Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellFury
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-04 08:29
Ik had altijd het gevoel dat het geluid in mijn woonkamer goed genoeg was. Een Harman Kardon AVR-347 versterker gekoppeld aan een Harman Kardon HKTS9 (destijds een mooie ibood-deal) speakerset.
Nu de versterker toch al wel een 10 jaar oud is, zijn er toch wel een aantal functies zijn die verbeterd kunnen worden: ondersteuning voor native 1080p (of zelfs 4K), nieuwe audioformaten (atmos, DTS:X), ARC en HDMI-CEC, om maar een aantal te noemen. Belangrijkste is budget: ik ben bereid zo'n 350 euro uit te geven, met rek tot 400.

Via ING rentepunten kun je flink wat korting scoren op Harman Kardon-waren. Mijn idee was dan ook om een AVR-171S aan te schaffen. Ik vind ze ook mooi en prettig bedienen. Ik wil echter ook de komende jaren (lees: wanneer mijn vrouw eindelijk ja zegt) over naar 4K, dus wil een versterker die klaar is voor de toekomst. De 171S ondersteunt niet de nieuwste audio-formaten, al kopen we niet heel vaak films, maar kijken voornamelijk via Netflix 'en dergelijke'. Hierbij heb je het met Dolby Digital en DTS al gauw gehad. De HDMI-poorten ondersteunen ook niet native, wel via passthrough, 4K, HDR, e.d., maar zie liever een versterker die nu een stapje verder is dan mijn huidige setup.

Ik heb de Onkyo TX-NR656 besteld en heb deze na uitvoerige tests weer teruggestuurd. ARC, HDMI-CEC, native 1080p, maar het geluid viel tegen. Het microfoontje dat er bij zat was rukkwaliteit, en na afregeling had ik 't gevoel dat de afregeling maar voor de show was geweest. Andere crossover-punten voor satteliet-speakers voor en achter, terwijl dit dezelfde speakers zijn. Daarnaast pompte de woofer soms alsof het een lieve lust was, maar klonken sommige stemmen erg plat, alsof de subwoofer ze negeerde... Daarnaast moest het volume voor normaal volume op 60 of 65 van de maximaal 89, geeft je ook niet het gevoel van 'ruimte te over'. Het leek ook alsof scenes niet tot hun recht kwamen; het geluid voelde niet zo breed, niet zo vol en niet zo warm als bij de AVR-347. Kortom, minder geluid.

Nu overweeg ik de DENON AVR-X1300W te proberen. Ik kan zo een aantal films opzetten die we hier dagelijks wel minstens een 5 minuten aan hebben voor de koters, dus ik kan duidelijk vergelijken. Denken jullie dat ik hier mijn heil in ga vinden, of juist niet? Of hebben jullie wellicht andere voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-07 12:27
HellFury schreef op maandag 8 mei 2017 @ 23:38:
Daarnaast pompte de woofer soms alsof het een lieve lust was, maar klonken sommige stemmen erg plat, alsof de subwoofer ze negeerde...
Dat is niet zo gek want er zit bij stemmen onder de 100Hz sowieso geen (nuttige) informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies. Je topic schuift dus die kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellFury
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-04 08:29
MonkeyJohn schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 00:10:
[...]

Dat is niet zo gek want er zit bij stemmen onder de 100Hz sowieso geen (nuttige) informatie.
En toch was in een specifieke test (Tamatoa in de film Moana) een duidelijk verschil hoorbaar. Zo erg zelfs dat mijn vrouw het op oor hoorde (met de herinnering van de oude versterker). We hebben deze film dan ook al meerdere keren aangezet voor de kinderen. Een van de weinige dingen waar ik zelf ook van kan genieten (liedjes in die film zijn gewoon heel goed). Ik denk dat ze bij zijn stem dan ook een lager gemoduleerde stem er over heen hebben geplakt. Het leek gewoon alsof het karakter 10 keer kleiner was. Veel minder bas in de stem, veel killer. Daarnaast was de beleving van de 'soundstage' gewoon niet zo groot. En dat terwijl ik echt hetzelfde speakersetje gebruikte.

Later de oude versterker weer aangesloten en meteen geconcludeerd dat de Onkyo terug de doos in gaat, met het argument dat 'als zelfs mijn vrouw het kan horen, dan is het verschil echt hoorbaar'. Op de website van Harman Kardon maakt iemand ook de vergelijking met een oudere versterker (AVR-355) en de nieuwe AVR171S, en hierbij geeft HK zelf ook aan dat dit compleet verschillende apparaten zijn die je eigenlijk niet met elkaar mag vergelijken... Maar vervolgens geven ze geen advies over wat wel vergelijkbaar is ("De AVR171S is geen vervanging van de AVR355, deze AV receiver is een hele nieuwe serie, en kan je niet vergelijken met de AVR 355.").