Laatste check voor aanschaf

Pagina: 1
Acties:

• Tssrct
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-09-2025
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Games, foto en video bewerking. Audio opname.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

1250 euro is de max, zoals in de huidige setup.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Zoals in de wenslijst is opgezet hieronder.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Liever geen AMD videokaart ivm game compatibiliteit

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Niet echt, voornamelijk prijs.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Nee, vndaar de i5 7500

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik wil graag zoveel mogelijk bang for my buck. Denken jullie dat dit de juiste build is voor deze prijs?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 206,95€ 206,95
1Gigabyte GA-B250-HD3P€ 94,95€ 94,95
1Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 282,01€ 282,01
1Fractal Design Define S€ 74,95€ 74,95
1Samsung C24F390FHU Zwart€ 169,-€ 169,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 11,90€ 11,90
1Gigabyte Force K83 (Cherry Red)€ 69,-€ 69,-
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 118,95€ 118,95
1LG GP57EB40 (Zwart) Zwart€ 22,-€ 22,-
1Corsair CX450M€ 52,50€ 52,50
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 147,95€ 147,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.250,16

• genesis1650
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-02 09:23
Zolang je niet wilt gamen boven de 1080p60 is de GTX1060 voldoende, wil je meer zul je die moeten upgraden.

• EwieM
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-01 18:50
genesis1650 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 08:56:
Zolang je niet wilt gamen boven de 1080p60 is de GTX1060 voldoende, wil je meer zul je die moeten upgraden.
niet helemaal mee eens, 1440p zou dit systeem ook nog moeten trekken.

maar terugkomend op de vraag: ziet er prima uit! weet wel dat als je ooit zou willen upgraden naar een SLI configuratie dat dit niet wil op dit bord, alleen crossfire zo te zien.

• Tssrct
genesis1650 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 08:56:
Ik game momenteel op een aardappel, dus 1080p60 ben ik helemaal blij mee.
EwieM schreef op maandag 8 mei 2017 @ 09:01:
[...]
maar terugkomend op de vraag: ziet er prima uit! weet wel dat als je ooit zou willen upgraden naar een SLI configuratie dat dit niet wil op dit bord, alleen crossfire zo te zien.
Die ambitie heb ik niet gelukkig. En bedankt! :)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Je beseft je dat er niet zoiets is als "game comptabiliteit" met GPU's van een merk ten opzichte van het andere? Het enige dat je hebt is dat Nvidia, een aantal games, vrij systematisch slechter laat draaien, of gewoon onspeelbaar maakt met Nvidia Gameworks. Gaat Nvidia weer eens te ver dan gaat een GTX1060 je ook niet helpen. Een €1200 kostende Titan Xp en een 7700K misschien. :P

Verder is een RX580 een snellere GPU dan de GTX1060 in nieuwere games, kijk zelf maar:

YouTube: Can the RX 580 Dethrone The GTX 1060? Yep, We're Doing It Again!

Het gemiddelde is nog sterker in het voordeel van AMD omdat een aantal van de beter draaiende Nvidia Games, Gameworks titels zijn. Dat waren Dishonored 2, Gears of War 4, Watchdogs 2 en Ghost Recon Wildlands. Streep je die weg en dan zie je pas hoeveel sneller een RX580 eigenlijk is. Nvidia gaat echt niet elke game "optimaliseren" met Gameworks, waardoor de meerderheid van de titels gewoon beter zal draaien op de RX580.

Nog een lijstje om het punt duidelijk te maken. Zitten wederom een paar Gameworks titels tussen, die het gemiddelde onrealistisch bevoordelen voor Nvidia. Zelfs dan is de RX580 sneller. :)
https://www.techpowerup.c.../RX_580_Nitro_Plus/8.html

Je geeft aan naast naast te willen gamen, ook video rendering te willen doen. Een Ryzen 1500X is daar al sneller in dat een i5 7500, een Ryzen 1600 is veel sneller. Ik zou voor dit budget dan ook van harte een AMD systeem zoals in de BBG staat aan willen raden.

