Hulp nodig met overclocken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorenzo501
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-05 20:45
Ik heb sinds kort een krachtige setup die wellicht moet worden overgeclocked om het systeem optimaal te gebruiken, maar sinds ik dat nog nooit gedaan heb wil ik graag jullie hulp met de aanbevolen instellingen. Wat raden jullie aan voor mijn processor en moet ik mijn geheugenkaartjes ook overclocken, of staat die standaard al op de beste? Ik neem aan dat mijn videokaart niet moet worden overgeclocked, vandaar dat ik die buiten dit topic laat. Hieronder zie je de relevante onderdelen.

Voeding: Corsair CX550M
Moederbord: MSI Z270 Gaming Pro Carbon
Processor: Intel Core i5-7600K Boxed
Geheugenkaartjes: Corsair Vengeance LED CMU32GX4M2C3200C16R

Behuizing: Aerocool SI-5100 Window Zwart
Processorkoeling: be quiet! Dark Rock 3
1 van de 2 case ventilatoren: Corsair ML120 Pro LED Rood, 120mm

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:26

nelizmastr

Goed wies kapot

Of overklokken van je CPU zinvol is heeft vooral te maken met je videokaart. Als je videokaart de beperkende factor is, dan is dat juist wenselijk. Als je processor dat is, dan kan c.q. moet je hem inderdaad overklokken.

Welke videokaart heb je?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De videokaart draagt wel bij aan de warmteontwikkeling in de behuizing. Het maakt nogal uit of het een GTX 750 Ti of R9 295X is. Je hebt er weinig aan dat de overklokte cpu warm loopt door een heethoofd van een videokaart dus kom maar op met dat ding.

Het geheugen staat standaard op 2400 MHz. Om 3200 te halen moet je overklokken of een XMP instellen.

Wat zijn de stock temperaturen van de cpu en gpu als deze belast zijn?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2017 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorenzo501
Welke benchmark software raden jullie aan om de temperaturen te bekijken? Want daar kijk ik normaal eigenlijk nooit naar, omdat het me simpelweg niet zoveel zegt. En maakt het uit of ik XMP aan zet of handmatig overclock naar 3200 voor me geheugen? Moet ik overigens ook nog bepaalde voltages instellen?

Ik hoef trouwens ook geen extreme snelheden als dat slecht is. Ik dacht er zelf aan om de processor te overclocken naar 4.4 of 4.5, sinds 4.4 een klasgenoot mij heeft aangeraden en 4.5 zag ik als laagste en misschien het meest veiligste ergens op internet of youtube. :9

Mijn videokaart: MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G

[ Voor 33% gewijzigd door lorenzo501 op 08-05-2017 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devillwithin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-08 11:36
temps bekijken doe ik altijd met HWmonitor van CPUID.
zoals nelizmastr al zei is het wel handig om te weten welke videokaart erin zit.
Je kan je cpu nog zo hoog overclocken, maar als je videokaart het niet bijbeent zit je
cpu alsnog niets te doen.
(zag later pas je 1080 -.-)
Voor de 7600k is 4.5 GHz goed te doen en zo lang je hem koel kan houden (als in <80 graden) kun je hem nog wel hoger zetten dan dat. Ik heb mensen 4.9GHz zien halen maar dat ik uiteraard afhankelijk van de koeling.
Voor je videokaart kun je met msi afterburner (oid) je power limit op max zetten en temps in de gaten houden of de fans hun werk laten doen. Met GPUBoost 3.0 overclocked de videokaar zichzelf als je hem de power en koeling geeft. (je kan uiteraard handmatig ook nog wel rommelen met overclock maar haalt niet zo heel veel uit)

[ Voor 27% gewijzigd door devillwithin op 09-05-2017 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorenzo501
Ik heb deze software gedownload, die volgensmij het meest geschikt is met mijn componenten:
• MSI Fast Boot (geen opmerkbaar verschil na het aanzetten)
• MSI X Boost (usb speed up, storage boost & game aangezet)
• MSI Gaming Lan Manager (alleen steam op higher gezet)
• MSI Command Center (alle cores op 45 ratio gezet en fan tune aangezet, maar wat is die base clock(MHz) en moet die ook veranderd worden? De cpu voltage staat al op auto en game boost heb ik ook aangezet)
• MSI Gaming APP (In gaming mode gezet en daarna VR mode die volgensmij beide OC mode en gaming mode bevat, maar blijft niet aan staan na het afsluiten. Wat is het verschil tussen OC mode en gaming mode? En wat houdt het in dat het nu beide is, ik zie wel dat alle data veel stabieler is en weinig veranderd)
• Corsair LINK 4 (performance profile aangezet, sommige temperaturen van de moederbord en cpu zijn volgensmij gestegen van 30-40 celsius naar 40-50 celsius na het overclocken)

De extreme memory profile (XMP) staat zo te zien al aan in taakbeheer met 3200 MHz speed. Blijkbaar heb ik ook DRAM en in de CPU-Z software zie ik bij het geheugen dat de northbridge frequency 3900 MHz is en DRAM frequency 1600 MHz, maar ik snap het verschil niet echt tussen al die frequenties. Ook zie ik op wikipedia dat DRAM periodiek moet worden uitgelezen en teruggeschreven. Wat houdt dat precies in? En is het erg slecht als ik dat niet zou doen?

