Vraag

• Sub-madara1310
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-01 15:46
Ik had een kleine vraagje, messchien storend zelfs en niet bij de juiste topic denk ik.

Bij monitoren staat er aantal kleuren en daarnaast het aantal. Bij asus pg279q is het 16,7 miljoen en bij Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 1.074 miljoen. Heeft liyama nu meer kleuren? Ik verwar de comma en de punt nu effe. Als ik het goed heb begrepe heeft liyama meer kleuren dat is 1,074 miljard? domme vraag ik weet het maar ga een nieuwe monitor kopen probeer de juiste monitor te vinden.

Beste antwoord (via Sub-madara1310 op 09-05-2017 17:00)

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:00
Dit is het verschil tussen een 8-bit paneel (16,7 miljoen) en 10-bit (1,074 miljard). het heeft niet per-se meer kleuren, maar je hebt wel minder kans op banding. Banding zie je vaak bij zonsondergang-foto's bijvoorbeeld. De kleur loopt niet mooi vloeiend van geel naar rood, maar je ziet lijnen ontstaan. Dit zie je dus vooral bij gradients.

Wat ga je met de monitor doen? want 10-bit wordt lang niet altijd ondersteund door programma's/games etc. 10-bit is vooral interessant als je bezig gaat met content creation (video's bewerken, foto's bewerken, websites maken) en minder als je gaat gamen.

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:59

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar VB.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:56
Zie de specs:
PROLITE XUB2792QSU-B1: https://iiyama.com/gl_en/products/prolite-xub2792qsu-b1/, daar staat Display colours: 1.07 billion
Asus: https://www.asus.com/nl/M...T-PG279Q/specifications/: Display Colors : 16.7M (real 8 bit)

Oftewel, het is inderdaad 1,074 miljard.

[ Voor 12% gewijzigd door Nat-Water op 09-05-2017 08:47 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • Beste antwoord

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:00
Dit is het verschil tussen een 8-bit paneel (16,7 miljoen) en 10-bit (1,074 miljard). het heeft niet per-se meer kleuren, maar je hebt wel minder kans op banding. Banding zie je vaak bij zonsondergang-foto's bijvoorbeeld. De kleur loopt niet mooi vloeiend van geel naar rood, maar je ziet lijnen ontstaan. Dit zie je dus vooral bij gradients.

Wat ga je met de monitor doen? want 10-bit wordt lang niet altijd ondersteund door programma's/games etc. 10-bit is vooral interessant als je bezig gaat met content creation (video's bewerken, foto's bewerken, websites maken) en minder als je gaat gamen.

• Sub-madara1310
bedankt voor reacties.

Meer voor gamen, ik zit nu te twijfelen tussen Acer BE270UA Zwart en Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1.

Acer heeft niet zoveel info bij specificaties maar deze heeft 16,7 miljoen kleuren en iiyama 1.074.

İk ga voor ips omdat ik meer ga voor beeld kwaliteit dan fps. Er zit toch nog 75 hz in. 100 hz zou beter zijn maar die hebben ze niet met ips.

İk zou toch nog willen weten wat jullie mening is over deze twee monitors en/of er nog betere suggesties zijn.

En als laatst, ik wil geen hoofdpijn geven, contrastverhouding is belangrijk neem ik aan bij gaming? Want bij Asus pg279q is die echt hoog en dat is echt een gaming monitor.

• iFez
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05-2024
Ik heb net afgelopen weekend mijn Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 ontvangen, en ik ben er zeker tevreden mee. Hiervoor had ik een Dell U2412M, welke ook goede kleurweergave heeft, en deze Iiyama lijkt er niet voor onder te doen. In tegenstelling, hij lijkt wel beter, maar dit kan ook door de hogere pixeldichtheid komen.

Ik heb geen problemen ondervonden wat betreft compatibiliteit met het 10-bit scherm. Dit in combinatie met Windows 10.

Ik game ook veel met deze PC, maar ik wil ook geen TN scherm meer, en hoef ook niet super hoge FPS te halen. Beeld kwaliteit is voor mij belangrijker, en daar doet deze monitor het goed in. Ook Freesync werkt lekker. Dus ja, als je een goede 1440p IPS monitor zoekt waar je goed een spelletje op kan spelen, dan zit je met deze monitor niet verkeerd. Mijn exemplaar heeft ook geen last van backlight bleeding. Wel een beetje IPS glow, maar dat heb je volgens mij altijd wel

• Sub-madara1310
Helaas kan ik geen gebruik maken van freesynce wegen nvididia kaart. İk ben van plan om beide te bestellen ga ik ze naast elkaar testen. İk vraag me af of contrast verhouding een grote verschil gaat maken. acer BE270UA heeft contrast ratio van 100000000:1 liyama 5000000:1
Pagina: 1