Dit is gewoon een veel beter systeem voor een vergelijkbare prijs.
-Je hoeft die 1600 niet te overclocken, maar het kan altijd bij Ryzen.
-Er loopt een actie voor dit moederbord waar je €20 steam tegoed krijgt van Gigabyte, dus effectief €20 terug.
-Deze monitor is beter voor gaming dan een VA monitor die meestal kampen met hogere imput times en ghosting. Voor echt serieuze videobewerking zal je een IPS monitor moeten hebben en die kosten meer. Een aardige TN is dan vaak het compromis. Verder heeft deze een verversingssnelheid van 75hz in plaats van 60hz waardoor je 75 frames kan zien. Ook fijn. Verder heb je met AMD ook Freesync, en deze monitor ondersteunt dit. Geen last meer van tearing bij games.
-Sneller werkgeheugen.
-Een stock koeler die niet zuigt. :P
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 231,85€ 231,85
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 121,95€ 121,95
1Sapphire PULSE Radeon RX 580 8GD5€ 271,50€ 271,50
1Fractal Design Define S€ 74,95€ 74,95
1AOC G2460VQ6 Zwart€ 148,50€ 148,50
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 11,95€ 11,95
1Gigabyte Force K83 (Cherry Red)€ 69,-€ 69,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1LG GP57EB40 (Zwart) Zwart€ 22,-€ 22,-
1Corsair CX450M€ 52,50€ 52,50
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 147,95€ 147,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.279,15

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:18
Het staat hierboven al. AMD is voor dit budget een veel betere keus, al helemaal op GPU-niveau omdat je dan voor een Freesync monitor kan gaan. Daarnaast is de RX580 sowieso al een betere keuze.

Als je het bij 1080p gaat houden vind ik een i5, en al helemaal de Ryzen 5 1600, best wel overkill. Het prijsverschil is niet heel groot, maar de Ryzen 5 1400X is mede door z'n hogere klok ook een prima CPU.

Edit: lees dat je iets met video gaat doen, dan zou ik die i5 al helemaal skippen en inderdaad voor een Ryzen 5 1600 gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Richh op 08-05-2017 12:44 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Tssrct
DaniëlWW2 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 12:38:
Je geeft aan naast naast te willen gamen, ook video rendering te willen doen. Een Ryzen 1500X is daar al sneller in dat een i5 7500, een Ryzen 1600 is veel sneller. Ik zou voor dit budget dan ook van harte een AMD systeem zoals in de BBG staat aan willen raden.

Dit is gewoon een veel beter systeem voor een vergelijkbare prijs.
-Je hoeft die 1600 niet te overclocken, maar het kan altijd bij Ryzen.
-Er loopt een actie voor dit moederbord waar je €20 steam tegoed krijgt van Gigabyte, dus effectief €20 terug.
-Deze monitor is beter voor gaming dan een VA monitor die meestal kampen met hogere imput times en ghosting. Voor echt serieuze videobewerking zal je een IPS monitor moeten hebben en die kosten meer. Een aardige TN is dan vaak het compromis. Verder heeft deze een verversingssnelheid van 75hz in plaats van 60hz waardoor je 75 frames kan zien. Ook fijn. Verder heb je met AMD ook Freesync, en deze monitor ondersteunt dit. Geen last meer van tearing bij games.
-Sneller werkgeheugen.
-Een stock koeler die niet zuigt. :P
Misschien dat ik mijn mening over AMD toch moet gaan bijstellen. Je bent de zoveelste die me aanraadt om voor de combinatie Ryzen/Rx580 te gaan. Die 20 euro steam tegoed is ook een leuke bonus, ik was namelijk ook van plan om een Steam Link + Controller erbij te kopen, zodat ik ook lekker vanaf de bank kan gamen :)

Die monitor stond origineel ook in mijn lijst, maar die past helaas NET niet in mijn computerkast, vandaar de keuze voor de curved monitor van Samsung. Het leek me erg prettig om een curved scherm te hebben als je er zo dicht op zit. Als mogelijk alternatief had ik nog deze in gedachten:
pricewatch: LG 24MP68VQ Zwart
Richh schreef op maandag 8 mei 2017 @ 12:43:
Edit: lees dat je iets met video gaat doen, dan zou ik die i5 al helemaal skippen en inderdaad voor een Ryzen 5 1600 gaan.
Waarom specifiek voor dit doel?

