[W7] Oud programma andere resolutie doen geloven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 14:43

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik heb daar eens ene probleem met de nieuwe laptops die bij ons op bedrijf geleverd zijn. Deze hebben een scherm met een resolutie van 1920x1080, wel mooi maar geeft problemen met een oud in Delphi geschreven programma. Dit programma is bijna volwassen (zeg maar 18 jaar oud) maar draait nog goed op W7. Alleen als ik hem op een 16:9 resolutie laat draaien is alles te groot, de tekst is niet over al goed leesbaar en ik mis zelfs rechts een knop. Op een 4:3 verhouding draait het op deze machines goed.

Vreemde is op 1600x900 draait het op de nieuwe laptops (HP ProBook 650 G1) ook niet goed, terwijl het op de oude Laptops (HP ProBook 6560b) wel goed draait. Nou bijna goed, want in sommige velden mis ik weer wat tekst. Heb al diverse resoluties en instellingen uitgeprobeerd en het enige wat goed werkt op de nieuwe laptops is een 4:3 verhouding. En dan is er voor de rest niet meer goed mee te werken.

En wat mij opgevallen is, ik heb hier nog een stationaire PC met een 16:9 en 4:3 scherm aangesloten. Zet ik nu het 16:9 scherm met een resolutie van 1920x1080 als primair wordt het ook verkeerd weergegeven. Maar zet ik nu het 4:3 scherm met een resolutie van 1280x1024 primair word het wel goed weergegeven. Ook als ik het dan naar het 16:9 scherm verplaats.

Bestaat er een mogelijkheid om het programma een andere resolutie doen geloven? Dus dat het programma denkt het is op een 4:3 scherm met een resolutie van b.v. 1280x1024. Voordat ik nu iets virtueel ga bouwen. Heb uiteraard diverse comptabiliteit modi uitgeprobeerd, helaas zonder resultaat.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-10 09:42
Is het programma draaien in een VM met een bepaalde resolutie of aspect ratio een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:14
Draait het altijd gemaximaliseerd?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
VM zou kunnen, maar dan moet ik idd een virtuele machine bouwen. Met Virtualbox verkt het idd goed. Met VMware heb ik het nog niet getest. Wil uiteraard een niet te hoge impakt hebben.

Het draait meestal gemaximaliseerd, als ik het fenster kleiner maak, ook bij goede resolutie, snijd het er een stuk vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:43
Delphi rendered alles zelf. Daarom zit er ook geen stapel dll's bij.
Nadeel is dat als je dpi of schermratio veranderd alles in de soep loopt als niet de juiste systeemvariabelen gebruikt worden.

Als je nu een Windows 7 laptop of off-the-shelf PC koopt dan zitten er vaak wat "hacks" in om de DPI instelligen te wijzigen. Windows 7 kan dat namelijk zelf niet goed.

Deze kun je door middel van wat regedits verwijderen, hangt van het merk af. Maar het risico is dat er diverse icoontjes en tektjes erg klein worden.

De meest geschikte optie is om de applicatie in een VM te draaien, in naadloze modus.
Of via een terminal/app server, die zou ook in seamless mode kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:14
Ik ga er vanuit dat jullie geen broncode hebben?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Wij hebben idd geen broncode.

Met de DPI instellingen heb ik ook al gespeeld, wel dan alleen met de W7 versie niet met externe programma's Helaas ook zonder succes.

Wat ik net uitgeprobeerd heb, ik heb der resolutie verlaagd, programma gestart en resolutie terug gezet, en dit werkt beter.

Ik ga eens met VM experimenteren. Hoop dat het soepel loopt, zit gelukkig een SSD in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:43
Ik bedenk me nu dat naadloze modus de gast resolutie gelijk zet aan host resolutie. Dus dat gaat wellicht niet ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Heb even de XP-Mode van W7 getest, hier werkt het programma niet. Kan op geen manier in het configuratie scherm van de XP-modi komen.

Dan maar VM-ware testen.

Nah er moet toch wat met de resolutie gedaan kunnen worden i.p.v. virtualisatie.

[ Voor 20% gewijzigd door Roman op 08-05-2017 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:52

P_Tingen

omdat het KAN

Vroegâh had ik een programma dat - vlak vóór het starten van het gewenste programma - de resolutie terugzette naar wat voor dat programma nodig was. Ik gebruikte dat toen voor oude spelletjes voor de kinderen. Dit kan werken als je het programma full screen wil draaien. Uiteraard zorgde het tooltje er ook weer voor dat de resolutie terug werd gezet bij het afsluiten van het programma.

Ik weet zo de naam niet meer, maar als ik even mijn best doe kom ik daar wel weer achter ;)

Edit: makkelijker dan gedacht. Qres is de naam. Oa hier te vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door P_Tingen op 08-05-2017 13:27 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Laat maar... dat programma heet QRES :D ben daarmee net aan het experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-10 09:42
Roman schreef op maandag 8 mei 2017 @ 09:59:
VM zou kunnen, maar dan moet ik idd een virtuele machine bouwen. Met Virtualbox verkt het idd goed. Met VMware heb ik het nog niet getest. Wil uiteraard een niet te hoge impakt hebben.

Het draait meestal gemaximaliseerd, als ik het fenster kleiner maak, ook bij goede resolutie, snijd het er een stuk vanaf.
Virtualbox of VMware maakt natuurlijk weinig uit he, beide zijn Virtuele Machines. :)
Pagina: 1