Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-04-2023
Heb al rondgekeken op internet van hoe je het beste kunt omgaan met de accu van je phone. Ik heb een meizu 5 pro. En daarin zit een Li-Lon accu. De accu laadt zich vrij snel op.
Ergens las ik dat je de accu maar tot 20% mag laten leeglopen en tot ca 90% mag opladen, weer elders spreken ze van 100% opladen.
Mijn vraag is hoe kan ik het beste met de accu omgaan, duurzaam en zonder kwaliteitsverlies?
Bestaat er een app die automatisch het opladen regelt? Zodat de phone niet de hele nacht aan de oplader zit op te laden maar door de app bijvoorbeeld bij voldoende lading de phone stopt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41
Niet constant aan de lader leggen is voldoende. Software regelt zelf wel eea. Je kan je accu niet 100% vol laden, of tot echt 0% drainen. Dat wordt wel afgevangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
Toch geeft de acculading soms 100% aan.
En soms lees ik dat je eens per maand de accu volledig moet opladen tot 100% en eens per maand helemaal moet laten leeglopen??
Welke software regelt dat dan?

[ Voor 14% gewijzigd door Jan2002 op 08-05-2017 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:05

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Jan2002 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 17:02:
Toch geeft de acculading soms 100% aan.
Je telefoon geeft 100% aan, dat is een softwarematige 100%, netzoals 0% een software matige 0% is.

Stel je hebt een accu van 3000mAh. In de software wordt geregeld dat leeg bijvoorbeeld 200mAh is en dat vol bijvoorbeeld 2950mAh is. Jij ziet het als 0-100% maar in het echt is het niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
oke rens-br, geldt dat voor alle nieuwere telefoons?

Catch22: En niet constant aan de lader leggen.......wat betekent dat nu concreet? steeds opladen tot 100% en behoorlijk laten leeglopen, als dat in de praktijk uitkomt? Dus niet de hele nacht aan de lader, en niet te lang doorladen bij 100%?

En laden alleen bij uitgeschakeld toestel?

[ Voor 21% gewijzigd door Jan2002 op 08-05-2017 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:58

TommieW

Numa numa.

Eens in de zoveel tijd je accu helemaal op gebruiken en in een keer weer helemaal tot 100% laden kan soms wel handig zijn. Je mobieltje houdt in de gaten welk percentage ongeveer bij welk percentage van de accu hoort. Als je je mobieltje bijvoorbeeld altijd tussen de 30% en 80% houdt, kan dit deze calibratie "in de war" raken. Dit kan er bijvoorbeeld in resulteren dat je mobieltje uitvalt bij 30% of een heletijd met de laatste procent doet.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Jan2002 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 17:09:
oke rens-br, geldt dat voor alle nieuwere telefoons?
Dat geldt voor alle telefoons, laptops eigenlijk alle apparaten met een accu. Als dit er niet in zou zitten zou een accu naar één laadcycle al kapot zijn. Een accu die echt compleet leeg getrokken is, (dus fysiek 0%) krijg je niet meer opgeladen en een accu die je constant blijft bijladen ontploft op gegeven moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-07 12:30
Lees dit: http://batteryuniversity.com/learn/

Samenvatting: Een (lithium) accu heeft een bepaald aantal cycles (~600-800). Vol -> leeg -> vol = 1 cycle. vol -> half vol -> vol = halve cycle.
Helemaal leeg is heel erg slecht voor een accu, beter is om niet lager dan ~30% te gaan. Altijd 100% is ook niet goed, maar nog beter altijd 100% en zo gebruiken, dan cycles gebruiken. Mocht je (net als bij sommige laptops en auto's) kunnen kiezen tot hoeveel % hij oplaadt, dan zou je iets tussen de 60 en 80% moeten kiezen. Mocht je dat niet kunnen, dan werkt het in de praktijk het best als je 'm zo vaak mogelijk aan de lader doet. Als de batterij vol is, zal hij niet meer bijgeladen worden en gebruikt het toestel de stroom direct uit de lader, net als bijv. een laptop.

Oh, en je batterij helemaal leeg en weer helemaal vol is alleen voor de calibratie van de software. Dit zou ik alleen doen als je percentage niet meer klopt.

