Welk onderdeeltje router afgebroken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:55
Beste Tweakers,

Toen ik het plastic van mijn netgear router haalde brak er een componentje af.

Het lijkt een kleine capacitator te zijn (volgens google), maar ik ben hier niet zeker van.

Kan ik deze er weer aan solderen?
Het lijkt erop alsof de buitenkantjes omhult zijn met tin, waarvan is het binnenste materiaal zelf (keramisch?)? Gaat dit werken?

Heeft het een richting?

Zie ook foto's

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/I9b3VzW.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mItKvZt.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door filthy rich op 08-05-2017 21:00 ]

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als het een C-nummer heeft is het idd en condensator en zo te zien een gewone dus niet richting gevoelig.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
memphis schreef op maandag 8 mei 2017 @ 21:56:
Als het een C-nummer heeft is het idd en condensator en zo te zien een gewone dus niet richting gevoelig.
Ok thanks, ik kan dus gewoon beide kanten weer op het bord solderen? Of is de werking van zo'n condensator dan niet meer goed als ik met te dikke soldeer er langs ga

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-09 20:24
filthy rich schreef op maandag 8 mei 2017 @ 22:07:
[...]

Ok thanks, ik kan dus gewoon beide kanten weer op het bord solderen? Of is de werking van zo'n condensator dan niet meer goed als ik met te dikke soldeer er langs ga
Het gaat om een SMD (Surface-mounted device) component. Als je met een grote soldeerijzer een SMD-component gaat verhitten wordt die al snel te warm, waardoor het component inderdaad niet meer werkt. Als je toevallig een soldeerijzer met verstelbare hitten en met een smalle punt hebt kan je proberen om met het component met een pincet op de juiste plek te zetten, en dan allebei de kanten om de beurt te solderen. Het gaat een flink gepriegel worden, maar het is zeker mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordyktm
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-10 12:39

jordyktm

Catch me if you can.

De vraag die bij mij rijst.. waarom?

- Intel - iPhone 13 Pro - KTM - Steam: Wicked Pony -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-10 23:05

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Kun je een scherpe foto maken van de losgeraakte condensator?, Het lijkt namelijk zo dat de soldeerpad op de condensator zelf is losgeraakt, als dat zo is tijd voor een nieuwe (kost nog geen cent, de waarde achterhalen kan dmv een schema of de oude nog proberen te meten, het formaat kun je nameten).

Verder aangezien je vraag, neem ik aan dat je geen/weinig ervaring hebt met het solderen van smd. Hierbij wil ik je aanbevelen op YouTube wat erover op te zoeken, en het component met een pincet vast te houden om het tombstone effect te voorkomen.

Edit: bijvoorbeeld, rond de 3 min in;
YouTube: Collin's Lab - Surface Mount Soldering

Edit: @SA007, idd foutje, staat er bij keramische niet op.

[ Voor 10% gewijzigd door zekerpixels op 08-05-2017 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Het lijkt er inderdaad sterk op dat die condensator afgebroken is, en deze keramische kunnen daar niet goed tegen, redelijke kans dat hij kapot is.

Wat zit er aan de andere kant van de printplaat daar, ik twijfel tussen 2 voedingsrails voor de processor, maar daar is het wat licht voor en 2 antenneaansluitingen, maar daar is het weer wat lomp voor...

Als een beetje duidelijk is waarvoor hij is kan je wellicht ook zonder of kan er in ieder geval een goede inschatting naar de waarde gemaakt worden.

@zekerpixels ik ben nog nooit een keramische cap tegengekomen met een waarde erop, is dat iets nieuws?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-10 12:50
Ik zou gewoon proberen hem opnieuw vast te solderen, volgens mij is hij nog intact. Gewoon met een pincet op de pads houden en even soldeerbout erlangs. Wat extra (vers) soldeer er op en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
@Tom-Z je kan zien dat de aansluitingen half afgebroken zijn.
Je kan 'm nog wel aansluiten waarschijnlijk, maar de capaciteit is verschikkelijk veel lager dan hij hoort te zijn, als hij niet is kortgesloten, beide kunnen het probleem flink erger maken als je niet weet wat het doel van die condensator is.

