Advies Monitor 1440p/144Hz of 4K/60Hz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ibkornomaniac
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-11 19:40
Hallo! Ik ben op zoek naar een nieuwe Monitor voor bij de nieuwe pc die'k ga bestellen zodra de resultaten van VEGA er zijn.

Ik heb nog nooit speciaal opgelet naar een scherm en de verschillen die daarin bestaan. ( Speel nu op een BenQ 24inch, 1080P met 60hz ) Maar bij een high end Pc hoort ook wel een degelijker scherm voor te kunnen genieten van de grafische pracht :)

Ik geraak er na mijn onderzoek alleen niet uit of ik nu vooral een scherm wil met hoge verversingssnelheid ( 144 hz ) of eerder voor de 4K resolutie moet gaan.

Kort door de bocht zoals ik het begrijp: De 4K resolutie gaat een scherper beeld geven. De Hoge verversingssnelheid gaat een 'vloeiender' beeld geven.

Qua budget gaat de keuze vallen tussen een :
  • 1440P / 144Hz scherm
  • 4K / 60 Hz scherm
De pc die ik ga gebruiken gaat een Ryzen 1600X combineren met een Big Vega of als de resultaten van vega teveel tegenvallen een GTX 1080 TI

Ik speel een beetje van alles. Tis niet dat ik specifiek alleen FPS speel waarbij de verversingssnelheid belangrijk is. En al zeker niet competitief.

Iemand met een onderbouwde ervaring? 1440P/144Hz lijkt mij persoonlijk de gulden middenweg. Fatsoenlijk hoge resolutie en hoge verversingssnelheid. En Vega/GTX1080TI zou ook voldoende moeten zijn om uberhaupt iets te hebben aan het scherm :)

Heel erg bedankt alvast voor de input !

Beste antwoord (via ibkornomaniac op 09-05-2017 17:19)

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Korte samenvatting: 90% Gaming = 1440p/144Hz >>>> 4K/60Hz, ongeacht je type games.

Of je vervolgens wilt investeren in G-Sync of IPS is uiteraard aan jou. IPS kan heerlijk zijn, maar kijk ook even naar de backlight bleed issues van sommige modellen.

Alle reacties

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11 16:53

HKS-Skyline

Vroooom ?

Vrij simpel gezegd:

4K is mooier voor RPG's en andere games die je speelt omdat ze er mooi uit zien. Ook is het beter voor films en series.

WQHD 144Hz is beter voor FPS games maar dankzij de toch nog fatsoenlijke resolutie ook heel geschikt voor games die er mooi uit moeten zien.

Ook is het zo dat omdat de resolutie iets lager is je systeem er ook minder moeite mee heeft waardoor je details in de game omhoog kan zetten. Een game kan er dan op een WQHD scherm zelfs mooier uit zien dan op een 4K scherm omdat je bijvoorbeeld de texture kwaliteit hoger in kan stellen.

In het geval van Vega zou ik ook gaan voor een scherm met free-sync, in het geval van een 1080Ti is het de vraag of je de ~100 euro extra over hebt voor G-Sync. Goede voorbeelden die ook positief uit reviews van oa Hardware.info komen (beide een excelent award):

IPS 144Hz: (mooiere kleuren en contrast)
pricewatch: Asus MG279Q Zwart

TN 144Hz: (sneller paneel)
pricewatch: Asus MG278Q Zwart

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 21:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

ibkornomaniac schreef op maandag 8 mei 2017 @ 22:08:
Hallo! Ik ben op zoek naar een nieuwe Monitor voor bij de nieuwe pc die'k ga bestellen zodra de resultaten van VEGA er zijn.

Ik heb nog nooit speciaal opgelet naar een scherm en de verschillen die daarin bestaan. ( Speel nu op een BenQ 24inch, 1080P met 60hz ) Maar bij een high end Pc hoort ook wel een degelijker scherm voor te kunnen genieten van de grafische pracht :)

Ik geraak er na mijn onderzoek alleen niet uit of ik nu vooral een scherm wil met hoge verversingssnelheid ( 144 hz ) of eerder voor de 4K resolutie moet gaan.

Kort door de bocht zoals ik het begrijp: De 4K resolutie gaat een scherper beeld geven. De Hoge verversingssnelheid gaat een 'vloeiender' beeld geven.

Qua budget gaat de keuze vallen tussen een :
  • 1440P / 144Hz scherm
  • 4K / 60 Hz scherm
De pc die ik ga gebruiken gaat een Ryzen 1600X combineren met een Big Vega of als de resultaten van vega teveel tegenvallen een GTX 1080 TI

Ik speel een beetje van alles. Tis niet dat ik specifiek alleen FPS speel waarbij de verversingssnelheid belangrijk is. En al zeker niet competitief.

