Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:09
hallo dames en heren

Ik vindt knutselen met computers leuk. uh wel meer dan leuk.
ik zit er aan te denken om een opleiding ICT te doen. maar omdat ik alleen een mbo2 papiertje heb in een totaal andere richting weet ik niet of het nog waard is

ik ben nu zelf 21 jaar. en heb een beveiliging dimploma. dus niet echt iets met ICT.
nu hier amper werk in is. zit ik dus te denken aan de ict opleiding.

nu heb ik me niet gigantisch veel bezig gehouden met software matige dingen van de pc wereld. maar meer simpele dingetjes. zoals game servertjes en pctjes bouwen.

nu is dus mijn vraag.

is het nog waar om voor mij een ict opleiding te doen.
ook met de leeftijd en of er in mbo 3 en misschien nog 4 wel werk is. ik zat te denken aan ict beheerder.

alvast bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:01
Ja een opleiding is altijd wat waard.
Wil je ook daadwerkelijk werken in de IT? Zo ja dan kun je het beste gaan voor een niveau 4 opleiding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
Een opleiding doen is altijd goed voor je eigen ontwikkeling en je bent nog jong en moet.nog 40jr werken! Ik merk alleen nog wel wat twijfel bij je qua opleiding dus ga vooral bij opleidingen langs en vraag of je eens in een klas kan meekijken en praat eventueel met studenten..

Het is voor jou wel van belang dat je een opleiding volgt die je ook echt wilt volgen en afronden. Motivatie en plezier moet je dus wel hebben!

Daarnaast kun je wellicht eens een snuffelstage dag proberen te regelen bij een bedrijf zodat je eens kunt kijken wat werken in ICT inhoud ?

Succes met je keuzes!

[ Voor 3% gewijzigd door Blankinho op 09-05-2017 09:25 . Reden: Typo's door typen vanaf smartphone met dikke vingers ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TK2803
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-05 10:36
Als je al weet dat er weinig vraag is in je huidige baan en tevens al aankaart dat computers je interesseert.
Je bent alleen terughoudend vanwege je leeftijd. Je moet het zo zien, je bent nu nog jong en hebt de mogelijkheid om te studeren. Zeker weten doen!! 21 is echt geen leeftijd om zo te denken.

Succes !!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@jeppekroezen Wat lijkt je dan leuk om te gaan doen? Je hebt het over beheer maar onder beheer valt eigenlijk nooit het bouwen van computers, die worden gewoon kant en klaar besteld. Wil je dan wel de beheer kant op gaan? Je zal eerder als helpdesk medewerker of junior systeembeheerder aan de slag gaan.

@Blankinho Zo lastig is het toch niet om even de spellingscontrole over je tekst te halen? Kom op zeg...

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:22
Zoals aangegeven: een opleiding is altijd een goede basis! Tevens ben je nog jong.
Met MBO 3 zal je bijvoorbeeld aan de slag kunnen als technische dienst van een computerzaak, een servicedesk of misschien als junior beheerder.

Toen ik MBO ICT in Tilburg deed was het zo opgebouwd dat iedereen niveau 3 deed (2 jaar) en daarna kon je nog doorgaan voor MBO 4 (1.5-2 jaar extra). Dus iedereen die met niveau 4 van school kwam had ook een niveau 3 papiertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
Tsurany schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 08:49:
@Blankinho Zo lastig is het toch niet om even de spellingscontrole over je tekst te halen? Kom op zeg...
Damn... Ik had dit snel vanaf mn telefoon getypt maar dit is inderdaad niet echt een representatieve tekst.
Zal het direct aanpassen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ijsklont
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 11:20
Ik ben zelf ook begonnen met een niv.2 ICT opleiding welke ik zowat slapend doorliep, daarna niv.3 gedaan en moeten stoppen vanwege ziekte.

Na een jaartje werken en herstellen ben ik terug naar school gegaan en meteen opgegeven voor niv.4 en ook geslaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manolito
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-12-2024
Hoi, erg goed van je dat je nu al nadenkt over verdere stappen. Als je het leuk vindt en een goed betaalde baan wil hebben ongeacht je opleidingsniveau. Dan zou ik zeker gaan programmeren.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:29
Opzich een goed idee. Gaat IT je goed af en vind je het acceptabel werk? Zie je jezelf wel in een kantoorbaan?

