Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:24
Na mn vakantie blijkt dat de lamellen voor de lens (lens bescherming) niet meer sluiten , zitten dus "vast .
Tijdens de vakantie ging het al wat moeizaam maar door licht tikken tegen de buitenkant van de lens wilde het openen en dicht gaan nog wel lukken .

Wat kan ik er zelf nog aan doen om dit eventueel te verhelpen , voorzichtig met lucht blazen zou dat nog een optie kunnen zijn .

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindcrimeNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-06 11:31
Bekend probleem met de lamellen bij de Panasonic TZ series, heb er ook vaker last van gehad bij mijn oudere TZ versies. Voorkomen dat er stof tussen komt is natuurlijk de beste oplossing. Maar dicht maken en proberen met de brush van de lenspen of luchtblazertje de stofdeeltjes weg te krijgen is inderdaad de enige oplossing. Zo lang totdat hij weer goed sluit. Wel oppassen met het forceren van de lamellen omdat je helemaal een probleem hebt als ze verbogen zijn...

Ook is het aan te raden bij het uitzetten van je camera om te kijken of er op de lens zelf geen stof zit. Met het uitzoomen bij het uitzetten trekt hij anders ook stof IN de lens. En dat moet je al helemaal voorkomen...
Helaas is dit niet helemaal te voorkomen, dat is gewoon het nadeel van een systeemcamera waar de lens in en uit zoomt en (deels) vacuum trekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:24
Ok bedankt , ik heb voor er bij wel meerdere compact camera's gehad maar nog nooit dit probleem ervaren ,zal dus wel een TZ100 probleem zijn , is dit nog iets voor onder garantie ....?

Misschien iemand een goed adresje in de buurt van Rotterdam die dit zou kunnen herstellen ?

[ Voor 20% gewijzigd door ramrodwillem op 09-05-2017 15:11 ]