[ Voor 9% gewijzigd door TereZz op 08-05-2017 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga er maar vanuit dat een telefoonaccu ongeveer 1.5 jaar meegaat. Mijn Iphone 6 gaat merkbaar minder lang mee t.o.v de dag dat ik 'm kocht. Ik hook 'm ook overal aan als ik ergens een lader binnen handbereik heb. Vaak het display op minimaal zetten, energiestand enz houdt ie het wat langer uit dan normaal. Maar een paar uur flink gebruik en het ding is weer leeg.

Ik mis de tijd dat je met een Nokia 3310 ofzo 3 dagen kon doen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Verwijderd schreef op maandag 8 mei 2017 @ 17:49:
Ik mis de tijd dat je met een Nokia 3310 ofzo 3 dagen kon doen. :P
Zelf ook in een grijs verleden gehad, daarna m'n tante nog zes jaar, en hij doet 't nog steeds!
Maar je kon er dan ook bijna niks mee, alleen bellen, smsen en 'snake' spelen. ;)
Met 'n groot scherm, zoals de huidige telefoons, en urenlang facebooken, twitteren, youtuben, whatsappen, etc. zou die ook eerder leeg zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
Ben blij met mijn Oppo find 7 met verwisselbaar accu. Als ie ergens leeg raakt vervang ik hem door mijn volle accu uit mijn portemonnee. Zolang ie daar niet ontploft bevalt me dat wel :+.
Nieuwe batterij kost 11,- incl verzendkosten. Dus zie niet waarom ik überhaupt na zou denken over opladen. Gebruik altijd snelcharger 4,5ah/5v >:).

Ontopic..
De accu van elke mobieltje is enigszins verwisselbaar. En die van topicstarter is ook verkrijgbaar voor 10tje ongeveer. Dus geniet gewoon van je mobiel en vervang accu over jaartje of 2 :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
TereZz schreef op maandag 8 mei 2017 @ 17:47:
Lees dit: http://batteryuniversity.com/learn/

Samenvatting: Een (lithium) accu heeft een bepaald aantal cycles (~600-800). Vol -> leeg -> vol = 1 cycle. vol -> half vol -> vol = halve cycle.
Helemaal leeg is heel erg slecht voor een accu, beter is om niet lager dan ~30% te gaan. Altijd 100% is ook niet goed, maar nog beter altijd 100% en zo gebruiken, dan cycles gebruiken. Mocht je (net als bij sommige laptops en auto's) kunnen kiezen tot hoeveel % hij oplaadt, dan zou je iets tussen de 60 en 80% moeten kiezen. Mocht je dat niet kunnen, dan werkt het in de praktijk het best als je 'm zo vaak mogelijk aan de lader doet. Als de batterij vol is, zal hij niet meer bijgeladen worden en gebruikt het toestel de stroom direct uit de lader, net als bijv. een laptop.

Oh, en je batterij helemaal leeg en weer helemaal vol is alleen voor de calibratie van de software. Dit zou ik alleen doen als je percentage niet meer klopt.
Bedankt voor je reactie maar wat bedoel je precies met het vetgedrukte?
En bestaan er apps om het opladen te beperken tot bijvoorbeeld 80% elke keer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TereZz schreef op maandag 8 mei 2017 @ 17:47:
Je verhaal klopt grofweg maar er is niet zoiets als een definitie voor een cycle, en zeker niet een halve cycle. Vaak kleine beetjes opladen in het juiste bereik is beter dan minder vaak opladen (maar dan dus van 0% naar 100%).

Vuistregel is: hou je li-ion zoveel mogelijk rond de 50%, met de voorkeur voor >50%. Helemaal leeg is namelijk schadelijker dan helemaal vol. Daarnaast zo traag mogelijk opladen en de accu rond kamertemperatuur houden.

In de praktijk is 25-75 of 20-80% prima te doen, zeker als je mbv een appje een notificatie krijgt bij >75% opgeladen zodat je niet telkens hoeft te kijken.

