Haperend Internet Ziggo in Studentenhuis te Leiden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxboone
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-10 08:12
Mijn vraag
Sinds september 2016 regel ik in ons studentenhuis (12 bewoners) het internet. Inmiddels hangen er nieuwe switches en drie access points (EAP120) en alle bekabeling is vervangen met Cat6 en de interne doorvoersnelheid is hartstikke prima.

Het huidige abonnement is het afgesloten bij Ziggo (Zakelijk) op een snelheid van 150 Mbit/s download. Ik weet zo snel niet wat de uploadsnelheid is.

Helaas hapert het internet vaak en is het best wel traag op drukke momenten. 12 mensen op een snelheidslimiet van 150 down zou op zich meer dan genoeg ruimte zijn. Als iedereen tegelijk netflix kijkt is het natuurlijk een ander verhaal maar dit zou in theorie ook gewoon moeten kunnen.

Nu vraag ik mij af of dit komt omdat Ziggo over de kabel wordt geleverd. Heeft dat misschien invloed op de kwaliteit van het netwerk vanwege het aantal gebruikers. Is een 98 Mbit/s VDSL lijn van KPN (of een derde partij) beter.

Bedankt voor de input alvast :)

Relevante software en hardware die ik gebruik
3x TP-Link EAP 120
1x TP-Link TL-SG108E
2x D-Link GO-SW-8G/E

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Bekabeling vervangen door Cat6 en nieuwe APs & switches opgehangen.

Beste antwoord (via maxboone op 08-05-2017 09:51)

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 10:42
Je probeert zoveel gebruikers tegelijkertijd met een consumenten ISP routertje (ConnectBox) te bedienen? Even aangenomen dat studenten best wel veeleisende gebruikers zijn met meerdere apparaten en dergelijk is dat echt een no-go. Een router moet (zeker met IPv4 NAT) heel veel doen, zoals TCP connecties bijhouden, DNS proxyen etc. Koop een fatsoenlijke router die meer capaciteit heeft. Dus géén consumentenrommel die je bij de MediaMarkt kan kopen, maar denk aan professioneler spul zoals een kleinzakelijke Juniper/Cisco/Ubiquiti etc. Limiteer daarmee ook het maximum aantal TCP verbindingen daarin zodat de NAT tabel niet volloopt en zorg ervoor dat je QoS kan instellen (zoek op als je niet weet wat het is). De ConnectBox zal je blijven gebruiken, maar die zet je dan in bridge-modus aan de router.

Het gebruik van Ziggo Zakelijk en een ConnectBox doet mij tevens vermoeden dat je het ZZP-pakket hebt, bedoeld voor enkele apparaten. Ongeschikt voor jouw situatie en dat zal zeker een botteneck geven.
ShiftyF97 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 09:15:
ConnectBox (Ziggo's mooie dichtgetimmerde Technicolor-apparaat)
Niet heel belangrijk voor deze discussie, maar Ziggo's ConnectBox is van Compal. Technicolor modems zijn andere apparaten van ze.

[ Voor 44% gewijzigd door gertvdijk op 08-05-2017 09:26 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:07
Meten is weten. Hapert het internet ook via een kabel?

En als je het test tussen apparaten in het interne netwerk? Geeft dat ook dezelfde problemen?

[ Voor 47% gewijzigd door .Maarten op 08-05-2017 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 15:51
Wat voor Router heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Waarschijnlijk trekken jullie zoveel connecties open dat je modem/router er van over de zeik gaat. Je zou eens kunnen kijken naar een wat meer enterprise oplossing van bijvoorbeeld Ubiquiti Unifi, die kunnen wel een stuk meerder dan 15 gebruikers tegelijk aan..

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:25
Waarom niet beginnen bij de bron. Zodra het hapert alle machines van het netwerk halen, 1 machine bekabeld aansluiten op het Ziggo Modem (en verder zorgen dat er niets aangesloten is) en kijken of je dan de volledige snelheid haalt. Haal je dan de volledige snelheid weet je dat het issue intern zit, is de connectie dan ook brak kun je het issue bij Ziggo neerleggen.

