niks verbazen dat als je je processor liet delidden met CLU of TG Conductonaut dat je hooguit 65*C zult zien in SmallFFT.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2017 15:48 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

@Ariel2
Je hoort ons allemaal zeggen dat er niks aan de hand is en je turbo boost aan moet laten, hoe kom jij op "zoveel verschillende meningen"?

Sowieso moet je Prime 27.9 (klopt wel), gebruiken, alle recentere primes zijn onrealistisch.

[ Voor 8% gewijzigd door Thomg op 09-05-2017 13:08 ]

Verwijderd

@up
27.9 is ook niet helemaal je van het, ook die pusht de CPU tot onrealistische temps met FMA3+AVX. ;)

Ik test nauwelijks meer met Prime95. Liever RealBench die een normale workload simuleert en geen constante rekenwerk zoals Prime of Linpack het doen.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2017 13:11 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

27.9 pusht iets harder van 26.6 en met die test ben je zeker(der) van stabiliteit, met 26.6 zit je op een vergelijkbare load als transcoden, dat is gevaarlijk.

Maar ok, als stabiliteit niet belangrijk is maar temperatuur wel is 26.6 representatiever.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:08
Ja, zou turbo gewoon weer aanzetten. 70 tot 80 graden mag gewoon op stock voltages, en zal in de praktijk vrijwel nooit voorkomen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Verwijderd

Blend is eigenlijk relevanter voor uiteindelijke stabiliteit van het geheel dan SmallFFT ;)
Tenzij je een specifieke gebruiker bent die 24/7 vaak de FPU belast, dat is.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2017 13:16 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Aan de andere kant loop je met blend wel je RAM te testen... Kan je snel verkeerde conclusies uit trekken :+

Waarom niet alle3 tegelijk :7

• Ariel2
Thanks guys!
Kan iemand mij dit uitleggen in jip-en-janneke-taal? :P Thanks!

Verder, hoe erg is het als je n paar keer zon small ftt test doet voor steeds n minuut ofzo?
Ga het sws niet meer doen nu (!) dus bedankt voor het advies, maar mot ik me zorgen maken dat ik iets gesloopt heb nu?

Ps. heb een intelburn test gedaan op normale stand en die geeft aan dat stabiliteit goed is....

Verwijderd

Neen, je sloopt niks als je SmallFFT's gaat draaien op een niet overgeklokte CPU, dat mag hij prima hebben. Het is alleen onnodig om hem zo te belasten. :)

Over het delid verhaal, Intel heeft vanaf de Ivy Bridge (3770 etc.) generatie voor een cheapskate oplossing gekozen om de soldeerverbinding tussen de IHS (het metalen kapje dat op je processor) en de processorkern te vervangen door goedkope koelpasta die minder goed presteert en in de loop van de tijd uitdroogt.
Alleen de HEDT processoren (LGA2011/2011-3) hebben nog een gesoldeerde IHS en alle mainstream CPU's hebben koelpasta ertussen.

Daarom kiezen sommigen om het kapje te verwijderen (delidden dus) en de goedkope, uitgedroogde koelpasta te vervangen door iets veel beters, voornamelijk door een liquid metal koelpasta. Vervolgens lijmen ze de IHS er weer op. In sommige gevallen scheelt het zelfs 15-20*C onder belasting.

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/8227/2%20TIM.png

Nu de processoren steeds kleiner en sneller worden, wordt het koelpasta probleem alleen maar erger, zie:
http://www.pcgamer.com/in...king-to-avoid-high-temps/

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2017 16:16 ]

• Ariel2
Cool thanks voor de kennis!
Pagina: 1