Zoals je hieronder ziet: hoe verder je bij de 100% en 0% wegblijft hoe langer je capaciteit behouden blijft.
Afbeeldingslocatie: http://www.batteryuniversity.com/_img/content/DST-cycles-web2.jpg

Alles wat je wilt weten staat hier: http://batteryuniversity....g_lithium_based_batteries
Jan2002 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:14:
Ja, je hebt er wel root voor nodig helaas. Zoiets zou standaard in Android moeten zitten imo.

[ Voor 5% gewijzigd door Aikon op 09-05-2017 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-07 18:07
Aikon schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 14:38:
[...]

Je verhaal klopt grofweg maar er is niet zoiets als een definitie voor een cycle, en zeker niet een halve cycle. Vaak kleine beetjes opladen in het juiste bereik is beter dan minder vaak opladen (maar dan dus van 0% naar 100%).

Vuistregel is: hou je li-ion zoveel mogelijk rond de 50%, met de voorkeur voor >50%. Helemaal leeg is namelijk schadelijker dan helemaal vol. Daarnaast zo traag mogelijk opladen en de accu rond kamertemperatuur houden.

In de praktijk is 25-75 of 20-80% prima te doen, zeker als je mbv een appje een notificatie krijgt bij >75% opgeladen zodat je niet telkens hoeft te kijken.

Zoals je hieronder ziet: hoe verder je bij de 100% en 0% wegblijft hoe langer je capaciteit behouden blijft.
[afbeelding]

Alles wat je wilt weten staat hier: http://batteryuniversity....g_lithium_based_batteries

[...]

Ja, je hebt er wel root voor nodig helaas. Zoiets zou standaard in Android moeten zitten imo.
Wat nou als Andriod dit al zelf regelt zoals @rens-br aangeeft, het getal 0% en 100% op het display kan best overeenkomen met een fysieke 20%* en 80%* als de hardware van de telefoon dit al zo regelt bij het opladen. Dus dan ga jij met software je bereik beperken van 30%* tot 60%* fysiek, waardoor je alleen jezelf voor de gek houdt.

* Deze getallen zijn enkel gekozen als voorbeeld.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Wat rens-br zegt klopt inderdaad, maar dan nog blijft het principe gelden. Andersom ook: je kan ook tot 110% laden als je echt perse meer capaciteit wilt (bijv. in de racerij). Je moet voor jezelf uitmaken wat je belangrijker vindt: levensduur of accuduur vs frequentie opladen.

Maar je kan er gerust vanuit gaan de die ingebouwde marges minimaal zijn gezien de hevige concurrentie. Zeker met die steeds hogere voltages van 4.4v bij bijv. de OnePlus 3T waar de 3 nog 4.35v was. Dat is simpelweg de grootste reden dat de 3T een hogere capaciteit heeft, maar die zal ook eerder capaciteit verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Jan2002 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:14:
[...]

Bedankt voor je reactie maar wat bedoel je precies met het vetgedrukte?
Je accu vol wegzetten is niet slim. Daardoor slijt je accu sneller, en ontlaadt je accu sneller. Maar als je je telefoon gebruikt, kan je dat beter doen met kabel erin en 100%, dan steeds ontladen en opladen. Uiteindelijk 'kost' dat nog steeds het meest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Dat is gewoon niet zo. Gebruiken op 100% of wegzetten op 100% is gewoon hetzelfde voor de accu. Sterker nog tijdens gebruik en opladen (wat je altijd doet met de kabel erin) heb je de accu in een stresssituatie vanwege 100% én het opladen én je device wordt extra warm vanwege het gebruik.

Het is niet zozeer de 'cycles' die slijtage veroorzaken maar de temperatuur en gebruik in de beneden- en onderwaardes van de accu.

Een 'cycle' van enkele tientallen procenten veroorzaakt veel minder slijtage dan een volledige cycle, absoluut én relatief. Zie mijn eerdere link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik denk dat je je voor een mobiele telefoon er niet zo druk om moet maken. Sinds mijn eerste telefoon leg ik 'm eigenlijk altijd 's nachts aan de lader en overdag wordt 'ie gebruikt. Af en toe laadt de telefoon bij in de auto, als 'ie aan mijn autoradio hangt. Nog nooit geen problemen met accu's gehad. Mijn huidige iPhone is inmiddels alweer 3 jaar oud. Mijn vorige telefoon heb ik ook zo 4 jaar gebruikt en deze is nog steeds in gebruik door mijn schoonvader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:45
Wat ik altijd begrepen heb...

