Macbook Pro Retina (late 2013): Koelingsprobleem?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffendahl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 21:03

Griffendahl

Macced for life

Topicstarter
Inmiddels twee weken geleden begon mijn Macbook Pro Retina af en toe spontaan vast te lopen, dit manifesteert zich op twee verschillende manieren:
  1. Mac scherm wordt zwart.
  2. Mac blijft een korte periode aan (fans draaien door, toetsenbord verlichting blijft aan)
  3. Mac gaat uit zichzelf uit.
of:
  1. Mac scherm bevriest.
  2. Mac blijft een korte periode aan (fans draaien door, toetsenbord verlichting blijft aan)
  3. Mac gaat uit zichzelf uit.
Wat mij opvalt is dat het probleem niet lijkt te spelen als ik Windows draai vanaf mijn bootcamp partitie.
Wat ik inmiddels geprobeerd heb:
  • Ik heb als eerste een nieuwe versie van OS X geinstalleerd en een reset uitgevoerd van SMC en PRAM. Dit was niet de oplossing.
  • Mijn eerste vermoeden was dat het wel stoffig zou zijn van binnen en dat die daardoor zijn warmte niet kwijt kan. Dus heb ik de Macbook open gemaakt en netjes de heatsink en de fans schoongemaakt. Dit bleek helaas niet voldoende.
  • Mijn volgende stap is dat de ik de heatsink eruit gehaald heb, alle oude koelpasta verwijderd, en nieuwe kwalitatief goede koelpasta (Arctic MX4) heb aangebracht en alles weer in elkaar gezet. Ook dit blijkt niet voldoende te zijn.
  • Ik heb MacOS op een SD kaart geinstalleerd om zo de SSD uit te sluiten, maar ook dit maakt geen verschil.
  • Als ik mijn Macbook op een paar icepacks leg met een handdoek ertussen draait hij stabiel.
  • Onder Windows 10 (Bootcamp) draait hij stabiel.
  • Als ik de fans voluit zet onder MacOS dan lijkt die redelijk stabiel, maar niet 100%.
De specs van mijn Macbook:
Macbook Pro Retina 15″ (late 2013)
2.6 GHz Intel i7
Nvidia GT 750M
512Gb SSD

Nu zit ik met een aantal vragen. Allereerst lijkt het door bovenstaand een temperatuur probleem, echter op de CPU lijkt de temperatuur volgens software matige metingen niet extreem hoog op te lopen.
Verder als het wel werkt onder Windows, wat is dan het verschil? Ik weet dat onder Windows de IRIS Pro niet gebruikt wordt en de GT 750M continue in bedrijf is. Maar als ik MacOS forceer om op de GT 750M is die nog steeds niet stabiel.

Als er iemand is met suggesties heeft met waar ik nog kan zoeken dan zou ik dit graag horen? Zoek ik met de koeling in de goede richting? Is er iemand die meer weet over de verschillen tussen de aansturing van de hardware tussen Windows en MacOS?

Ik baal hier enorm van, want deze machine vervangen voor de nieuwe met Touchbar vind ik eigenlijk een investering waar ik haast niks voor terug krijg, het topmodel met Touchbar is maar fractioneel beter, maar zou wel een enorme nieuwe investering betekenen, terwijl ik verder nog onwijs tevreden ben over deze machine.

15" rMBP (late 2013) i7 2.6Ghz GT 750M, 15" MBP (mid 2009) C2D 2.66Ghz

Beste antwoord (via teacher op 24-05-2017 07:33)

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Vermoedelijk een bekend probleem. https://www.apple.com/support/macbookpro-videoissues/
Als hij hier niet meer voor in aanmerking komt, kan ik hem waarschijnlijk voor je maken. Zie mijn ad.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:24

KRAI.7

Bwoah...

Aangezien hij pas sinds kort deze problemen geeft, kan je misschien proberen een oudere macOS versie (10.12.3 of ouder bijvoorbeeld) te installeren en kijken of daar geen problemen mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffendahl

Griffendahl

Macced for life

Topicstarter
Ik heb 10.11 geprobeerd, helaas maakte dat geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Even asd draaien. D toets ingedrukt houden tijdens booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffendahl

Griffendahl

Macced for life

Topicstarter
rvanpruissen schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:02:
Even asd draaien. D toets ingedrukt houden tijdens booten.
Ook gedaan, brengt niks aan het licht.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Vermoedelijk een bekend probleem. https://www.apple.com/support/macbookpro-videoissues/
Als hij hier niet meer voor in aanmerking komt, kan ik hem waarschijnlijk voor je maken. Zie mijn ad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:24

KRAI.7

Bwoah...

Kan je ook niks vinden in de logbestanden op de momenten dat 'ie instabiel wordt/uitvalt? En heb je na de installatie een back-up teruggezet en/of andere programma's geïnstalleerd?

