Monitor aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xamsix
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-05 03:23
Ik zoek een?
Monitor voor zowel gaming als thuis werk (web ontwikkeling).

Wat is je budget?
Hoe goedkoper hoe beter, maar maximaal 300 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Op dit moment heb ik een Iiyama scherm, 24 inch en 1080p. Die gebruik inmiddels een jaar of 6-8. Dus dat heeft me wel heel positief gestemd.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem waar de monitor op gaat draaien is Intel Core i5 4670 / 3.4 GHz icm een 1070GTX.

Qua tijdsbesteding is het echt 50/50, wil er dus goed op kunnen werken maar ook zeker fijn op gamen. Denk dat het belangrijk is dat het een IPS monitor is, daarnaast moet de responsetijd natuurlijk laag zijn voor gaming, maar heb gelezen dat dat niet altijd de responsetijd is die bij het product wordt weergegeven.

Het scherm verstellen in hoogte vind ik ook wel behoorlijk fijn. Daarnaast ga ik waarschijnlijk mijn oude scherm ernaast houden, als dat een beetje fatsoenlijk uit ziet (bijvoorbeeld om te coden op het een, resultaat op het ander). Bij het gamen doe ik dat natuurlijk wel alleen op het nieuwe scherm.

Voor mij hoeft de reso niet hoger dan HD te zijn.

Zelf had ik deze schermen gezien;
https://www.monitorstore....rolite-xub2492hsu-b1.html
https://www.monitorstore....d-eagle-gb2488hsu-b3.html

Tweede scherm heeft helaas geen IPS. Maar lijkt wel de betere keuze voor het gamen?

PSN/Steam: Xamsix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-06 10:58
Ik zou kijken naar een dell u2515h, de combinatie van een ips paneel en 1440p is geweldig. Hierdoor krijg je echt een veel beter plaatje. 1080p is niet zo'n uitdaging voor een 1070, maar 1080p 120+ hz heeft geen ips panelen beschikbaar. 1440p laat jouw 1070 weer wat werken en ziet er heel mooi uit, daarnaast is het ips paneel van de dell prachtig. Laat de 6ms responsetime je niet misleiden, kijk op de review van tftcentral en dan zie je het.

Ryzen 5 7600x | RX 9070 XT Red Devil | Lian Li O11 Vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xamsix
doebbalapoent11 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 13:09:
Ik zou kijken naar een dell u2515h, de combinatie van een ips paneel en 1440p is geweldig. Hierdoor krijg je echt een veel beter plaatje. 1080p is niet zo'n uitdaging voor een 1070, maar 1080p 120+ hz heeft geen ips panelen beschikbaar. 1440p laat jouw 1070 weer wat werken en ziet er heel mooi uit, daarnaast is het ips paneel van de dell prachtig. Laat de 6ms responsetime je niet misleiden, kijk op de review van tftcentral en dan zie je het.
Thanks voor je advies. Het ding met hogere resolutie is dat ik bang ben dat mijn pc in zijn geheel dat niet zo heel goed trekt bij gaming. Als nu bijvoorbeeld Battlefield 1 speel, dan speelt dat met bijna alles op het hoogste vrij goed, maar zit ik tussen de 50-60 FPS. Als ik dan naar meer pixels ga, lijkt me dat mn FPS zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-06 10:58
Dit kun je testen in battlefield, stel je resolutionscale omhoog naar 1440p, maar naarmate de resolutie hoger wordt wordt het belang van de cpu minder, ik kan bijvoorbeeld prima 1440p gamen met mijn gtx 1070 (zelfs op 140fps voor mijn 144hz 1440p scherm in bepaalde games)

Ryzen 5 7600x | RX 9070 XT Red Devil | Lian Li O11 Vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-06 07:21
Battlefield 1 multiplayer is op 1080p met de combinatie i5-4670+gtx1070 CPU gelimiteerd. Hogere resoluties zullen dus niet leiden tot veel lagere frame rates.

Voor webdevelopment heeft een hogere refresh rate geen zin, maar een hogere resolutie wel. Afhankelijk van de games die je speelt, heeft een hogere refresh rate wel zin. Dit betreft first person shooters waarbij je >75 fps haalt (BF1 op een i5-4670 dus niet!).