Hoe weet je overigens welke temperaturen veilig en gevaarlijk zijn voor bepaalde onderdelen, of mag alles simpelweg gewoon niet hoger dan 80 graden tot het gevaarlijk wordt? Als je de CPU overclockt is 70 graden dan ook een stabiele keuze of wordt dat na een bepaalde tijd veel hoger?

HWMonitor normal state: https://pastebin.com/QiaQhvL2
HWMonitor overclocked state: https://pastebin.com/yEu4Qxtz

Screenshots met omschrijving: http://imgur.com/a/kBKyq

Als jullie nog ander advies hebben, ik hoor het graag ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:41

Thomg

Aww yiss

Hmm, iemand die vrijwillig bloat installeert :+

Raad je toch maar gewoon aan om je bios in te gaan en te tweaken tot je tevreden bent.

Geheugen overklokken zou ik trouwens nieteens mee botheren, 3200MHz is al heul rap en alles erboven (heck alles boven 2400 voor non-igpu/ryzen) heeft niet echt toegevoegde waarde.

Ik werk altijd met drie tools, afterburner (monitoring / gpu tweaking), cpu-z (spanning & klokvalidatie) en gpu-z (bios extracting & klokvalidatie).

HWMonitor is een prima toevoeging als je een overzicht wilt hebben van alle sensoren.

Al het andere monitoring en tweaking is imo overbodig of botweg bloat.

Qua benchmarking en stressing, unigine valley/heaven/superposition, gpu-z (ja gpu-z), prime 27.9 en x264 encoding.

Ik hou zelf altijd aan:
CPU mag niet boven de 85 graden komen in prime. (iets té hoge load)
GPU mag niet boven de 85 graden komen in unigine. (realistische load)

[ Voor 50% gewijzigd door Thomg op 11-05-2017 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorenzo501
Ik had de meeste software maar weer weggehaald, behalve die MSI Gaming APP.
Maar toen ik vandaag even een kijkje wou nemen in de bios (msi click bios 5), was het zowat helemaal leeg met alleen maar een klein gedeelte van de bios layout zoals de titel, camera symbool met F12 ernaast (wat niks bleek te doen) en de twee rode speed labels bovenaan zonder waardes. Dit lijkt me nogal raar, hebben jullie enig idee waarom dat zo is? :/

Kan momenteel helaas geen foto ervan maken, maar ik zag op wat google afbeeldingen dat het toch echt veel nuttiger hoort te zijn lol |:( Maar voor zo ver ik weet heb ik niks verkeerds gedaan..? :|

[ Voor 19% gewijzigd door lorenzo501 op 16-07-2017 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:34

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar OC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorenzo501
Overclocken was voor zo ver ik weet wel gelukt met die software, maar ik kan me bios nog niet gebruiken :? Als iemand weet waarom of hoe ik dat kan oplossen, hoor ik dat graag! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Met Delete kom je in t bios, en daar is ZOVEEL te kiezen dat ze t in submappen hebben verstopt. Maak eens een foto of screenshot van t eerste scherm dat je ziet. Hier posten, voila, help is on the way (me). *O*

Mocht het bios zich in het geheel niet goed inladen dan kan het zijn dat je bios opnieuw geflashed moet worden. Om een en ander uit te sluiten is het allereerst aan te raden je bios te resetten. Haal even de stroom eraf (voeding uit en stekker los). haal het knoopcelbatterijtje los, en laat deze zeker een minuut of 2 eruit. In de tussentijd wil het helpen om nog een keer de startknop in te drukken, zodat ook het laatste restje reststroom het moederbord verlaat.

Plaats na 2 minuten de knoopcel weer terug en start de pc op. Ga direct naar het bios, (DEL), en kijk of de functies terug zijn. Zo niet kijk of er een optie "load optimized defaults" is, vaak een F-toets, en start opnieuw op. Check het bios wederom.

Is het probleem niet opgelost, kijk of je in het bios een functie "Biosflash" hebt, vaak in een tabblad tools oid. Mocht je daar niet bij kunnen komen (gebruik google aub als je niet weet hoe), dan moeten we blind gaan flashen. Als het zover is, en je hebt bovenstaande zonder succes uitgevoerd, report dan terug, dan moet ik mij ook gaan inlezen in het blind flashen van je bios.

Succes!

PS, Voor de goede orde, hoe meer info je verschaft (foto's en screenshots!) hoe beter wij/ik/hullie jou kunnen helpen. :*) Laat zien dat je er echt wat van wilt weten en ik ga heel ver met hulp en uitleg, wordt het aanklooien, auto OC en de makkelijke weg -> im out quickly. Prove you're worthy as a Tweaker :P

[ Voor 86% gewijzigd door millman op 28-07-2017 19:48 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1