Energieleveranciers met online verbruiksinzicht per uur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clownmasson
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-07-2023

clownmasson

da Second war in Heaven

Topicstarter
Bestaan ze nog?

Ik heb sinds een jaar Essent als energieleverancier, opzich prima, maar mis het inzicht in energieverbruik per uur. Dit had ik eerder wel i.c.m. een slimme meter. Hiervoor heb ik natuurlijk toestemming gegeven (dat was via Woonenergie)

Nou is Woonenergie gewoon best duur (nog duurder dan Essent) en zat ik naar wat andere energieleveranciers te kijken.

Ik heb uiteindelijk gevonden dat zowel Oxxio, vandeBron, E-on, EnergieFlex, Eneco en dus ook Essent geen inzicht per uur geven; maar enkel per dag. Wat wel verschilt is de snelheid waarmee ze de gegevens bijwerken, vandebron doet het twee-maandelijks, Essent maandelijks en bijv. Oxxio dagelijks.

Weten jullie misschien nog partijen / hebben jullie ervaringen om wel inzicht per uur te krijgen? En dan natuurlijk ook nog met recente data?

Misschien ben ik te verwend, maar ben gewoon gewend om mijn verbruiksdata per uur van (eer)gisteren te kunnen zien, we leven tenslotte toch in 2017 :)

Of misschien andere bijzondere ideeen om het inzicht alsnog te krijgen over het totaal verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:44

rjong5

?

toon slimme thermostaat van eneco kan je wel enigzins per uur je verbruik zien in de grafiek, maar niet exacte waardes per uur

[ Voor 10% gewijzigd door rjong5 op 08-05-2017 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:34
Er zijn genoeg losse diensten zoals enelogic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Gewoon zelf je slimme meter loggen via de P1 poort.
Kan via zelfbouw of kant en klaar, ben je ook je data niet kwijt als je naar een andere leverancier overstapt.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:10

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

In de app van greenchoice kan dit iig, werkt prima! Grafiek is zelfs per kwartier, maar de exacte waarde per uur.

[ Voor 37% gewijzigd door Koetjeboe op 08-05-2017 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clownmasson

clownmasson

da Second war in Heaven

Topicstarter
GENETX schreef op maandag 8 mei 2017 @ 21:23:
Er zijn genoeg losse diensten zoals enelogic.
Zijn dat een beetje betrouwbare diensten? Compleet geen ervaring mee maar ik denk wel te begrijpen wat hun verdienmodel dan is en weet niet of ik daar aan wil participeren ;)

(in de naieve gedachte dat energieleveranciers dat soort dingen natuurlijk nooit zouden doen :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-08 21:07

job

clownmasson schreef op maandag 8 mei 2017 @ 21:06:
Weten jullie misschien nog partijen / hebben jullie ervaringen om wel inzicht per uur te krijgen? En dan natuurlijk ook nog met recente data?
Realtime verbruik gaat alleen lukken als je de data rechtstreeks via de p1 poort uitleest.

Dit uitlezen kan via een eigen gebouwd systeem: Slimme meter uitlezen via P1-poort
Of via een kant en klaar product (bijvoorbeeld youless, beeclear, iungo). De vraag is hoeveel geld wil je uitgeven, en hoeveel tijd wil je er aan besteden?

Via een rasperry pi kan je alles geheel naar eigen wens configureren, maar je bent er (zeker als linux nieuw voor je is) wel enige uren/dagen aan kwijt om alles in te richten zoals jij wilt. De hardwarematige kant-en-klaaroplossingen zijn binnen een uurtje up en running en weinig duurder.
Je zult je moeten afvragen hoeveel jouw tijd waard is, en hoeveel je wilt leren.
clownmasson schreef op maandag 8 mei 2017 @ 21:34:
Zijn dat een beetje betrouwbare diensten? Compleet geen ervaring mee maar ik denk wel te begrijpen wat hun verdienmodel dan is en weet niet of ik daar aan wil participeren ;)
Geen ervaring met hun website. Wel weet ik dat je voor realtime gegevens de data uit de p1 poort nodig hebt. Zonder hardware zit je vast aan die dag vertraging. Enelogic werkt samen met de youless. Maar ook zonder enelogic kan je de data uit de youless inzien.

[ Voor 54% gewijzigd door job op 10-05-2017 00:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zegel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08 21:49
Bij Qurrent krijg je een gratis ( wel statiegeld) Qbox. Kan je je verbruik per minuut bekijken middels App en webinterface

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clownmasson

clownmasson

da Second war in Heaven

Topicstarter
Verbaasd me toch wel enigszins dat energieleveranciers dat zelf niet (structureler) aanbieden, even los van het voordeel voor de consument zou ik als energieleverancier zelf juist al die data willen hebben. Maar misschien leef ik te veel in een roze (data)wolk :)

Eitherway de 'goede' oplossing is dus via de P1 poort op de slimme meter zelf (zoals @job en [@klump4u ) aangeven.. Kleine moeite zo te lezen (althans met de benodigde kennis op zak dan :)) en een hoop plezier structureel.

Alles wat er anders 'bij' komt (zoals de Qbox en Toon vind ik persoonlijk onhandig; naast dat het geld kost zitten er meestal constraints aan (merk, leverancier, termijn, protocol) waar ik altijd moeite mee heb; vs een eigen linux machine waar je alles mee kan.. Maar dat zal dan de tweaker in me zijn :)
Pagina: 1