Goede kans dat de vacatures in alle vakgebieden meer gaan aantrekken de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Met een opleiding is het altijd makkelijker (vooral zonder ervaring) ergens binnen te komen.

Tsurany schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 08:49:
@jeppekroezen Wat lijkt je dan leuk om te gaan doen? Je hebt het over beheer maar onder beheer valt eigenlijk nooit het bouwen van computers, die worden gewoon kant en klaar besteld.
Ligt aan de werkgever. Je hebt vermoedelijk gelijk als het gaat om eindgebruikers werkgevers. Het kan anders zijn als je als beheerder/helpdesker bij een Value Added Reseller (VAR) aan de slag gaat. Dan kan het goed zijn dat de desktops een ssd, meer geheugen, een extra videokaart moeten ontvangen of je een server mag volstoppen met opties. Daarom ook ->
TheBrut3 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 08:51:
Zoals aangegeven: een opleiding is altijd een goede basis! Tevens ben je nog jong.
Met MBO 3 zal je bijvoorbeeld aan de slag kunnen als technische dienst van een computerzaak, een servicedesk of misschien als junior beheerder.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkeBMW
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:57

DikkeBMW

Live '25

Even contact opnemen met de school en vragen voor een meeloopdagje. Gewoon met klassen meekijken in een college/les. Kost niks, maar je krijgt wel een vrij goed beeld van wat je kunt verwachten, zeker als je met de studenten in gesprek gaat!

fookin mad fer it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:38
Verwacht overigens ook niet dat de leuke mbo ICT banen voor het oprapen liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 16:40
TheBrut3 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 08:51:

Toen ik MBO ICT in Tilburg deed was het zo opgebouwd dat iedereen niveau 3 deed (2 jaar) en daarna kon je nog doorgaan voor MBO 4 (1.5-2 jaar extra). Dus iedereen die met niveau 4 van school kwam had ook een niveau 3 papiertje.
MBO 3, zit je lekker tussen all die 16-17 jarige, leuk als je 21-22 bent :P ben je 24-25 als je klaar bent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:55

John Doos

ClaudZaque

Ik ben zelf 22jaar en ben juist van plan me om te scholen naar een andere sector :+

ICT is toch niet wat ik wil, en je bent nooit te oud om te leren. Jij moet met je 21jaar zeker nog wel een andere richting in kunnen slaan hoor!

Als je slim bent, kies je voor een bbl opleiding, verdien je gelijk leuk en heb je met een beetje geluk na je opleiding al uitzicht op een baantje :)

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
Ja idd zon meekijk dagje moet ik nog achteraan.
En ik zat er aan te denken om gelijk niveau 4 te doen. Alleen kweet niet hoe die stap is van niveau 2 naar 4..

Maar tis wel een goed idee om eens mee te gaan kijken en dingen daar te gaan vragen.

Tja computers bouwen kan ik ook altijd nog als bijbaantje ergens doen.

En ook hebben jullie gelijk dat ik nog wat zit te twijfelen. Eerst vondt ik computers bouwen alleen leuk. Toen ging ik aan de slag met een servertje bouwen voor een game.. en dat vindt ik dan ook wel weer leuk.

Maar dat het nof waard is is nog wel bevestigd.
Kzal eens informeren over hoe en wat. Want moet er wel bij lenen 🤔🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:46

Electrowolf

Mod met Liefde!

Tja, als je makkelijker een baan wil hebben is het sowieso een goede zet. Maar "ICT" is wel erg breed. Denk voor jezelf na of je bv meer met hardware hebt of misschien juist meer met software, of wil je zelf software gaan schrijven?
Neem aan dat je dan van DUO kan lenen? Of als je het helemaal goed speelt: zoek een werkgever die het voor je betaald als je vervolgens X jaar bij hem/haar in dienst komt... maar dan zijn contacten wel weer nodig en dat is toch wat lastiger.