[ Voor 6% gewijzigd door Tssrct op 08-05-2017 13:06 ]

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tssrct schreef op maandag 8 mei 2017 @ 13:05:
[...]

Misschien dat ik mijn mening over AMD toch moet gaan bijstellen. Je bent de zoveelste die me aanraadt om voor de combinatie Ryzen/Rx580 te gaan. Die 20 euro steam tegoed is ook een leuke bonus, ik was namelijk ook van plan om een Steam Link + Controller erbij te kopen, zodat ik ook lekker vanaf de bank kan gamen :)
Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen zo negatief zijn over AMD. Oke, wel, reclame en veel negatieve "ervaringen" die op niks gebaseerd zijn. Draai nu al zeven jaar AMD GPU's zonder problemen. Zeker mijn 7950 is een absolute winnaar gebleken de afgelopen vijf jaar. Die is uitzonderlijk goed "oud" geworden. Zeker omdat AMD de laatste jaren echt aan het inzetten is op meer features, en de prestaties gewoon goed zijn, in DX12 titels bijzonder goed en dat is hardwarematig. Nvidia zal daar achter blijven. Verder is Ryzen eindelijk eens een CPU lijn van AMD die competitief is. Niet zo snel, clock voor clock als Intel, maar snel genoeg, en op het moment dat meer dan vier cores zinvol is geworden omdat games het gebruiken. Een game zoals BF1 is al CPU bottlenecked op een 7500, een R5 1600 niet. :)
Die monitor stond origineel ook in mijn lijst, maar die past helaas NET niet in mijn computerkast, vandaar de keuze voor de curved monitor van Samsung. Het leek me erg prettig om een curved scherm te hebben als je er zo dicht op zit. Als mogelijk alternatief had ik nog deze in gedachten:
Die is wel iets hoger, maar ook 75hz en freesync. Uiteraard kan je een curved scherm kopen als je wil, je geeft alleen wel wat op. Er is gewoon geen perfect scherm dat alles kan, het is altijd een compromis. Was er een 1ms imput delay, IPS scherm voor €150 dan zouden veel mensen die kopen. Helaas. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Tssrct
DaniëlWW2 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 13:15:
Die is wel iets hoger, maar ook 75hz en freesync. Uiteraard kan je een curved scherm kopen als je wil, je geeft alleen wel wat op. Er is gewoon geen perfect scherm dat alles kan, het is altijd een compromis. Was er een 1ms imput delay, IPS scherm voor €150 dan zouden veel mensen die kopen. Helaas. :P
Ik vraag me wel echt af of ik het verschil zal zien tussen 60Hz en 75Hz. Trouwens, de keuze voor de Samsung Curved monitor was vooral gebaseerd op deze review, waarbij ik vooral lette op de input lag.
https://nl.hardware.info/...euwe-testprocedure-gaming
Als ik de overige specs vergelijk met de AOC die jij plaatste, valt hij wel een beetje weg.
https://nl.hardware.info/...-reactietijd-en-input-lag

Dan ga ik denk toch maar voor die LG 24MP68VQ, die specs zien er best ok uit.
https://nl.hardware.info/...g-responstijd-en-inputlag

• Richh
Tssrct schreef op maandag 8 mei 2017 @ 13:05:
[...]

[...]