- snel-laden is niet best, als het mogelijk is dit uitschakelen.
- niet te vaak aan de lader hangen, pas laden wanneer <50%
- telefoon na volledig geladen niet aan de lader laten hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:53

Michidez

Zelden zo gelachen!

Niet mogen laten hangen lijkt mij echt miniem verschil te geven. Zodra de batterij op 100% staat schakelt het toestel over op de voeding en wordt de batterij niet gebruikt. Wat ik mis in de grafiek van Aikon is een heel ondiepe cycle, van 100 tot 95 bijvoorbeeld.

En een grafiek die de data van bovenstaande gebruikt, maar in de tijdsas zet.

100 - 25 vs 75 - 65, met pakweg 5% batterij per uur en 5000 cycles:

75% duurt 15 uur, x 5000 = 75000 uur, of 3125 dagen, of 8 en half jaar.

10% duurt 2 uur, x5000 = 10000 uur, of 416 dagen, of een jaar en 2 maand ergens.

Wil je dus evenveel tijd overbruggen met die 10% discharge, moet je dus 37500(!) keer opladen. Daartegen is je USB poort kapot. USB-C is rated voor 10000 insertions.

Als je dan andersom rekent, dan kom je uit op 666 75% cycles om dezelfde tijd te overbruggen als die 10%. En als je dan op de grafiek ga zien kom je zeer dichtbij.

Laptop steekt thuis 24/7 in, daar merk ik amper verschil als ik hem is op batterij gebruik. En dat toestel is nu 3 en half jaar oud.

Zolang je je toestel niet zo hard mogelijk vol - leeg - vol - leep pompt zal de batterij lang genoeg meegaan.

[ Voor 39% gewijzigd door Michidez op 10-05-2017 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:07

WCA

MicGlou schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:09:
Wat ik altijd begrepen heb...

- snel-laden is niet best, als het mogelijk is dit uitschakelen.
- niet te vaak aan de lader hangen, pas laden wanneer <50%
- telefoon na volledig geladen niet aan de lader laten hangen
- snelladen met qualcomm is inderdaad minder, maar oplossingen als dash charge zijn niet slecht voor de batterij. Bij dash charge wordt de batterij niet warmer dan bij normaal laden.

Verder gewoon helemaal niet over nadenken, je laadt m op wanneer dat nodig is, en 's nachts aan de lader is ook geen ramp.

Ja, het is in theorie beter om 'm niet aan de lader te leggen straks, maar het is wel gestress om niets want je accu gaat er niet significant langer door mee. Als je iets doet, koop dan een langzame lader die ipv in een uur naar de 100, in 5 uur naar 100% laadt. Mooie tussenweg lijkt me, minder warmte, en minder lang op 100% doorladen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-07 13:08

BeToBe

Privacy jurist

wolly_a schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 09:59:
Ik denk dat je je voor een mobiele telefoon er niet zo druk om moet maken. Sinds mijn eerste telefoon leg ik 'm eigenlijk altijd 's nachts aan de lader en overdag wordt 'ie gebruikt. Af en toe laadt de telefoon bij in de auto, als 'ie aan mijn autoradio hangt. Nog nooit geen problemen met accu's gehad. Mijn huidige iPhone is inmiddels alweer 3 jaar oud. Mijn vorige telefoon heb ik ook zo 4 jaar gebruikt en deze is nog steeds in gebruik door mijn schoonvader.
En mijn oma rookte een pakje per dag en is 100 jaar oud geworden. Roken is helemaal niet slecht voor je!!
BeToBe probeert aan te kaarten dat anekdotisch bewijs geen bewijs is

Voor wat betreft het gebruik van accu's doen er veel verhalen de ronde over hoe je het beste met een accu om kan gaan. De één zegt dat je een telefoon nooit de hele nacht aan de lader moet hangen, de ander zegt dat dat niks uitmaakt. Het beste is natuurlijk een telefoon met een vervangbare accu, maar helaas zien de fabrikanten dat niet zo zitten..