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ak0nnmgn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:18
Ik ben zelf op mij 22ste terug gegaan naar een IT opleiding. Ik werkte daarvoor in de bouw als timmerman, dus ik weet hoe het is om te switchen.

Ik heb in totaal 5 jaar op school gezeten voor een ICT Beheerdersopleiding (Niveau 3 & verkort niveau 4) en het is een zeer goede keuze geweest, ik werk momenteel bij het bedrijf waar ik in die jaren 3 x heb stage gelopen.

Het is alleen wel belangrijk dat je een bepaalde zekerheid hebt dat je echt de IT in wilt, je bent tenslotte 21 jaar oud en als je nu nog 3 jaar of meer weg gooit is het echt zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het is totaal niet raar om als je 21 bent te beginnen aan een opleiding hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ondertussen ben ik alweer 28 en mij nog actief aan het omscholen. Indien je affiniteit hebt met een bepaalde sector is het vaak mogelijk op een versnelde manier de opleiding te doorlopen. Zo probeer ik mijn deeltijdstudie van 4 naar 2 jaar te verkorten door dubbele jaren te volgen. Het ene jaar is doordeweeks, het andere jaar op zaterdag.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ak0nnmgn
Het grootste probleem is wel dat je bijvoorbeeld een woning op zou moeten geven ivm school. Ik heb dit zelf gelukkig niet gehoeven omdat ik leende en mijn vriendin van toen full time werkte. Je moet je wel realiseren wil je een fulltime opleiding gaan doen dat je een smak minder geld verdient.

Ik had overigens ook een bijbaan erbij, maar het is gemakkelijk te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk1994
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-09 13:41
Ikzelf ben ook op latere leeftijd begonnen met een MBO ICT opleiding (was toen 19, dus valt opzich nog wel mee). Versneld zal waarschijnlijk niet gaan omdat je niveau 4 wilt doen en een MBO niveau 2 diploma hebt. Opzich is dat geen probleem maar de standaardvakken zul je alsnog moeten halen en als je het versneld wil doen ben je afhankelijk van je eigen motivatie en van je school.

Wat hierboven al is gezegd raad ik je dan ook aan: loop een dag mee (of desnoods een week) op een school om te kijken of jouw verwachting overeen komt met de opleiding. Verdiep je in de materie. En als het echt iets is wat je wilt, kijk dan of je een duale opleiding kunt doen. Je slaat dan 2 vliegen in 1 klap:
1. Je kunt de theorie meteen in praktijk brengen en je komt ook vanuit de praktijk met vragen naar school.
2. Je werkgever zal (een deel van) de schoolkosten betalen, en jij verdient ook meteen geld

En denk vooral na over de vraag: Waarom wil je dit? Wat wil je bereiken? Als je dat helder hebt, heb je meer kans op een succesvolle afronding van je opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

jeppekroezen schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 13:45:
Ja idd zon meekijk dagje moet ik nog achteraan.
En ik zat er aan te denken om gelijk niveau 4 te doen. Alleen kweet niet hoe die stap is van niveau 2 naar 4..

Maar tis wel een goed idee om eens mee te gaan kijken en dingen daar te gaan vragen.

Tja computers bouwen kan ik ook altijd nog als bijbaantje ergens doen.

En ook hebben jullie gelijk dat ik nog wat zit te twijfelen. Eerst vondt ik computers bouwen alleen leuk. Toen ging ik aan de slag met een servertje bouwen voor een game.. en dat vindt ik dan ook wel weer leuk.

Maar dat het nof waard is is nog wel bevestigd.
Wat valt volgens jou onder "bouwen? Is dat enkel de onderdelen in de kast stoppen en aansluiten of ook alle installatie en configuratie van de software?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:44
Even heel bot: op basis van de eerste indruk die je bericht geeft zou ik zeggen van niet. Ik geef hier gewoon mijn mening op basis van een kort stukje tekst, dus vat het niet te persoonlijk op.

Volgens mij is ICT met toekomst op de arbeidsmarkt minimaal MBO niveau 4, en het is voor het MBO een relatief theoretische richting. Als je nu niveau 2 hebt moet er wel een goede reden voor zijn waarom je nu opeens niveau 4 aan zou kunnen, want dat zou betekenen dat je tot nu toe extreem ver onder je niveau hebt gezeten.