Waarom specifiek voor dit doel?
Persoonlijk vond ik de Steam Controller ontzettend ruk en zou ik (afhankelijk van welke game) gewoon een Xbox One controller nemen. De Steam Link is wellicht wel leuk, maar staat ook op V&A (goedkoper en waarschijnlijk eerder thuis). Hoe dan ook, als gamer moet €20 Steam tegoed altijd wel op gaan :P

Met welke afmetingen moet je werken in je computerkast? Het is een ontzettend klein verschil als een curved scherm wel past en een platte niet :P
Curved is wel leuk voor monitoren, inderdaad omdat je er in je eentje recht voor zit. Toch zou ik betwijfelen of het voor 24" heel veel toevoegt, zeker als de kromming nog sterker is als je hoofd. Ik heb zelf een 34" curved ultrawide, en op dat soort diagonalen vind ik het zeker een aanrader. Als je er dicht op zit past het hele scherm niet in je blikveld. Ik denk dat ik 24" gewoon plat zou kopen, want daar kan je eigenlijk alles al in 1 oogopslag zien met 1080p. Een hele sterke kromming kan tegen je werken als je foto's en video's gaat bewerken.

Verder lijkt me dat Samsung-scherm meer dan prima. Ik zou me verder zeker niet te blind staren op benchmarks als je het hebt over snelheid. Consolegamers kunnen gamen op TV's met soms 100ms inputlag, dan kan een 5ms grey-to-grey echt geen kwaad :P
Belangrijker is de kleurechtheid van je monitor als je serieus foto's en video's gaat bewerken. De echte vraag is: wil je een curved monitor of niet?

En specifiek de Ryzen 1600 voor mediabewerking omdat die processor echt fors sneller is dan een i5 wanneer hij volledig wordt benut. In Cinebench multithread is een Ryzen 1600 tientallen procenten sneller dan een i7 7700K, laat staan wat hij met een i5 doet :P Het is immers een 6-core met hyperthreading (12 cores in Taakbeheer dus) tegenover een 'gewone' quadcore. Mediabewerking weet vaak beter gebruik te maken van meerdere cores waardoor de 1600 de betere keuze zal zijn.
Zie ook de review van Tweakers en blader eens door de tabbladen heen: reviews: Ryzen 5: 1600X en 1500X: zes en vier Zen-cores aan de tand gevoeld
Ook deze is de moeite waard: http://kotaku.com/amd-ryz...antastic-alter-1794214525

Afbeeldingslocatie: https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--4ZZC4HtM--/c_scale,fl_progressive,q_80,w_800/nu2xqhfglkw0bqhlwf1c.png

In games, en dan vooral de wat oudere titels, zie je dat niet alle cores volledig worden benut en dan wint Intel met z'n hogere kloksnelheid, of speelt gelijk met Ryzen. Ik verwacht dat dat in de toekomst meer naar multicore zal gaan (en in veel games zoals in het eerder genoemde BF1 gebeurd dat al een tijdje) en zou persoonlijk voor Ryzen gaan met oog op de toekomst en omdat het op dit moment om erg kleine verschillen gaat (niet dat 1080p/60 een probleem gaat zijn voor welke CPU dan ook, overigens, een i3'tje van een paar generaties is daar in theorie al genoeg voor).

Check de gamebenchmarks in de bovenstaande links eens, in die van Kotaku wordt ook de i5 7500 genoemd.

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 08-05-2017 14:38 ]

• Tssrct
Richh schreef op maandag 8 mei 2017 @ 14:22:
[...]
Persoonlijk vond ik de Steam Controller ontzettend ruk en zou ik (afhankelijk van welke game) gewoon een Xbox One controller nemen. De Steam Link is wellicht wel leuk, maar staat ook op V&A (goedkoper en waarschijnlijk eerder thuis). Hoe dan ook, als gamer moet €20 Steam tegoed altijd wel op gaan :P
Volgens mij werkt de steam link niet met een draadloze xbox 360 controller. Ik wil dan natuurlijk niet alsnog aan een snoer vastzitten.
[...]
Met welke afmetingen moet je werken in je computerkast? Het is een ontzettend klein verschil als een curved scherm wel past en een platte niet :P
Het luistert inderdaad erg nauw. De kast heeft een binnenbreedte van ongeveer 555mm, dus die curved Samsung past ook maar netaan.
[...]
Check de gamebenchmarks in de bovenstaande links eens, in die van Kotaku wordt ook de i5 7500 genoemd.
Ga ik zeker doen, bedankt!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:35
Tssrct schreef op maandag 8 mei 2017 @ 15:00:
[...]