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
GreNade schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:24:
[...]

- snelladen met qualcomm is inderdaad minder, maar oplossingen als dash charge zijn niet slecht voor de batterij. Bij dash charge wordt de batterij niet warmer dan bij normaal laden.
Niet slecht, tja, opladen is nu eenmaal slecht voor een accu, maar om 'em dan maar niet op te laden is ook weer zo wat... Dash is wel beter want minder warmteontwikkeling dan andere snellaadoplossingen, maar alsnog is snelladen slechter dan langzaam laden, dat is gewoon een feit.

Afhankelijk van de omstandigheden is lang aan de lader op 100% slechter dan toch maar een snellader gebruiken en die ontkoppelen als je op 100% zit. Het is moeilijk te zeggen, want er zijn zoveel variabelen.
BeToBe schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:11:
De één zegt dat je een telefoon nooit de hele nacht aan de lader moet hangen, de ander zegt dat dat niks uitmaakt. Het beste is natuurlijk een telefoon met een vervangbare accu, maar helaas zien de fabrikanten dat niet zo zitten..
Er is werkelijk niemand die er verstand van heeft die zegt dat een li-ion op 100% laten hangen niet slecht is. Al die verhalen die de ronde doen komen ook door de verschillende typen batterijen. Bijv. een loodzuuraccu kan je wel het beste op 100% houden ten alle tijden. En een ni-mh kan je het beste weer heel snel opladen etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Aikon schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:19:
[...]

Niet slecht, tja, opladen is nu eenmaal slecht voor een accu, maar om 'em dan maar niet op te laden is ook weer zo wat... Dash is wel beter want minder warmteontwikkeling dan andere snellaadoplossingen, maar alsnog is snelladen slechter dan langzaam laden, dat is gewoon een feit.
Voor zover ik weet is de enige reden dat snelladen slecht is, de warmteontwikkeling. Een batterij slijt van cycles (hoe dieper de cycle, hoe harder de slijtage), en het maakt niet uit hoe snel je oplaadt (als je de warmte dus achterwege laat)

Factoren voor slijtage:

- Aantal cycles
- Diepte van die cycles
- Temperatuur

[ Voor 6% gewijzigd door WCA op 10-05-2017 11:24 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
BeToBe schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:11:
[...]

En mijn oma rookte een pakje per dag en is 100 jaar oud geworden. Roken is helemaal niet slecht voor je!!
BeToBe probeert aan te kaarten dat anekdotisch bewijs geen bewijs is

Voor wat betreft het gebruik van accu's doen er veel verhalen de ronde over hoe je het beste met een accu om kan gaan. De één zegt dat je een telefoon nooit de hele nacht aan de lader moet hangen, de ander zegt dat dat niks uitmaakt. Het beste is natuurlijk een telefoon met een vervangbare accu, maar helaas zien de fabrikanten dat niet zo zitten..
Er zijn doktoren die zeggen tegen oude mensen dat ze maar fijn hun sigaretje moeten roken. Zonder zouden ze ongelukkiger zijn en wegkwijnen... Er zit een kern van waarheid in :)

Terug naar de accu... Tuurlijk zijn er sommige dingen beter en slechter voor een accu, maar de gemiddelde gebruiker wil ruim voor het overlijden van de accu toch al een nieuwe telefoon. Waarom die stress van lege accu's, oplaadschema's en andere ellende op de hals halen? Zul je zien dat je pech hebt en toevallig een slechtere productie, gaat je accu nog stuk.

Mijn vader was en is altijd heel secuur met accu's. Vroeger al had ie speciale refreshing dingessen voor z'n videoaccu's en hij is altijd zo secuur aan de accu van zijn hobbyauto... Toch heeft ie altijd zijn accu's slecht/stuk.

Ik denk dat voor een mobiel meer winst te behalen valt in instellingen van je telefoon. Apps die op de achtergrond draaien en met regelmaat de GPS aanspreken, dat soort dingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
GreNade schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:23:
[...]