Iemand met een onderbouwde ervaring? 1440P/144Hz lijkt mij persoonlijk de gulden middenweg. Fatsoenlijk hoge resolutie en hoge verversingssnelheid. En Vega/GTX1080TI zou ook voldoende moeten zijn om uberhaupt iets te hebben aan het scherm :)

Heel erg bedankt alvast voor de input !
Als ik jou was zou ik gaan voor 1440P. Veel mensen zeggen dat ze het verschil tussen een 60hz en 144Hz niet zien terwijl anderen zeggen dat je het wel kunt zien.
Ik denk dat het beter is als je ons vertelt waar je de monitor precies voor wilt gaan gebruiken. Dus 20% school 80% gaming of... hoe. :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-12 11:31
ik heb de mg279q sindskort en ik kan hem zeker aanbevelen! maar als het budget het toelaat zou ik de g-sync versie (pg279q) kopen, omdat g-sync zeker helpt onder 60fps.

• ibkornomaniac
Bedankt voor de antwoorden alvast !

De Monitor gaat 90% van de tijd gebruikt worden voor Gamen. Overige 10% zal beetje programmeren in Arduino zijn en ontwerpen 3D modellen voor de 3D printer. En het gamen is eigenelijk vanalles. Ook FPS waar een hogere refresh toch meer waarde bied ?

Mijn oog was inderdaad al gevallen op de Asus MG278Q of de IPS versie MG279Q. Deze blijken toch zeer veel goede reacties en reviews te hebben.

Hoe het zit met freesync of G-sync dat moet ik dan nog een dikke maand afwachten tot we iets definitiefs weten over de Vega prestaties.

Wat ik me ook vandaag heb bedacht: Met een 4k scherm ga ik over een jaar of 2 waarschijnlijk al moeite hebben om de dan moderne spellen boven de 60 FPs te blijven ( aangenomen dat de games toch ook maar zwaarder worden ) . Met een 1440P scherm heb ik wat 'reserve' voor de GTX1080Ti / Vega toekomstige spellen niet meer aan 60 FPS gerenderd krijgt.

Momenteel trek ik dus naar een 1440P / 1444hz scherm :)

Acties:
  • Beste antwoord

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Korte samenvatting: 90% Gaming = 1440p/144Hz >>>> 4K/60Hz, ongeacht je type games.

Of je vervolgens wilt investeren in G-Sync of IPS is uiteraard aan jou. IPS kan heerlijk zijn, maar kijk ook even naar de backlight bleed issues van sommige modellen.

• Diigii
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-12 12:07
Zoals hierboven al verteld wordt, ga je veel gamen dan kan je het beste een 1440p/144Hz monitor nemen. Game je minder maar ga je veel aan videobewerking, fotobewerking en al dat soort zaken doen, dan zou ik voor een 4k/60Hz gaan.

4k gamen is nog steeds niet heel erg populair omdat je een hele krachtige PC moet hebben om games goed te kunnen draaien. En stel dat je een krachtige PC hebt, dan moet het spel zelf ook nog goed geoptimaliseerd zijn mocht je fatsoenlijke (rond de 100-140 fps) willen halen.

Enkele benchmarks die een tijd geleden geplaatst zijn op Tweakers (1080TI Single GPU):

GTA:V - 2560x1440 - Ultra - 4xMSAA: 101,2 FPS
The Witcher 3 - 2560x1440 - Ultra - Hairworks off: 101 - 121 FPS
Total War: Warhammer - 2560x1440 - Ultra DX12: 100 FPS

Wil je de bovenstaande games op 4k gaan spelen dan zal je rond de 60 FPS zitten.
Bron: reviews: Nvidia GeForce GTX 1080 Ti: op eenzame hoogte met de Titan X

Ik heb zelf een 1440p/144Hz monitor en daarvoor had ik een scherm met een hogere resolutie, en dat beviel zeker wel! De kleuren, resolutie en contrast waren wel beter dan mijn huidige gaming monitor. Maar toch zat ik toch altijd wel te "klagen" omdat de FPS niet je-van-het was. Uiteindelijk mijn scherm geruild tegen een gaming monitor, en sindsdien ben ik toch een stuk blijer vanwege de FPS increase. Weliswaar zien de kleuren tijdens het gamen er wel "minder" uit, maar persoonlijk merk ik daar niet heel veel van. En natuurlijk is 144Hz een genot om naar te kijken.

Bende van Ellende | Gezelligste NL-talige WoW Guild | Guild Discord | twitch.tv/diigii

• ibkornomaniac
Ok dan zijn we er helemaal uit :D Heel erg Bedankt allemaal !

Dan wordt het Waarschijnlijk minimaal de Asus MG278Q en afhankelijk van het budget dat overblijft kijken we naar de IPs versie of een G-sync versie ( indien het ene GTX1080TI word )

Dankuwel !
Pagina: 1