Zit het issue intern kijken naar de bottleneck, het zou makkelijk kunnen dat je met 12 man bijv. de maximale upload haalt (deze is vaak maar 15-30mbit), waardoor de rest ook gaat haperen (bijv. omdat iemand aan het torrenten is of wat dan ook). Ook kan het zijn dat je een brakke consumenten router gebruikt die niet goed geschikt is voor 12 nodes achter de router, en bijv. niet om kan gaan met het aantal sessies dat de 12 gebruikers opzetten (zou goed te zien moeten zijn op de router, als deze qua cpu belasting over de nek gaat weet je dat daar het issue zit).

[ Voor 11% gewijzigd door Dennism op 08-05-2017 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxboone
DennusB schreef op maandag 8 mei 2017 @ 08:55:
Waarschijnlijk trekken jullie ... gebruikers tegelijk aan..
Over nagedacht maar overkill en te duur. de EAP120s zijn ook enterprise WiFi apparaten maar in een aanbieding een stuk goedkoper dan een UniFi solution op de kop getikt.
Ik neem aan dat je het Modem bedoeld? Heb de APs al in de OP staan.
.Maarten schreef op maandag 8 mei 2017 @ 08:49:
Meten is weten. ... ook dezelfde problemen?
Intern is de snelheid en van de verbinding heel prima over kabel of WiFi (intern speedtestje). Wat is een goede tool om de daadwerkelijke kwaliteit te checken?
Dennism schreef op maandag 8 mei 2017 @ 08:59:
Waarom niet beginnen bij de bron. Zodra het ... cpu belasting over de nek gaat weet je dat daar het issue zit).
Klinkt op zich als een goed idee om te testen! Het verhaal qua uploadsnelheid klinkt ook wel logisch, is het een idee om een router / firewall er tussen te gooien die het uploaden via bittorrent de mond snoert?

De APs / Routers zijn niet overbelast. Kan de status van de ConnectBox niet echt zien maar de APs functioneren altijd prima onder druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

Over nagedacht maar overkill en te duur. de EAP120s zijn ook enterprise WiFi apparaten maar in een aanbieding een stuk goedkoper dan een UniFi solution op de kop getikt.
Als het overkill en te duur is, waarom hier dan beginnen over je probleem? |:(
Ik zou eerst gewoon even dubbelchecken waar het nou precies mis gaat, IETS is overbelast, dus zeggen (zonder onderzoek) dat je AP's enterprise zijn en niet te probleem zijn lijkt me wat misplaatst..

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• gertvdijk
Je probeert zoveel gebruikers tegelijkertijd met een consumenten ISP routertje (ConnectBox) te bedienen? Even aangenomen dat studenten best wel veeleisende gebruikers zijn met meerdere apparaten en dergelijk is dat echt een no-go. Een router moet (zeker met IPv4 NAT) heel veel doen, zoals TCP connecties bijhouden, DNS proxyen etc. Koop een fatsoenlijke router die meer capaciteit heeft. Dus géén consumentenrommel die je bij de MediaMarkt kan kopen, maar denk aan professioneler spul zoals een kleinzakelijke Juniper/Cisco/Ubiquiti etc. Limiteer daarmee ook het maximum aantal TCP verbindingen daarin zodat de NAT tabel niet volloopt en zorg ervoor dat je QoS kan instellen (zoek op als je niet weet wat het is). De ConnectBox zal je blijven gebruiken, maar die zet je dan in bridge-modus aan de router.

Het gebruik van Ziggo Zakelijk en een ConnectBox doet mij tevens vermoeden dat je het ZZP-pakket hebt, bedoeld voor enkele apparaten. Ongeschikt voor jouw situatie en dat zal zeker een botteneck geven.
Niet heel belangrijk voor deze discussie, maar Ziggo's ConnectBox is van Compal. Technicolor modems zijn andere apparaten van ze.

