Zie titel, ik weet dat het ongeveer 3-4 jaar goed meegaat, daarna gaat het hard achteruit. Maar wat als ik hem gebruik als opslag voor videos van vroeger? Als ik de HDD maar een paar keer paar jaar gebruik zou ik in theorie 10-20 jaar mee door kunnen?
Dat ligt aan heel veel dingen:
- Merk
- Type HDD
- Gebruikersomgang
Voornamelijk het laatste is een belangrijk punt. Trek je bijvoorbeeld vaak abrupt de stroom eraf zal dit slechter zijn voor je HDD. Vanwaar de vraag?
- Merk
- Type HDD
- Gebruikersomgang
Voornamelijk het laatste is een belangrijk punt. Trek je bijvoorbeeld vaak abrupt de stroom eraf zal dit slechter zijn voor je HDD. Vanwaar de vraag?
Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!
Is het een Chinese?
Ontopic: Ik durf geen definitieve uitspraken te doen maar het handjevol van die dingen die ik heb gaan zeker al meer dan 10 jaar mee. Your mileage may vary.
spoiler:
Sorry, ik ben al heel lang geen 8 jaar oud meer maar dit schoot mij als eerste te binnen 

Ontopic: Ik durf geen definitieve uitspraken te doen maar het handjevol van die dingen die ik heb gaan zeker al meer dan 10 jaar mee. Your mileage may vary.
[ Voor 37% gewijzigd door Jheroun op 08-05-2017 16:19 ]
Deze vraag is eigenlijk te algemeen om te beantwoorden. Grofweg hangt het teveel af van het merk, het gebruik, de omstandigheden waarin de HDD bewaard wordt, het merk, de prijs, de kwaliteit etc.
Een HDD die sporadisch gebruikt wordt voor het opslaan van vakantiefoto's kan het langer volhouden dan een HDD die in een NAS staat en elke nacht een back-up van 40gb moet wegschrijven..
Een HDD die sporadisch gebruikt wordt voor het opslaan van vakantiefoto's kan het langer volhouden dan een HDD die in een NAS staat en elke nacht een back-up van 40gb moet wegschrijven..
Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!
Wat BeToBe zegt. Aangezien het over 1 schijf gaat, heeft elk antwoord geen enkele waarde. Je kan hooguit een algemeen antwoord geven en wat je zegt klopt dan denk ik.
Met S.M.A.R.T. kan je e.e.a. uitlezen, maar geeft voor een individuele schijf alsnog een behoorlijk onbetrouwbaar beeld tenzij je bijv. een tendens kan waarnemen (meer en meer schrijffouten oid).
Zorg voor een goede backup, een schijf in een la (liefst offsite) is op zich een prima optie. En mocht die kapot gaan, tja, dan heb je je originele bestanden nog (als het goed is).
Met S.M.A.R.T. kan je e.e.a. uitlezen, maar geeft voor een individuele schijf alsnog een behoorlijk onbetrouwbaar beeld tenzij je bijv. een tendens kan waarnemen (meer en meer schrijffouten oid).
Zorg voor een goede backup, een schijf in een la (liefst offsite) is op zich een prima optie. En mocht die kapot gaan, tja, dan heb je je originele bestanden nog (als het goed is).
Je moet hem zo gebruiken dat hij op elk moment spontaan mag ontbranden en je dan eigenlijk helemaal niks mist. Mis je dan wel belangrijke data? Dan schort er iets aan je backup-strategie.
Als je backup-strategie op orde is maakt de praktische levensduur toch niet echt uit, hij kan immers altijd zomaar random stuk gaan, dit weet je niet vantevoren. Je kan tegen die tijd gewoon een nieuwe kopen.
Wel zie je vaak dat de uitval van een schijf eerder aan het begin zit, dat een vrij nieuwe schijf soms snel kan falen, maar als deze eenmaal bewezen is en niet heeft gefaald hij eventueel vrij lang mee kan gaan.

maar je kan er weinig concreets over zeggen.
Als je backup-strategie op orde is maakt de praktische levensduur toch niet echt uit, hij kan immers altijd zomaar random stuk gaan, dit weet je niet vantevoren. Je kan tegen die tijd gewoon een nieuwe kopen.
Wel zie je vaak dat de uitval van een schijf eerder aan het begin zit, dat een vrij nieuwe schijf soms snel kan falen, maar als deze eenmaal bewezen is en niet heeft gefaald hij eventueel vrij lang mee kan gaan.

maar je kan er weinig concreets over zeggen.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
pricewatch: WD Elements Desktop Storage 5TB Zwart
Deze wilde ik gaan bestellen. Afbeelding hierboven had ik ook al gezien. Ik wilde cloud diensten gaan gebruiken maar dit is erg duur op de lange termijn. Mja als de HDD elke 5 jaar stuk gaat is dat ook niet perse voordeliger. Ik ben student en heel veel kan ik niet uitgeven.
Idee was meer om deze als backup te gebruiken, dus bestanden erop en niet meer aankomen. Hiermee zou de HDD lang meegaan. Bedankt voor de input in ieder geval!
Deze wilde ik gaan bestellen. Afbeelding hierboven had ik ook al gezien. Ik wilde cloud diensten gaan gebruiken maar dit is erg duur op de lange termijn. Mja als de HDD elke 5 jaar stuk gaat is dat ook niet perse voordeliger. Ik ben student en heel veel kan ik niet uitgeven.
Idee was meer om deze als backup te gebruiken, dus bestanden erop en niet meer aankomen. Hiermee zou de HDD lang meegaan. Bedankt voor de input in ieder geval!
Heb er hier zo'n stuk of 10 waarvan de oudste nog 250GB exemplaren zijn die toch al rond de 15 jaar oud zijn betreft aanschaf. Meeste van die schijven was data erop en zelden of nooit meer open doen.
Goed bewaren in een kist/kast zie ik niet waarom ze plots zouden 'rotten' zoals mijn 20 jaar oude cd/dvdbackups wel deden.
Goed bewaren in een kist/kast zie ik niet waarom ze plots zouden 'rotten' zoals mijn 20 jaar oude cd/dvdbackups wel deden.
[ Voor 16% gewijzigd door anessie op 08-05-2017 18:43 ]
Ik neem aan dat je je bestanden ook allemaal op je computer ook nog altijd hebt staan, of ergens nog een keer in de cloud?bulletproof93 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 18:32:
Want file op 1 backup op 1 harde schijf is geen backup he?
*insert signature here
Het is al wat vaker gezegd maar als de data echt belangrijk is, dan zou ik dit niet toe vertrouwen aan 1 of 2 harde schijven.
Als de data er echt toe doet, zorg dan dat je deze op minimaal 3 afzonderlijke locaties hebt liggen.
Als de data er echt toe doet, zorg dan dat je deze op minimaal 3 afzonderlijke locaties hebt liggen.
Pagina: 1