Voor zover ik weet is de enige reden dat snelladen slecht is, de warmteontwikkeling. Een batterij slijt van cycles (hoe dieper de cycle, hoe harder de slijtage), en het maakt niet uit hoe snel je oplaadt (als je de warmte dus achterwege laat)

Factoren voor slijtage:

- Aantal cycles
- Diepte van die cycles
- Temperatuur
Hoe sneller hoe meer slijtage, voor meer info http://batteryuniversity....ticle/ultra_fast_chargers
Specifiek over Dash: https://forums.oneplus.ne...3767/page-2#post-15632916
wolly_a schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:07:
[...]
Waarom die stress van lege accu's, oplaadschema's en andere ellende op de hals halen?
Stress is het natuurlijk niet waard, maar als ik op de bank zit kan ik net zo stressloos m'n batterij opladen als wanneer ik slaap, maar dan kan ik hem wel afkoppelen indien vol.

Maar de hoofdreden: batterijen zijn vaak niet (fatsoenlijk) meer te vervangen. Tja, dan zal je er toch zuinig mee moeten doen.

[ Voor 37% gewijzigd door Aikon op 10-05-2017 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Aikon schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 09:53:
Dat is gewoon niet zo. Gebruiken op 100% of wegzetten op 100% is gewoon hetzelfde voor de accu. Sterker nog tijdens gebruik en opladen (wat je altijd doet met de kabel erin) heb je de accu in een stresssituatie vanwege 100% én het opladen én je device wordt extra warm vanwege het gebruik.

Het is niet zozeer de 'cycles' die slijtage veroorzaken maar de temperatuur en gebruik in de beneden- en onderwaardes van de accu.

Een 'cycle' van enkele tientallen procenten veroorzaakt veel minder slijtage dan een volledige cycle, absoluut én relatief. Zie mijn eerdere link.
Je eerste alinea is onzin. Apparaten van tegenwoordig, zoals smartphones en laptops werken direct vanaf de stroomadapter, en niet van de accu als deze aan de lader hangt. Hoe je het ook went of keert, dat is beter.
Michidez schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:20:
Niet mogen laten hangen lijkt mij echt miniem verschil te geven. Zodra de batterij op 100% staat schakelt het toestel over op de voeding en wordt de batterij niet gebruikt. Wat ik mis in de grafiek van Aikon is een heel ondiepe cycle, van 100 tot 95 bijvoorbeeld.

En een grafiek die de data van bovenstaande gebruikt, maar in de tijdsas zet.

100 - 25 vs 75 - 65, met pakweg 5% batterij per uur en 5000 cycles:

75% duurt 15 uur, x 5000 = 75000 uur, of 3125 dagen, of 8 en half jaar.

10% duurt 2 uur, x5000 = 10000 uur, of 416 dagen, of een jaar en 2 maand ergens.

Wil je dus evenveel tijd overbruggen met die 10% discharge, moet je dus 37500(!) keer opladen. Daartegen is je USB poort kapot. USB-C is rated voor 10000 insertions.

Als je dan andersom rekent, dan kom je uit op 666 75% cycles om dezelfde tijd te overbruggen als die 10%. En als je dan op de grafiek ga zien kom je zeer dichtbij.

Laptop steekt thuis 24/7 in, daar merk ik amper verschil als ik hem is op batterij gebruik. En dat toestel is nu 3 en half jaar oud.

Zolang je je toestel niet zo hard mogelijk vol - leeg - vol - leep pompt zal de batterij lang genoeg meegaan.
Goed gezegd. Dit bedoel ik dus met cycles. Mensen die naar batteryuniversity refereren, maar zelf niet gelezen hebben snappen dit niet. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
TereZz schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 22:36:
[...]

Je eerste alinea is onzin. Apparaten van tegenwoordig, zoals smartphones en laptops werken direct vanaf de stroomadapter, en niet van de accu als deze aan de lader hangt. Hoe je het ook went of keert, dat is beter.
Dat is iets beter ja. Dan vervalt het stukje opladen, maar blijven de overige 2 factoren natuurlijk gewoon.
Goed gezegd. Dit bedoel ik dus met cycles. Mensen die naar batteryuniversity refereren, maar zelf niet gelezen hebben snappen dit niet. :>
Een sneer is echt niet nodig hoor. Van batteryuniversity zelf:
Evaluating battery life on counting cycles is not conclusive because a discharge may vary in depth and there are no clearly defined standards of what constitutes a cycle (see BU-501: Basics About Discharging).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:53

Michidez

Zelden zo gelachen!