Misschien interesseerde school je niet, maar had je wel de intelligentie, dan is het wel te doen. De manier waarop je het schrijft (knutselen, erg eenvoudig taalgebruik) geeft mij de indruk dat je liever praktisch bezig bent dan dat je in de boeken duikt, en dat (ook later constant bijscholen) is voor mij wel echt iets wat er bij hoort als je zeker wilt zijn van een ICT-baan in de toekomst.

Ik zou zeker nog een opleiding overwegen als je op je 21ste werk zoekt, maar denken aan een meer praktische richting dan ICT.

Aan de andere kant ken ik een ICT-er die ook van niveau 2 naar 4 is gegaan, een stuk beroerder schrijft dan jij, maar bijvoorbeeld echt ontzettend goed kan programmeren. Hij heeft dat heel snel geleerd, en heeft daar nu ook werk in. Dat komt weinig voor, maar het kán wel.

Niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:37
Tja, mijn broertje was ingeschaald op niveau 3 (of lager zelfs, weet niet meer) en rond deze zomer zijn Master af op de uni. Het kan zeker dus als je maar door zet. Belangrijk verschil is dat hij duidelijk voor ogen had wat hij wilde worden en daar voor gegaan is. Dat bespeur ik hier niet echt. Ik zou eens goed gaan zoeken naar banen waar je dan op zou willen solliciteren want zo maar op de bonnefooi aan je opleiding beginnen lijkt me niet een heel goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
Om te beginnen. Beveiliging is maximaal mbo 2 of je moet coordinator gaan doen of boa.
Dat trok me niet echt.

En bij een computer bouwen tja. Daar hoort alles bij niet alleen een gpu in een moederbord drukken en klaar yhee.

Ik heb idd wel meer met het hardware gedeelte maar software begint me toch ook te trekken.

Bedankt voor de tips ik ga eens kijken of ik een dagje kan meelopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Let wel op dat boven niveau 3 het een stuk meer software is en veel theorie.
Volgens mij krijg je nog altijd Cisco modules zoals CCNA en Linux & Windows gebeuren in niveau 4.
Ik zou zeker een dagje meelopen en flink wat vragen stellen wat je kan verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoshingen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-07 11:02
Wat een slecht advies komt hier voorbij zeg. Je bent pas 21. Er zijn voldoende mbo opleidingen die je versneld kan doen en waarbij je niet in klassen met 17 jarigen komt. Als jij wat anders wil en ICT jouw ding is dan moet je er voor gaan. Juist nu je nog 21 bent. Hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt.

Het arbeidsperspectief van medewerker ICT beheer is niet fantastisch maar zeker ook niet slecht. Gemotiveerde jonge mensen vinden vaak zat na hun eerste stage een BBL plek in de ICT. Ik heb je een dm gestuurd met een website waar je misschien eens op moet kijken. Veel succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
Bedankt allemaal. Ik ga eerst een informeren op verschillende plekken. En daarna mijn beslissing maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

jip_86 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 18:10:
Tja, mijn broertje was ingeschaald op niveau 3 (of lager zelfs, weet niet meer) en rond deze zomer zijn Master af op de uni. Het kan zeker dus als je maar door zet. Belangrijk verschil is dat hij duidelijk voor ogen had wat hij wilde worden en daar voor gegaan is. Dat bespeur ik hier niet echt. Ik zou eens goed gaan zoeken naar banen waar je dan op zou willen solliciteren want zo maar op de bonnefooi aan je opleiding beginnen lijkt me niet een heel goed plan.
Dit is wel een typisch geval van survivorship bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-09 21:43
Wellicht eens richting elektrotechniek -> besturingstechniek gaan kijken.
Dit is in basis wat elektrotechniek en je kan verder richting besturingstechniek.
Vooral als je hardware georiënteerd bent kan dit erg interessant zijn.
Oja anders dan fysieke computers bouwen maar zeer interessant als je de relatie hardware <-> software op wilt gaan bouwen. (en werk zat in en op een laag niveau in te stappen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:48

Yucon

*broem*

Is er eigenlijk wel een markt voor mensen die het 'wel leuk' vinden? Toegegeven, ik zit er niet middenin maar ik heb een beetje de indruk dat wat TS op zich mogelijk wel kan mits hij echt flink wat talent heeft. En dat hij anders zou ondersneeuwen tussen degenen die dat wel hebben.

