Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk snelheid throttlen van een interface op OSX

Pagina: 1
Acties:

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-10 23:14
Hallo allemaal,

Sinds een paar maand woon ik nu op mijzelf op een kamer met vier huisgenoten. In het huis ligt een internetlijntje van 16mbps, deze is dus niet heel groot.

Persoonlijk vind ik het fijne om wat te gamen en dat is nu bijna altijd redelijk onmogelijk door een constant ping van 100-1000ms. Mijn vermoeden is dat dit komt door een of meerdere van de huisgenoten die netflix/torrenten en dus het netwerk flooden. Dit vermoed ik omdat zodra ik de wlan op de router disable de ping gelijk zakt naar 20+- ms (de huisgenoten hebben alleen wlan).

Nu had ik een idee om dat mogelijk kosteloos optelossen. Ik ben in het huis de enige met een cat5e kabel in de kamer. Nu lijkt het mij mogelijk om via mijn Mac wifi sharing te enabelen het zelde ssid te zenden en passphrase hetzelfde te houden zodat er voor de rest niks anders lijkt en de wlan op de router te disabelen en dan vervolgen de wifi interface van mijn mac te throttelen naar 10mbps of iets dergelijks.

Maar ik kan nergens vinden hoe ik alleen de bandwith op de wifi interface throttle en niet alles, iemand enig idee of het mogelijk is?

const { signature } = await fetchProfile()

Verwijderd

Wil je dat GOED doen, dan moet je :

1. In gesprek gaan met huisgenoten
2. Technische middelen gaan inzetten.

Punt 2: Je zou dan op de router nivo moeten gaan zitten (lees: router vervangen), en daar speciale dingen gaan doen. Daar is heel goede kennis van QoS en andere dingen nodig

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 14:16
Verwijderd schreef op maandag 8 mei 2017 @ 11:56:

Punt 2: Je zou dan op de router nivo moeten gaan zitten (lees: router vervangen), en daar speciale dingen gaan doen. Daar is heel goede kennis van QoS en andere dingen nodig
De Unifi AP's kan je ook voorzien van een gastennetwerk met beperking qua snelheid, dus je hoeft niet per se de router te vervangen.

• moijamie
Verwijderd schreef op maandag 8 mei 2017 @ 11:56:

In gesprek gaan met de huisgenoten kan en ga ik proberen binnenkort.

De huidige router een Arcadyan ARV7519 ondersteunt QoS jammer genoeg niet, en momenteel koop ik liever geen nieuwe hardware als dat niet noodzakkelijk is.
Capa schreef op maandag 8 mei 2017 @ 12:02:
[...]

De Unifi AP's kan je ook voorzien van een gastennetwerk met beperking qua snelheid, dus je hoeft niet per se de router te vervangen.
De huidige router een Arcadyan ARV7519 ondersteund de optie voor een gasten netwerk niet zover ik kan zien, jammer genoeg.

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 14:16
moijamie schreef op maandag 8 mei 2017 @ 12:10:
[...]

In gesprek gaan met de huisgenoten kan en ga ik proberen binnenkort.

De huidige router een Arcadyan ARV7519 ondersteunt QoS jammer genoeg niet, en momenteel koop ik liever geen nieuwe hardware als dat niet noodzakkelijk is.

[...]

De huidige router een Arcadyan ARV7519 ondersteund de optie voor een gasten netwerk niet zover ik kan zien, jammer genoeg.
Ik vrees dat OSX daar dan te weinig opties voor biedt, dus vervangen van hardware wordt noodzaak als je huisgenoten niet mee willen werken.

• moijamie
Capa schreef op maandag 8 mei 2017 @ 12:18:
[...]

Ik vrees dat OSX daar dan te weinig opties voor biedt, dus vervangen van hardware wordt noodzaak als je huisgenoten niet mee willen werken.
Jammer, ik ga dan maar op zoek naar een oplossing door middel van nieuwe hardware.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin eens met layer 8 voordat je dingen op layer 2/3 probeert :o

Je vermoedt dat de latencies door torrents verhoogd worden.

1) ga na of dat het geval is. Koppel alle andere clients even los op moment dat ze niet actief gebruikt worden (SSID tijdelijk veranderen doet wonderen O-) ) en kijk of je latencies dan wel laag zijn.

Zo nee: heeft niets met je huisgenoten te maken. Stel opnieuw diagnose, beginnend bij je eigen PC.
Zo ja: OK, verkeer van huisgenoten heeft er iets mee te maken. Zoek uit wat dat verkeer exact is (tip: Wireshark), die info heb je zowel nodig voor overleg als voor iedere willekeurige technische oplossing.

2) Als je weet *dat* hun apparatuur betrokken is en *wat* exact jouw problemen veroorzaakt, ga het gesprek aan. Als het bijv Bittorrent is, is het een stuk eenvoudiger voor alle betrokkenen om in de - hooguit 4 - clients de max upload per client te beperken tot pakweg 1/5 van de max bandbreedte van je verbinding, dan om het even welke aanpak op een evt nieuw aan te schaffen router met uitgebreide QoS-functionaliteit.