Ik heb de grafiek van @Aikon is in de tijd gezet.

5% batterij per uur. Horizontale grafiek in maanden. Zo goed en zo slecht als mogelijk afgelezen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rPFUPCK.png

En ingezoomd

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9xolsr3.png

Mijn conclusie hieruit: Tot 100% laden geeft een groter effect dan de diepte van de cycle. Het verschil tussen beste en slechtste resultaat na 4 jaar is 6% batterij. Met mijn genomen verbruik is dat dus net iets meer dan een uur per lading.

Wat ik hier nu zelf van denk:

Wat ben je met die extra lading als je ze toch niet gebruikt? Pakweg een 100-25 vs een 75-25: dan is na 4 jaar je batterij 5% slechter, maar je gebruikt ook 25% minder capaciteit. Dus kan je nog altijd niet langer op een lading. En voor die keer dat je echt lang zonder laden moet dan zet je 'm eens in vliegtuigstand.

[ Voor 7% gewijzigd door Michidez op 11-05-2017 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

-dubbelpost-

sorry niet wakker, gisteren tot laat gewerkt :O

[ Voor 93% gewijzigd door WCA op 11-05-2017 10:48 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Michidez schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:53:

5% batterij per uur. Horizontale grafiek in maanden. Zo goed en zo slecht als mogelijk afgelezen.

[afbeelding]

En ingezoomd

[afbeelding]

Mijn conclusie hieruit: Tot 100% laden geeft een groter effect dan de diepte van de cycle. Het verschil tussen beste en slechtste resultaat na 4 jaar is 6% batterij. Met mijn genomen verbruik is dat dus net iets meer dan een uur per lading.

Wat ben je met die extra lading als je ze toch niet gebruikt? Pakweg een 100-25 vs een 75-25: dan is na 4 jaar je batterij 5% slechter, maar je gebruikt ook 25% minder capaciteit. Dus kan je nog altijd niet langer op een lading. En voor die keer dat je echt lang zonder laden moet dan zet je 'm eens in vliegtuigstand.
Die 100% heb ik echt wel nodig om de dag door te komen hoor, haal de dag meestal maar nèt (6-7 procent over aan 't eind van de dag). Ik blijf lekker tot 100 laden, heb ik ook altijd gedaan. Batterij is er nooit significant op achteruit gegaan (behalve bij mijn S6 die twee keer per dag aan de lader moest en 2x echt leeg ging)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:48
Wat kan je het beste doen wanneer je telefoon (Samsung S6) een reserve telefoon wordt? Deze verdwijnt dus voor een langere tijd in een laatje. Helemaal ontladen, tot de helft ontladen of helemaal opgeladen het doosje in?

Of heeft dit nauwelijks invloed op de levensduur van een accu?

[ Voor 12% gewijzigd door Ryan_ op 11-05-2017 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Ryan_ schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 10:56:
Wat kan je het beste doen wanneer je telefoon (Samsung S6) een reserve telefoon wordt? Deze verdwijnt dus voor een langere tijd in een laatje. Helemaal ontladen, tot de helft ontladen of helemaal opgeladen het doosje in?

Het beste is in theorie om m rond de helft lading weg te leggen, en 1x in de zoveel tijd even checken of ie niet leegloopt (anders weer bijladen tot de helft)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Michidez schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:53:

[afbeelding]

En ingezoomd

[afbeelding]

Interessant om te zien, echt veel scheelt het dus allemaal niet. Zelf gebruik ik per dag zo'n 50%, dus ik heb geen volle batterij nodig. Als ik een lange dag verwacht oid dan laad ik uiteraard gewoon tot 100%.
Ryan_ schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 10:56:

Zie http://batteryuniversity....le/how_to_store_batteries
Oftewel: 40% vol, uit het apparaat (indien mogelijk) en in de koelkast. Zakkie eromheen tegen vocht en nare geurtjes ;)
Pagina: 1