Of hij dat nu wel of niet heeft weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat het wel belangrijk is dit helder te krijgen. Alleen een drive is vaak niet genoeg. alleen talent ook niet, maar dat is een ander verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
yucon.
ik snap je punt. en het is niet dat het me wel leuk lijkt. ik wil wel echt in de ict wereld werken.
maar de punten waar ik ook over moet nadenken. o.a kosten enz dat valt mij zwaar waardoor ik ga twijfelen. of het wel de juiste keuze is. en ik wil ook niet op een opleiding komen waar ik gelijk wordt doodgegooid met informatie en red jezelf maar !

[ Voor 4% gewijzigd door jeppekroezen op 10-05-2017 03:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ak0nnmgn
jeppekroezen schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 19:57:
Om te beginnen. Beveiliging is maximaal mbo 2 of je moet coordinator gaan doen of boa.
Dat trok me niet echt.

En bij een computer bouwen tja. Daar hoort alles bij niet alleen een gpu in een moederbord drukken en klaar yhee.

Ik heb idd wel meer met het hardware gedeelte maar software begint me toch ook te trekken.

Bedankt voor de tips ik ga eens kijken of ik een dagje kan meelopen
Goed, want hardware is over een aantal jaar niet meer interessant. Tenzij je in een computershop wilt gaan werken.

Ik zou me gaan richten op hosting en Office365. Kijken of je het dan nog interessant vindt, vindt je dat, dan zou ik beginnen met studeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Wat je ook kiest, ICT = een leven lang (door)leren.

IMHO, computers assembleren is vrees ik passé. Wel is er vraag naar o.a. programmeurs (en afhankelijk van de branche, specifieke talen (zoals JAVA, Cobol, C# e.a.). Let ook op wat DevOps met rollen/functies gaat doen ;)

Dus ga zeker richting HBO niveau groeien, en wellicht kun je alvast wat extra kennis opdoen met zaken als projectmatig werken (Prince2, agile-vormen (zoals o.a. Scrum, Kanban)). Certificering daarvoor is met zelfstudie wel aardig te doen.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
Aah oke.

Dus mbo 4 ict beheer is het eingelijk niet waard als ij het goed begrijp?
Dan zou ik echt moet gaan schrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mbo 4 ICT beheer is het zeker nog waard hoor, speciaal als jij in je vrije tijd graag wilt bijleren kan je makkelijk voor hbo niveau worden aangenomen.
Je kan het zo gek maken als je zelf wilt mits er genoeg motivatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-09 19:59

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

jeppekroezen schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:46:
Aah oke.

Wat niels zegt is dat de ICT sector constant aan het veranderen is, en je kennis een veel kortere halfwaardetijd heeft (kennis over Windows 7 is minder relevant in 15 jaar). Hierdoor loont het om constant bij te leren en methodieken onder de knie te krijgen.

Niveau 4 heeft zeker waarde en kan deuren openen, maar uiteindelijk is het wat je er zelf van maakt.
Het is en blijft een opleidingsniveau die je competenties aanleert.

Ga alsjeblieft niet te diep in op anecdotes hier. Praat met de school (liever meerdere scholen) en doe intakes en ga proefstuderen. Alleen jij kan bepalen of jij dit kan / wil doen.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
ja bedankt !

ik ga zeker informeren !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

jeppekroezen schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:46:
Aah oke.

MBO4 is het absoluut waard.
Het is namelijk niet gezegd dat je met een HBO papiertje noodzakelijkerwijs aan een leukere en interessantere baan komt en daar gaat het uiteindelijk om.

In the end wil je idealiter iets doen waar je blij van word en waar je maandagochtend net zo veel zin hebt (ok, misschien iets minder zin) om naar kantoor te gaan, als dat je vrijdagmiddag zin hebt om naar huis te gaan.