Oslik blyat! Oslik!

• moijamie
dion_b schreef op maandag 8 mei 2017 @ 13:39:
Begin eens met layer 8 voordat je dingen op layer 2/3 probeert :o

Je vermoedt dat de latencies door torrents verhoogd worden.

1) ga na of dat het geval is. Koppel alle andere clients even los op moment dat ze niet actief gebruikt worden (SSID tijdelijk veranderen doet wonderen O-) ) en kijk of je latencies dan wel laag zijn.

Zo nee: heeft niets met je huisgenoten te maken. Stel opnieuw diagnose, beginnend bij je eigen PC.
Zo ja: OK, verkeer van huisgenoten heeft er iets mee te maken. Zoek uit wat dat verkeer exact is (tip: Wireshark), die info heb je zowel nodig voor overleg als voor iedere willekeurige technische oplossing.

2) Als je weet *dat* hun apparatuur betrokken is en *wat* exact jouw problemen veroorzaakt, ga het gesprek aan. Als het bijv Bittorrent is, is het een stuk eenvoudiger voor alle betrokkenen om in de - hooguit 4 - clients de max upload per client te beperken tot pakweg 1/5 van de max bandbreedte van je verbinding, dan om het even welke aanpak op een evt nieuw aan te schaffen router met uitgebreide QoS-functionaliteit.
1) Alle andere clients al los gekoppelt doormiddel van wlan tijdelijk te disabelen en ping ging gelijk terug naar 20ms (zie ts)

Kan je met wireshark het andere verkeer zien zonder arp poisoning oid? Zo ja wanneer het probleem zich weer voordoet zal ik wireshark er even bij pakken om te kijken wat het verkeer is.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

moijamie schreef op maandag 8 mei 2017 @ 14:46:
[...]

1) Alle andere clients al los gekoppelt doormiddel van wlan tijdelijk te disabelen en ping ging gelijk terug naar 20ms (zie ts)
Hoho, je hebt het daar over hele WLAN te disablen. Daarmee verander je router config - en de anderen knikker je eraf. Maar welk van de twee was verantwoordelijk voor de vertraging? Dat kun je op basis hiervan niet zeggen. Nooit meer dan één factor tegelijk veranderen bij troubleshooting.
Kan je met wireshark het andere verkeer zien zonder arp poisoning oid? Zo ja wanneer het probleem zich weer voordoet zal ik wireshark er even bij pakken om te kijken wat het verkeer is.
Enige wat je hoeft te doen is in hetzelfde broadcastdomein zitten (wat je bedraad op de router waarschijnlijk al doet) en je NIC in promiscuous mode zetten. Dat kan Wireshark op een Mac prima voor je.

Oslik blyat! Oslik!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:51
dion_b schreef op maandag 8 mei 2017 @ 13:39:

Addendum. Begrens ook het aantal gelijktijdige verbindingen (maximum simultaneous connections, max concurrent connections.... ) op een conservatieve waarde van 50 voor elke torrent client. Je kunt deze later altijd verhogen als je wilt.

Mijn ervaring is dat sociale afstemming de te prefereren methode is als het torrent clients betreft.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 16:17
dion_b schreef op maandag 8 mei 2017 @ 15:09:
Enige wat je hoeft te doen is in hetzelfde broadcastdomein zitten (wat je bedraad op de router waarschijnlijk al doet) en je NIC in promiscuous mode zetten. Dat kan Wireshark op een Mac prima voor je.
Zo gemakkelijk is het niet. De switch in de Experiabox heeft geen enkele reden om het WiFi-verkeer naar jou te forwarden.

ARP poisonen kan wel, maar heel praktisch is het niet.
moijamie schreef op maandag 8 mei 2017 @ 14:46:
De VGV7519 die Telfort levert heeft/had in het diagnostics menu de mogelijkheid om een traffic capture te starten (levert een streaming pcap op). Werkte sowieso op de WAN-uplink, of dat ook op de LAN-kant kan weet ik niet.

Zou in ieder geval een beeld moeten geven wat er allemaal gaande is, mits je die optie toevallig ook hebt.
EricJH schreef op maandag 8 mei 2017 @ 17:42:
[...]
Addendum. Begrens ook het aantal gelijktijdige verbindingen (maximum simultaneous connections, max concurrent connections.... ) op een conservatieve waarde van 50 voor elke torrent client. Je kunt deze later altijd verhogen als je wilt.
Inderdaad. Een client met 'unlimited' connections krijgt een arm routertje ook probleemloos op z'n knieën.

Check dus zowel het aantal TCP-connecties als de throughput, mocht je een pcap weten te bemachtigen.

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-11 10:37
Goedkoop pfSense bakje is ook een optie, in pfSense kun je bandbreedte per client of netwerk limiteren, erg handig!
Pagina: 1