Het verschil tussen TN en IPS is (bij goede kwaliteit monitoren) zo'n 3-4 ms in responstijd. Het verschil tussen 75 Hz en 144 Hz (mits je 144 fps haalt) is 6 ms. Ik kan me niet voorstellen dat 10 ms een dergelijk grote invloed heeft dat dit 300 euro mag kosten. Het verschil tussen het gebruik van een goedkope USB muis of toetsenbord t.o.v. PS/2 is ook 10 ms, en daar hoor je niemand over.

Mijn devies is om voor een hogere resolutie met IPS te gaan, aangezien dit zeker merkbaar is. Hogere refresh rates zijn een hoop voorwaarden aan verbonden voordat het nut heeft, en zelfs dan is het verschil naar mijn mening theoretisch en klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xamsix
lactaxative schreef op maandag 8 mei 2017 @ 14:43:
Battlefield 1 multiplayer is op 1080p met de combinatie i5-4670+gtx1070 CPU gelimiteerd. Hogere resoluties zullen dus niet leiden tot veel lagere frame rates.

Voor webdevelopment heeft een hogere refresh rate geen zin, maar een hogere resolutie wel. Afhankelijk van de games die je speelt, heeft een hogere refresh rate wel zin. Dit betreft first person shooters waarbij je >75 fps haalt (BF1 op een i5-4670 dus niet!).

Het verschil tussen TN en IPS is (bij goede kwaliteit monitoren) zo'n 3-4 ms in responstijd. Het verschil tussen 75 Hz en 144 Hz (mits je 144 fps haalt) is 6 ms. Ik kan me niet voorstellen dat 10 ms een dergelijk grote invloed heeft dat dit 300 euro mag kosten. Het verschil tussen het gebruik van een goedkope USB muis of toetsenbord t.o.v. PS/2 is ook 10 ms, en daar hoor je niemand over.

Mijn devies is om voor een hogere resolutie met IPS te gaan, aangezien dit zeker merkbaar is. Hogere refresh rates zijn een hoop voorwaarden aan verbonden voordat het nut heeft, en zelfs dan is het verschil naar mijn mening theoretisch en klein.
Ok, heldere uitleg. Snap wat je bedoelt, als ik dus weer voor een HD scherm ga, dan laat ik de kracht van de 1070 onbenut, terwijl ik door de bottleneck van CPU het verschil in Hz niet eens ga merken.

Wat ik me dan wel afvraag, als ik eind van het jaar een upgrade doe qua CPU, is het dan niet zonde dat ik geen hoger hz scherm heb? Lees wel veel reviews dat mensen een degelijk verschil merken tussen 60hz en 144hz. Maar weet niet hoeveel zij er uberhaupt verstand van hebben haha.

En deze monitor dan;

https://www.monitorstore....-prolite-xb2788qs-b1.html

[ Voor 3% gewijzigd door Xamsix op 08-05-2017 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-06 07:21
Wanneer je de CPU upgrade naar iets met 4c/8t of beter, zul je op 1080p zo'n 90 fps kunnen verwachten met BF1 gok ik. 144 Hz is vooral nuttig wanneer een gebruiker veel Overwatch of CS:GO speelt. Ook LoL e.d. lopen makkelijk op 144 fps, maar hier is de meerwaarde weer kleiner.

Budget 1440p kom je op het moment op deze monitoren uit. https://nl.hardware.info/...cten/313693-292245-299702 De Acer is niet in hoogte verstelbaar, bij de BenQ ben je praktisch verplicht zelf de kleuren in te stellen (bijv. via calibratie programmaatje in windows, is relatief eenvoudig en ik doe het persoonlijk voor alle monitoren) en de AOC is weinig mis mee. Als je iets groter (en duurder) wilt, kom je op pricewatch: Iiyama ProLite X2788QS-B1 Zwart uit.

1080p niet-TN 100+ Hz is een beetje een niet bestaand dingetje. De markt voor hoge refresh rate panelen is erg klein. Over het algemeen worden deze alleen aangeschaft door CS:GO of Overwatch fanaten, welke ook een TN paneel willen. De eerste upgrade hier vanaf die mensen maken is dan snel een hogere resolutie, en IPS/VA laten ze links liggen. Voor web development zou ik absoluut geen TN paneel willen, dus dit valt eigenlijk een beetje af.