[ Voor 44% gewijzigd door gertvdijk op 08-05-2017 09:26 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
ZZP pakket zou inderdaad goed kunnen, volgens mij worden de zakelijke pakketten voor "grootverbruik" geleverd met Cisco apparatuur, iig de laatste keer dat ik met Ziggo zakelijk te maken heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:17
Als je Ziggo Zakelijk hebt krijg je toch helemaal geen Connect Box?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxboone
gertvdijk schreef op maandag 8 mei 2017 @ 09:22:
Je probeert zoveel ... discussie, maar Ziggo's ConnectBox is van Compal. Technicolor modems zijn andere apparaten van ze.
Alright, my bad, klopt dat het van Compal is inderdaad.

Is het anders een idee (om geld te besparen / zonder nieuwe dure router te kopen) een oude computer aan te sluiten en hier PfSense op te draaien?
oohh schreef op maandag 8 mei 2017 @ 09:33:
Als je Ziggo zakelijk hebt krijg je toch helemaal gene Connect Box?
Ik zal contact met Ziggo opnemen om te vragen of het mogelijk is een betere router te krijgen maar ik denk inderdaad dat het ZZP-pakket een ConnectBox heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
oohh schreef op maandag 8 mei 2017 @ 09:33:
Als je Ziggo Zakelijk hebt krijg je toch helemaal geen Connect Box?
Tegenwoordig hebben we een nieuw modem voor de nieuwe ZZP abonnees wat beide gebieden overkoepelt, oftewel voor het gehele Ziggogebied. Dit betreft de Connect Box.
ShiftyF97 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 09:38:
Is het anders een idee (om geld te besparen / zonder nieuwe dure router te kopen) een oude computer aan te sluiten en hier PfSense op te draaien?
Jazeker. Een gemiddelde oude PC heeft al véél meer capaciteit dan een ConnectBoxje. Echter, je zal meer zelf zelf moeten configureren en onderhouden. Als je dat kan, prima.

[ Voor 32% gewijzigd door gertvdijk op 08-05-2017 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
ShiftyF97 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 09:38:
[...]

Alright, my bad, klopt dat het van Compal is inderdaad.

[...]

Ik zal contact met Ziggo opnemen om te vragen of het mogelijk is een betere router te krijgen maar ik denk inderdaad dat het ZZP-pakket een ConnectBox heeft.
PFSense kan uiteraard, maar is mogelijk wel vrij complex (als de rest van de bewoners niet IT minded zijn), ik zou er iig voor zorgen dat er een infra ligt die ook makkelijk te beheren is nadat jij weggaat in de toekomst.

Ik zou eerst kijken of Ziggo een andere router kan leveren, of zelf een andere router aanschaffen. Als iedereen een paar tientjes inlegt moet je genoeg budget hebben voor een fatsoenlijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-10 22:54
Er zijn niet voor niks bedrijven die zich richten op het MKB mbt internet en het juist inrichten daarvan ;)
De Connectbox is prima, alleen zou ik in zo'n situatie de ROUTER functie laten uitschakelen daarop door Ziggo en dan een Cisco RV340, Synology Router of Unifi USG erachter hangen, die kunnen makkelijk 100 gebruikers en honderden LAN apparaten en meer aan zonder problemen. Een lokaal IT bedrijf kan je waarschijnlijk het beste inschakelen voor dit soort situaties.

En ter info voor de rest (en @oohh): Ja je krijgt voor Connect ZZP (Zakelijk) nu ook een Connectbox standaard. Alleen schakelen wij de router functie daarvan bijna overal uit (bij meer dan 20 gebruikers) en gebruiken dan een Cisco RV340 of Unifi USG Router.

Bij Connect MKB (vaste IP's en alleen internet+tv) krijg je een Cisco EPC3940 waar geen router in zit en moet je dus een eigen router aanschaffen.

[ Voor 31% gewijzigd door tcviper op 08-05-2017 10:31 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
al eens naar je upload gekeken? als die nl vol loopt gaat ook je download door het putje. gebruikers die online backups maken, grote hoeveelheden data uploaden in een of andere cloud, tor upload verbindingen onbegrensd open hebben staan kunnen die snel dicht laten slibben.
meestal heeft ziggo 10% van de download als upload capaciteit. in jouw geval zou dat dus 15Mb/s zijn. dat is met 12 - simultane? - gebruikers niet veel .....
Pagina: 1