Edit:
Ter info, hier een plaatje van hoe zo'n ding er van binnen uitziet:
Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/X3KtU.png

Als je hierbij de helft van de terminal afbreekt zie je dat heel veel van de electrodes geen verbinding meer maken.
Ook is er kans dat er electodes van de andere laag met elkaar verbinding maken, wat voor kortsluiting zorgt.

[ Voor 37% gewijzigd door SA007 op 09-05-2017 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Tom-Z schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 08:54:
Ik zou gewoon proberen hem opnieuw vast te solderen, volgens mij is hij nog intact. Gewoon met een pincet op de pads houden en even soldeerbout erlangs. Wat extra (vers) soldeer er op en klaar.
Het handist vind ik om eerst vers soldeer op een pad te doen en warm te houden met de bout terwijl je met de pincet het onderdeel plaatst. Als die verbinding hard is kun je op je gemak de andere kant solderen.

Er bestaat ook nog een kans dat je router het nog prima doet zonder de condensator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk dat ik het ook eerder zou proberen zonder condensator dan met een zichbaar defecte condensator.

Moet wel vermelden dat dit soort keramische condensators meestal gebruikt worden om de korte pieken te leveren die een processor vraagt.
Zonder die condensator heb je kans dat je processor onstabiel wordt (omdat die pieken niet meer geleverd kunnen worden) of dat componenten eromheen die piek leveren die er niet voor bedoeld zijn (en mogelijk een kortere levensduur hebben).

Kans dat het direct stuk gaat is overigens klein, levenduur praat je over maanden/jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:50

dragonhaertt

@_'.'

Grote kans dat de waarde van de condensator niet meer helemaal hetzelfde is, maar over het algemeen maakt dat niet veel uit. Je kan hem altijd proberen terug te solderen (op zijn kop van hoe hij er origineel op zat, zodat hij wel weer contact maakt).
Je kan ook proberen de oude even na te meten met een degelijke multimeter en dan een nieuwe er op solderen, keramische condensators worden veel gebruikt en kosten bijna niks.

Als je zelf geen ervaring met SMD solderen hebt en je er niet aan wilt wagen kan je iemand in de buurt proberen te vinden om het voor je te doen, of proberen de router aan te zetten met een klein risico meer te beschadigen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repel Steel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:12
Je kunt natuurlijk ook nog proberen of het apparaat het doet zonder capacitator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 16:08

Nibbz

Postmaster General

Ik heb ooit van een moederbord ECS K7 ofzo? (AMD 2xxx+ tijdperk) een aantal condensatoren van mn moederbord getrokken. Tot mn verbazing bleef dat moederbordje maar door werken :p (bij 20 stuks hield hij er wel mee op :p).

Wat gebeurd er als je hem gewoon aanzet?

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
Repel Steel schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 14:27:
Je kunt natuurlijk ook nog proberen of het apparaat het doet zonder capacitator.
Het werkt inderdaad ook zonder, ik weet verder niet wat voor consequenties dit heeft. Heb t er inmiddels ook wel weer aan gesoldeerd.

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik vermoed dat dit een filtertje is, mogelijk ontkoppeling aan een power rail. R17 is niet gesoldeerd dus het lijkt bijna alsof er niks aangesloten is, maar je ziet wel twee via's zitten naar de andere kant of een middenplane of zoiets. Staat een tweede keramische parallel aan die een flink stuk kleiner is en dat lijkt mij typerend voor een filter om een bredere bandbreedte aan frequenties weg te voeren.

Maar degene die beweren dat dit niks uitmaakt, of dat de waarde ervan niet belangrijk is, zitten er sowieso naast. Zeker bij consumentenelektronica wordt er geen enkel overbodig onderdeel geassembleerd en geldt dat per definitie als bad engineering. Ik sluit me aan bij SA007 dat die capacitor waardeloos lijkt omdat die soldeerterminals aan de buitenkant afgebroken lijken te zijn. De kans op sluiting lijkt aanwezig, maar daar had je wat van moeten merken als dit inderdaad een power rail is. En als dat er inderdaad een is en dit is inderdaad een ontkoppelfilter, dan kan je router vastlopen als er specifieke (RF) signalen in dat ding terecht komen.
Pagina: 1