Volgens mij werkt de steam link niet met een draadloze xbox 360 controller. Ik wil dan natuurlijk niet alsnog aan een snoer vastzitten.

[...]

Het luistert inderdaad erg nauw. De kast heeft een binnenbreedte van ongeveer 555mm, dus die curved Samsung past ook maar netaan.

[...]

Ga ik zeker doen, bedankt!
Steam link + 3box 360 controller werkt prima, mits je de dongel hebt ;-)
Gebruik er namelijk zelf 2 icm steam link.

• Richh
Tssrct schreef op maandag 8 mei 2017 @ 15:00:
[...]

pricewatch: Microsoft Xbox Wireless Adapter for Windows 10 Zwart
pricewatch: Microsoft Xbox One Wireless Controller (V2) + draadloze adapter ...

Duurder, zeker... maar is het waard imho :)

De Xbox 360-controller is goedkoper, daarvan zijn ook dongles te krijgen in China voor weinig. Wel ontzettend kut om aan de praat te krijgen met non-official spul, maar het kan.
En een andere kast waar een lekker groot scherm in past is geen optie? Of een kleine aanpassing?

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 08-05-2017 15:05 ]

• Tssrct
Nice
Richh schreef op maandag 8 mei 2017 @ 15:04:
[...]
En een andere kast waar een lekker groot scherm in past is geen optie? Of een kleine aanpassing?
Helaas niet. Net een andere kast gekocht waarvan ik dacht dat 24" wel zou passen, niet dus...

• Tssrct
Waah schreef op maandag 8 mei 2017 @ 15:03:
[...]

Steam link + 3box 360 controller werkt prima, mits je de dongel hebt ;-)
Gebruik er namelijk zelf 2 icm steam link.
Bedoel je dat je 2 xbox 360 controllers verbindt met 1 dongel?

• Waah
@Tssrct ja dat klopt.

• Tssrct
Awesome. Is dat een beetje makkelijk te configureren? Ik gebruik namelijk m'n xbox 360 nog wel eens om een DVD af te spelen. Kan ik die controller bv gebruiken voor zowel de Steam Link als de Xbox?

• Waah
@Tssrct dat durf ik niet te zeggen. heb de windows kit gekocht (dongle + controller) en heb dus geen Xbox. Dus of die automatisch de Xbox pakt als die de dongle mist durf ik niet te zeggen.

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:56
Richh schreef op maandag 8 mei 2017 @ 15:04:
[...]

pricewatch: Microsoft Xbox Wireless Adapter for Windows 10 Zwart
pricewatch: Microsoft Xbox One Wireless Controller (V2) + draadloze adapter ...

Duurder, zeker... maar is het waard imho :)

De Xbox 360-controller is goedkoper, daarvan zijn ook dongles te krijgen in China voor weinig. Wel ontzettend kut om aan de praat te krijgen met non-official spul, maar het kan.

[...]

Neem dan de Xbox One S controller. Die kun je zonder een dongle via bluetooth connecten. Heb er ook één aan m'n steamlink hangen. Werkt perfect.

• piekevanbeekum
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-01 14:15
[/b]Awesome. Is dat een beetje makkelijk te configureren? Ik gebruik namelijk m'n xbox 360 nog wel eens om een DVD af te spelen. Kan ik die controller bv gebruiken voor zowel de Steam Link als de Xbox?
dat ismogelijk maar niet tegelijker tijd je moet de controller dan steeds opnieuw verbinden met de xbox of de dongle.
Pagina: 1