Zo ja, kan je misschien even proberen een nieuwe installatie te doen zonder een back-up terug te zetten en zonder programma's te installeren. Kijken hoe het dan loopt, aangezien de temperatuur niet heel hoog oploopt volgens jou.

Daarnaast: heb je nog randapparatuur aangesloten? Schermen, externe HDD's/SSD's/USB-sticks of iets anders? Wat nou als je dat loskoppelt (als er iets is aangesloten natuurlijk).

[ Voor 18% gewijzigd door KRAI.7 op 09-05-2017 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffendahl

Griffendahl

Macced for life

Topicstarter
Goede suggesties allemaal, thanks :)
KRAI.7 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 13:21:
Kan je ook niks vinden in de logbestanden op de momenten dat 'ie instabiel wordt/uitvalt? En heb je na de installatie een back-up teruggezet en/of andere programma's geïnstalleerd?
Getest op een volledig standaard systeem.
KRAI.7 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 13:21:Daarnaast: heb je nog randapparatuur aangesloten? Schermen, externe HDD's/SSD's/USB-sticks of iets anders? Wat nou als je dat loskoppelt (als er iets is aangesloten natuurlijk).
Ik gebruik sowieso meestal geen randapparatuur op mijn laptop, had niet aan de suggestie gedacht en nog wel een keer extra gecheckt of mijn Bluetooth muis en tobo die ik slechts af en toe gebruik ook daadwerkelijk uit stonden, maar die stonden uit.
rvanpruissen schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:08:
Zou zeker kunnen, echter staat het model dat ik heb... De late 2013 niet in de lijst van door Apple erkende producten met dit probleem, ik weet echter niet hoeveel dit zegt. Door de IRIS pro in deze generatie is er maar 1 model (degene die ik heb) met een discrete GPU, waarbij die eerdere modellen het allemaal hadden. Hij is echter wel gekocht binnen de in het artikel genoemde termijn. Al zou het mij niet verbazen dat het vervangen van de koelpasta mijn eligibility voor die actie heeft getorpedeerd.

Statusupdate: Ik heb inmiddels mijn Mac naar een officiele Apple Premium Service provider gebracht, een snelle analyse daar leverde niks op. Ik hoop dat ze over 4 a 5 werkdagen een oorzaak hebben gevonden. Afhankelijk van de uitkomst hiervan neem ik wellicht even contact met je op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Griffendahl schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 14:31:
[...]
Zou zeker kunnen, echter staat het model dat ik heb... De late 2013 niet in de lijst van door Apple erkende producten met dit probleem, ik weet echter niet hoeveel dit zegt....
[...]
Ah, overheen gelezen. Bij de late 2013 speelt dit niet geloof ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffendahl

Griffendahl

Macced for life

Topicstarter
Volgens de expert zou het vochtschade zijn aan de topcase. Ik moet zeggen dat ik me niet kan bedenken hoe dit gebeurd kan zijn, maar het reparatiebedrag is - voor mij - acceptabel dus hoop ik volgende week weer over een werkende machine te kunnen beschikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffendahl

Griffendahl

Macced for life

Topicstarter
rvanpruissen schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:08:
Je had toch gelijk, uiteindelijk is het Logicboard vervangen onder extended warranty vanwege het probleem bij het switchen van GPU's. Tevens is het beeldscherm ook onder extended warranty vervangen omdat hij beginverschijnselen vertoonde van het coating probleem.

De diagnose was in eerste instantie een vochtprobleem van de topcase, dus die is eerst vervangen echter bleek dit niet de oorzaak. Aangezien de topcase sowieso al niet je van het was, heb hier niet al te moeilijk over gedaan en heb ik deze reparatie zelf betaald.

Ik wil hier even bij zeggen dat mijn Macbook inmiddels 3,5 jaar oud is en volgens de Apple site niet onder de getroffen modellen valt. Ik had derhalve niet zo'n goede service van Apple verwacht. Ben daar dus erg tevreden over.

[ Voor 16% gewijzigd door Griffendahl op 23-05-2017 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:48
Griffendahl schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 17:35:
[...]

Je had toch gelijk, uiteindelijk is het Logicboard vervangen onder extended warranty vanwege het probleem bij het switchen van GPU's. Tevens is het beeldscherm ook onder extended warranty vervangen omdat hij beginverschijnselen vertoonde van het coating probleem.

De diagnose was in eerste instantie een vochtprobleem van de topcase, dus die is eerst vervangen echter bleek dit niet de oorzaak. Aangezien de topcase sowieso al niet je van het was, heb hier niet al te moeilijk over gedaan en heb ik deze reparatie zelf betaald.