Wellicht dat ik er overheen lees (het is al laat, of vroeg zo je wilt) maar wat is het dat je in het generiek aan trekt aan het vak "ICTer" en voor zover je de richtingen kent, welke richting binnen de ICT trekt je aan en waarom?

Dat zijn belangrijke vragen.

MBO4 ICT moet met 4 jaar te doen zijn en ook als je als 25 jarige net van school af komt, ben je nog jong genoeg interessant te zijn als schoolverlater.

Wel zou ik, welke richting je ook kiest, niet alleen naar school gaan maar ook privé buiten studie en buiten wat op school gevraagd word studeren. Als je programmeur wilt worden, ga programma's schrijven. Wil je systeembeheerder worden, bouw labs op. Netwerkbeheerder? Ga met netwerksimulaties spelen en lees je in.

Je hebt als 25 jarige schoolverlater namelijk wel een achterstand op 21 jarige schoolverlaters en juist als je laat zien dat je wilt en verder gaat dan alleen wat je op school hebt geleerd, kan dat voor een werkgever aantrekkelijk zijn. (Moet je dat natuurlijk wel duidelijk maken op je CV en in je sollicitatiebrief.)

Verder sluit ik me aan bij wat anderen zeggen: ICT is een geweldig vak maar het betekend wel dat je nooit bent uitgeleerd. Ik hobbel nu bijna 21 jaar mee in de ICT en ik leer bijna letterlijk iedere dag nog bij. Niet per-sé altijd op technisch vlak, soms organisatorisch, soms intermenselijk. Maar de eagerness te leren en steeds een stukje beter te worden in je vak moet er denk ik wel inzitten, da's een van de belangrijker eigenschappen van (goede) ICTers.

Wat in ieder geval een HEEL slechte reden is om voor de ICT te kiezen: Geld.
Hoewel er prima te verdienen is in de ICT, is geld een slechte motivator en groeien de salarissen allang niet meer tot in de hemel. Als geld je belangrijkste motivator is, word je denk ik geen goede ICTer. Wil niet zeggen dat je niet mag hechten aan een zinvol salaris, het moet alleen niet je belangrijkste drijfveer zijn. Dan kun je beter onderwater lasser worden of iets anders met een relatief hoge risicofactor.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
voor geld die ik het niet, ik ben met een euro of 2000 al lang blij :D

en verder tja leren vindt ik niet erg. zolang het me maar boeit.
en idd. ik moet nog verder gaan orienteren. ik ga voor systeembeheer. tot nu toe.
maar zoals al gezegd is. wil ik eens mee gaan kijken en kijken welk deel me nu echt het meeste trekt.

bedankt vor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

jeppekroezen schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 01:30:
voor geld die ik het niet, ik ben met een euro of 2000 al lang blij :D

en verder tja leren vindt ik niet erg. zolang het me maar boeit.
en idd. ik moet nog verder gaan orienteren. ik ga voor systeembeheer. tot nu toe.
maar zoals al gezegd is. wil ik eens mee gaan kijken en kijken welk deel me nu echt het meeste trekt.

bedankt vor je reactie!
Ik vind dit soort topics wel interessant. :)
Zou je eens willen uitschrijven wat je overwegingen zijn? Wellicht kunnen we je daarmee verder helpen door bijvoorbeeld te vertellen of wat je verwacht klopt met de werkelijkheid of zelf wat dingen te schetsen.

Genoeg mensen met meerdere jaren ervaring in de ICT hier die je kunnen (en ik denk ook wel willen) helpen een juiste keuze te maken.

(Ik zei de gek, loop bijvoorbeeld bijna 21 jaar mee en heb een diversiteit aan banen gehad. Ben nu senior systeembeheerder, wat me ontzettend goed bevalt.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
ik heb nog een plan waarvoor ik moet wachten tot en met januari/februari.

dus dit schooljaar wordt het niet meer [aankomend]

maar als het niet doorgaat ga ik voor de opleiding,
ondertussen ga ik wel informeren
Pagina: 1