Of mensen die monitoren reviewen er verstand van hebben vraag ik me ook vaak af. Sites als HWI die zeer degelijke reviews maken, nemen vaak ook nog aannames waar ik het niet mee eens ben. Het is dus maar de vraag of je als consument in staat ben een eerlijk oordeel te vellen over die ene monitor die je aangeschaft hebt. Het enige vergelijkingsmateriaal is tenslotte je oude monitor, wat vaak een 8-10 jaar oude TN 1440x900 oid betreft. Allicht is wat je gekocht hebt beter, maar waar komt dit door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xamsix
lactaxative schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:51:
Wanneer je de CPU upgrade naar iets met 4c/8t of beter, zul je op 1080p zo'n 90 fps kunnen verwachten met BF1 gok ik. 144 Hz is vooral nuttig wanneer een gebruiker veel Overwatch of CS:GO speelt. Ook LoL e.d. lopen makkelijk op 144 fps, maar hier is de meerwaarde weer kleiner.

Budget 1440p kom je op het moment op deze monitoren uit. https://nl.hardware.info/...cten/313693-292245-299702 De Acer is niet in hoogte verstelbaar, bij de BenQ ben je praktisch verplicht zelf de kleuren in te stellen (bijv. via calibratie programmaatje in windows, is relatief eenvoudig en ik doe het persoonlijk voor alle monitoren) en de AOC is weinig mis mee. Als je iets groter (en duurder) wilt, kom je op pricewatch: Iiyama ProLite X2788QS-B1 Zwart uit.

1080p niet-TN 100+ Hz is een beetje een niet bestaand dingetje. De markt voor hoge refresh rate panelen is erg klein. Over het algemeen worden deze alleen aangeschaft door CS:GO of Overwatch fanaten, welke ook een TN paneel willen. De eerste upgrade hier vanaf die mensen maken is dan snel een hogere resolutie, en IPS/VA laten ze links liggen. Voor web development zou ik absoluut geen TN paneel willen, dus dit valt eigenlijk een beetje af.

Of mensen die monitoren reviewen er verstand van hebben vraag ik me ook vaak af. Sites als HWI die zeer degelijke reviews maken, nemen vaak ook nog aannames waar ik het niet mee eens ben. Het is dus maar de vraag of je als consument in staat ben een eerlijk oordeel te vellen over die ene monitor die je aangeschaft hebt. Het enige vergelijkingsmateriaal is tenslotte je oude monitor, wat vaak een 8-10 jaar oude TN 1440x900 oid betreft. Allicht is wat je gekocht hebt beter, maar waar komt dit door?
toon volledige bericht
Dat is goed om te weten, ik speel vooral games die grafisch zwaar/mooi zijn. Ben minder geinteresseerd in CS:GO, meer in Ghost Recon, GTA, Battlefield and so on. Na alles overwogen te hebben blijven er eigenlijk twee opties voor me;

https://www.monitorstore....er-crow-gb2783qsu-b1.html
https://www.monitorstore....rolite-xub2792qsu-b1.html

Toch een TN en een IPS. Qua development blijven kleurcodes toch hetzelfde op beide schermen, ik doe eigenlijk zelf geen design, puur omzetten van design naar code.

Bij beide staat een Hz van 75, maar op andere sites lees ik 50-75 of 60. Dus vraag me af in hoeverre dit klopt. Qua mijn eigen scherm, ik zit momenteel op een Iiyama van 6-8 jaar oud, 1080p, 24 inch, 2ms en 75hz (als dat dus klopt).

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xamsix
Zit nu vooral te twijfelen tussen;

https://www.monitorstore....er-crow-gb2783qsu-b1.html
https://www.monitorstore....096/aoc-agon-ag241qx.html

Jammer dat de AOC 24 inch is ipv 27.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
vraag over deze 2 monitor?
https://tweakers.net/pric...ite-x2788qs-b1-zwart.html 60Hz 8-bit €295
https://tweakers.net/pric...-xub2792qsu-b1-zwart.html 75Hz 10-bit €384

is 8-bit/10-bit en 60Hz/75Hz echt merkbaar ingame??

(ik wou dat 4k goed scale met 1440p, 4K is goedkoper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06 11:35

pmeter

Poes!

Zelf zweer ik bij een IPS-paneel met een beeldverhouding van 16:10 in plaats van 16:9. Dan heb je net wat meer regels tekst in een editor. Denk aan de Dell U2412M.
Pagina: 1