Ik wil hier even bij zeggen dat mijn Macbook inmiddels 3,5 jaar oud is en volgens de Apple site niet onder de getroffen modellen valt. Ik had derhalve niet zo'n goede service van Apple verwacht. Ben daar dus erg tevreden over.
Dus je hebt nu een zo goed als nieuwe MacBook.
Scherm + behuizing van het scherm is nieuw.
Top case met toetsenbord is nieuw.
Moederbord is nieuw.

Er blijft zo niet veel ouds over :)
Bodemplaat is oud.
SSD is oud.
Misschien het trackpad is overgezet en dus oud.

[ Voor 3% gewijzigd door Sepio op 23-05-2017 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffendahl

Griffendahl

Macced for life

Topicstarter
Klopt, trackpad is overigens ook nieuw evenals de accu...

Qua oude onderdelen kwam ik op SSD, speakers, fans, heatsink en bodemplaat.

Verwijderd

Hier exacte hetzelfde probleem. Ben wel even benieuwd wat je nou kwijt was aan reparatiekosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffendahl

Griffendahl

Macced for life

Topicstarter
Heb alleen de topcase betaald á 460 euro incl btw, scherm was verlengde garantie ivm loslaten van de coating. Logicboard is onder coulance vervangen, officieel valt mijn laptop niet onder de getroffen serie, maar het is wel het exact zelfde probleem waar de vorige serie verlengde garantie voor heeft gekregen. Echter omdat de verkeerde conclusie getrokken was op mijn topcase en dit exact hetzelfde probleem is als waar de vorige serie verlengde garantie op gekregen heeft is toch verder kostenloos vervangen.

Indien je een model hebt die ook in de getroffen serie valt zou ik hem gewoon laten repareren en als je net als mij een late 2013 hebt, dan gewoon aangeven dat je de verlengde garantie claimt.

Sowieso proberen, anders wellicht contact opnemen met rvanpruissen die eerder in dit topic aangeeft dit ook te kunnen repareren.

[ Voor 7% gewijzigd door Griffendahl op 28-09-2017 15:32 ]

• NBS
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-08 17:44

NBS

Griffendahl schreef op maandag 8 mei 2017 @ 21:02:
Als er iemand is met suggesties heeft met waar ik nog kan zoeken dan zou ik dit graag horen?
Je kan nog even de OS X Console graven. De symptonen lijken erg op die ik had met mijn Macbook Pro 15" uit 2012. Door effe in de logs te scheppen, groef ik meerdere GPU errors op.

Mijn Macbook, die al een hele wereldreis aan reparatie erop had zitten, ging dus weer naar het Apple-tehuis en kreeg ik een nieuwe. Het verhaal van mijn oude Macbook heb ik nooit meer gekregen, maar ik denk dat er wel iets goed mis was.

Verwijderd

Ik heb exact hetzelfde model en exact dezelfde verschijnselen. In mei bij Card Services op de pijnbank laten leggen met de conclusie dat alles draait zoals het moet en dat er geen problemen zijn ontstaan tijdens een drie dagen durende stresstest. Maar eenmaal thuis bleven de symptomen... Ik zal nog eens contact met Apple opnemen.

Dank voor jouw antwoord.
Griffendahl schreef op donderdag 28 september 2017 @ 15:20:
Heb alleen de topcase betaald á 460 euro incl btw, scherm was verlengde garantie ivm loslaten van de coating. Logicboard is onder coulance vervangen, officieel valt mijn laptop niet onder de getroffen serie, maar het is wel het exact zelfde probleem waar de vorige serie verlengde garantie voor heeft gekregen. Echter omdat de verkeerde conclusie getrokken was op mijn topcase en dit exact hetzelfde probleem is als waar de vorige serie verlengde garantie op gekregen heeft is toch verder kostenloos vervangen.

Indien je een model hebt die ook in de getroffen serie valt zou ik hem gewoon laten repareren en als je net als mij een late 2013 hebt, dan gewoon aangeven dat je de verlengde garantie claimt.

Sowieso proberen, anders wellicht contact opnemen met rvanpruissen die eerder in dit topic aangeeft dit ook te kunnen repareren.

• Griffendahl

Griffendahl

Macced for life

Topicstarter
Mijne is ook bij CARD geweest, daar hadden ze geconcludeerd dat de topcase waterschade zou hebben en dat dat de oorzaak zou zijn. Ook hierna is die op de pijnbank geweest en volgens hen had die geen problemen. Apparaat opgehaald en thuis aangezet en binnen 10 minuten weer zelfde probleem.

Toen dus terug gebracht en daar hebben ze het probleem opnieuw bekeken en hebben we de mogelijkheid besproken dat het toch het Video issues probleem was. Hierop is dus het logicboard vervangen en hierna waren de problemen opgelost.

Pagina: 1